Presidentsverkiezingen USA 2024
- Maanenschijn
Re: Presidentsverkiezingen USA 2024
Wat ik mij afvraag:
Kan een Amerikaans president met één pennenstreek het beleid per direct wijzigen? Is daar geen parlement of volksvertegenwoordiging voor nodig?
En hoe werkt dat in de praktijk: zijn alle ambtenaren dan ook per direct op de hoogte van de wijzigingen en benodigde procedures?
Kan een Amerikaans president met één pennenstreek het beleid per direct wijzigen? Is daar geen parlement of volksvertegenwoordiging voor nodig?
En hoe werkt dat in de praktijk: zijn alle ambtenaren dan ook per direct op de hoogte van de wijzigingen en benodigde procedures?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Even de historische feiten over het Panama kanaal: https://historiek.net/panamakanaal-geschiedenis/6568/elbert schreef: ↑21 jan 2025, 13:36 Een paar omstreden decreten:
- gratie verlenen aan de criminelen die de verkiezingsuitslag op 6 januari 2021 probeerden te saboteren, op instigatie van Trump. Het was te verwachten, maar niettemin een dieptepunt.
- het niet meer automatisch het Amerikaanse burgerschap verlenen aan baby's van illegale immigranten. Dit is in strijd met het 14e amendement van de grondwet. Dit gaat dus voor de rechter komen.
In de toespraak uiteraard de opmerking dat de Amerikaanse vlag gaat wapperen op plekken waar die nu niet wappert. Specifiek noemde hij het Panamakanaal, wat hij terug wil. Midden-Amerika is iets om in de gaten te houden de komende tijd, ook de drugskartels zijn daar de wacht aangezegd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Interessant verhaal. Een reden waarom de Amerikanen hunzelf er nu mee druk maken is omdat China meer en meer invloed krijgt op die kanaal. China is overall bezig. Pas was er een verslag online over geheime Chinese politiebureaus in ons land die zichzelf met Chinese immigranten bezig hielden en controleerden.huisman schreef: ↑21 jan 2025, 13:46Even de historische feiten over het Panama kanaal: https://historiek.net/panamakanaal-geschiedenis/6568/elbert schreef: ↑21 jan 2025, 13:36 Een paar omstreden decreten:
- gratie verlenen aan de criminelen die de verkiezingsuitslag op 6 januari 2021 probeerden te saboteren, op instigatie van Trump. Het was te verwachten, maar niettemin een dieptepunt.
- het niet meer automatisch het Amerikaanse burgerschap verlenen aan baby's van illegale immigranten. Dit is in strijd met het 14e amendement van de grondwet. Dit gaat dus voor de rechter komen.
In de toespraak uiteraard de opmerking dat de Amerikaanse vlag gaat wapperen op plekken waar die nu niet wappert. Specifiek noemde hij het Panamakanaal, wat hij terug wil. Midden-Amerika is iets om in de gaten te houden de komende tijd, ook de drugskartels zijn daar de wacht aangezegd.
https://www.theatlantic.com/technology/ ... te/681390/Zeeuw schreef: ↑21 jan 2025, 11:48Zo zijn zijn presentaties wel vaker. Het lijkt of hij uberhaupt bewegingen niet helemaal onder controle heeft. Misschien is het een Asperger ding. Maar alles wat er nu wordt ingelegd, kom op zeg.KDD schreef: ↑21 jan 2025, 11:45Ik vond dat hij meer vreemde gebaren maakte. Zijn presentatie was niet normaal. Maar een stilstaand beeld van zijn vele rare gebaren kan erg misleidend zijn.Philip schreef: ↑21 jan 2025, 11:38Ja, ik maak ook altijd per ongeluk Hitlergroeten als ik naar mensen zwaai ofzo. Hij herhaalde de groet ook nog een keer.KDD schreef: ↑21 jan 2025, 11:36 Van de Anti-Defamation League (Een internationale organisatie gevestigd in New York die werd opgericht om antisemitisme en andere vormen van onverdraagzaamheid en discriminatie te bestrijden.):
Het lijkt erop dat @elonmusk een ongemakkelijk gebaar maakte in een moment van enthousiasme, geen Hitlergroet, maar nogmaals, we begrijpen het dat mensen gespannen zijn.
https://x.com/ADL/status/1881474892022919403?mx=2
Wat Zeeuw al schreef, je kunt het 'zien' zijn motoriek klopt niet, ook heeft hij weinig mimiek.KDD schreef: ↑21 jan 2025, 15:33https://www.theatlantic.com/technology/ ... te/681390/Zeeuw schreef: ↑21 jan 2025, 11:48Zo zijn zijn presentaties wel vaker. Het lijkt of hij uberhaupt bewegingen niet helemaal onder controle heeft. Misschien is het een Asperger ding. Maar alles wat er nu wordt ingelegd, kom op zeg.
