Ik vraag me dan wel af hoe geestelijk het beroepingswerk dan genomen word. De vraag moet toch zijn aan God dat hij kenbaar maakt wie er gestemd moet worden?GGotK schreef:Dat is zeker verdrietig, maar in iedere kerkgenootschap heb je dominees die veel beroepen ontvangen en andere die (zeer) weinig beroepen ontvangen. Ook bij het beroepen van de studenten is het contrast soms pijnlijk zichtbaar. Aan de andere kant kunt je het leden niet kwalijk nemen dat zij bepaalde talenten, zoals bijvoorbeeld welbespraaktheid, meenemen in hun overwegingen om op een bepaalde dominee/student te stemmen. De GGiN heeft trouwens, ook wat dat betreft, helemaal geen reden om te 'klagen' over het predikantenkorps, uitgezonderd misschien het aantal.Piet Puk schreef:Daarnaast is bijvoorbeeld ds. A. Geuze 68/69 jaar. En heeft toch 9 beroepen. Daarnaast kreeg ds. Van Voorden toen hij jonger was ook geen explosie van beroepen. Ik vind dit verdrietig, omdat ik er zelf graag naar luisteren mag.Ad Anker schreef:Yep, je hebt gelijk. Bijna 4 jaar. Ik vind na 2 jaar weer beroepen ook erg snel.Simon0612 schreef: Hij staat er bijna 4 jaar Ad. Het is wel een feit dat de dominee minder beroepen krijgt.
Toen hij weg ging in Opheusden volgde wel het ene na het andere beroep.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.Piet Puk schreef:Ik vraag me dan wel af hoe geestelijk het beroepingswerk dan genomen word. De vraag moet toch zijn aan God dat hij kenbaar maakt wie er gestemd moet worden?GGotK schreef:Dat is zeker verdrietig, maar in iedere kerkgenootschap heb je dominees die veel beroepen ontvangen en andere die (zeer) weinig beroepen ontvangen. Ook bij het beroepen van de studenten is het contrast soms pijnlijk zichtbaar. Aan de andere kant kunt je het leden niet kwalijk nemen dat zij bepaalde talenten, zoals bijvoorbeeld welbespraaktheid, meenemen in hun overwegingen om op een bepaalde dominee/student te stemmen. De GGiN heeft trouwens, ook wat dat betreft, helemaal geen reden om te 'klagen' over het predikantenkorps, uitgezonderd misschien het aantal.Piet Puk schreef:
Daarnaast is bijvoorbeeld ds. A. Geuze 68/69 jaar. En heeft toch 9 beroepen. Daarnaast kreeg ds. Van Voorden toen hij jonger was ook geen explosie van beroepen. Ik vind dit verdrietig, omdat ik er zelf graag naar luisteren mag.
De Dordtse leerregels zijn in H1 paragraaf 3 heel duidelijk over hoe we vanuit onze belijdenis aankijken tegen beroepingswerk. Vandaag gaat de discussie precies de andere kant op. Het verzoek is om hiermee te stoppen.
-
Tjonge, na 195x beroepen te hebben dat er dan toch nog een dominee het heeft aangenomen. Zullen ze in Hilversum vast verrast zijn.
Dat biedt wellicht weer wat perspectief voor kleine gemeenten. Overigens schrik ik wel van het ledenaantal van Hilversum. Ik wist dat de gemeente qua ligging verschoven was, maar niet dat de gemeente ook gekrompen was. In mijn jeugd gingen we in de zomer vaak naar de Loosdrechtse Plassen en kerkten we daar. Goede herinneringen. Zou mooi zijn wanneer zulke gemeenten weer gaan groeien.
