Verontrustende berichten

samanthi

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Je maakt mij niet wijs dat dr. Van den Brink Genesis 1-3 niet ziet als Gods waarheid voor ons. Hoe kom je daar nu bij.

@Eilander: er zijn veel natuurkundig aangelegde gelovigen/ kerkmensen, die het erg lastig vinden hun wetenschappelijke overtuigingen met hun godsdienstige overtuigingen te combineren. Iedere poging om daaraan een zinnige bijdrage te leveren, is wat mij betreft van harte welkom.

Ik heb verder geen idee van schepping of evolutie, het kan mij ook maar matig interesseren. Maar de aversie tegen een gesprek hierover vind ik onrustbarend. Omdat die laat zien dat een ongemotiveerd conservatisme het gesprek soms bij voorbaat doodslaat. En ondertussen verdwijnen er jaarlijks mensen uit de kerk om dit soort redenen. Net als tijden geleden omdat de dominees vertelden dat de aarde plat was, of dat een mens nooit op de maan zou komen en dat soort dingen meer.
Het blijven theorieën al dan niet wetenschappelijk gestoeld. Ik zeg al dan niet omdat je bij dat wetenschappelijke ook vraagtekens mag zetten. Wat in bijvoorbeeld 1965 een wetenschappelijk bewezen feit was is nu allang achterhaald. Bijvoorbeeld dat een psychisch ziek mens terug moest naar het begin en soms wel een week of langer in een lauwwaterbad gezet werd, dat was toen de wetenschap nu moet je er om lachen. Zomaar een voorbeeld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Voorbeeld van een antwoord van Dr. V.d. Brink:

Als we uw artikel lezen, dan lijkt het alsof de zondeval geen radicale breuk meer is. Moeten we het belang van de zondeval relativeren?
“Mijn idee van de zondeval is niet minder radicaal. De mens komt op uit het dierenrijk. Op een gegeven moment krijgt hij de keuze om te beantwoorden aan Gods roeping; hij krijgt een moreel besef – het draait ook in Genesis 3 om deze ‘kennis van goed en kwaad’. Maar dan maakt de mens de radicale keuze om tegen God te kiezen en het verkeerde spoor in te slaan. Het is dan weliswaar geen val vanuit een situatie van volmaakte heiligheid en rechtvaardigheid, maar het blijft wel een bewust nee-zeggen tegen God en Zijn bedoelingen. De mens koos om te blijven bij de agressie die hij heeft geërfd van dierlijke voorouders – terwijl het voor het eerst ook anders had gekund. Zo verloor hij zijn onschuld. Want voordat de mens tot Gods gemeenschap geroepen werd, was hij niet schuldig aan zijn agressieve neigingen." Kontekstueel 2015 nr 3

Zo zijn er meer opvattingen van Vd Brink die echt niet Gereformeerd en ook niet Bijbels zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dat klinkt behoorlijk verontrustend ja. Als deze man de worstelende christennatuurkundige moet gaan helpen in zijn zoektocht, houd ik mijn hart vast.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:Dat klinkt behoorlijk verontrustend ja. Als deze man de worstelende christennatuurkundige moet gaan helpen in zijn zoektocht, houd ik mijn hart vast.
Inderdaad een zeer verontrustend citaat. En nu een heel boek van deze man over dit onderwerp.Zorgelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Op de voorpagina van het RD:
Verontwaardiging na vloeken in uitzending Radio 1
Het moest "er even uit". Maar dat zal niet goedkoop zijn.
Want er is geen grotere zonde die God meer vertoornt dan de lastering van Zijn Naam.

Het tekent deze tijd, waar het ene verontrustende het andere verontrustende in steeds sneller tempo opvolgt.
Het doet denken (in vergelijking) dat het ene wee het andere opvolgt. Het is maar of het zien. En beseffen wat
het inhoudt.

