Dat legt aan wie je hebt voor ds.DDD schreef:Vergrijzing is een geleidelijk proces, dat is niet in een of drie jaar.

Dat legt aan wie je hebt voor ds.DDD schreef:Vergrijzing is een geleidelijk proces, dat is niet in een of drie jaar.
Klopt GGL in sommige gevallen heeft het ook met de opstelling van de kerkenraad te maken. Dat vergeet DDD te benoemen, hoewel ik vermoed dat hij dat wel herkent.GerefGemeente-lid schreef:Ik ben het er niet mee eens.DDD schreef:Ik kan wel een paar plaatsen noemen: Gorinchem, Leiderdorp, Vlaardingen, Lisse, Apeldoorn. Zelfs in gevallen waarin het profiel van de gemeente niet verandert, maar alleen de predikant, kan het leiden tot een uittocht.GerefGemeente-lid schreef:En dan nog twijfel ik aan je uitspraak.DDD schreef:Ik bedoelde het in het algemeen.
In het eerste geval zie je op een gegeven moment weer groei. Dat is logisch, een nieuw profiel trekt ook weer anderen aan. En soms komt er een nieuwe iets gematigder predikant die de krimp stopt, zoals in Apeldoorn en Leiderdorp.
Je vergeet voor het gemak dat er ook vaak andere zaken meespelen, zoals vergrijzing en andere zaken die niets met de predikant te maken hebben.
Eens, bijvoorbeeld huizenprijs. In mijn gemeenten zouden diverse jongeren die trouwen er willen blijven wonen. Vanwege de huizenprijs is dat echter niet mogelijk en vertrekt men naar elders. Doorgaans richting het oosten/groen. Trend die ik nu zie is dat vijftigers/zestigers ook die kant op trekken nu alle kinderen het huis uit zijn en elders wonen.GerefGemeente-lid schreef:
Je vergeet voor het gemak dat er ook vaak andere zaken meespelen, zoals vergrijzing en andere zaken die niets met de predikant te maken hebben.
Precies.Bezorgd schreef:Klopt GGL in sommige gevallen heeft het ook met de opstelling van de kerkenraad te maken. Dat vergeet DDD te benoemen, hoewel ik vermoed dat hij dat wel herkent.
Of de opstelling van (een deel van de) gemeente. Uiteraard zijn er voorbeelden van verkeerd handelingen door predikant of kerkenraad. Maar in veel gevallen vind ik het te makkelijk om alleen naar hen te wijzen.GerefGemeente-lid schreef:Precies.Bezorgd schreef:Klopt GGL in sommige gevallen heeft het ook met de opstelling van de kerkenraad te maken. Dat vergeet DDD te benoemen, hoewel ik vermoed dat hij dat wel herkent.
Ik herken dat namelijk ook.
Klopt. Dat is echt balen. Zowel mijn jongste broer als een schoonzus hadden graag in jouw woonplaats willen wonen maar bij de een was er toen gewoonweg geen aanbod (2 jaar geleden) en de ander kon het niet betalen door de hoge huizenprijzen.Charles schreef:Eens, bijvoorbeeld huizenprijs. In mijn gemeenten zouden diverse jongeren die trouwen er willen blijven wonen. Vanwege de huizenprijs is dat echter niet mogelijk en vertrekt men naar elders. Doorgaans richting het oosten/groen. Trend die ik nu zie is dat vijftigers/zestigers ook die kant op trekken nu alle kinderen het huis uit zijn en elders wonen.GerefGemeente-lid schreef:
Dat vergat ik niet. Dat was de kern van wat ik beweerde. Een dominee is maar bijzaak. Maar ik noemde dat zelfs als het profiel van de kerkenraad gelijk blijft, een dominee toch invloed kan hebben.Bezorgd schreef: Klopt GGL in sommige gevallen heeft het ook met de opstelling van de kerkenraad te maken. Dat vergeet DDD te benoemen, hoewel ik vermoed dat hij dat wel herkent.
Maar juist dat profiel zie je veranderen (Bij een deel erg volgzame kerkenraadsleden). Wat de dominee zegt is waar en men volgt hem in alles. En bij een volgende ds ook , al zou dat weer een hele andere koers zijn. Het zelfdenkende vermogen wordt niet in gezet.DDD schreef:Dat vergat ik niet. Dat was de kern van wat ik beweerde. Een dominee is maar bijzaak. Maar ik noemde dat zelfs als het profiel van de kerkenraad gelijk blijft, een dominee toch invloed kan hebben.Bezorgd schreef: Klopt GGL in sommige gevallen heeft het ook met de opstelling van de kerkenraad te maken. Dat vergeet DDD te benoemen, hoewel ik vermoed dat hij dat wel herkent.
