Waar denk je op dit moment aan? [3]

Mara

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Mara »

Een massapsycholoog relativeert het gelukkig allemaal in het AD:
De kans dat je om het leven komt bij een aanslag, is ongeveer 1 op 9,3 miljoen. En dan is die kans in West-Europa nog vele malen kleiner. Om er maar eens wat gevaren tegenover te zetten: de kans om te overlijden aan de gevolgen van een hartaanval, is 1 op 23.
De kans dat je sterft doordat je je verslikt, is 1 op 370.000. Zeldzaam, maar nog altijd veel realistischer dan een aanslag: de kans om te verdrinken in bad, is 1 op 685.000.
Al die voorpagina's, ingelaste journaals en pushberichten op onze mobieltjes: die waren er vroeger niet, zegt ook massapsycholoog Hans van der Sande. En ze hebben gevolgen. ,,Al die signalen geven onze hersenen het gevoel dat het gevaar dichtbij is. Maar dat is helemaal niet zo.''

http://www.ad.nl/nieuws/het-gevaar-is-m ... n~a69166fe
Het leven is een kansberekening dus. :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Martijn

Bericht door Martijn »

Tiberius schreef:
Martijn schreef:interview met Lenard Prins naar aanleiding van de aanslag gisteren, gericht op veiligheid in kerken.
http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wat ... -1.1112594
Goed interview met concrete tips.

Enkele citaten (max. 50 woorden):
'Er zijn in elke gemeente mensen die overdreven maatregelen willen nemen en er zijn mensen die elk signaal negeren. Misschien reageren beide groepen wel vanuit dezelfde angst.'
'Dus laten we onze verantwoordelijkheid nemen, maar zeker ook de kracht van het gebed zoeken.'
Die laatste zin had ik zelfs nog gemist in het interview... Mooi dat hij ook oproept om de kracht van het gebed te zoeken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik val meer in de categorie die de neiging heeft tot overdrijven. Maar ik ben blij dat dit in de krant staat. Ik ben het nog niet tegengekomen, maar dat komt dan binnenkort wel.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Onze kerk staat er nog niet zo lang maar toch al enkele akkefietjes gehad. Vreemde snuiters die rondhingen die een vaag verhaal ophingen wanneer iemand met ze in gesprek wilde.

Een keer twee Marokkanen die de kerk binnen kwamen en wilden filmen met hun telefoon. Dit gebeurde allemaal tijdens de kerkenraadsvergadering of jeugdvereniging.

Er is nu wel een protocol en er zijn nieuwe camera's opgehangen die via een iPad te bekijken zijn, de deur moet dan op slot.

Er is een avond belegd om het allemaal uit te leggen aan iedereen die een taak heeft in de kerk waarbij ook wel werd aangegeven niet paranoia te worden.
BJD

Bericht door BJD »

Mara schreef: Daarom waarschuwden sommigen (Arnold Karskens bijvoorbeeld) dat we met al die vluchtelingen het paard van troje in huis haalden.
Onder die vluchtelingen zitten profiteurs, terroristen, vrouwenverkrachters. In Duitsland - dat zich tamelijk veilig waande - komen ze nu ook tot de ontstellende ontdekking dat ze toch te ruimhartig zijn geweest.
En dan bestaat idd de kans dat zich een burgeroorlog kan ontwikkelen.
Veel mensen hebben toch een naieve denkwijze.
Wist je dat er nu op sommige plaatsen ook een afreageerpunt ontstaat na een ernstige aanslag? Daar kun je vuil opgooien, op spugen, op trappen, om je woede op te koelen.
Men verenigt zich, staan hand in hand liedjes van vrede te zingen, ze denken zo dat ze hiermee IS laten zien niet bang te zijn en één front te vormen.
Maar bij de eerste fluitende kogel of als een goser met een capuchon over zijn hoofd aan komt rennen, stuift de menigte uit elkaar.
Niet te veel de telegraaf lezen.. Mara. Matheus 25 31-46 is een beter richtsnoer.
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Een massapsycholoog relativeert het gelukkig allemaal in het AD:
De kans dat je om het leven komt bij een aanslag, is ongeveer 1 op 9,3 miljoen. En dan is die kans in West-Europa nog vele malen kleiner. Om er maar eens wat gevaren tegenover te zetten: de kans om te overlijden aan de gevolgen van een hartaanval, is 1 op 23.
De kans dat je sterft doordat je je verslikt, is 1 op 370.000. Zeldzaam, maar nog altijd veel realistischer dan een aanslag: de kans om te verdrinken in bad, is 1 op 685.000.
Al die voorpagina's, ingelaste journaals en pushberichten op onze mobieltjes: die waren er vroeger niet, zegt ook massapsycholoog Hans van der Sande. En ze hebben gevolgen. ,,Al die signalen geven onze hersenen het gevoel dat het gevaar dichtbij is. Maar dat is helemaal niet zo.''

