Dat maar OP ZICH niet uit... Maar wat is de geest daarachter? Is het om dat we op die tijd de Zaligmaker beter zouden kunnen vinden? Of willen we er meer ietsjes romantiek inbrengen? Zeg het maar...Mister schreef:Wat is er op tegen om in een dienst te zitten, los van het tijdstip, waar het Woord van God opengaat? Of dat nu om 07.00 uur in de morgen of 22.00 uur in de avond is, dat maakt niets uit.-DIA- schreef:Ik zou zeggen: stuur een uitnodiging aan alle getrouwen in den lande. Zouden ze komen? Zouden ze meegevoerd worden? Of... Tja, zouden we toch eindelijk niet eens verlost moeten worden van die onheilsprofeten "diie overal tegen zijn, van wie niets mag, die overal kwaad in zien, die niets goeds, maar alleen maar kwaad profeteren"?Mister schreef:Verklaar u nader?-DIA- schreef:Hoho! Dit is een REFOforum, en als de achterban reformatorich is dan is hier wel degelijk iets buitengewoons aan de hand!
Ik zie dan ook niet in waarom de door jouw genoemde 'getrouwen in den lande' niet zouden komen. Integendeel, ze zou zich moeten haasten, van oosten en westen, omdat de levende God spreekt!
Wist je dat........[4]
Re: Wist je dat........[4]
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het gaat hier:
1. Om een extra dienst, die de avond voor kerst gehouden wordt.
2. Waarvan de inhoud een combinatie is tussen een kerkdienst (er is een preek / langere meditatie), en een zangavond
3. Het trekt kerkmensen, die een keer extra het Woord horen
4. Het trekt niet-kerkmensen, die zo het Woord horen wat ze anders nooit horen
5. Zelfs al zouden die kerkmensen en niet-kerkmensen om de verkeerde redenen (zoals romantiek) komen, dan horen ze tóch het Woord.
Ik kan daar werkelijk niets verkeerds in zien. Misschien moet ik het omdraaien. Luther was zaterdagavond in de kerk. Een keer extra. En jij?
1. Om een extra dienst, die de avond voor kerst gehouden wordt.
2. Waarvan de inhoud een combinatie is tussen een kerkdienst (er is een preek / langere meditatie), en een zangavond
3. Het trekt kerkmensen, die een keer extra het Woord horen
4. Het trekt niet-kerkmensen, die zo het Woord horen wat ze anders nooit horen
5. Zelfs al zouden die kerkmensen en niet-kerkmensen om de verkeerde redenen (zoals romantiek) komen, dan horen ze tóch het Woord.
Ik kan daar werkelijk niets verkeerds in zien. Misschien moet ik het omdraaien. Luther was zaterdagavond in de kerk. Een keer extra. En jij?
Krijg je de mensen anders niet mee(de kerk in) denk je?Luther schreef:Nee Gijs, zeker niet de romantiek. Hoewel het best wat heeft, maar is dat met vele zangavonden en orgelconcerten ook niet zo?Gijs83 schreef:Wat moet je nu 's-nachts(voor deze gelegenheid) naar de kerk(ok 's-avonds laat), volgens mij is het alleen maar een stukje romantiek...?Simon schreef:roomse traditie misschien?Zita schreef: Nu vraag ik me alleen nog af wat er mis is met een kerstnachtdienst...
Nee, we hebben met mensen die in de buurt van de kerk wonen kerstliederen gezongen en er is een korte overdenking gehouden met als thema "Vrede op aarde".
Enkele gedachten eruit:
- Misschien vraagt u: Vrede op aarde, hoe durft u erover te spreken. U heeft gelijk. Maar dit Bijbelwoord staat ingeklemd tussen enerzijds: Ere zij God en anderzijds: In mensen een welbehagen.
- Wat is welbehagen? Het is nauwelijks te omschrijven, maar onthoudt u maar het woord 'liefde', een oceaan van liefde van Gods kant. En naar wie strekt die liefde zich uit? In mensen! Dat is het wonder van Kerst. Mensen die de duisetrnis liever hebben dan het licht; mensen die van huis uit meer oorlog veroorzaken dan vrede, in díe mensen heeft God een welbehagen!
- Om dat welbehagen, die liefde te kunnen wegschenken, is God in Jezus Christus mens geworden. heeft Zich tot het diepste vernederd, zodat mensen kunnen gaan zeggen: Want Hij is onze Vrede (Ef. 2: 14).
