Synode GGiN(jaarloos)
Re: Synode GGiN(jaarloos)
Het grootste probleem bij het zoeken van eenheid is de eigen hoogmoed een egoïsme. Vooral in een tijd waar we elkaar nodig hebben. Een ik denk dat ,dit probleem zowel in gergem/ gergeminned/oudgergem speelt dat ambtsdragers te lang in het ambt blijven. Bij de pkn/hhk/cgk moeten ze na een bepaalde periode aftreden een zijn ze niet herkiesbaar. In de boven genoemde kerken is het een ambt voor altijd onder 2 voorwaarde 1 als je er nietuit gestemd wordt, 2 als je niet zelf bedankt. Een dat is niet goed ze eigenen zich een bepaalde macht toe een staan niet open voor andere, de reden we doen het altijd alzo. Alleen ze vergeten dat hun jeugdtijd niet te vergelijken is met deze tijd. Ik ken de antwoorden wel als je ze de vraag stelde, nee we kunnen geen geschikte mensen vinden dus dan blijven we gewoon maar iedere 4 jaar het zelfde stembiljet gebruiken en aan kruisen.
-
Waarom promoot je de HSV en niet de beter begrijpbare NBV? Komt dit door de uitgangspunten bij de vertaling of hecht je aan de (H)SV?DDD schreef: ↑04 sep 2024, 10:03Dank voor het delen. Dat doet pijn. Het enige wat je kunt doen, is bidden dat de heilige Geest zijn werk voortzet. Waar de heilige Geest werkt, komt de duivel altijd verwarring stichten. Wij denken al snel precies te kunnen aanwijzen wat nu wat is. Daarbij denken we al snel dat de heilige Geest het als vanzelfsprekend met ons eens is. Maar daar is helemaal geen kerkpolitiek bij nodig. Het werk van de heilige Geest is onweerstaanbaar.mulder schreef: ↑04 sep 2024, 09:58 Een paar opmerkingen van een gginer:
Sommige opmerkingen in dit topic doen mij pijn maar ik snap deels wel wat jullie bedoelen.
Veel van mijn vrienden, neven en nichten zijn nog ggin maar vinden het wel lastig en hebben veel twijfel: blijven of niet. De hsv wordt best breed gebruikt door juist degenen die serieus met het Woord omgaan en een verlangen hebben om de Heere te dienen. Door ds. Roos en Geuze is een wat meer puriteinse lijn ingezet. Maar zo'n vreselijk harde afwijzing van de hsv zorgt voor verlaters van de ggin. En dan blijven er alleen hardliners over en dat vind ik zo jammer.
Het tweede: ik zie een ontwikkeling (een beetje zoals de nrc in Noord Amerika) dat de ggin zich steeds minder in het bredere reformatorisch onderwijs kan vinden. Het zou mij niet verbazen als er ooit weer meer losse ggin scholen en schoolscheuringen komen, als ik de uitlatingen van de synode lees. Ook dat baart mij zorgen.
Ik geloof oprecht dat als alle ruziemakers en bezwaarden nu eens veel baden om de heilige Geest, dat veel dominees toch wat zouden gaan twijfelen over hun eigen -toegegeven, ook mijns inziens idiote- stokpaardjes.
En ondertussen zou ik maar gewoon de HSV lezen, want de SV-GBS is géén betrouwbare bijbelvertaling voor mensen die niet uitzonderlijk slim en taalbegaafd zijn.
Dat ziet toch iedereen wel in. Moet je maar eens op de Driestar of Guido de Bres gaan kijken en dan begrijp je wel wat deze ouderling bedoelt. De vraag is hoe je praktisch met leerverschillen zou moeten omgaan. Een middelbare school alleen uitgaande van de GGiN lijkt me geen haalbare kaart.GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 09:57Inderdaad. Opmerkelijk! Ik ben benieuwd of dit in de krant vanavond wel nog staat. Maar dat zal wel niet.
Overigens ook opmerkelijk dat oud. Van Maren uit Alblasserdam vindt dat het toelatingsbeleid op de scholen te ruim is en dat er een leerverschil is. Waar baseert hij dit op?
