Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Het is het zoveelste bewijs dat, als er in de ref gezindte moord en brand geschreeuwd wordt over dingen die echt niet kunnen, die tegen het Woord in zouden gaan, of zelfs met nog zwaardere woorden worden bestempeld, je met een glimlacht kunt concluderen dat die mening na een paar jaar toch weer bijgesteld wordt.
En geloof me, dit blijven we meemaken.
En geloof me, dit blijven we meemaken.
Nav ANBI publicatie van financiële gegevens:
Ik ben benieuwd wanneer een ijverige journalist per kerk/kerkverband deze gegevens gebruikt om 'collecteopbrengst per lid' uit te rekenen of zoiets. Of salaris per predikant per kerkverband of zoiets. Kan nooit lang duren...
Ik ben benieuwd wanneer een ijverige journalist per kerk/kerkverband deze gegevens gebruikt om 'collecteopbrengst per lid' uit te rekenen of zoiets. Of salaris per predikant per kerkverband of zoiets. Kan nooit lang duren...

B. Florijn (sr.) zei het al: principes hebben we niet zoveel, want daarvoor gaan we de brandstapel op.Mister schreef:Dan was het blijkbaar toch niet echt een principe.
-
Net even gekeken, bij sommige (grotere) gemeenten zie je exorbitant hoge bedragen bij 'Uitgaven ter onderhouding van de eredienst' staan. Nu zullen echter in zulke gemeenten ook betaalde kosters zijn en organisten zullen ook wel meer verdienen. Dus salaris per predikant ga je met deze informatie niet kunnen berekenen.ZWP schreef:Nav ANBI publicatie van financiële gegevens:
Maar wat wel berekend kan worden, is inkomsten per lid/dooplid in verschillende gemeenten. Als je dat hier en daar eens doorrekent, dan zie je dat er wel ongeveer een wetmatigheid vast te stellen is: Hoe behoudender de gemeente binnen de gereformeerde gezindte, hoe meer er gegeven wordt. Hoe behoudender een heel kerkverband, hoe meer er gemiddeld genomen gegeven wordt. (Maar dat was al een wijsheid die zonder cijfers ook al de ronde deed.)Curatorium schreef:Net even gekeken, bij sommige (grotere) gemeenten zie je exorbitant hoge bedragen bij 'Uitgaven ter onderhouding van de eredienst' staan. Nu zullen echter in zulke gemeenten ook betaalde kosters zijn en organisten zullen ook wel meer verdienen. Dus salaris per predikant ga je met deze informatie niet kunnen berekenen.ZWP schreef:Nav ANBI publicatie van financiële gegevens:
Interessanter is de vraag hoe dat komt. (Ik heb nog niet het begin van een antwoord.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Interessant om over te speculeren.
Misschien relatief meer zwart geld?
Mogelijk minder zelfstandig denkende leden, dus leden laten eerder aan de diaconie over waar hun geld goed besteed wordt.
Daarnaast relatief meer onverzekerden, die kunnen flink wat van het bespaarde geld aan de kerk doneren als zich een geval voordoet waarvoor onderlinge solidariteit nodig is.
Maar het salaris van de predikant is toch gewoon openbaar, neem ik aan? Ik zou het heel raar vinden als daar geheimzinnig over gedaan zou worden.
Wat mij ook opvalt is het beperkte aantal kerkenraadsleden in sommige gemeenten. Er zijn gemeenten met meer dan 1000 leden die 7 ouderlingen hebben! Dat is toch ongelofelijk. Voor het besturen van de kerk zal dat mogelijk wel voldoende zijn maar van geregelde huisbezoeken zal vermoedelijk geen sprake zijn.
Misschien relatief meer zwart geld?
Mogelijk minder zelfstandig denkende leden, dus leden laten eerder aan de diaconie over waar hun geld goed besteed wordt.
Daarnaast relatief meer onverzekerden, die kunnen flink wat van het bespaarde geld aan de kerk doneren als zich een geval voordoet waarvoor onderlinge solidariteit nodig is.
Maar het salaris van de predikant is toch gewoon openbaar, neem ik aan? Ik zou het heel raar vinden als daar geheimzinnig over gedaan zou worden.
Wat mij ook opvalt is het beperkte aantal kerkenraadsleden in sommige gemeenten. Er zijn gemeenten met meer dan 1000 leden die 7 ouderlingen hebben! Dat is toch ongelofelijk. Voor het besturen van de kerk zal dat mogelijk wel voldoende zijn maar van geregelde huisbezoeken zal vermoedelijk geen sprake zijn.
Mijn ouders waren ongev. 15 jr lid van
een ogg en hebben in al die tijd misschien 3/4 x huisbezoek gehad en dan nog onder zeer bewogen omstandigheden in het gezin.