- Als die vrede van Hem je hart vervuld: dan zal dat ook op aarde zichtbaar worden. Vrede door het Lam, vrede door het kruis.
- Waartoe? Tot eer van de Schepper, in de hemel; tot welzijn, eeuwig welzijn van mensen, op aarde.
Gijs, graag had ik je ook meegenomen; het was zeer inhoudsvol!
En als je dit een achteruitgang vindt m.b.t. Luther, dan is dat goed. Hij moet immers wassen; ik minder worden!
Tja.. we moeten toch wát verzinnen...Gijs83 schreef:
Krijg je de mensen anders niet mee(de kerk in) denk je?
Misschien moet je eens naar het kerstfeest gaan in Leeuwarden van de evangelisatiepost of naar het kerstfeest van De Looijer in Amsterdam. Misschien dat je iets gaat begrijpen van het fenomeen 'evangelisatie'.Gijs83 schreef: Krijg je de mensen anders niet mee(de kerk in) denk je?
Daarnaast misschien moet je ook eens kijken hoeveel mensen die vlak naast een kerk wonen op zondag nog naar de kerk gaan. In Rijssen zal het misschien niet opvallen, maar kom eens in een randstad kerk kijken.
Ik ben overigens benieuwd hoe de evangelisten binnen de Ger.Gem. tegen het fenomeen kerstnachtdienst aankijken.-DIA- schreef:Tja.. we moeten toch wát verzinnen...Gijs83 schreef:
Inderdaad is dat wel een zaak om over na te denken. Wamt hier zijn misschien mensen te bereiken die je normaal niet zou bereiken...Gijs83 schreef:Ik ben overigens benieuwd hoe de evangelisten binnen de Ger.Gem. tegen het fenomeen kerstnachtdienst aankijken.-DIA- schreef:Tja.. we moeten toch wát verzinnen...Gijs83 schreef:
Het is werkelijk bar wat hier allemaal gezegd wordt op de opmerking dat ik een fijne kerstnachtdienst heb bijgewoond.......
Verder valt me op dat de critici niet ingaan op de inhoud van de enkele punten uit de overdenking. Blijkbaar kunnen ze zich niet voorstellen dat het hier gaat om een gemeente waar elke zondag de schriftuurlijk-bevindelijke prediking klinkt.
Waarom zouden we de kerstnachtdiensten overlaten aan de gereformeerden en de rooms-katholieken, terwijl buitenkerkelijken juist op zulke momenten genegen zijn om naar de kerk te komen?
Misschien mag ik het omdraaien: Waarom zijn er niet zulke diensten in Rijssen gehouden? Kan het eeuwig heil van onze onkerkelijke naaste ons eigenlijk niet meer beroeren? Denken we heimelijk nog zo karig van God dat Hij er toch nog maar heel weinig zal trekken? Vinden we dat wij eerst aan de beurt zijn? Het is allemaal doods, in een mantel van rechtzinnigheid.
Gijs83 schreef:Het gaat achteruit met Luther..........
Gijs83 schreef:Wat moet je nu 's-nachts(voor deze gelegenheid) naar de kerk(ok 's-avonds laat), volgens mij is het alleen maar een stukje romantiek...?
DIA schreef:Hoho! Dit is een REFOforum, en als de achterban reformatorich is dan is hier wel degelijk iets buitengewoons aan de hand!
DIA schreef:Ik zou zeggen: stuur een uitnodiging aan alle getrouwen in den lande. Zouden ze komen? Zouden ze meegevoerd worden? Of... Tja, zouden we toch eindelijk niet eens verlost moeten worden van die onheilsprofeten "diie overal tegen zijn, van wie niets mag, die overal kwaad in zien, die niets goeds, maar alleen maar kwaad profeteren"?
En dan te bedenken dat er geen haan naar gekraaid zou hebben, als ik zou hebben gezegd dat ik naar een fijne kerstzangavond was geweest. Terwijl die inhoudelijk veelal minder zijn, en waarbij het gevaar veel groter is dat de zingende mens in het middelpunt staat.DIA schreef:Maar wat is de geest daarachter? Is het om dat we op die tijd de Zaligmaker beter zouden kunnen vinden? Of willen we er meer ietsjes romantiek inbrengen? Zeg het maar...