http://www.ad.nl/nieuws/het-gevaar-is-m ... n~a69166fe
Het leven is een kansberekening dus. :jongle
Nee, het leven is geen kansberekening. Echter bij het nemen van beslissingen helpt kansrekening wel. Een mooi voorbeeld: (mogelijk een legende maar de kansrekening is okee) In de VS overwoog men het kinderzitje voor jonge kinderen in vliegtuigen te verplichten, zoals het al in auto's het geval is. Dit klinkt allemaal als veiliger. Echter als de kinderzitjes verplicht worden moeten de jonge kinderen ook een plaats kopen, wat maakt dat het voor gezinnen duurder wordt om te vliegen. Gevolg meer mensen nemen de auto (we praten over de VS) wat per kilometer gevaarlijker is dan vliegen. Kortom het was niet in het belang van de veiligheid om de kinderzitjes te verplichten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

BJD schreef:
Mara schreef: Daarom waarschuwden sommigen (Arnold Karskens bijvoorbeeld) dat we met al die vluchtelingen het paard van troje in huis haalden.
Onder die vluchtelingen zitten profiteurs, terroristen, vrouwenverkrachters. In Duitsland - dat zich tamelijk veilig waande - komen ze nu ook tot de ontstellende ontdekking dat ze toch te ruimhartig zijn geweest.
Wist je dat er nu op sommige plaatsen ook een afreageerpunt ontstaat na een ernstige aanslag? Daar kun je vuil opgooien, op spugen, op trappen, om je woede op te koelen.
Men verenigt zich, staan hand in hand liedjes van vrede te zingen, ze denken zo dat ze hiermee IS laten zien niet bang te zijn en één front te vormen.
Maar bij de eerste fluitende kogel of als een goser met een capuchon over zijn hoofd aan komt rennen, stuift de menigte uit elkaar.
Niet te veel de telegraaf lezen.. Mara. Matheus 25 31-46 is een beter richtsnoer.
Dat stond niet in de Telegraaf. Ik lees het NRC, Elsevier, Volkskrant, P.o.L. etc.
En toen de oorlog uitbrak kregen de mensen ook richtlijnen in geval van dreigend gevaar (naar de schuilkelder gaan, niet op straat blijven lopen, uit de tram en bus gaan etc)
Ten tijde van de koude oorlog kregen we ook een pamfletje thuis, dat moest je op een plaats hangen waar je vaak langs loopt.
Wat te doen als de sirene gaat?
Dat is op zich gewoon een normale zaak. Als je pas gaat nadenken als het probleem zich aandient, ben je te laat.
Toen mijn oudste broer brandweerman werd, kregen we van hem allerlei aanwijzingen wat je moet doen als je een groot gebouw betreedt of je in een mensenmassa begeeft. Er breekt nl altijd paniek uit en mensen doen vaak juist de verkeerde dingen.
Dus is het gewoon slim om eerst te kijken waar de nooduitgang is.
BJD

Bericht door BJD »

Mara schreef:
BJD schreef:
Dat stond niet in de Telegraaf. Ik lees het NRC, Elsevier, Volkskrant, P.o.L. etc.
En toen de oorlog uitbrak kregen de mensen ook richtlijnen in geval van dreigend gevaar (naar de schuilkelder gaan, niet op straat blijven lopen, uit de tram en bus gaan etc)
Ten tijde van de koude oorlog kregen we ook een pamfletje thuis, dat moest je op een plaats hangen waar je vaak langs loopt.
Wat te doen als de sirene gaat?
Dat is op zich gewoon een normale zaak. Als je pas gaat nadenken als het probleem zich aandient, ben je te laat.
Toen mijn oudste broer brandweerman werd, kregen we van hem allerlei aanwijzingen wat je moet doen als je een groot gebouw betreedt of je in een mensenmassa begeeft. Er breekt nl altijd paniek uit en mensen doen vaak juist de verkeerde dingen.
Dus is het gewoon slim om eerst te kijken waar de nooduitgang is.
vluchtelingen vergelijken met een gevaar, wat Karskens doet. Daar lijk jij het mee eens te zijn. Ik dus niet.
Mara