Heel herkenbaar! De GGiN leden die, zoals ik ook al zei, verdrietig worden van dit soort toestanden. Misschien wel de helft van alle leden. Is mijn inschatting…mulder schreef: ↑04 sep 2024, 09:58 Een paar opmerkingen van een gginer:
Sommige opmerkingen in dit topic doen mij pijn maar ik snap deels wel wat jullie bedoelen.
Veel van mijn vrienden, neven en nichten zijn nog ggin maar vinden het wel lastig en hebben veel twijfel: blijven of niet. De hsv wordt best breed gebruikt door juist degenen die serieus met het Woord omgaan en een verlangen hebben om de Heere te dienen. Door ds. Roos en Geuze is een wat meer puriteinse lijn ingezet. Maar zo'n vreselijk harde afwijzing van de hsv zorgt voor verlaters van de ggin. En dan blijven er alleen hardliners over en dat vind ik zo jammer.
Het tweede: ik zie een ontwikkeling (een beetje zoals de nrc in Noord Amerika) dat de ggin zich steeds minder in het bredere reformatorisch onderwijs kan vinden. Het zou mij niet verbazen als er ooit weer meer losse ggin scholen en schoolscheuringen komen, als ik de uitlatingen van de synode lees. Ook dat baart mij zorgen.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Het woord 'nauwelijks' kun je doorhalen:Piet Puk schreef: ↑04 sep 2024, 09:38In een vergadering(ook bij de GGiN) worden rapporten opgesteld en behandeld. Als iemand dan een opmerking maakt over de scribenten word dit besproken en de slotsom van deze bespreking was dat de meerderheid heeft besloten om qua scribenten geen/nauwelijks meer scribenten uit andere kerkverbanden toe te laten.Herman schreef: ↑04 sep 2024, 09:01Het persbericht in de krant is dermate summier, dat je natuurlijk niet tot het inzicht kan komen dat wel of niet een afgewogen oordeel is gegeven ter vergadering. En op sommige punten is het verslag gewoon kolderiek en dat is jammer. Beide elementen versterken hier de al aanwezige kennis/vooroordelen van deze groepering.Piet Puk schreef: ↑04 sep 2024, 08:53 Er is mij gevraagd om te reageren op bepaalde dingen. Ik proef echter in bepaalde reacties een bepaalde vooringenomenheid en soms is een oordeel al geveld. Ik vraag me dan af of het zin heeft om te antwoorden.
En nee, dit is voor mij geen verkapte manier om de vragen te ontwijken. Ik beantwoord ze vraag, maar mis in sommige reacties begrip
De synode besluit beide magazines voortaan te beschouwen als kerkelijke organen en dat alleen eigen scribenten erin mogen schrijven.
Ik betwijfel of de NBV perse beter begrijpbaar is. De NBV is ook wel een echte kerkbijbel met ietwat elitair taalgebruik.
Ik ben er niet op tegen om de NBV te lezen, maar die gaat wel uit van andere bronteksten. Dat geldt ook voor de Telosvertaling. Als je uit wilt gaan van de Textus Receptus, is de HSV het enige betrouwbare alternatief. Voor mensen met een beperkte taalvaardigheid en begripsvermogen is de BGT mijns inziens een goed alternatief.
Los daarvan ging het in het bericht om deze twee opties.
Ik ben er niet op tegen om de NBV te lezen, maar die gaat wel uit van andere bronteksten. Dat geldt ook voor de Telosvertaling. Als je uit wilt gaan van de Textus Receptus, is de HSV het enige betrouwbare alternatief. Voor mensen met een beperkte taalvaardigheid en begripsvermogen is de BGT mijns inziens een goed alternatief.
Los daarvan ging het in het bericht om deze twee opties.
Misschien wel helemaal niet de helft.... Is mijn inschattingGroot Blankenstein schreef: ↑04 sep 2024, 10:28Heel herkenbaar! De GGiN leden die, zoals ik ook al zei, verdrietig worden van dit soort toestanden. Misschien wel de helft van alle leden. Is mijn inschatting…mulder schreef: ↑04 sep 2024, 09:58 Een paar opmerkingen van een gginer:
Ik weet wel zeker dat er vele verdriet/ergeren aan dit soort toestand. Wat ook zeer terecht is.Piet Puk schreef: ↑04 sep 2024, 10:36Misschien wel helemaal niet de helft.... Is mijn inschattingGroot Blankenstein schreef: ↑04 sep 2024, 10:28Heel herkenbaar! De GGiN leden die, zoals ik ook al zei, verdrietig worden van dit soort toestanden. Misschien wel de helft van alle leden. Is mijn inschatting…mulder schreef: ↑04 sep 2024, 09:58 Een paar opmerkingen van een gginer:
Ja, het artikel op de RD-site klinkt nu bijna tegengesteld: alsof hij nu de (on)begrijpelijkheid als valide argument bestempelt.