Verder valt me op dat de critici niet ingaan op de inhoud van de enkele punten uit de overdenking. Blijkbaar kunnen ze zich niet voorstellen dat het hier gaat om een gemeente waar elke zondag de schriftuurlijk-bevindelijke prediking klinkt.
Waarom zouden we de kerstnachtdiensten overlaten aan de gereformeerden en de rooms-katholieken, terwijl buitenkerkelijken juist op zulke momenten genegen zijn om naar de kerk te komen?
Misschien mag ik het omdraaien: Waarom zijn er niet zulke diensten in Rijssen gehouden? Kan het eeuwig heil van onze onkerkelijke naaste ons eigenlijk niet meer beroeren? Denken we heimelijk nog zo karig van God dat Hij er toch nog maar heel weinig zal trekken? Vinden we dat wij eerst aan de beurt zijn? Het is allemaal doods, in een mantel van rechtzinnigheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
..... dat ik het weer helemaal met Luther eens ben?Luther schreef:Het is werkelijk bar wat hier allemaal gezegd wordt op de opmerking dat ik een fijne kerstnachtdienst heb bijgewoond.......Gijs83 schreef:Het gaat achteruit met Luther..........Gijs83 schreef:Wat moet je nu 's-nachts(voor deze gelegenheid) naar de kerk(ok 's-avonds laat), volgens mij is het alleen maar een stukje romantiek...?DIA schreef:Hoho! Dit is een REFOforum, en als de achterban reformatorich is dan is hier wel degelijk iets buitengewoons aan de hand!DIA schreef:Ik zou zeggen: stuur een uitnodiging aan alle getrouwen in den lande. Zouden ze komen? Zouden ze meegevoerd worden? Of... Tja, zouden we toch eindelijk niet eens verlost moeten worden van die onheilsprofeten "diie overal tegen zijn, van wie niets mag, die overal kwaad in zien, die niets goeds, maar alleen maar kwaad profeteren"?En dan te bedenken dat er geen haan naar gekraaid zou hebben, als ik zou hebben gezegd dat ik naar een fijne kerstzangavond was geweest. Terwijl die inhoudelijk veelal minder zijn, en waarbij het gevaar veel groter is dat de zingende mens in het middelpunt staat.DIA schreef:Maar wat is de geest daarachter? Is het om dat we op die tijd de Zaligmaker beter zouden kunnen vinden? Of willen we er meer ietsjes romantiek inbrengen? Zeg het maar...
Weliswaar niet 's nachts, maar je bedoelt zoiets?-DIA- schreef:Inderdaad is dat wel een zaak om over na te denken. Wamt hier zijn misschien mensen te bereiken die je normaal niet zou bereiken...Gijs83 schreef:Ik ben overigens benieuwd hoe de evangelisten binnen de Ger.Gem. tegen het fenomeen kerstnachtdienst aankijken.-DIA- schreef:Tja.. we moeten toch wát verzinnen...Gijs83 schreef:
http://www.kerkonline.nl/kerk/Noorderke ... 0C2959E701
En wie bepaalt wie de getrouwen in den lande zijn? Meneer DIA?-DIA- schreef:Ik zou zeggen: stuur een uitnodiging aan alle getrouwen in den lande. Zouden ze komen? Zouden ze meegevoerd worden?
Wat een trieste uitlatingen weer, ik dacht dat het de afgelopen dagen Kerstfeest was. Waar is de bewogenheid met de onkerkelijke buurman?
~~Soli Deo Gloria~~
..als ik de onhoud van de meditatie lees, het jammer vind dat ik er niet was..Luther schreef:Nee Gijs, zeker niet de romantiek. Hoewel het best wat heeft, maar is dat met vele zangavonden en orgelconcerten ook niet zo?Gijs83 schreef:Wat moet je nu 's-nachts(voor deze gelegenheid) naar de kerk(ok 's-avonds laat), volgens mij is het alleen maar een stukje romantiek...?Simon schreef:roomse traditie misschien?Zita schreef: Nu vraag ik me alleen nog af wat er mis is met een kerstnachtdienst...
Nee, we hebben met mensen die in de buurt van de kerk wonen kerstliederen gezongen en er is een korte overdenking gehouden met als thema "Vrede op aarde".
