Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.Jantje schreef:Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.Desiree schreef:'k Zou niet durven... en als ik het zou doen, dan neemt geen Zeeuw het echt over.. Zeeland ligt dan wel in het westen.. maar 't is toch een ander volkje dan de Hollanders.
'k Heb het ooit eens geleerd toen ik verliefd was op een Zeeuw. Dan leer je namelijk heel snel.
Kleine vreugden
Re: Kleine vreugden
Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.Zeeuw schreef:Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.
Kwam jij niet van Goerree?eilander schreef:Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.Zeeuw schreef:Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.

Hé, pas op hè!Zeeuw schreef:Kwam jij niet van Goerree?eilander schreef:Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.Zeeuw schreef:Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.

- Wandelende
- Inactief
Pas op he, Jantje!Jantje schreef:Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.

(~)
Anders wordt het tijd om te verhuizen boefje. Blijkbaar is er voor jou wel een dierder plek op aard, een oord ter wereld meer jou waard, ergens waar het niet beschermd wordt door dijk en duin, en veld en bos en tuin je niet toelachen. Waar niet de aloude eendracht woont. Geen welvaart en geen landsmannen zijn. Niet trots de naam van Bestevaar en Joost de Moor klinken. De forsen stem van de leeuw niet klinkt. Niet in de historieblaadjes de Evertsen en Bankert staan. Misschien ben je zelfs wel niet goed Zeeuwsch, goed rond..eilander schreef:Hé, pas op hè!Zeeuw schreef:Kwam jij niet van Goerree?eilander schreef:Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.Zeeuw schreef:Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.

Dat klopt. Ik ben in Gelderland geboren en heb daar veruit het grootste deel van mijn leven gewoond. Ons werd geleerd dat de Heere de plek van onze geboorte had bepaald. Niets om trots op te zijn dus. Zelf zou ik Zeeland trouwens nooit hebben uitgekozen of uitkiezenJantje schreef:Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.Desiree schreef:'k Zou niet durven... en als ik het zou doen, dan neemt geen Zeeuw het echt over.. Zeeland ligt dan wel in het westen.. maar 't is toch een ander volkje dan de Hollanders.
'k Heb het ooit eens geleerd toen ik verliefd was op een Zeeuw. Dan leer je namelijk heel snel.

Dat begrijpen we hoor. Angst voor ons vele water zien we vaak terug bij heideliefhebbers..Ditbenik schreef:Dat klopt. Ik ben in Gelderland geboren en heb daar veruit het grootste deel van mijn leven gewoond. Ons werd geleerd dat de Heere de plek van onze geboorte had bepaald. Niets om trots op te zijn dus. Zelf zou ik Zeeland trouwens nooit hebben uitgekozen of uitkiezenJantje schreef:Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.Desiree schreef:'k Zou niet durven... en als ik het zou doen, dan neemt geen Zeeuw het echt over.. Zeeland ligt dan wel in het westen.. maar 't is toch een ander volkje dan de Hollanders.
-
- Verbannen
Terwijl ze daar zomers geen last van schijnen te hebben...
Tsja, dat heb je hé, met import...Zeeuw schreef:Anders wordt het tijd om te verhuizen boefje. Blijkbaar is er voor jou wel een dierder plek op aard, een oord ter wereld meer jou waard, ergens waar het niet beschermd wordt door dijk en duin, en veld en bos en tuin je niet toelachen. Waar niet de aloude eendracht woont. Geen welvaart en geen landsmannen zijn. Niet trots de naam van Bestevaar en Joost de Moor klinken. De forsen stem van de leeuw niet klinkt. Niet in de historieblaadjes de Evertsen en Bankert staan. Misschien ben je zelfs wel niet goed Zeeuwsch, goed rond..eilander schreef:Hé, pas op hè!Zeeuw schreef:Kwam jij niet van Goerree?eilander schreef:Sorry, daar heb ik ook echt helemaal niets mee. Vroeger op school ook niet geleerd, trouwens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nee, je begrijpt er duidelijk niets van. Het is waarschijnlijk juist dat bekrompen wereldbeeld wat mijn afkeer voor Zeeland veroorzaaktDat begrijpen we hoor. Angst voor ons vele water zien we vaak terug bij heideliefhebbers..

