Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Geplaatst: 26 feb 2020, 15:43
Helder stuk van dr. Huigen als reactie op ds. Clements. Kan me helemaal vinden in wat hij schrijft.
Helder bedankt voor de uiteenzetting. Dit verhoudt zich overigens als ik het goed begrijp diametriaal tot de opmerkingen van prof. Huijgen, die het Schriftgezag in de opvatting van elk willekeurig mens lijkt te funderen. Dan bedoel ik vooral deze zin: "het is denkbaar dat iemand met erkenning van het Schriftgezag toch tot een andere uitleg van teksten komt". Als ik maar formuleer dat ik graag de juiste betekenis van de Schrift wil inzien, dan is de uitkomst open.Luther schreef:De nieuwe hermeneutiek is te herkennen aan een andere definitie ervan: de discipline die zich bezighoudt met de vraag wat interpreteren eigenlijk is. Wat is verstaan? Kortom: niet meer de regels voor de exegese, maar een visie op het verstaansproces. Dan wordt hermeneutiek een soort filosofische bril, waarmee de Bijbel wordt gelezen. In dat geval kun je blijven zeggen dat je het gezag van de Schrift handhaaft, maar in de praktijk betekent het dat je het begrip 'Schriftgezag' echt anders gaan vullen. Dat verklaart waarom sommige Bijbelgedeeltes nu anders worden uitgelegd dan in de eeuwen hiervoor gebruikelijk is geweest, terwijl men vervolgens zegt: maar dit is echt geen zaak van Schriftgezag.
Je zou volgende mij op z'n hoogst kunnen zeggen: op grond van de Schrift kun je zeker zeggen dat bepaalde exegeses gewoon fout zijn uitgaande van de oude hermeneutiek. Wellicht kun je op basis van een andere hermeneutiek wel tot een andere exegese komen. Denk ook hierbij weer aan theologie rondom Israël waar je zelfs met dezelfde oude hermeneutiek tot andere exegese kan komen.Luther schreef:Het punt is: waar komen de verschillen vandaan. Mensen kunnen zeggen dat ze eerbied hebben voor de Schrift en het gezag van de Schrift geheel willen honoreren, terwijl uit hun hermeneutiek en/of exegese blijkt dat daar toch vragen bij te stellen zijn. Je kunt niet stellen dat iedereen die zegt, de Schrift serieus te willen nemen, ook altijd een hermeneutiek gebruikt of een exegese aanhangt die daarmee in overeenstemming is. Met andere woorden: op grond van de Schrift kun je zeker zeggen dat bepaalde exegeses gewoon fout zijn, en raken aan het Schriftgezag, ook al zeggen de bewuste exegeten dat ze het Schriftgezag willen laten staan.
Eens, deze regels of factoren zijn vrij evident.Luther schreef: Hermeneutiek is het geheel aan regels, waarbinnen de exegese beoefend wordt. Althans zo is dat eeuwen gezien. In de loop van de tijd zijn regels opgesteld, zoals: Ga uit van de eenheid van de Schrift, want God spreekt zichzelf niet tegen; Bekijk de tekst in de grote verbanden waarbinnen hij staat (hoofdstuk, boek, testament en Bijbel); Vergelijk Schrift met Schrift; Let op de heilsgeschiedenis en de grote lijnen binnen de Schrift; Bekijk de duistere plaatsen in de Schrift in het licht van duidelijke plaatsen in de Schrift over hetzelfde onderwerp., etc etc.
Hier wordt het lastig (voor mij). De aanduiding 'nieuwe hermeneutiek' lijkt aan te geven dat het een heel andere manier van hermeneutiek bedrijven is. Maar is het niet gewoon de oude hermeneutiek met accenten op andere factoren? In dit geval namelijk op de factor van de tijd- en cultuurkloof. En dat is (als het goed is) óók een factor waar de oude hermeneutiek rekening mee houdt. Denk aan het voorbeeld van dr. Huijgen als het gaat om de heilige kus. Dat staat er, maar we doen het niet, omdat ... etc.Luther schreef: De nieuwe hermeneutiek is te herkennen aan een andere definitie ervan: de discipline die zich bezighoudt met de vraag wat interpreteren eigenlijk is. Wat is verstaan? Kortom: niet meer de regels voor de exegese, maar een visie op het verstaansproces. Dan wordt hermeneutiek een soort filosofische bril, waarmee de Bijbel wordt gelezen. In dat geval kun je blijven zeggen dat je het gezag van de Schrift handhaaft, maar in de praktijk betekent het dat je het begrip 'Schriftgezag' echt anders gaan vullen. Dat verklaart waarom sommige Bijbelgedeeltes nu anders worden uitgelegd dan in de eeuwen hiervoor gebruikelijk is geweest, terwijl men vervolgens zegt: maar dit is echt geen zaak van Schriftgezag.