Gelukkig zijn er genoeg kerkenraden die heel goed weten waar ze staan.Bezorgd schreef:Maar juist dat profiel zie je veranderen (Bij een deel erg volgzame kerkenraadsleden). Wat de dominee zegt is waar en men volgt hem in alles. En bij een volgende ds ook , al zou dat weer een hele andere koers zijn. Het zelfdenkende vermogen wordt niet in gezet.DDD schreef:Dat vergat ik niet. Dat was de kern van wat ik beweerde. Een dominee is maar bijzaak. Maar ik noemde dat zelfs als het profiel van de kerkenraad gelijk blijft, een dominee toch invloed kan hebben.Bezorgd schreef: Klopt GGL in sommige gevallen heeft het ook met de opstelling van de kerkenraad te maken. Dat vergeet DDD te benoemen, hoewel ik vermoed dat hij dat wel herkent.
Blij met deze aanvulling, dat herken ik wel in bepaalde gevallen. Dan ligt het handelen van deze en gene op straat.J.C. Philpot schreef:Of de opstelling van (een deel van de) gemeente. Uiteraard zijn er voorbeelden van verkeerd handelingen door predikant of kerkenraad. Maar in veel gevallen vind ik het te makkelijk om alleen naar hen te wijzen.GerefGemeente-lid schreef:Precies.Bezorgd schreef:Klopt GGL in sommige gevallen heeft het ook met de opstelling van de kerkenraad te maken. Dat vergeet DDD te benoemen, hoewel ik vermoed dat hij dat wel herkent.
Ik herken dat namelijk ook.
Dat kan, maar alleen als de kerkenraadsleden ongeschikt zijn voor hun functie. En dat komt zeker voor.Bezorgd schreef:Maar juist dat profiel zie je veranderen (Bij een deel erg volgzame kerkenraadsleden). Wat de dominee zegt is waar en men volgt hem in alles. En bij een volgende ds ook , al zou dat weer een hele andere koers zijn. Het zelfdenkende vermogen wordt niet in gezet.DDD schreef:Dat vergat ik niet. Dat was de kern van wat ik beweerde. Een dominee is maar bijzaak. Maar ik noemde dat zelfs als het profiel van de kerkenraad gelijk blijft, een dominee toch invloed kan hebben.Bezorgd schreef: Klopt GGL in sommige gevallen heeft het ook met de opstelling van de kerkenraad te maken. Dat vergeet DDD te benoemen, hoewel ik vermoed dat hij dat wel herkent.
Het wordt niet altijd met zoveel woorden gezegd, maar als je breed lezen komt u het vast ook wel eens tegen. Een roeping wordt dan niet zelden gelijk gesteld met, zeg maar bv. een roeping in de zorg, Van een Goddelijke roeping lijken die mensen niet meer te weten, en het vreemde is ook wel dat al die geroepenen altijd zo gewillig zijn, ik noem er maar een paar, dat ze Jona en Jesaja, niet meer begrijpen. En ik wens nu rust, want ik moet me voorbereiden op een operatie, waar ik nogal tegenop zie, en waarop ik hier niet verder zal ingaan. Dus we hopen dat ons een beetje rust wordt gegund. We zijn wat moe geworden van het forum. En niet een ieder zal dat verstaan.Evangelist schreef:Maar waar zie jij dat terug dan?-DIA- schreef:Als het predikambt vervalt tot een gewoon beroep, waar roeping en zending van eigen inzicht afhangt (alsof dat mogelijk ware) geloof ik niet meer dat zo'n predikant echt van God is geroepen.
De ledenvergadering vindt plaats op dinsdag 26 april as. Het tweetal wordt as. zondag afgekondigd.GerefGemeente-lid schreef:Geen idee. Het stond zaterdagavond laat op http://www.gergeminfo.nl. Maar gelukkig is het daar inmiddels weer verwijderd. Bovendien wordt het nooit eerst op internet gezet, omdat het eerst tijdens de zondagse kerkdienst moet worden afgekondigd.Ararat schreef:Gekopieerd uit 'Beroepingswerk [11]Even ongegeneerd nieuwsgierig. Hoe kan dit verschil in berichtgeving ontstaan?GerefGemeente-lid schreef:Dit is onjuist. Er is deze week geen ledenvergadering, daar is gisteren ook niets over afgekondigd. Tweetallen worden in de gemeente alhier altijd 2 zondagen van te voren bekendgemaakt, dus op zijn vroegst zou er dan dus pas in de week van Koningsdag weer ledenvergadering zijn.Refogast schreef:Tweetal: te Oostkapelle, ds. W. Harinck te Utrecht en ds. R.A.M. Visser te Apeldoorn. Stemming: 13 april 2022.
Laten we hopen dat de nieuwsgierigheid het ontvangen van de boodschap van Pasen dan maar niet in de weg staat.GerefGemeente-lid schreef:De ledenvergadering vindt plaats op dinsdag 26 april as. Het tweetal wordt as. zondag afgekondigd.