Enkele gedachten eruit:
- Misschien vraagt u: Vrede op aarde, hoe durft u erover te spreken. U heeft gelijk. Maar dit Bijbelwoord staat ingeklemd tussen enerzijds: Ere zij God en anderzijds: In mensen een welbehagen.
- Wat is welbehagen? Het is nauwelijks te omschrijven, maar onthoudt u maar het woord 'liefde', een oceaan van liefde van Gods kant. En naar wie strekt die liefde zich uit? In mensen! Dat is het wonder van Kerst. Mensen die de duisetrnis liever hebben dan het licht; mensen die van huis uit meer oorlog veroorzaken dan vrede, in díe mensen heeft God een welbehagen!
- Om dat welbehagen, die liefde te kunnen wegschenken, is God in Jezus Christus mens geworden. heeft Zich tot het diepste vernederd, zodat mensen kunnen gaan zeggen: Want Hij is onze Vrede (Ef. 2: 14).
- Als die vrede van Hem je hart vervuld: dan zal dat ook op aarde zichtbaar worden. Vrede door het Lam, vrede door het kruis.
- Waartoe? Tot eer van de Schepper, in de hemel; tot welzijn, eeuwig welzijn van mensen, op aarde.
Gijs, graag had ik je ook meegenomen; het was zeer inhoudsvol!
En als je dit een achteruitgang vindt m.b.t. Luther, dan is dat goed. Hij moet immers wassen; ik minder worden!
Verder verbaas ik me over de stigmatiserende en veroordelende postings op dit moment..
ik krijg dan het gevoel dat Kerst nou niet veel betekenis had... hopelijk is dat niet zo..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
...180 jaar geleden Charles Darwin(1809-1882; Engels natuuronderzoeker, bioloog en geoloog) voor zijn historische reis met het schip de Beagle vertrok?
...het Hollands Jongerenkoor vanavond een oudejaarsconcert in Alblasserdam houd?
...de Urker Zangers vanavond een eindejaarsconcert hebben?
...vandaag en morgen de +14 conferentie(iets nieuws) van de JBGG in het Zwaluwnest in Ter Aar(vlakbij Alphen a/d Rijn) is?
...er deze week vast weer heel wat oliebolverkooppunten zijn?
...je daarbij de goede doelen niet moet vergeten?!
...het Hollands Jongerenkoor vanavond een oudejaarsconcert in Alblasserdam houd?
...de Urker Zangers vanavond een eindejaarsconcert hebben?
...vandaag en morgen de +14 conferentie(iets nieuws) van de JBGG in het Zwaluwnest in Ter Aar(vlakbij Alphen a/d Rijn) is?
...er deze week vast weer heel wat oliebolverkooppunten zijn?
...je daarbij de goede doelen niet moet vergeten?!
Wel een belangrijke vraag of Gods ware volk er mee eens kan zijn. Dat is overigens ongeveer dezelfde vraag die ik al eens eerder stelde(maar nog niet beantwoord): hoe zouden de evangelisten(of het deputaatschap) van de Ger.Gem. hier tegen aan kijken?Hendrikus schreef:En wie bepaalt wie de getrouwen in den lande zijn? Meneer DIA?-DIA- schreef:Ik zou zeggen: stuur een uitnodiging aan alle getrouwen in den lande. Zouden ze komen? Zouden ze meegevoerd worden?
Wat een trieste uitlatingen weer, ik dacht dat het de afgelopen dagen Kerstfeest was. Waar is de bewogenheid met de onkerkelijke buurman?
Doe even een belletje naar bijvoorbeeld dhr. Krijgsman in Amsterdam. Zijn nummer staat ongetwijfeld in een boekje wat je hebt. Kun je het vraagstuk hem voorleggen en vervolgens ons meedelen wat de uitkomst is.Gijs83 schreef:Wel een belangrijke vraag of Gods ware volk er mee eens kan zijn. Dat is overigens ongeveer dezelfde vraag die ik al eens eerder stelde(maar nog niet beantwoord): hoe zouden de evangelisten(of het deputaatschap) van de Ger.Gem. hier tegen aan kijken?Hendrikus schreef:En wie bepaalt wie de getrouwen in den lande zijn? Meneer DIA?-DIA- schreef:Ik zou zeggen: stuur een uitnodiging aan alle getrouwen in den lande. Zouden ze komen? Zouden ze meegevoerd worden?