-
- Verbannen
Het is voor de classis Utrecht ook bijzonder. Er waren maar 3 predikanten (ds. Harinck, ds. Mouw en ds. Visscher), terwijl er veel grote vacante gemeenten zijn en nu komen er twee tegelijk bij (ds. Al-Chalabi en ds. De Wit).Erskinees schreef:Dat biedt wellicht weer wat perspectief voor kleine gemeenten. Overigens schrik ik wel van het ledenaantal van Hilversum. Ik wist dat de gemeente qua ligging verschoven was, maar niet dat de gemeente ook gekrompen was. In mijn jeugd gingen we in de zomer vaak naar de Loosdrechtse Plassen en kerkten we daar. Goede herinneringen. Zou mooi zijn wanneer zulke gemeenten weer gaan groeien.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 11 apr 2022, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een verschuiving qua ligging brengt altijd een krimp mee, meestal een grote krimp.Erskinees schreef:Dat biedt wellicht weer wat perspectief voor kleine gemeenten. Overigens schrik ik wel van het ledenaantal van Hilversum. Ik wist dat de gemeente qua ligging verschoven was, maar niet dat de gemeente ook gekrompen was. In mijn jeugd gingen we in de zomer vaak naar de Loosdrechtse Plassen en kerkten we daar. Goede herinneringen. Zou mooi zijn wanneer zulke gemeenten weer gaan groeien.
-
- Verbannen
Ik begrijp dat niet, die vermeende verschuiving. Volgens mij is gewoon iedereen welkom en werd er gewoon beroepen. Waarom toch gelijk in hokjes denken?DDD schreef:Een verschuiving qua ligging brengt altijd een krimp mee, meestal een grote krimp.Erskinees schreef:Dat biedt wellicht weer wat perspectief voor kleine gemeenten. Overigens schrik ik wel van het ledenaantal van Hilversum. Ik wist dat de gemeente qua ligging verschoven was, maar niet dat de gemeente ook gekrompen was. In mijn jeugd gingen we in de zomer vaak naar de Loosdrechtse Plassen en kerkten we daar. Goede herinneringen. Zou mooi zijn wanneer zulke gemeenten weer gaan groeien.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 11 apr 2022, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bedoelde het in het algemeen.
-
- Verbannen
En dan nog twijfel ik aan je uitspraak.DDD schreef:Ik bedoelde het in het algemeen.
Gaat dat over beroepingswerk? Volgens mij meer over evangelieverkondiging in het algemeen. Wel in Nederland, niet in Noord-korea. Of je in Nederland wel of niet een 'eigen' predikant hebt, maakt voor het evangelie weinig uit.Ad Anker schreef:De Dordtse leerregels zijn in H1 paragraaf 3 heel duidelijk over hoe we vanuit onze belijdenis aankijken tegen beroepingswerk. Vandaag gaat de discussie precies de andere kant op. Het verzoek is om hiermee te stoppen.
Alhier een reeks speculatieve berichten geknipt.
Ik kan wel een paar plaatsen noemen: Gorinchem, Leiderdorp, Vlaardingen, Lisse, Apeldoorn. Zelfs in gevallen waarin het profiel van de gemeente niet verandert, maar alleen de predikant, kan het leiden tot een uittocht.GerefGemeente-lid schreef:En dan nog twijfel ik aan je uitspraak.DDD schreef:Ik bedoelde het in het algemeen.
In het eerste geval zie je op een gegeven moment weer groei. Dat is logisch, een nieuw profiel trekt ook weer anderen aan. En soms komt er een nieuwe iets gematigder predikant die de krimp stopt, zoals in Apeldoorn en Leiderdorp.
-
- Verbannen
Ik ben het er niet mee eens.DDD schreef:Ik kan wel een paar plaatsen noemen: Gorinchem, Leiderdorp, Vlaardingen, Lisse, Apeldoorn. Zelfs in gevallen waarin het profiel van de gemeente niet verandert, maar alleen de predikant, kan het leiden tot een uittocht.GerefGemeente-lid schreef:En dan nog twijfel ik aan je uitspraak.DDD schreef:Ik bedoelde het in het algemeen.
In het eerste geval zie je op een gegeven moment weer groei. Dat is logisch, een nieuw profiel trekt ook weer anderen aan. En soms komt er een nieuwe iets gematigder predikant die de krimp stopt, zoals in Apeldoorn en Leiderdorp.
Je vergeet voor het gemak dat er ook vaak andere zaken meespelen, zoals vergrijzing en andere zaken die niets met de predikant te maken hebben.
Vergrijzing is een geleidelijk proces, dat is niet in een of drie jaar.