Ik kan me hier helemaal in vinden, gevrijwaard worden ze in geen geval, of zelfs juist niet.JolandaOudshoorn schreef:Het is meer dat ik in de omgeving mensen spreek die denken: mijn kind zit/gaat naar een Refo school, dus daar kan ze niets gebeuren. En dan zeg ik: maak je maar geen illusies. Daar gebeurt ook van alles. Vechtpartijen, drugsgebruik, pesten, verschillen en dwalingen in de leer. Of je nu naar een seculiere school gaat of een christelijke reformatorische school, je kan noot gerustgesteld achterover gaan zitten met het idee: het komt wel goed.eilander schreef:Ik begrijp dan je stellingname helemaal niet.JolandaOudshoorn schreef:Helpt het als ik een toelichting geef? En dat ik vermeld dat mijn oudste ook naar een reformatorische school (VO) gaat?
Positief aan een RF-school (of goede Christelijke school) vind ik dat er iedere dag (althans, daar wordt echt naar gestreefd) begonnen wordt met Woord en gebed. Wat mij betreft is dat de meerwaarde van een RF school.
Vroeger zat ik op een school waar de spreuk aan de muur hing (of nog steeds hangt misschien): "Alle vakken moeten dienen tot een beter verstaan van de Heilige Schrift" van Voetius. En zo is het ook.
Er zijn hopelijk wel meer momenten op de dag dan alleen bij het begin, waarop de Bijbelse levensbeschouwing aan bod komt: biologie, geschiedenis bijvoorbeeld.
En andersom gesteld: je wordt bij diverse vakken gevrijwaard van dingen waar je niets mee te maken wilt hebben.
Etc.
En natuurlijk weet ik ook wel dat er negatieve aspecten te noemen zijn. Maar de stelling "Wat mij betreft kan jij je kind net zo goed naar een seculiere school sturen" wijs ik radicaal af.
@Eilander ik denk dat de grote tegenstander op RFscholen meer aanwezig is om je kinderen bij de Heere vandaan te halen dan je denkt. Vooral omdat het ons gerust stelt dat het toch een goede school is. Wees waakzaam!