Want er zal een tijd zijn dat zij de gezonde leer niet meer zullen verdragen. Zij zullen kittelachtig van gehoor
worden en, zich niet bekeren, maar zichzelf leraars opgaderen naar hun eigen goeddunken.

We zien hier de mens der zonden tot het toppunt komen. Hij lastert met opzet, niet wetende Wie en Wat hij
lastert. En... geen enkele vloek kan deze man terugnemen. Het is eruit en wat zal dat zwaar vallen.
Evenzo als het ons zwaar zal vallen als wij zondigen, tegen beter weten in. Evenzo? Nee, zwaarder.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bruna

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:Op de voorpagina van het RD:
Verontwaardiging na vloeken in uitzending Radio 1
Het moest "er even uit". Maar dat zal niet goedkoop zijn.
Want er is geen grotere zonde die God meer vertoornt dan de lastering van Zijn Naam.

Het tekent deze tijd, waar het ene verontrustende het andere verontrustende in steeds sneller tempo opvolgt.
Het doet denken (in vergelijking) dat het ene wee het andere opvolgt. Het is maar of het zien. En beseffen wat
het inhoudt.

Want er zal een tijd zijn dat zij de gezonde leer niet meer zullen verdragen. Zij zullen kittelachtig van gehoor
worden en, zich niet bekeren, maar zichzelf leraars opgaderen naar hun eigen goeddunken.

We zien hier de mens der zonden tot het toppunt komen. Hij lastert met opzet, niet wetende Wie en Wat hij
lastert. En... geen enkele vloek kan deze man terugnemen. Het is eruit en wat zal dat zwaar vallen.
Evenzo als het ons zwaar zal vallen als wij zondigen, tegen beter weten in. Evenzo? Nee, zwaarder.
Helemaal met je eens DIA!
Nederland staat bekend om zijn vloekers. Nu is het de vloekende natie en vroeger het Israël van het Westen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
samanthi

Bericht door samanthi »

Daniel 9 :15 En nu, o Heere, onze God! Die Uw volk uit Egypteland gevoerd hebt, met een sterke hand, en hebt U een Naam gemaakt, gelijk hij is te dezen dage; wij hebben gezondigd, wij zijn goddeloos geweest.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:Daniel 9 :15 En nu, o Heere, onze God! Die Uw volk uit Egypteland gevoerd hebt, met een sterke hand, en hebt U een Naam gemaakt, gelijk hij is te dezen dage; wij hebben gezondigd, wij zijn goddeloos geweest.
Als we nog verwaardigd mochten worden op dat plekje te komen.. Misschien klinkt dat ouderwets of vroom, maar soms vrees ik
dat we daartoe niet meer verwaardigd worden. Het lijkt, zoals men dat vroeger wel uitdrukte, als een op hol geslagen paard. Werpt
men de teugels in de nek dan loopt die zich dood. We voelen als het ware het zo niet zo lang door kan gaan. Zelfs atheïsten
moeten erkennen dat er nu tekenen zijn waarvan ze moeten erkennen die niet verwacht te hebben.
De mens rekent altijd nog op 'het goede' in de mens, en het nuchtere verstand. Maar we worden, en zijn, vrees ik, met blindheid
geslagen, ook al zien we het voor ogen, dan doorgronden we het nog niet.
Ik kan het niet onder woorden brengen, maar ik voel dat er een oordeel van God op ons rust. We kunnen niet op de plaats komen.
Ook al zien we het wel. En dan is het uiteindelijk waar, wat u aanhaalt uit Daniëls gebed. Maar ik zie die bidders minder worden,
en zelfs soms dat het moeilijk wordt voor Gods volk om nog te bidden voor deze wereld. Je voelt soms dat er nog voor de overheid
wordt gebeden, maar dat het moeilijk gaat. Het kan, en zal ook zover komen dat Gods verdrukte volk gaar bidden om Zijn rechtvaardige oordelen. We geloven dat we dat laatste gaan merken.

