Beroepingswerk discussie

Luther
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Als voorbeeld: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_950271
Zou zo'n openbare nieuwsgaring (want dat is het) ook mogelijk zijn als het een kwestie betrof binnen (O)GG(iN)?
Ik ziet niet in waarom niet, wanneer een (O)GG(iN) predikant zulke onverstandige dingen roept.
Zeker zie ik daar geen verschil in wanneer EMG een website gaat hosten.
Dat het onverstandige dingen zijn, delen we dan in elk geval. :) Mijn vraag ging over iets anders.
Op dit forum zijn weleens harde woorden gesproken over de wijze waarop het Nederlands Dagblad nieuws uit de gereformeerde gezindte brengt. Ik kan me daar voor een groot deel wel wat bij voorstellen, maar dan vooral wat de toon betreft. Het ND heeft geen enkele band met de kerken van de gereformeerde gezindte. Dat maakt hen onafhankelijker m.b.t. journalistieke activiteiten, zoals vrslagen belangrijke vergaderingen, interviews rond kwesties die spanning opleveren en ook in gezinnen aan de orde zijn, etc. Je merkt dat het RD in dat soort gevallen veel omzichtiger te werk gaat. (Voorbeelden van grote discussies van de afgelopen jaren hoef ik denk ik niet te noemen.)
Het feit dat van wijlen W. van der Zwaag een drietal boeken postuum zijn gepresenteerd, met in minstens 2 van die 3 boeken een behoorlijke aanklacht tegen de prediking in grote delen van de gereformeerde gezindte en daarnaast een wanhoopskreet om ds. R. Kok (1890-1982) alsnog postuum te rehabiliteren, omdat zo duidelijk is geworden dat zijn schorsing niet alleen kerkrechtelijk onjuist was, maar ook inhoudelijk onverdedigbaar.
Wat lezen we in het RD? Niets!
Ik snap dat ik nu behoorlijk off-topic ben, maar ik zie wel een relatie tussen de zwijgzaamheid van het RD en de diverse connecties tussen EMG en diverse kerkelijke verbanden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Als voorbeeld: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_950271
Zou zo'n openbare nieuwsgaring (want dat is het) ook mogelijk zijn als het een kwestie betrof binnen (O)GG(iN)?
Ik ziet niet in waarom niet, wanneer een (O)GG(iN) predikant zulke onverstandige dingen roept.
Zeker zie ik daar geen verschil in wanneer EMG een website gaat hosten.
Dat het onverstandige dingen zijn, delen we dan in elk geval. :) Mijn vraag ging over iets anders.
Op dit forum zijn weleens harde woorden gesproken over de wijze waarop het Nederlands Dagblad nieuws uit de gereformeerde gezindte brengt. Ik kan me daar voor een groot deel wel wat bij voorstellen, maar dan vooral wat de toon betreft. Het ND heeft geen enkele band met de kerken van de gereformeerde gezindte. Dat maakt hen onafhankelijker m.b.t. journalistieke activiteiten, zoals vrslagen belangrijke vergaderingen, interviews rond kwesties die spanning opleveren en ook in gezinnen aan de orde zijn, etc. Je merkt dat het RD in dat soort gevallen veel omzichtiger te werk gaat. (Voorbeelden van grote discussies van de afgelopen jaren hoef ik denk ik niet te noemen.)
Het feit dat van wijlen W. van der Zwaag een drietal boeken postuum zijn gepresenteerd, met in minstens 2 van die 3 boeken een behoorlijke aanklacht tegen de prediking in grote delen van de gereformeerde gezindte en daarnaast een wanhoopskreet om ds. R. Kok (1890-1982) alsnog postuum te rehabiliteren, omdat zo duidelijk is geworden dat zijn schorsing niet alleen kerkrechtelijk onjuist was, maar ook inhoudelijk onverdedigbaar.
Wat lezen we in het RD? Niets!
Ik snap dat ik nu behoorlijk off-topic ben, maar ik zie wel een relatie tussen de zwijgzaamheid van het RD en de diverse connecties tussen EMG en diverse kerkelijke verbanden.
Komt dat niet gewoon door de doelstelling van het RD? Samenbindend, juist niet polariserend. Verschillen binnen de gereformeerde gezindte worden dus alleen ulta-uitgebalanceerd gebracht, of niet benoemd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Luther Dat kan allemaal zijn, maar nog steeds zie ik niet wat het hosten van een website daarmee te maken heeft. Deze website (= RF) valt ook onder EMG, maar nog nooit gemerkt dat bepaalde geluiden van hen niet mogen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef:Komt dat niet gewoon door de doelstelling van het RD? Samenbindend, juist niet polariserend. Verschillen binnen de gereformeerde gezindte worden dus alleen ulta-uitgebalanceerd gebracht, of niet benoemd.
Luther heeft m.i. een punt als hij opmerkt dat het RD goed kijkt naar wat de achterban wenst te horen.