Bericht door Mara »

BJD schreef: vluchtelingen vergelijken met een gevaar, wat Karskens doet. Daar lijk jij het mee eens te zijn. Ik dus niet.
Zo ongenuanceerd stelt hij dat niet, bovendien is hij niet de enige (geweest).
In Duitsland was een ruimhartig asielbeleid, daar is men ondertussen van teruggekomen.
Je kunt beter luisteren naar de mensen van binnenuit. De (voormalig) landgenoten, oorlogsverslaggevers, zij weten het beter dan een politicus hier die het alleen uit de kranten kent.

Hier bijv. een bericht uit het AD
Paus Franciscus, de Russische president Poetin en de Libanese onderwijsminister Elias Bou Saab waarschuwen dat infiltranten van Islamitische Staat zich kunnen verschuilen in de enorme stroom vluchtelingen die naar het Westen trekt. Volgens de Libanese minister gaat het om 20.000 moslimextremisten die zijn geïnfiltreerd in Syrische vluchtelingenkampen. Een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) laat weten dat zij de situatie scherp in de gaten houden.

Uit het Fd:
Grof gesteld zijn er drie dominante bewegingen te horen in het vluchtelingendebat: zij die de instroom van vluchtelingen zien als een menselijk drama, zij die het ervaren als een kans en zij die het voelen als bedreiging. De eersten benadrukken het menselijk leed en schieten in de hulpmodus. Dat lijkt me op korte termijn de meest adequate reactie. De tweede groep ziet de economische potentie van de nieuwe instroom: als een mogelijke oplossing voor toekomstige problemen van Europa, zoals vergrijzing. De derde ziet vluchtelingen vooral als een gevaar. Ze zouden ‘onze banen inpikken’ en de vrede en veiligheid van Europa bedreigen. In het debat staan vooral de laatste twee lijnrecht tegenover elkaar.

Uit het NRC:
Ik maak een uitstapje naar Israël, dat inderdaad een hek heeft neergezet, langs de grens met Egypte, om met name Eritreërs en Soedanezen te weren. Infiltranten heten ze daar; dan weet je precies hoe laat het is. Premier Netanyahu is daar ook heel duidelijk over: misschien „een fractie van een fractie” van hen is asielzoeker. Netanyahu: „Ze zijn illegale werk-migranten. We hoeven niet onze deuren open te zetten zodat we worden verzwolgen door de manier waarop anderen hun economieën inrichten.”

NOS:
Het Europese toelatingsbeleid voor vluchtelingen levert gevaar op voor politiemensen en burgers in Europa. Dat stelt de vakbond European Police Union (EPU). De bond roept Europese instanties op om snel maatregelen te nemen.

De politie krijgt ook meer te maken met agressie en geweld door de komst van vluchtelingen. Vooral politiemedewerkers uit Duitsland en de Balkanlanden klagen daarover. Er zijn vaak geen protocollen voor de omgang met agressie. En als die er wel zijn weten veel agenten ze niet te vinden.

Volgens de bond is er ook onvoldoende bescherming tegen infectieziektes. In Italië kregen 45 politiemensen tbc. In Nederland werd één geval van tbc geconstateerd.
BJD

Bericht door BJD »

Mara schreef:
BJD schreef: vluchtelingen vergelijken met een gevaar, wat Karskens doet. Daar lijk jij het mee eens te zijn. Ik dus niet.
Zo ongenuanceerd stelt hij dat niet, bovendien is hij niet de enige (geweest).
In Duitsland was een ruimhartig asielbeleid, daar is men ondertussen van teruggekomen.
Je kunt beter luisteren naar de mensen van binnenuit. De (voormalig) landgenoten, oorlogsverslaggevers, zij weten het beter dan een politicus hier die het alleen uit de kranten kent.

