Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Van God geroepen zijn en verstandige, zakelijke regelingen sluiten elkaar niet uit, maar in.
Het gaat mis als dat als tegenstelling wordt gezien.
Het gaat mis als dat als tegenstelling wordt gezien.
Als ik voor mijn eigen kerkverband(GGiN) spreek, lijkt me dat niet aannemelijk. Zo heeft ds. M. Krijgsman 12,5 jaar in Arnemuiden gestaan, Ds. J.A. Weststrate in Pretoria en Elspeet, ds. A. Schultink in Rhenen. Volgens mij hebben allen beroepen gehad uit grotere gemeenten(en ik vermoed een hoger traktementsbedrag).merel schreef:Ik denk dat het hogere salaris eerder de doorslag geeft. ;)Piet Puk schreef:Heel simpel: in de grotere gemeenten is meer werk. Niet vreemd dat de meeste predikanten naar een grote gemeente gaanrefo schreef:Ja, nu is er weer een beroep aangenomen naar een gemeente die groter is dan de drie gemeenten waarvoor is bedankt.
Waarom moeten die kleintjes met zoveel teleurstelling te maken hebben?
Je mist ds. van der Kieft nogPiet Puk schreef:Als ik voor mijn eigen kerkverband(GGiN) spreek, lijkt me dat niet aannemelijk. Zo heeft ds. M. Krijgsman 12,5 jaar in Arnemuiden gestaan, Ds. J.A. Weststrate in Pretoria en Elspeet, ds. A. Schultink in Rhenen. Volgens mij hebben allen beroepen gehad uit grotere gemeenten(en ik vermoed een hoger traktementsbedrag).merel schreef:Ik denk dat het hogere salaris eerder de doorslag geeft.Piet Puk schreef:Heel simpel: in de grotere gemeenten is meer werk. Niet vreemd dat de meeste predikanten naar een grote gemeente gaanrefo schreef:Ja, nu is er weer een beroep aangenomen naar een gemeente die groter is dan de drie gemeenten waarvoor is bedankt.

Ik dacht: laat ik er ook eentje voor Simon overlatenSimon0612 schreef:Je mist ds. van der Kieft nogPiet Puk schreef:Als ik voor mijn eigen kerkverband(GGiN) spreek, lijkt me dat niet aannemelijk. Zo heeft ds. M. Krijgsman 12,5 jaar in Arnemuiden gestaan, Ds. J.A. Weststrate in Pretoria en Elspeet, ds. A. Schultink in Rhenen. Volgens mij hebben allen beroepen gehad uit grotere gemeenten(en ik vermoed een hoger traktementsbedrag).merel schreef:Ik denk dat het hogere salaris eerder de doorslag geeft.Piet Puk schreef:
Heel simpel: in de grotere gemeenten is meer werk. Niet vreemd dat de meeste predikanten naar een grote gemeente gaan

Er klopt ook helemaal niks van die suggestie.Piet Puk schreef:Als ik voor mijn eigen kerkverband(GGiN) spreek, lijkt me dat niet aannemelijk. Zo heeft ds. M. Krijgsman 12,5 jaar in Arnemuiden gestaan, Ds. J.A. Weststrate in Pretoria en Elspeet, ds. A. Schultink in Rhenen. Volgens mij hebben allen beroepen gehad uit grotere gemeenten(en ik vermoed een hoger traktementsbedrag).merel schreef:Ik denk dat het hogere salaris eerder de doorslag geeft.Piet Puk schreef:Heel simpel: in de grotere gemeenten is meer werk. Niet vreemd dat de meeste predikanten naar een grote gemeente gaanrefo schreef:Ja, nu is er weer een beroep aangenomen naar een gemeente die groter is dan de drie gemeenten waarvoor is bedankt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het aantal beroepen uitgebracht op beroepbare predikanten binnen GGiN(met datum beroepbaar):
Ds. J. Roos 152 30-06-2006
Ds. O.M. van der Tang 31 31-08-2019
Ds. D.E. van der Kieft 23 07-09-2021
Ds. A. Geuze 9 13-11-2020
Ds. A. van Voorden 0 03-07-2020
Ik word wel verdrietig van de laatste regel. Ik zou zeggen als gemeente, laten we juist die predikant beroepen. Menselijkerwijs gesproken hoef je dan niet bezorgd te zijn dat je snel vacant word.
Ik word wel verdrietig van de laatste regel. Ik zou zeggen als gemeente, laten we juist die predikant beroepen. Menselijkerwijs gesproken hoef je dan niet bezorgd te zijn dat je snel vacant word.
