Ik zou het aan iets 'ouds' bestedenLeerling schreef:Zonde van je geld, dat kan je beter besteden aan iets "nieuws".

Ik zou het aan iets 'ouds' bestedenLeerling schreef:Zonde van je geld, dat kan je beter besteden aan iets "nieuws".
Je hebt gelijkeilander schreef:Ik zou het aan iets 'ouds' bestedenLeerling schreef:Zonde van je geld, dat kan je beter besteden aan iets "nieuws".
Welke niet en waarom niet?DDD schreef:Daar zijn wel degelijk belangwekkende verschillen tussen. Ik zou niet graag alle catechismusverklaringen horen.Leerling schreef:Denk dat de GG eerder baat heeft bij een levende woordverkondiging, dan bij een dode letter, wat zeer waarschijnlijk terecht komt op precies hetzelfde als de 99 andere GG-verklaringen. Zonde van je geld, dat kan je beter besteden aan iets "nieuws".
Eens! Er zijn er naar mijn weten al veel - zet er maar gerust 'te' voor. En de meeste verklaringen bepreken alleen de betreffende zondag, met een bevindelijk sausje, maar laten de Bijbel voor de rest dicht.refo schreef:De HC is bedoeld als leerboekje. Moet daar werkelijk een bibliotheek aan verklaringen bijkomen? Het is onbegrijpelijke ijdelheid van al die predikanten.
Hoeveel heb je er gelezen, meer dan de helft? Anders kun je nooit een uitspraak over de meeste doen.Leerling schreef:Eens! Er zijn er naar mijn weten al veel - zet er maar gerust 'te' voor. En de meeste verklaringen bepreken alleen de betreffende zondag, met een bevindelijk sausje, maar laten de Bijbel voor de rest dicht.refo schreef:De HC is bedoeld als leerboekje. Moet daar werkelijk een bibliotheek aan verklaringen bijkomen? Het is onbegrijpelijke ijdelheid van al die predikanten.
gedaan Leerling.Leerling schreef:Je hebt gelijkeilander schreef:Ik zou het aan iets 'ouds' bestedenLeerling schreef:Zonde van je geld, dat kan je beter besteden aan iets "nieuws".![]()
@DDD: Wat chargeert gezegd door mij inderdaad, geef ik toe. Er zullen zeker inhoudsverschillen zijn.
@Ad Anker: Ga lekker theedrinken met je vrouw man
Kijk dat zijn de betere dingenAd Anker schreef:gedaan Leerling.Leerling schreef:Je hebt gelijkeilander schreef:Ik zou het aan iets 'ouds' bestedenLeerling schreef:Zonde van je geld, dat kan je beter besteden aan iets "nieuws".![]()
@DDD: Wat chargeert gezegd door mij inderdaad, geef ik toe. Er zullen zeker inhoudsverschillen zijn.
@Ad Anker: Ga lekker theedrinken met je vrouw manBij de Mekkerstee. Met een lekker stukje taart.
![]()
Kids een ijsje, iedereen blij.
Die ken ik niet.huisman schreef:
Zeker. Ik lees ze, samen met die van stichting de tabernakel.dennis schreef:Af en toe lees ik graag een boekje uit de Reveil serie. Vanavond: 'Aan de kinderen geopenbaard' door Joannes Beukelman. Zijn er hier meer mensen die deze boekjes lezen?
Reveil ken ik van naam. Tabernakel heb ik deze week een proef aangevraagd. Kun je er iets van zeggen?Jeremiah schreef:Zeker. Ik lees ze, samen met die van stichting de tabernakel.dennis schreef:Af en toe lees ik graag een boekje uit de Reveil serie. Vanavond: 'Aan de kinderen geopenbaard' door Joannes Beukelman. Zijn er hier meer mensen die deze boekjes lezen?
De preken van Tabernakel zijn Puriteins. Reveil is meer onze oudvaders dus onze richting.Martijn schreef:Reveil ken ik van naam. Tabernakel heb ik deze week een proef aangevraagd. Kun je er iets van zeggen?Jeremiah schreef:Zeker. Ik lees ze, samen met die van stichting de tabernakel.dennis schreef:Af en toe lees ik graag een boekje uit de Reveil serie. Vanavond: 'Aan de kinderen geopenbaard' door Joannes Beukelman. Zijn er hier meer mensen die deze boekjes lezen?
Johannes Teellinck (1623-1674) stond in zijn tijd bekend als een welsprekend, maar vooral krachtig en ijverig prediker. Hij richtte zich in zijn bediening voornamelijk op het gewone volk. Een van zijn preken is bewaard gebleven en wordt nu opnieuw (hertaald door C. Bregman) uitgegeven volgens de oorspronkelijke druk van 1661. Het thema van zijn preek over Psalm 119:50 is dat Gods beloften het beste medicijn vormen om geestelijk doden op te wekken en dorheid in het geestelijk leven tegen te gaan. Na een korte uitleg van de tekst en een toelichting op de boodschap van de tekst, volgt een toespitsing op de praktijk van het christelijke leven.
Deze boodschap over de kracht van Gods beloften is net als 350 jaar geleden ook in onze tijd van het grootste belang.
Johannes Teellinck was de jongste zoon van Willem Teellinck, de bekende predikant in Middelburg en schrijver van vele praktische vroomheidsgeschriften. Johannes ging geheel in de voetsporen van zijn vader.