Tsja, bekrompen of gewoon heel blij zijn met de provincie. Wat lijkt het dicht bij elkaar te liggen he.Ditbenik schreef:Nee, je begrijpt er duidelijk niets van. Het is waarschijnlijk juist dat bekrompen wereldbeeld wat mijn afkeer voor Zeeland veroorzaaktDat begrijpen we hoor. Angst voor ons vele water zien we vaak terug bij heideliefhebbers... Ik ben geen heideliefhebber, heb ook nooit op de hei gewoond en ben ook niet bang voor water. Mocht u in de toekomst ooit nog eens buiten Zeeland komen, dan zult u ontdekken dat er op meer plaatsen water is.
Het dorp waar ik ben opgegroeid is in 1995 geëvacueerd vanwege het water....
Op vele plaatsen zien we water. Toch niet in de land/water verhouding als wij deze kennen. Alhoewel ik op mijn dagelijkse gang naar de randstad langs en over een hoop water rij.
Dat laatste kan overigens dan weer wel een angst voor water met zich meebrengen. Ik hou in Gelderland best van het bos. Kunt er lekker mtb rijden.
Je hebt er werk van gemaakt, Zeeuw. Maar ik ben wel degelijk een echte Zeeuw (geen import), en ik houd ook van het landschap en het water. Maar dat is iets anders dan trots erop zijn.Jantje schreef:Tsja, dat heb je hé, met import...Zeeuw schreef:Anders wordt het tijd om te verhuizen boefje. Blijkbaar is er voor jou wel een dierder plek op aard, een oord ter wereld meer jou waard, ergens waar het niet beschermd wordt door dijk en duin, en veld en bos en tuin je niet toelachen. Waar niet de aloude eendracht woont. Geen welvaart en geen landsmannen zijn. Niet trots de naam van Bestevaar en Joost de Moor klinken. De forsen stem van de leeuw niet klinkt. Niet in de historieblaadjes de Evertsen en Bankert staan. Misschien ben je zelfs wel niet goed Zeeuwsch, goed rond..
Overijsselse lui wel, man, praat me er niet van..Zeeuw schreef:Toch Jantje, zoals wij vroeger het Zeeuwse volkslied leerden op school, gebeurt het niet meer. Mijn kinderen kennen het amper, terwijl ik drie coupletten meeschreeuw, uh, zing.Jantje schreef:Ja inderdaad, vanwege dat heb ik het idee dat ze in Zuid-Holland of Gelderland helemaal niet zo trots zijn op hun provincie.Desiree schreef:'k Zou niet durven... en als ik het zou doen, dan neemt geen Zeeuw het echt over.. Zeeland ligt dan wel in het westen.. maar 't is toch een ander volkje dan de Hollanders.

We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
- Maanenschijn
Wie kent niet in ‘t RivierenlandDitbenik schreef:Nee, je begrijpt er duidelijk niets van. Het is waarschijnlijk juist dat bekrompen wereldbeeld wat mijn afkeer voor Zeeland veroorzaaktDat begrijpen we hoor. Angst voor ons vele water zien we vaak terug bij heideliefhebbers... Ik ben geen heideliefhebber, heb ook nooit op de hei gewoond en ben ook niet bang voor water. Mocht u in de toekomst ooit nog eens buiten Zeeland komen, dan zult u ontdekken dat er op meer plaatsen water is.
Het dorp waar ik ben opgegroeid is in 1995 geëvacueerd vanwege het water....
Die brede stroom, de Waal?
Mijn wieg stond in het polderland
Langs d’oevers van de Waal
En of ‘k hier blijf of weg zal gaan
‘K houd altijd de herinn’ring aan
Het leven aan de Waal.
De zomerhemel spiegelt zich
In ‘t water van de Waal
Een kleine roeiboot wiegelt licht
Op ‘t water van de Waal
Ik sta stil aan de waterkant,
Mijn blote voeten in het zand
Van ‘t strandje aan de Waal
Striemt herfst met regenvlagen
Onverstoorbaar stroomt de Waal
Komt stormwind wolken jagen
Rustig verder stroomt de Waal
En ik fiets moeizaam langs de dijk
En denk vol van bewond’ring: kijk
Hoe machtig is de Waal
De sneeuw smelt, ‘t water stijgt en stijgt
En breder wordt de Waal
De waarden blank, het land bedreigd
Gevaarlijk wordt de Waal
En mensen op de dijk op wacht
Meten hun krachten met hun kracht
Van ‘t water van de Waal
De tijd zal steeds voorbij gaan, net
Als ‘t water van de Waal
Hij keert niet, kan niet stilstaan
Net als ‘t water van de Waal
Maar als ik oud en grijs zal zijn
Zal de Waal nog steeds hetzelfde zijn;
Dezelfde mooie Waal
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hoe kan een wieg aan oevers staan?