Psalm 97

God heerst als Opperheer;
Dat elk Hem juichend eer';
Gij, aarde, zee en eiland,
Verheugt u in uw Heiland.
Hem dekt met majesteit
Der wolken donkerheid;
Hij vestigt Zijnen troon
Op heil'ge rijksgeboôn,
Vol recht en wijs beleid.

Een vuurgloed gaat Hem voor,
Den gansen hemel door,
En blaakt aan alle zijden
Hen, die Zijn macht bestrijden;
Zijn felle bliksemschicht
Snelt door al 't zwerk, verlicht
Den gansen wereldkloot;
Het aardrijk ziet zijn nood,
En ijst, en beeft, en zwicht.

't Gebergte smelt als was,
En wordt geheel tot as,
Voor 't aangezicht des HEEREN,
Wien al wat leeft, moet eren.
't Verbaasde hemelrond
Meldt, in dien naren stond,
Zijn billijkheid en macht;
De volken zien Zijn kracht
Op 's aardrijks ruimen grond.

Dat ieder schaamrood zij,
Die, onbeschroomd en vrij,
Een beeld durft eer bewijzen
En nietig' afgoôn prijzen,
Den waren God ten hoon.
Knielt voor Hem, al gij goôn!
Zwicht voor den Opperheer;
Buigt u met ootmoed neer
Voor Zijn geduchten troon.

Gans Sion was verheugd,
En juicht', o HEER, van vreugd,
Met Juda's docht'renscharen,
Wanneer 't de blijde maren
Uws oordeels had gehoord;
Want Gij heerst ongestoord,
En toont Uw macht alom,
Ver boven 't godendom,
't Welk siddert voor Uw woord.

Beminnaars van den HEER,
Verbreiders van Zijn eer,
Hoopt steeds op Zijn genade,
En haat altoos het kwade.
Hij, die in tegenspoed
Zijn gunstgenoten hoedt,
Verleent hun onderstand,
En redt z' uit 's bozen hand,
Die op hun onschuld woedt.

Gods vriend'lijk aangezicht,
Heeft vrolijkheid en licht
Voor all' oprechte harten,
Ten troost verspreid in smarten.
Juicht, vromen, om uw lot;
Verblijdt u steeds in God;
Roemt, roemt Zijn heiligheid;
Zo word' Zijn lof verbreid
Voor al dit heilgenot.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

@DIA, toch moeten we hier wel voorzichtig mee zijn. Het staat duidelijk in Gods Woord dat we moeten bidden voor onze overheid; en dit werd geschreven onder keizers die zich als God lieten vereren! Ons gevoel is hierin toch niet bepalend?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:@DIA, toch moeten we hier wel voorzichtig mee zijn. Het staat duidelijk in Gods Woord dat we moeten bidden voor onze overheid; en dit werd geschreven onder keizers die zich als God lieten vereren! Ons gevoel is hierin toch niet bepalend?
Begrijp je het echt niet? Als wij het nalaten zijn we nalatig. Maar als God het gebed afsnijd gaat alles door.
Mensen, kunnen we nu helemaal niet anders meer als alles met ons menselijk gevoel en verstand beredeneren?
Dit, op zich, is al een verontrustend bericht.
Ik kan het zeker ook niemand verwijten of kwalijk nemen, als de praktijk niet meer gepreekt wordt.

En ik wil hier niet verder op ingaan want dan wordt het een on-geestelijke discussie.
Het zou anders zijn als we voor elkaar in de schuld konden komen.
Dan ben ik de grootste schuldenaar en dan zijn alle medemensen arme medezondaren
op weg naar dezelfde Rechter van hemel en aarde.

Nogmaals, ik begrijp de reactie wel. maar u begreep niet wat ik bedoelde.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Begrijp je het echt niet? Als wij het nalaten zijn we nalatig. Maar als God het gebed afsnijd gaat alles door.
Mensen, kunnen we nu helemaal niet anders meer als alles met ons menselijk gevoel en verstand beredeneren?
Ik kan het zeker ook niemand verwijten of kwalijk nemen, als de praktijk niet meer gepreekt wordt.