Hier bijv. een bericht uit het AD
Paus Franciscus, de Russische president Poetin en de Libanese onderwijsminister Elias Bou Saab waarschuwen dat infiltranten van Islamitische Staat zich kunnen verschuilen in de enorme stroom vluchtelingen die naar het Westen trekt. Volgens de Libanese minister gaat het om 20.000 moslimextremisten die zijn geïnfiltreerd in Syrische vluchtelingenkampen. Een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) laat weten dat zij de situatie scherp in de gaten houden.

Uit het Fd:
Grof gesteld zijn er drie dominante bewegingen te horen in het vluchtelingendebat: zij die de instroom van vluchtelingen zien als een menselijk drama, zij die het ervaren als een kans en zij die het voelen als bedreiging. De eersten benadrukken het menselijk leed en schieten in de hulpmodus. Dat lijkt me op korte termijn de meest adequate reactie. De tweede groep ziet de economische potentie van de nieuwe instroom: als een mogelijke oplossing voor toekomstige problemen van Europa, zoals vergrijzing. De derde ziet vluchtelingen vooral als een gevaar. Ze zouden ‘onze banen inpikken’ en de vrede en veiligheid van Europa bedreigen. In het debat staan vooral de laatste twee lijnrecht tegenover elkaar.

Uit het NRC:
Ik maak een uitstapje naar Israël, dat inderdaad een hek heeft neergezet, langs de grens met Egypte, om met name Eritreërs en Soedanezen te weren. Infiltranten heten ze daar; dan weet je precies hoe laat het is. Premier Netanyahu is daar ook heel duidelijk over: misschien „een fractie van een fractie” van hen is asielzoeker. Netanyahu: „Ze zijn illegale werk-migranten. We hoeven niet onze deuren open te zetten zodat we worden verzwolgen door de manier waarop anderen hun economieën inrichten.”

NOS:
Het Europese toelatingsbeleid voor vluchtelingen levert gevaar op voor politiemensen en burgers in Europa. Dat stelt de vakbond European Police Union (EPU). De bond roept Europese instanties op om snel maatregelen te nemen.

De politie krijgt ook meer te maken met agressie en geweld door de komst van vluchtelingen. Vooral politiemedewerkers uit Duitsland en de Balkanlanden klagen daarover. Er zijn vaak geen protocollen voor de omgang met agressie. En als die er wel zijn weten veel agenten ze niet te vinden.

Volgens de bond is er ook onvoldoende bescherming tegen infectieziektes. In Italië kregen 45 politiemensen tbc. In Nederland werd één geval van tbc geconstateerd.
Dat er extremisten tussen kunnen zitten, of dat er mogelijk infectieziekten zijn, ja dat kan. Laat ik me niet door leiden, ben er wel alert op. Wel dat er christenen tussen zitten. En die zin bedoel ik math 25 26-31 (al gelezen?)

Je laatste twee alinea's is echt onzin. En stel, (hoe will je dat in cijfers vergelijken, overal waar je mensen bij elkaar ga stoppen in een tent krijg je spanning) politie moet meer komen opdraven is het dan omdat ze extremist, profiteurs of wat dan ook voor kwalificaties er aan gegeven worden of omdat ze getraumatiseerd zijn en zich ernstig zorgen maken om hun thuisfront.
Ezen

Bericht door Ezen »

Merkel zei vandaag nog eens: Wir schaffen das.
Spitten en niet moe worden.
Mara

Bericht door Mara »

BJD schreef: Dat er extremisten tussen kunnen zitten, of dat er mogelijk infectieziekten zijn, ja dat kan. Laat ik me niet door leiden, ben er wel alert op. Wel dat er christenen tussen zitten. En die zin bedoel ik math 25 26-31 (al gelezen?)
Ik zeg niet dat alle vluchtelingen geweerd moeten worden. Ik ben het eens met de mensen die de gevaren zien/zagen van het ongelimiteerde binnenhalen van allerlei mensen, die niet gescreend zijn.
Je haalt geen mensen die op de vlucht zijn voor een watersnood of een oorlog tussen 2 landen. Nee, je haalt een ingewikkelde situatie naar Europa!