-
Relatief goed is niet de honderdduizenden doden en gewonden die er sinds de schaalvergroting van de oorlog gevallen zijn.elbert schreef: ↑21 jan 2025, 10:58Wat is relatief goed? Tijdens zijn regering werd er nog steeds geschoten in Oekraine en bovendien vergiftigde Poetin politieke tegenstanders, ook in Europa: Sergei Skripal in 2017 in Groot-Brittannie bijvoorbeeld en Navalny in Rusland in september 2020.Om een vredesovereenkomst te sluiten heb je meerdere partijen nodig. Deze opmerkingen van Trump hinten erop dat hij en Poetin al gesproken hebben en dat Poetin niet geinteresseerd is in een vredesovereenkomst.TSD schreef:En ook wat Oekraïne betreft, natuurlijk is einde oorlog binnen 24 uur grootspraak, maar als je dat even als hyperbool leest als “heel snel nadat ik president ben”, dan gaat hij waarschijnlijk ook die belofte waar maken.
Ik vrees dat Trump de oorlog in Oekraïne niet opgelost krijgt. Zolang Poetin geen groot belang heeft bij vrede, zal hij zijn manschappen en de economie blijven opofferen.
When I see a bird that walks like a duck and swims like a duck and quacks like a duck, I call that bird a duck.Terri schreef: ↑21 jan 2025, 17:21Wat Zeeuw al schreef, je kunt het 'zien' zijn motoriek klopt niet, ook heeft hij weinig mimiek.KDD schreef: ↑21 jan 2025, 15:33https://www.theatlantic.com/technology/ ... te/681390/
Dat was me wel bekend. Ik denk dat uiteindelijk de Panamese en Amerikaanse regeringen om tafel gaan zitten om zowel de Chinese invloed als de tarieven terug te dringen. Daarom zet Trump hier hoog in. Zo opereert hij.huisman schreef: ↑21 jan 2025, 13:46Even de historische feiten over het Panama kanaal: https://historiek.net/panamakanaal-geschiedenis/6568/
Ik denk dat Trump het eerst met diplomatie probeert en daarna met fors opgeschroefde sancties richting Rusland. Extra wapenhulp ligt wat gevoeliger bij zijn achterban, maar de meerderheid van het Congres is daar in elk geval wel voor.MGG schreef:Relatief goed is niet de honderdduizenden doden en gewonden die er sinds de schaalvergroting van de oorlog gevallen zijn.
Ik vrees dat Trump de oorlog in Oekraïne niet opgelost krijgt. Zolang Poetin geen groot belang heeft bij vrede, zal hij zijn manschappen en de economie blijven opofferen.
-
Een aantal decreten van Trump kunnen we blij mee zijn, bijvoorbeeld het ondubbelzinnig spreken over man en vrouw. Verder snap ik de geopolitieke belangen van Trump in Groenland en het Panamakanaal wel, het komt er lomp uit maar ik denk echt dat China anders over je heen walst. Trump verstaan ze in China en in Moskou wel, Biden toch minder.
Maar het massale pardon voor de Capitoolbestormers kan echt niet. Dat ondermijnt de rechtstaat en de democratie.
Maar het massale pardon voor de Capitoolbestormers kan echt niet. Dat ondermijnt de rechtstaat en de democratie.
Groenland is wat betreft defensie nu gewoon nog helemaal Deens en deel van Navo.Henk J schreef: ↑22 jan 2025, 09:20 Een aantal decreten van Trump kunnen we blij mee zijn, bijvoorbeeld het ondubbelzinnig spreken over man en vrouw. Verder snap ik de geopolitieke belangen van Trump in Groenland en het Panamakanaal wel, het komt er lomp uit maar ik denk echt dat China anders over je heen walst. Trump verstaan ze in China en in Moskou wel, Biden toch minder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Ja natuurlijk. Dat is duidelijk, hij wil ouderwets koloniseren. Maar zijn argument is nationale veiligheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Op Groenland willen ze niet dat er in hun gebied zomaar overal geboord wordt. Bovendien willen ze, als er al geboord wordt, dat bedrijven daar netjes voor betalen aan de Groenlandse bevolking. Dat is natuurlijk niet het geval als Trump Groenland tot Amerikaans gebied maakt en er Amerikaanse vrienden uit de olie- en gasindustrie gaan boren. Dat is kolonialisme.