Dat is een stelling die om onderbouwing vraagt. Is het één van de belangrijkste factoren geworden, of is het een oude factor die meer accent krijgt dan vroeger (al dan niet terecht)? Daarnaast staan we nooit boven onze eigen tijd, waarmee je kunt zeggen dat weging van de factoren in de 'oude hermeneutiek' ook tijdgebonden zijn (en ook nog eens opgesteld door zondige mensen).Luther schreef: Kenmerk van deze wijze van denken is de stelling dat de Schrift niet zomaar rechtstreeks ons aanspreekt. Dat er altijd een tijd- en cultuurkloof ligt. En met allerlei goede bedoelingen blijkt dan dat we Paulus niet rechtstreeks mogen beluisteren, maar dat we eerst 'met hem mee moeten denken'. Daarmee zeg je tegelijk wel, dat onze eigen tijd één van de belangrijkste factoren in de uitleg worden.
Dat eerste ben ik met je eens, dat laatste 'kan niet anders dan' vraagt verdere onderbouwing. Misschien brengt het de kern van de Schrift wel dichterbij doordat we beter kunnen 'rekenen' met de taal- en cultuurkloof.Luther schreef: Met betrekking tot de genoemde kwesties geeft dat aan het hermeneutische en exegetische proces veel meer ruimte tot interpretatie, dan onder de oude hermeneutiek. Het kan niet anders dan dat die manier van Bijbellezen op den duur ook de kern van de Schrift gaat raken.
Er zitten wat stappen tussen natuurlijk. Maar als ik vandaag een andere conclusie trek, en de onderliggende argumentatie is dat de tijd mij voortschrijdend inzicht geeft in andere hermeneutische regels dan dat de Reformatie ons heeft overgeleverd, dan is er sprake van een breuk met de gereformeerde leer.DDD schreef:Dat iemand tot een andere conclusie komt dan in 1750 is dus op zich geen aanwijzing dat iemand niet gereformeerd is.
Welkom op dit forum. Je begint met een stevige posting, moet ik zeggen.pieter zandbak schreef:Neem ik het goed waar, als zich op dit punt een enorme verschuiving bij Huijgen voltrokken heeft? Hij begon als een soort jonge variant van ds. J. Westerink, kreeg beroepen uit behoudende middengemeenten en kreeg uitnodigingen om te preken in bewaarhetpandgemeenten. Inmiddels is men niet alleen ter rechterzijde, maar ook in het midden van de cgk zeer bezorgd over zijn (Huijgens) koers.
Als ik je goed begrijp, sta je neutraal tegenover de verschillen tussen wat ik hierboven voor het gemak als 'oude hermeneutiek' en 'nieuwe hermeneutiek' heb aangeduid? Klopt dat?ZWP schreef:Dank @Luther voor de informatieve posting!
Toch nog wat vraagjes hier en daar:
Je zou volgende mij op z'n hoogst kunnen zeggen: op grond van de Schrift kun je zeker zeggen dat bepaalde exegeses gewoon fout zijn uitgaande van de oude hermeneutiek. Wellicht kun je op basis van een andere hermeneutiek wel tot een andere exegese komen. Denk ook hierbij weer aan theologie rondom Israël waar je zelfs met dezelfde oude hermeneutiek tot andere exegese kan komen.Luther schreef:Het punt is: waar komen de verschillen vandaan. Mensen kunnen zeggen dat ze eerbied hebben voor de Schrift en het gezag van de Schrift geheel willen honoreren, terwijl uit hun hermeneutiek en/of exegese blijkt dat daar toch vragen bij te stellen zijn. Je kunt niet stellen dat iedereen die zegt, de Schrift serieus te willen nemen, ook altijd een hermeneutiek gebruikt of een exegese aanhangt die daarmee in overeenstemming is. Met andere woorden: op grond van de Schrift kun je zeker zeggen dat bepaalde exegeses gewoon fout zijn, en raken aan het Schriftgezag, ook al zeggen de bewuste exegeten dat ze het Schriftgezag willen laten staan.
Eens, deze regels of factoren zijn vrij evident.Luther schreef: Hermeneutiek is het geheel aan regels, waarbinnen de exegese beoefend wordt. Althans zo is dat eeuwen gezien. In de loop van de tijd zijn regels opgesteld, zoals: Ga uit van de eenheid van de Schrift, want God spreekt zichzelf niet tegen; Bekijk de tekst in de grote verbanden waarbinnen hij staat (hoofdstuk, boek, testament en Bijbel); Vergelijk Schrift met Schrift; Let op de heilsgeschiedenis en de grote lijnen binnen de Schrift; Bekijk de duistere plaatsen in de Schrift in het licht van duidelijke plaatsen in de Schrift over hetzelfde onderwerp., etc etc.