En ik wil hier niet verder op ingaan want dan wordt het een on-geestelijke discussie.
Dan ben ik de grootste schuldenaar en dan zijn alle medemensen arme medezondaren

Samenvattend: je moet wel bidden voor de overheid (dat zegt de Bijbel, niet ons verstand), maar het kan dat het gebed afgesneden wordt? Zeg dat dan gewoon.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Begrijp je het echt niet? Als wij het nalaten zijn we nalatig. Maar als God het gebed afsnijd gaat alles door.

Samenvattend: je moet wel bidden voor de overheid (dat zegt de Bijbel, niet ons verstand), maar het kan dat het gebed afgesneden wordt? Zeg dat dan gewoon.
Maar dat is niet gewoon. Als dat gebeurt geloof ik niet dat je dat gewoon emotieloos kunt constateren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:Samenvattend: je moet wel bidden voor de overheid (dat zegt de Bijbel, niet ons verstand), maar het kan dat het gebed afgesneden wordt? Zeg dat dan gewoon.
Maar dat is niet gewoon. Als dat gebeurt geloof ik niet dat je dat gewoon emotieloos kunt constateren.
Een afgesneden gebed: ik heb hier al vaak over gelezen in de verhalen van Gods volk. Toch wel een vraag: lezen we hierover in de Bijbel ook?
Natuurlijk lezen we van Jeremia dat hem geboden wordt om niet meer voor het volk te bidden, maar ik denk dat dat iets anders is dan een afgesneden gebed.
Verder lees je diverse voorbeelden van onverhoorde gebeden, maar dat is in elk geval iets anders denk ik.
De vraag zelf lijkt me wel geoorloofd, we moeten immers toetsen aan de Bijbel en niet aan de bevinding van Gods volk, hoe voorzichtig ik daarover ook wil spreken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

0
eilander schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:Samenvattend: je moet wel bidden voor de overheid (dat zegt de Bijbel, niet ons verstand), maar het kan dat het gebed afgesneden wordt? Zeg dat dan gewoon.
Een afgesneden gebed: ik heb hier al vaak over gelezen in de verhalen van Gods volk. Toch wel een vraag: lezen we hierover in de Bijbel ook?
Natuurlijk lezen we van Jeremia dat hem geboden wordt om niet meer voor het volk te bidden, maar ik denk dat dat iets anders is dan een afgesneden gebed.
Verder lees je diverse voorbeelden van onverhoorde gebeden, maar dat is in elk geval iets anders denk ik.
De vraag zelf lijkt me wel geoorloofd, we moeten immers toetsen aan de Bijbel en niet aan de bevinding van Gods volk, hoe voorzichtig ik daarover ook wil spreken.
Ik kan verschillende voorbeelden uit de praktijk noemen. Toch lijkt me dat te aangrijpend om hier openbaar te zeggen. Er is soms nog familie en dan wordt het wel herkenbaar en pijnlijk voor mensen. Ik kan wel zeggen, dat zoiets heel wat doet. Ik herinner me wat een van onze leraars eens meemaakte. Het moet begin jaren 70 zijn geweest. Ik kan er net verder op ingaan, dan wordt het te ingrijpend en misschien herkenbaar voor nabestaanden. Lees ook eens de boekjes uit de pastorale praktijk van ds. P. Blok. Ik geloof dat daar ook wel eens zoiets ter sprake komt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DIA, heb je mijn vraag wel gelezen? Ik ken de boekjes van ds. P. Blok ook, en vele andere, b.v. Komt, luistert toe van J. van Dam waarin deze verhalen ook worden geschreven. Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om daar op enigerlei wijze negatief over te doen.
Maar wat je nu zegt is geen antwoord op mijn vraag.
Gesloten