Dat snap ik niet zo goed hoor. Hij staat nu ruim 2 jaar in Leerdam, is 66 jaar oud. Ik vind dit niet verdrietig.Piet Puk schreef:Het aantal beroepen uitgebracht op beroepbare predikanten binnen GGiN(met datum beroepbaar):
Hij staat er bijna 4 jaar Ad. Het is wel een feit dat de dominee minder beroepen krijgt.Ad Anker schreef:Dat snap ik niet zo goed hoor. Hij staat nu ruim 2 jaar in Leerdam, is 66 jaar oud. Ik vind dit niet verdrietig.Piet Puk schreef:Het aantal beroepen uitgebracht op beroepbare predikanten binnen GGiN(met datum beroepbaar):
Toen hij weg ging in Opheusden volgde wel het ene na het andere beroep.
Menselijkerwijs kun je dan beter ds. Roos beroepen. Die is zeer honkvast.Piet Puk schreef:Het aantal beroepen uitgebracht op beroepbare predikanten binnen GGiN(met datum beroepbaar):
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Yep, je hebt gelijk. Bijna 4 jaar. Ik vind na 2 jaar weer beroepen ook erg snel.Simon0612 schreef:Hij staat er bijna 4 jaar Ad. Het is wel een feit dat de dominee minder beroepen krijgt.Ad Anker schreef:Dat snap ik niet zo goed hoor. Hij staat nu ruim 2 jaar in Leerdam, is 66 jaar oud. Ik vind dit niet verdrietig.Piet Puk schreef:Het aantal beroepen uitgebracht op beroepbare predikanten binnen GGiN(met datum beroepbaar):
Daarnaast is bijvoorbeeld ds. A. Geuze 68/69 jaar. En heeft toch 9 beroepen. Daarnaast kreeg ds. Van Voorden toen hij jonger was ook geen explosie van beroepen. Ik vind dit verdrietig, omdat ik er zelf graag naar luisteren mag.Ad Anker schreef:Yep, je hebt gelijk. Bijna 4 jaar. Ik vind na 2 jaar weer beroepen ook erg snel.Simon0612 schreef:Hij staat er bijna 4 jaar Ad. Het is wel een feit dat de dominee minder beroepen krijgt.Ad Anker schreef: Dat snap ik niet zo goed hoor. Hij staat nu ruim 2 jaar in Leerdam, is 66 jaar oud. Ik vind dit niet verdrietig.
-
Ik vraag me ook af of ds. Van Voorden vaak op tweetal gezet wordt.Piet Puk schreef:Daarnaast is bijvoorbeeld ds. A. Geuze 68/69 jaar. En heeft toch 9 beroepen. Daarnaast kreeg ds. Van Voorden toen hij jonger was ook geen explosie van beroepen. Ik vind dit verdrietig, omdat ik er zelf graag naar luisteren mag.Ad Anker schreef:Yep, je hebt gelijk. Bijna 4 jaar. Ik vind na 2 jaar weer beroepen ook erg snel.Simon0612 schreef:Hij staat er bijna 4 jaar Ad. Het is wel een feit dat de dominee minder beroepen krijgt.Ad Anker schreef: Dat snap ik niet zo goed hoor. Hij staat nu ruim 2 jaar in Leerdam, is 66 jaar oud. Ik vind dit niet verdrietig.
Overzicht klopt niet helemaal. Ds. Van Voorden heeft sinds dat hij in Leerdam staat, 1 beroep ontvangen.Piet Puk schreef:Het aantal beroepen uitgebracht op beroepbare predikanten binnen GGiN(met datum beroepbaar):
Dat is zeker verdrietig, maar in iedere kerkgenootschap heb je dominees die veel beroepen ontvangen en andere die (zeer) weinig beroepen ontvangen. Ook bij het beroepen van de studenten is het contrast soms pijnlijk zichtbaar. Aan de andere kant kunt je het leden niet kwalijk nemen dat zij bepaalde talenten, zoals bijvoorbeeld welbespraaktheid, meenemen in hun overwegingen om op een bepaalde dominee/student te stemmen. De GGiN heeft trouwens, ook wat dat betreft, helemaal geen reden om te 'klagen' over het predikantenkorps, uitgezonderd misschien het aantal.Piet Puk schreef:Daarnaast is bijvoorbeeld ds. A. Geuze 68/69 jaar. En heeft toch 9 beroepen. Daarnaast kreeg ds. Van Voorden toen hij jonger was ook geen explosie van beroepen. Ik vind dit verdrietig, omdat ik er zelf graag naar luisteren mag.Ad Anker schreef:Yep, je hebt gelijk. Bijna 4 jaar. Ik vind na 2 jaar weer beroepen ook erg snel.Simon0612 schreef:Hij staat er bijna 4 jaar Ad. Het is wel een feit dat de dominee minder beroepen krijgt.Ad Anker schreef: Dat snap ik niet zo goed hoor. Hij staat nu ruim 2 jaar in Leerdam, is 66 jaar oud. Ik vind dit niet verdrietig.
Je hebt gelijk, 1x(Nieuwaal)Refogast schreef:Overzicht klopt niet helemaal. Ds. Van Voorden heeft sinds dat hij in Leerdam staat, 1 beroep ontvangen.Piet Puk schreef:Het aantal beroepen uitgebracht op beroepbare predikanten binnen GGiN(met datum beroepbaar):