Ik kan over het ND niet oordelen, m.i. geld dit gedrag ook voor het ND. (zoals het voor zeer veel media geld) die heeft een (grote) achterban die nl. wel graag gevoed wordt met allerlei zaken die RD lezers niet ambieren. Het wel of niet publiceren van "zwaag stories" is derhalve geen principieel onderscheidt maar een praktische uitwerking van "please" gedrag.

In beide gevallen moet m.i. - helaas - geconstateerd worden dat het vermelden van de feiten niet meer tot de core business behoort en dat is jammer.

Maar dat het RD ook websites host heeft daar m.i. weinig mee te maken.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 02 nov 2015, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:@Luther Dat kan allemaal zijn, maar nog steeds zie ik niet wat het hosten van een website daarmee te maken heeft. Deze website (= RF) valt ook onder EMG, maar nog nooit gemerkt dat bepaalde geluiden van hen niet mogen.
Omdat het hosten van een website een activiteit is van EMG, en het maken van het RD ook een activiteit is van EMG. Aan beide activiteiten verdient het RD geld. Als het RD ongewelvallige dingen schrijft over klanten van EMG-hosting, dan kan hen dat aan twee kanten geld kosten: hosting-klanten en abonnees lopen weg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Tiberius schreef:@Luther Dat kan allemaal zijn, maar nog steeds zie ik niet wat het hosten van een website daarmee te maken heeft. Deze website (= RF) valt ook onder EMG, maar nog nooit gemerkt dat bepaalde geluiden van hen niet mogen.
Omdat het hosten van een website een activiteit is van EMG, en het maken van het RD ook een activiteit is van EMG. Aan beide activiteiten verdient het RD geld. Als het RD ongewelvallige dingen schrijft over klanten van EMG-hosting, dan kan hen dat aan twee kanten geld kosten: hosting-klanten en abonnees lopen weg.
Toch maar eens een cursus commercie volgen @Luther. We leven niet meer in de middeleeuwen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Zita schreef:Komt dat niet gewoon door de doelstelling van het RD? Samenbindend, juist niet polariserend. Verschillen binnen de gereformeerde gezindte worden dus alleen ulta-uitgebalanceerd gebracht, of niet benoemd.
Luther heeft m.i. een punt als hij opmerkt dat het RD goed kijkt naar wat de achterban wenst te horen.
@Zita geeft hier exact weer wat ik bedoel. M.i. wordt die keuze versterkt door via andere takken van hetzelfde bedrijf (EMG-hosting) loyaliteiten aan te gaan die belangenverstrengeling kunnen betekenen met de core business van een journalistiek bedrijf (EMG-RD).
Ander voorbeeld: Een kritische blik op het fenomeen 'refo-gezinsbeurzen' lees ik in het RD alleen van een columnist (L. van der Tang); de verslaglegging van dergelijke evenementen worden vooral heel positief getoonzet. Logisch want EMG-beurzen heeft een belang.

Kortom: Het lijkt me veel gezonder als EMG-RD losgeknipt wordt van EMG-restvanhetbedrijf. Ik snap ook niet wat dat met de Middeleeuwen te maken zou hebben.
Laatst gewijzigd door Luther op 02 nov 2015, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef: Deze website (= RF) valt ook onder EMG, maar nog nooit gemerkt dat bepaalde geluiden van hen niet mogen.
Duh. Voordat bepaalde geluiden EMG bereiken, hebben jullie ze al weggemodereerd. :D :nananere
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
@Zita geeft hier exact weer wat ik bedoel. M.i. wordt die keuze versterkt door via andere takken van hetzelfde bedrijf (EMG-hosting) loyaliteiten aan te gaan die belangenverstrengeling kunnen betekenen met de core business van een journalistiek bedrijf (EMG-RD).
Ander voorbeeld: Een kritische blik op het fenomeen 'refo-gezinsbeurzen' lees ik in het RD alleen van een columnist (L. van der Tang); de verslaglegging van dergelijke evenementen worden vooral heel positief getoonzet. Logisch want EMG-beurzen heeft een belang.