Verder zag of hoorde je niets of niemand.
Als ik eraan terugdenk word ik nog verdrietig!
een ogg en hebben in al die tijd misschien 3/4 x huisbezoek gehad en dan nog onder zeer bewogen omstandigheden in het gezin.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Over het verband tussen religie en inkomen heeft Elbert Dijkgraaf in 2005 een leuk onderzoek gepubliceerd. http://core.ac.uk/download/pdf/6892000.pdf
Conclusie: hoe religieuzer, hoe lager het inkomen. En: hoe hoger het inkomen, hoe minder religieus.
Maar dit heeft niet zoveel meer met beroepingswerk te maken. #roeptzichzelftotdeorde
Conclusie: hoe religieuzer, hoe lager het inkomen. En: hoe hoger het inkomen, hoe minder religieus.
Maar dit heeft niet zoveel meer met beroepingswerk te maken. #roeptzichzelftotdeorde
Zijn huisbezoeken dan geen kenteken van de ware kerk?Orchidee schreef:Mijn ouders waren ongev. 15 jr lid van
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie
Dat gaat wel erg ver. Overigens zijn er helaas gemeenten waar het nóg erger is: twintig jaar 0 huisbezoeken. In die betreffende gemeente zijn inmiddels trouwens grote veranderingen doorgevoerd in positieve zin.DDD schreef:Zijn huisbezoeken dan geen kenteken van de ware kerk?Orchidee schreef:Mijn ouders waren ongev. 15 jr lid van
7 ouderlingen? Dat is nog vrij veel hoor.DDD schreef:
Ik ken ze met meer dan 1000 leden met 3 of 4 ouderlingen. Of 500 leden met 1 ouderling.
In de GGiN Barneveld (3600 leden) zijn er 3 ouderlingen, maar wel zo'n 20 diakenen, en die gaan ook mee op huisbezoek.ejvl schreef:7 ouderlingen? Dat is nog vrij veel hoor.DDD schreef:
Ik ken ze met meer dan 1000 leden met 3 of 4 ouderlingen. Of 500 leden met 1 ouderling.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zo zijn er ook GGINs zonder ouderlingen. Jarenlang in zo'n gemeente gezeten. Ik ben inmiddels lid in een gemeente met een enkele ouderling. Al vind huisbezoek niet vaak plaats. Zeker niet ieder jaar. Het betekent ook dat het huisbezoek soms alleen diakenen zijn. Dat hoort natuurlijk niet. Dat zijn vaak ook onbekeerden. Veel valt er dan niet te bespreken of te leren van ze tijdens het huisbezoek. Dat is een groot gemis.
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie
Het zuiver gebruik van de sleutels van het hemelrijk is zonder meer een kenmerk van een ware kerk. Dat is in de gereformeerde kerkstructuur en met slechts maximaal één predikant onmogelijk met drie ouderlingen op meer dan 400 leden, nog even los van het feit dat een dergelijke alleenheerschappij in strijd is met de DKO.eilander schreef:Dat gaat wel erg ver. Overigens zijn er helaas gemeenten waar het nóg erger is: twintig jaar 0 huisbezoeken. In die betreffende gemeente zijn inmiddels trouwens grote veranderingen doorgevoerd in positieve zin.DDD schreef:Zijn huisbezoeken dan geen kenteken van de ware kerk?Orchidee schreef:Mijn ouders waren ongev. 15 jr lid van
Het is mijns inziens een kwalijke zaak dat er een predikant is die daar functioneert en dat de classis de kerkenraad niet corrigeert. Kennelijk doet de gemeente dat ook niet, want anders zou de kerkenraad wel worden weggestuurd. Hoewel je in theorie door zorgvuldig te plannen met vier mensen een dergelijk systeem in stand kunt houden zonder tegen de letter van de kerkorde in te gaan.
Ik wist niet dat het zo erg gesteld was in een 'gereformeerde' gemeente.
Wat ook opvalt in veel verslagen is het merkwaardige gebruik van het werkwoord mogen. Ik vermoed dat daarmee Gods goedkeuring wordt uitgedrukt, maar vreemd blijft het.
Je zou toch ook niet zeggen dat IS 200 christenen mocht afmaken. Dus het gaat waarschijnlijk om gebeurtenissen met een positieve connotatie. Dat is dan weer in het geheel niet hypercalvinistisch. Maar misschien zie ik iets verkeerd.
Je zou toch ook niet zeggen dat IS 200 christenen mocht afmaken. Dus het gaat waarschijnlijk om gebeurtenissen met een positieve connotatie. Dat is dan weer in het geheel niet hypercalvinistisch. Maar misschien zie ik iets verkeerd.