Totaal niet mijn intentie om mensen voor gek te zetten en mijzelf beter te achten dan de ander, verre van dat!Wim Anker schreef:Wat is nu het nut van dit soort ontboezemingen?
Wat haat! ik de quasi humor anekdotes die er altijd op eenvolgende variant neer komen: ikke goed, hunnie slecht, ikke slim, hunnie dom, ikke christen, hunnie niet.
Orchidee maakt mensen waar ze op bezoek was belachelijk (door een niet al te slimme man overigens...tactisch een onbenul), GG-lid vraagt gnuivend hoopvol of het een fittie is geworden (yes, meer haat en nijd in de wereld!) en de verlichte @Merel moet erom grinneken.
Ontdane en onthutste mensen, dat is pas humor tenslotte......
Maar ik mag het toch belachelijk vinden als iemand als prominent schilderij hun idool verafgood.
Mijn man een onbenul en niet tactisch vinden; ga ik natuurlijk wijselijk niet op in.
Niet iedereen heeft behoefte aan/of meegekregen om van elke kerkelijke denominatie op de hoogte te zijn en dat is zéér verfrissend kan ik je vertellen

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Ik heb nog nooit een scribent uit een ander kerkverband in het landelijke kerkblad van de HHK gezien, met uitzondering van dr. De Boer vanuit zijn functie als docent aan het seminarie. Snap ook niet dat er zo stevig gereageerd wordt op de opmerking van ds. Roos. In welk eigen landelijk kerkblad schrijven met regelmaat scribenten uit andere verbanden? Zoals in de column van het RD van afgelopen zaterdag stond is het landelijke kerkblad er ook mede om de eigen identiteit te bewaken.HHR schreef: ↑04 sep 2024, 09:49 Neem nu de inzet vanuit GS GG over interne eenheid.
Opzich goed, maar er wordt nog steeds (of weer steeds meer?) gedacht en geredeneerd vanuit het eigene van de GG.
Het moet vooral intern eenheidskoek zijn, wat er buiten de kring gebeurd is niet of bijna niet van belang.
Je ziet ook in samenwerkingsverbanden met andere kerkverbanden dat het stroever wordt. (Bv: hoeveel predikanten zie je nu op de Haamstede conferentie of andere interkerkelijke (internationale) conferenties? Overlegstructuren met plaatselijke kerken is vaak lastig. Spreken op interkerkelijke bijeenkomsten wordt bijna niet gedaan.)
Maar meer nog zie je het in een deel van de gemeenten, die verrechtsen, nieuwe predikanten die dogmatischer zijn dan eerdere generaties. Kledingcodes die anders worden. Sterkere isolatie tov allerlei kerkverbanden en organisaties. Vooral een afzetten tegen 'anderen' Etc.
Uiteraard is elk kerkverband deels op zichzelf gericht, maar bv binnen HHK, PKN(Bond) en CGK(rechterzijde) zie je dat ze beter met verschillen omgaan, kansels makkelijker openstellen voor predikanten uit aanverwante kerken, veel ontspannener omgaan met kerkelijke overgangen, met scribenten, sprekers, behandelen van boekjes op verenigingen etc (of zelfs hoogleraren, zie HHK seminarie en TUA) uit andere kerkverbanden. Etc.
Dat er geen GGiN predikanten bij de Haamstedeconferentie zijn zal met de ligging te maken hebben, GG-predikanten die verwant zijn met de GGiN zijn daar namelijk ook niet, uiterste rechterflank HHK is daar ook niet. En je hebt met de tijdsfactor van doen, er zijn maar weinig predikanten in de GGiN dus de werkdruk is hoog.