Hier wordt het lastig (voor mij). De aanduiding 'nieuwe hermeneutiek' lijkt aan te geven dat het een heel andere manier van hermeneutiek bedrijven is. Maar is het niet gewoon de oude hermeneutiek met accenten op andere factoren? In dit geval namelijk op de factor van de tijd- en cultuurkloof. En dat is (als het goed is) óók een factor waar de oude hermeneutiek rekening mee houdt. Denk aan het voorbeeld van dr. Huijgen als het gaat om de heilige kus. Dat staat er, maar we doen het niet, omdat ... etc.Luther schreef: De nieuwe hermeneutiek is te herkennen aan een andere definitie ervan: de discipline die zich bezighoudt met de vraag wat interpreteren eigenlijk is. Wat is verstaan? Kortom: niet meer de regels voor de exegese, maar een visie op het verstaansproces. Dan wordt hermeneutiek een soort filosofische bril, waarmee de Bijbel wordt gelezen. In dat geval kun je blijven zeggen dat je het gezag van de Schrift handhaaft, maar in de praktijk betekent het dat je het begrip 'Schriftgezag' echt anders gaan vullen. Dat verklaart waarom sommige Bijbelgedeeltes nu anders worden uitgelegd dan in de eeuwen hiervoor gebruikelijk is geweest, terwijl men vervolgens zegt: maar dit is echt geen zaak van Schriftgezag.
Klopt het frame 'oude' en 'nieuwe hermeneutiek' dus wel? Is de hermeneutiek niet altijd in beweging waarbij dan weer de ene factor, dan weer de andere meer accent krijgt?
Dat is een stelling die om onderbouwing vraagt. Is het één van de belangrijkste factoren geworden, of is het een oude factor die meer accent krijgt dan vroeger (al dan niet terecht)? Daarnaast staan we nooit boven onze eigen tijd, waarmee je kunt zeggen dat weging van de factoren in de 'oude hermeneutiek' ook tijdgebonden zijn (en ook nog eens opgesteld door zondige mensen).Luther schreef: Kenmerk van deze wijze van denken is de stelling dat de Schrift niet zomaar rechtstreeks ons aanspreekt. Dat er altijd een tijd- en cultuurkloof ligt. En met allerlei goede bedoelingen blijkt dan dat we Paulus niet rechtstreeks mogen beluisteren, maar dat we eerst 'met hem mee moeten denken'. Daarmee zeg je tegelijk wel, dat onze eigen tijd één van de belangrijkste factoren in de uitleg worden.
Dat eerste ben ik met je eens, dat laatste 'kan niet anders dan' vraagt verdere onderbouwing. Misschien brengt het de kern van de Schrift wel dichterbij doordat we beter kunnen 'rekenen' met de taal- en cultuurkloof.Luther schreef: Met betrekking tot de genoemde kwesties geeft dat aan het hermeneutische en exegetische proces veel meer ruimte tot interpretatie, dan onder de oude hermeneutiek. Het kan niet anders dan dat die manier van Bijbellezen op den duur ook de kern van de Schrift gaat raken.
Noem eens drie onderwerpen waarover hij in de afgelopen jaren anders is gaan denken?pieter zandbak schreef:Dank. Ik heb het gewijzigd. Het gaat mij niet om de persoon van prof. Huijgen, maar wel om de invloed die hij heeft geprobeerd uit te oefenen. Ik denk dat je zeker oog mag hebben voor een bepaalde ontwikkeling bij een theoloog, als je die meent te zien. Maar het gaat me dus om zijn inhoud, die ik nogal heb zien veranderen.
Prof. Huygen zegt: "Schriftgezag is in het geding als je zegt: die Paulus kan dat wel zeggen, maar ik vind..."Ambtenaar schreef:Helder stuk van dr. Huigen als reactie op ds. Clements. Kan me helemaal vinden in wat hij schrijft.
Ik zou zo'n preek dan wel eens willen beluisteren in de preekluisterkring. Ik vraag hierop door omdat ik zelf hier op dit forum dit verwijt ook wel eens krijg, en zelfs buiten het forum heb ik het wel eens gehoord. Terwijl ik al van jongs af aan hetzelfde vind over veel dingen. Dat is natuurlijk verdiept in de loop der jaren, maar vaak luisteren mensen maar half naar wat iemand te zeggen heeft, is mijn idee.pieter zandbak schreef:@DDD: drie onderwerpen vind ik wat overvraagd. Ik noem een belangrijke. Op de studiedag over het boek van prof. Huijgen bleek dat hij de vragen rond toe-eigening van het heil nu als een vorm van rationalisme ziet, dat hij als een front beschouwt. In zijn aanvankelijk gehouden preken was dat heel anders.
Dat kun je ook niet uit de conclusies afleiden, maar alleen uit het beginpunt. Als je de Bijbel beschouwt als het geopenbaarde Woord van God, maar er andere conclusies uit haalt, dan torn je niet aan het schriftgezag. Als je de Bijbel beschouwt als een verzameling ideen van mensen over God, waar je van alles van kunt vinden maar die niet perse gezaghebbend zijn, dan is er geen sprake van schriftgezag.pieter zandbak schreef:Ja, dat is het gevaarlijke. Enerzijds zegt prof. Huygen dat het niet gaat om Schriftgezag, maar om Schriftverstaan. Hij zegt ook dat het ernstig is als het Schriftgezag in het geding is. Maar hij maakt niet duidelijk op welke punten je een verschillend inzicht mag hebben in de Schrift, en op welke punten het gaat om het Schriftgezag.