Gelezen (geloofsopbouwend)

J.C. Philpot

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Bent u al weleens bang geweest voor God? Zo niet, dan bent u niet eens begonnen om de volle werkelijkheid van de heilige God en van uw zondige leven te beseffen. Wanneer u God begint te vrezen, zult u vragen: hoe kan ik voor God bestaan? Ik geloof dat de grootste dwaasheid van onze tijd is dat de toorn van God niet meer gevreesd wordt.

Ds. W. Busch
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

O, hoe heerlijk spreekt iemand, wanneer zijn lippen worden aangestoken door de vurige kool van het altaar, terwijl hij de brandende kracht van de waarheid niet slechts in het diepst van zijn ziel gevoelt, maar zelfs ook op de lippen, waarmee hij spreekt! Merk op, hoe in zulke ogenblikken zelfs zijn woorden trillen. Is het u in deze gebedssamenkomst niet opgevallen, hoe de stem van twee smekende broeders beefde en hun lichaam trilde, omdat niet slechts hun hart was aangeraakt, zoals ik dat van u allen hoop, maar omdat ook hun lippen waren aangeraakt en hun spraak daardoor was beïnvloed? Broeders, wij hebben de Geest van God nodig om ons de mond te openen, opdat wij de lof van de Heere mogen verkondigen, anders zullen wij niet spreken met macht.

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

De reinigende fontein voor zonde en onreinheid werd eens en voor altijd geopend toen "het Lam van God" werd geslacht en Zijn kostbaar bloed vergoten werd; maar voor de zondaar is de dag van Golgotha pas werkelijk en persoonlijk de dag van verlossing wanneer zijn ogen worden geopend voor de ware betekenis van het verlossingswerk dat daar volbracht werd, en wanneer de Geest van God het bloed van Jezus, Zijn gerechtigheid en Zijn hogepriesterlijk werk toepast op zijn eigen nood.

Zo zal het "op die dag" ook met Israël als volk zijn. De fontein zal dan worden geopend "voor het huis van David en de inwoners van Jeruzalem", omdat "dan de ogen van de blinden zullen worden geopend" – voor het eerst om het Lam van God te aanschouwen en om de verzoenende waarde en kracht te begrijpen van het offer dat Hij eens bracht voor de zonden van velen. (...)

Ja, Israël zal "op die dag" de wonderbaarlijke en eeuwige kracht ervaren van het bloed van Jezus, hun Messias, Gods Zoon, dat reinigt van alle zonde. In een geheel andere en gezegende betekenis zal dat angstaanjagende gebed, eens in onwetendheid uitgesproken – "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen" – dat het Joodse geweten door alle eeuwen heen heeft achtervolgd en, zoals het bloed van Abel, de vloek van Kaïn over het hele volk heeft gebracht, "op die dag" in vervulling gaan. Het zal dan over hen zijn tot leven en niet tot dood, tot reiniging en niet tot verontreiniging.

David Barron (1855–1926)

George Whitefield
J.C. Philpot

Hij had zeker zijn eigen gedachten moeten kennen, en geleid door de Heilige Geest geeft hij ons als uitleg van het visioen niet: "Zo zegt de Heere: mijn stervende Kerk zal hersteld worden," maar: "Ik zal mijn volk uit hun graven brengen en hen naar het land Israël leiden… De betekenis van onze tekst, zoals die door de context wordt onthuld, is overduidelijk, als woorden tenminste iets betekenen: ten eerste dat er een politieke terugkeer van de Joden zal zijn naar hun eigen land en hun eigen nationaliteit; en ten tweede is er in de tekst en in de context een zeer duidelijke verklaring dat er een geestelijk herstel zal plaatsvinden, een bekering van de stammen van Israël.

Ds. C.H. Spurgeon

From his sermon entitled The Restoration and Conversion of the Jews - Ezekiel 37:1-10)

George Whitefield
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 06:16 Hij had zeker zijn eigen gedachten moeten kennen, en geleid door de Heilige Geest geeft hij ons als uitleg van het visioen niet: "Zo zegt de Heere: mijn stervende Kerk zal hersteld worden," maar: "Ik zal mijn volk uit hun graven brengen en hen naar het land Israël leiden… De betekenis van onze tekst, zoals die door de context wordt onthuld, is overduidelijk, als woorden tenminste iets betekenen: ten eerste dat er een politieke terugkeer van de Joden zal zijn naar hun eigen land en hun eigen nationaliteit; en ten tweede is er in de tekst en in de context een zeer duidelijke verklaring dat er een geestelijk herstel zal plaatsvinden, een bekering van de stammen van Israël.