Kortom: Het lijkt me veel gezonder als EMG-RD losgeknipt wordt van EMG-restvanhetbedrijf. Ik snap ook niet wat dat met de Kiddeleeuwen te maken zou hebben.
Ik ben het helemaal eens met het betoog. Het verbaasd mij echter dat de kritiek zich nu richt op een stukje "techniek" nl. hosting. Als er van verwevenheid sprake is dan betreft het inderdaad wel de beurzen (deels door EMG georganiseerd) die samen met adverteerders en het RD zich gezamenlijk inspannen refo geld los te kloppen. Dat is een verwevenheid wat niet gewenst is. Ook de verwevenheid van krant (=commercieel bedrijf) en de Driestar is m.i. een discutabele.

Het "luisteren" van het RD naar de achterban (= de abonnees) is uiteraard logisch, die betalen immers de krant. En de abonnees willen blijkbaar in meerderheid dat het RD hun een wereld voorschotelt waarin onwelgevallige zaken zijn/worden weggemasseerd en andere zaken worden toegevoegd. Zo modern was/is Google Glass of de Microsoft hololens niet behoudens de presentatietechniek.
En dat enkel vertellen wat ze willen horen en de rest vooral opvullen met opinie en veel navelstaarderij heeft als oorzaak: Geldgebrek (geen geld voor goede artikelen) en overlevingsdrang.

Nu worden we waarschijnlijk weer vele weken lang verrast met analyse en artikelen van het bijbellees onderzoek. Gaap.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef: Het verbaast mij echter dat de kritiek zich nu richt op een stukje "techniek" nl. hosting. Als er van verwevenheid sprake is dan betreft het inderdaad wel de beurzen (deels door EMG georganiseerd) die samen met adverteerders en het RD zich gezamenlijk inspannen refo geld los te kloppen. Dat is een verwevenheid wat niet gewenst is. Ook de verwevenheid van krant (=commercieel bedrijf) en de Driestar is m.i. een discutabele.
De kritiek richt zich op de hosting, omdat EMG een belang heeft bij het hosten. Dat geldt ook van RF. Men wil beschikken over de content. Andersom 'koop' je zo ook loyaliteit bij EMG. Er is domweg wederzijdse afhankelijkheid, al dan niet financieel.
WimAnker schreef:Het "luisteren" van het RD naar de achterban (= de abonnees) is uiteraard logisch, die betalen immers de krant. En de abonnees willen blijkbaar in meerderheid dat het RD hun een wereld voorschotelt waarin onwelgevallige zaken zijn/worden weggemasseerd en andere zaken worden toegevoegd.
Dat begrijp ik niet. Ik wil graag een krant die mij af en toe ook pijn doet. Eerlijk, open, transparant. Een beetje kijken naar de wensen van de achterban, akkoord, bijv. rond sport en media, maar voor de rest moet het RD niet afhankelijk zijn.
WimAnker schreef:En dat enkel vertellen wat ze willen horen en de rest vooral opvullen met opinie en veel navelstaarderij heeft als oorzaak: Geldgebrek (geen geld voor goede artikelen) en overlevingsdrang.
Dit laatste snap ik niet.
WimAnker schreef:Nu worden we waarschijnlijk weer vele weken lang verrast met analyse en artikelen van het bijbellees onderzoek. Gaap.
Inderdaad. Gaap too!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
Tiberius schreef: Deze website (= RF) valt ook onder EMG, maar nog nooit gemerkt dat bepaalde geluiden van hen niet mogen.
Duh. Voordat bepaalde geluiden EMG bereiken, hebben jullie ze al weggemodereerd. :D :nananere
Valt mee.
Op sommige punten zijn we strikter dan het RD, maar op andere punten staat er hier best wel veel dat niet in de krant zou komen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Spannend voor Stalland!
Laatst gewijzigd door Orchidee op 03 nov 2015, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
mulder schreef:Waar blijft die website van de Ger. Gem. eigenlijk?
De website gaat eind november online.
Het DKD (Deputaatschap Kerkelijke Dienstverlening, die het mandaat heeft voor de website) werkt samen met de eigenaar van http://www.gergeminfo.nl. Die website wordt omgebouwd tot officiële website van de GG. Het gaat ook onder EMG vallen.
A.s. maandag is het zover:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 1448540528
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Dat werd tijd
mulder

Bericht door mulder »

Ik ben dan toch wel benieuwd of op de nieuwe site de focus ook zo ligt op ledentallen, synodes en dominees. Hopelijk niet, maar juist een korte uitleg over wat het kerkverband nou geloofd en waarom; incluis een hartelijke uitnodiging om de diensten eens bij te wonen.
Gesloten