Tot voor gisteren was het nog geen landelijk kerkblad van de GGiN, dat was het punt.Henk J schreef: ↑04 sep 2024, 10:57Ik heb nog nooit een scribent uit een ander kerkverband in het landelijke kerkblad van de HHK gezien, met uitzondering van dr. De Boer vanuit zijn functie als docent aan het seminarie. Snap ook niet dat er zo stevig gereageerd wordt op de opmerking van ds. Roos. In welk eigen landelijk kerkblad schrijven met regelmaat scribenten uit andere verbanden? Zoals in de column van het RD van afgelopen zaterdag stond is het landelijke kerkblad er ook mede om de eigen identiteit te bewaken.HHR schreef: ↑04 sep 2024, 09:49 Neem nu de inzet vanuit GS GG over interne eenheid.
Opzich goed, maar er wordt nog steeds (of weer steeds meer?) gedacht en geredeneerd vanuit het eigene van de GG.
Het moet vooral intern eenheidskoek zijn, wat er buiten de kring gebeurd is niet of bijna niet van belang.
Je ziet ook in samenwerkingsverbanden met andere kerkverbanden dat het stroever wordt. (Bv: hoeveel predikanten zie je nu op de Haamstede conferentie of andere interkerkelijke (internationale) conferenties? Overlegstructuren met plaatselijke kerken is vaak lastig. Spreken op interkerkelijke bijeenkomsten wordt bijna niet gedaan.)
Maar meer nog zie je het in een deel van de gemeenten, die verrechtsen, nieuwe predikanten die dogmatischer zijn dan eerdere generaties. Kledingcodes die anders worden. Sterkere isolatie tov allerlei kerkverbanden en organisaties. Vooral een afzetten tegen 'anderen' Etc.
Uiteraard is elk kerkverband deels op zichzelf gericht, maar bv binnen HHK, PKN(Bond) en CGK(rechterzijde) zie je dat ze beter met verschillen omgaan, kansels makkelijker openstellen voor predikanten uit aanverwante kerken, veel ontspannener omgaan met kerkelijke overgangen, met scribenten, sprekers, behandelen van boekjes op verenigingen etc (of zelfs hoogleraren, zie HHK seminarie en TUA) uit andere kerkverbanden. Etc.
Dat er geen GGiN predikanten bij de Haamstedeconferentie zijn zal met de ligging te maken hebben, GG-predikanten die verwant zijn met de GGiN zijn daar namelijk ook niet, uiterste rechterflank HHK is daar ook niet. En je hebt met de tijdsfactor van doen, er zijn maar weinig predikanten in de GGiN dus de werkdruk is hoog.
Laatst gewijzigd door GGotK op 04 sep 2024, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat denk ik ook. En dat is jammer. Onderbouw op z'n minst. Het is tamelijk hooghartig om een verslag van een kerkelijke vergadering weg te zetten als kolderiek. Ik verwacht meer van Herman en Tiberius.
Thomson refereert aan synodebesluiten uit de 16e en 17e eeuw waarin ouders en onderwijzers hun kinderen vertrouwd dienen te maken met het lezen, de zinsbouw en de grammatica van de SV. Dat is dus een opdracht. Het is heel gemakkelijk om daaraan voorbij te gaan. De inzet om in te scherpen, uit te leggen, te verduidelijken lijkt minder te worden terwijl er een sterkere roep is om aan te passen aan wat onze jongeren (en ouderen) nu nodig zouden hebben. Ik vind dat ook wat te makkelijk. Het is heel Bijbels om in te scherpen en te onderzoeken. En dan hoeft een taalkleed dat niet synchroon is aan wat ons dagelijks bezig houdt niet persé een belemmering te zijn. Let wel, dit geldt overigens ook voor de HSV. Daarvoor heb je ook onderwijs nodig om dat goed te begrijpen.
Klopt.
Dit gedeelte was ook even weg:
Eigenlijk zouden ze bij RD hun versiebeheer moeten publiceren; ik denk dat je dan interessante dingen zou zien."Verstaanbaarheid is echter een gelegenheidsargument”, betoogt Thomson. „Volgens synodebesluiten uit de zestiende en zeventiende eeuw behoren ouders en onderwijzers hun kinderen vertrouwd te maken met het lezen, de zinsbouw en de grammatica van de Statenvertaling. Daar ligt onze opdracht.”