Ds. C.H. Spurgeon

From his sermon entitled The Restoration and Conversion of the Jews - Ezekiel 37:1-10)
Ik zou toch lezen wat de apostelen zelf hiervan vinden: ;) . Dat is m.i. wat anders wat (zelfs Spurgeon) iemand anders ervan vindt.
Hieronder volgt een tekst wat ik heb gelezen. En hier nu plaats.en is voor mij ook een antwoord waarom de apostelen en de Heere Jezus niet spreken over een geestelijk herstel etc.

De toepassing van bekende profetie over het herstel van Israël In Ezechiël 37: 26-27 (idem Jer 31: 1, 8-10, 33) door Paulus in 2 Kor 6:16-7:1 wordt toegepast op de gemeente (tempel Gods genoemd. Wanneer Paulus zijn lezers duidelijk maakt dat de gelovigen geen juk met de ongelovigen moet aantrekken omdat zij de tempel van God zijn:
“Want gij zijt de tempel van de levende God, gelijk God gezegd heeft (aanhaling profetie): Ik zal in hen wonen en ik zal onder hen wandelen, en ik zal hun God zijn, en zij zullen mijn volk zijn.” )
Paulus past die profetieën rechtstreeks en zonder enig voorbehoud toe op de gemeente in het heden als het daar bedoelde volk. Volgens Paulus is de gemeente daarmee de vervulling van de OT beloften van het herstel van Israel!

Ezechiël staat in zijn geheel in het kader van de oorzaken van de ballingschap en hoop voor een glorieuze toekomst (H 33-48). In de eeuwen na de ballingschap is er niet veel van te bespeuren. Zo ontstond in de intertestamentaire periode (profetieloze tijdperk na Maleachi) gedachten over een miraculeuze vervulling van die profetieën in een concreet aardse zin. De Messias zou Israël verlossen en weer op de troon van David zitten een periode van vrede en herstel van Israël inluiden. In Lukas zien we die opvattingen terug in opmerkingen van de discipelen als “Die Israël zou verlossen” (Luk 24:21). Ezechiël verwacht een terugbrengen van Zijn schapen uit de volken naar hun land (Ezech 34:11-31, 36:11), Hij zal ze tot één volk maken onder één koning, Mijn knecht David zal Koning over hen zijn….tot in eeuwigheid….Voor hen allen zal er één Herder zijn. (37:22,24,25 en 37:25) en talrijk als de schapen (36:36,37,38, 37:26). In Luk 1:32-33 vinden we dat De Heere Jezus de troon van Zijn vader David geven zal en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid. Als de goede herder zal Jezus één Herder over één volk zijn, volgens Joh 10:11,16. De andere schapen – heidenen – zal Hij grotelijks vermenigvuldigen en volgens Paulus tot één nieuwe schepping maken door het afbreken van de middelmuur! Die ene nieuwe mensheid, waarvan de heidenen mede-erfgenamen zijn en tot hetzelfde lichaam behoren en medegenoten zijn van de beloften in Christus (Ef 2:14, 15 en 3:6). In Galaten zegt Paulus, nadat hij eerst duidelijk maakt dat gelovigen uit de Joden en heidenen één zijn in Christus, dat zij daarmee Abrahams nageslacht zijn en overeenkomstig de beloften (mv) erfgenamen (Gal 4:26-29). Het visioen van Ezechiël van de ene kudde onder de ene Herder, is daarom vervuld in de gelovigen uit Jood en heiden en die vormen samen de kerk onder die ene Herder (Ik ben de goed Herder, zegt Jezus in Joh).
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Juist!
Iemand die hier heel zinnige dingen over zegt, is Bram Maljaars:

https://www.boekscout.nl/shop2/boek/9789402248371

Aanrader!
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef: Vandaag, 09:10 Juist!
Iemand die hier heel zinnige dingen over zegt, is Bram Maljaars:

https://www.boekscout.nl/shop2/boek/9789402248371

Aanrader!
Inderdaad ook gelezen. Wbt Efraim en heidenen lukt het me niet om te volgen. Maar de rest wel...
Plaats reactie