Ach Tiberius, wie zouden we dan beter kunnen laten spreken als Ds. Kort zelf? Laat hij nou net de Dordtse Leerregels, precies het hoofdstuk van jou, in het boek uitwerken!!(Misschien toch nog even kopen!?)Tiberius schreef:Je hoeft wat mij betreft niet te knikken.Cees schreef:Ik zeg 'betere' artikelen en met dat 'hetzelfde' ben ik het niet met je eens en dat kan jij ook niet zeggen omdat jij niet gechecked hebt wat ds Kort geschreven heeft. Maar ja, het is en blijft jammer dat jij ds Kort de remonstrantse hoek in stuurt en wat afgewezen zegt daar kan ik me in vinden. Maar blijkbaar is dat het enige wapen wat gebruikt kan worden, als je het ergens niet mee eens bent plak de persoon het etiket 'remonstrant' op en iedereen gaat weer braaf zitten knikken.Tiberius schreef: @Cees: blij dat je de weerlegging van ds. De Heer waardeert, maar hij zegt precies hetzelfde. De artikelen van ds. Roos kan ik niet over oordelen, want niet gelezen.
Ik zeg alleen maar dat Kort vermogens in een dode zondaar legt en dat de remonstranten dat ook doen.
Als je vindt, dat dat niet zo is (één van beiden), heb ik liever, dat je daar op in gaat.
“We lezen dat al degenen in wier harten God op deze wonderbaarijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. Kan het duidelijker? Krachtig wedergeboren en metterdaad of daadwerkelijk geloven. We lezen niet dat het gepredikte Woord inwerkt op het geloofsvermogen, zodat de zondaar zijn zonde gaat gevoelen en van stap tot stap in Christus gaat geloven. Ook lezen we nergens bij onze Dordtse vaderen dat het van een ingestort geloof tot een daadwerkelijk geloven komt.
(…)
Dordt keert zich duidelijk af van de leer der remonstranten en toont aan dat de wortel van het nieuwe leven uit God is en niet in de mens ligt. Het is uit de kracht van God dat de zondaar uit de dood opgewekt wordt en tot het nieuwe leven in Christus komt. Dit is net als in de schepping, een nieuwe schepping. Ze volgt de lijn der Schrift, zoals we reeds hebben aangetoond. Het gaat over de totale bekering. De bekering is een werk van God en niet van de mensen. Zij doen hier niet aan toe of af. In ons hart legt God een krachtig werk aan de dag, dat invloed uitoefenent op al de vermogens der ziel. De mens komt onder Gods leiding en bestuur tot de genade, die in Christus Jezus is. Op deze wijze werkt God de bekering uit. De wedergeboorte is dan iets nieuws, wat God zonder ons, in ons werkt. Toch geschiedt dit werk Gods niet tegen onze wil in. De wil wordt naar God toe overgebogen, door de kracht van Gods vernieuwende Geest. Gods Geest ontmenst de mens niet. Hij geeft hem geloof, waardoor hij wedergeboren wordt. Hij bewerkt en bereidt een mens daartoe. De mens is het voorwerp van Zijn wederbarende kracht. Is hem eenmaal het zaligmakende geloof geschonken, dan gaat het licht in de duisternis voor hem op. Dat nieuwe leven uit God is niet te begrijpen noch te verklaren. Evenals men uit de duisternis het licht niet kan verklaren en uit de dood het leven niet.