Lees eens wat Amnesty(!) bijvoorbeeld zegt:
Tenslotte is er nog de grote vraag van de veiligheid van ons allemaal. Vooral de chaotische situatie in Libië, waar nu ook de Islamitische Staat voet aan de grond lijkt te hebben gekregen, wordt gezien als een bedreiging voor de Europese veiligheid. De EU moet nu dus tegelijkertijd reageren op een humanitaire crisis en een veiligheidscrisis. In Europese beleidskringen is er een groeiende angst dat jihadisten zich via Libië naar Europa proberen te bewegen , op eigen bootjes of verstopt onder bootvluchtelingen.

Als je het gehele artikel wilt lezen
http://weblogs.amnesty.nl/mensenrechten ... lijft-doen
Habitat

Bericht door Habitat »

Ik ben het aan de ene kant eens met de stelling dat we niet weten wat we hebben binnen gehaald. De vluchtelingenstroom van vorig jaar was immers zeer chaotisch. Maar laten we aan de andere kant niet vergeten dat het merendeel van de terroristen gewoon uit de buitenwijken van steden als Parijs en Brussel afkomstig is. Teveel focussen op vluchtelingen vertroebelt een realistisch beeld op het terrorisme. Ze komen meestal uit onze eigen Europese steden!
Mara

Bericht door Mara »

Habitat schreef:Ik ben het aan de ene kant eens met de stelling dat we niet weten wat we hebben binnen gehaald. De vluchtelingenstroom van vorig jaar was immers zeer chaotisch. Maar laten we aan de andere kant niet vergeten dat het merendeel van de terroristen gewoon uit de buitenwijken van steden als Parijs en Brussel afkomstig is. Teveel focussen op vluchtelingen vertroebelt een realistisch beeld op het terrorisme. Ze komen meestal uit onze eigen Europese steden!
Het gevaar betreft niet alleen terrorisme. Het ene volk leeft in haat met het andere en je haalt hen wel beide naar Europa.
Hoe geef je al die vluchtelingen een huis? Een baan? Moeten ze de taal leren? Moeten ze op een zeker moment weer terug?

Volgens hoogleraar Paul Scheffer zal de bevolking in de Arabische wereld toenemen van 360 miljoen mensen in 2010 tot 630 miljoen (!) in 2050. In een land als Egypte verkeert een grote groep jongen in een uitzichtloze situatie. Die willen maar één ding: weg.

De conclusie van dit alles? We moeten de komende decennia serieus rekening houden met blijvende substantiële mondiale migratiestromen. De politiek zal hierin moeten kiezen: hoeveel van die mensen laten we toe?
bron: Volkskrant
Habitat

Re: RE: Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Habitat »

Mara schreef:
Habitat schreef:Ik ben het aan de ene kant eens met de stelling dat we niet weten wat we hebben binnen gehaald. De vluchtelingenstroom van vorig jaar was immers zeer chaotisch. Maar laten we aan de andere kant niet vergeten dat het merendeel van de terroristen gewoon uit de buitenwijken van steden als Parijs en Brussel afkomstig is. Teveel focussen op vluchtelingen vertroebelt een realistisch beeld op het terrorisme. Ze komen meestal uit onze eigen Europese steden!
Het gevaar betreft niet alleen terrorisme. Het ene volk leeft in haat met het andere en je haalt hen wel beide naar Europa.
Hoe geef je al die vluchtelingen een huis? Een baan? Moeten ze de taal leren? Moeten ze op een zeker moment weer terug?

Volgens hoogleraar Paul Scheffer zal de bevolking in de Arabische wereld toenemen van 360 miljoen mensen in 2010 tot 630 miljoen (!) in 2050. In een land als Egypte verkeert een grote groep jongen in een uitzichtloze situatie. Die willen maar één ding: weg.

De conclusie van dit alles? We moeten de komende decennia serieus rekening houden met blijvende substantiële mondiale migratiestromen. De politiek zal hierin moeten kiezen: hoeveel van die mensen laten we toe?
bron: Volkskrant
Ook hierin ben ik het met u eens. Maar het is belangrijk dat als we over terrorisme spreken (en daar begon deze nieuwe discussie enige pagina's geleden mee), dat we dan niet terrorisme en vluchtelingen één op één aan elkaar koppelen omdat het meerendeel van de terroristen immers van onze eigen Europese bodem is. Ik vind het prima om het over alle problemen van de migratiestromen te hebben (ook interessant) maar dan waaiert deze discussie wel erg uit.
Gesloten