Je kunt te ver gaan, huisman. En dat op de vooravond van Kerst.huisman schreef: Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???

Je kunt te ver gaan, huisman. En dat op de vooravond van Kerst.huisman schreef: Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???
Grappenmakerhuisman schreef:Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???
Helaas ken ik de embryoleer te goed. Maar zoals Anker terecht zegt: Op de vooravond van de kerst gaan wij niet meer de verschillen uitvergroten. Ik wens het hele forum gezegende kerstdagen.GJdeBruijn schreef:Grappenmakerhuisman schreef:Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???![]()
Nee, je kent de 'embryoleer' gewoon niet goed genoeg. Net als ds. Kort en dan krijg je dus rare karikaturen. Kortom: polarisatie die te voorkomen was.
Een typich kenmerk van de Oud Gereformeerden is denk ik dat ze niet snel in actie komen....Gerson schreef:Ook de prediking van zo een gezaghebbend predikant als ds van der Poel word middels het boek van ds Kort betiteld alsZucht schreef:Beste vrienden, Volgens mij heeft er nog nooit een discussie op refoforum zolang geduurd als deze. Zojuist las ik wat sprokkelhoutjes van Poel Ede. Ik wil er een paar even doorgeven:
-De meeste tijd is de vrucht van de dogmatiek twistziek
-Twist over de leerstukken maakt ze zo hard als stukken leer
-Als twee kinderen des Heeren onenigheid met elkaar hebben, moet hij, die er het meest van geleerd heeft, het eerste in de schuld komen en het diepste bukken
-De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn
-1 gram genade heeft meer dan duizend pond godsdienst
-De hoogste school in de genade is de kleuterschool
-Mensen vallen met mensen om, en de kerk valt met de kerk om, en men valt met zichzelf om. Maar met Christus is nooit iemand omgevallen
-De levendmaking is hoofdzaak, de rechtvaardigmaking noodzaak
-Voor elke weldaad wordt er plaatsgemaakt, behalve voor de levendmaking
Boekengeloof
De waarheid tot leugen
Onbijbels
Eigenzinnig
Eigen soort bevinding
Enz enz
(Blz164 en165)
Dat de oud gereformeerden niet massaal uit hun vel springen vind ik onbegrijpelijk .
Precies, er is al hele lange tijd sprake geweest van een 2 stroom in de oud gereformeerde gemeenten, destijds ook met ds Smits en ds van Voorthuyzen, en dezen waren ook niet mals in geschriften, lees daar maar eens wat van, daar word het ook onbijbels en dergelijke genoemd, toch kon het naast elkaar leven, en zelfs in grote onderlinge liefde. Ik hoop van ganser harte dat dit nu ook zo is en blijft.-DIA- schreef: Een typich kenmerk van de Oud Gereformeerden is denk ik dat ze niet snel in actie komen....
Maar als het echt moet, dat gebeurt dat ook wel eens.
Eerder een correctie in de zienswijze van jou, Huisman.huisman schreef:Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???GJdeBruijn schreef:Al een lange tijd voel ik een gemis. Ik voel duidelijk dat ik zo niet kan sterven. Dit geeft mij veel verdriet. Ik verlang en hoop soms dat het anders wordt. Maar ook ben ik wel opstandig dat het nog steeds niet verandert. Hoe kan het dat ik soms zo verlang naar de Heere zoals in Psalm 42, terwijl ik zo duidelijk voel dat ik Hem niet ken. Ja, dan hijg ik gewoon van verlangen. Dit voelt zo tegenstrijdig, want dit kan toch niet samengaan met een onbekeerd hart?
Tegenstrijdige gevoelens. Daarover wil ik straks iets schrijven. Want in de Bijbel lees ik er ook over. Maar voordat ik dat doe, wil ik eerst in liefde iets aan je hart leggen. Houd eraan vast dat je niet voor God kunt verschijnen, tenzij de Heere Jezus je Borg is. Zonder Hem staan we met onze hemelhoge schuld voor een heilig God. Al zouden we allerlei gevoelens hebben over de Heere en Zijn dienst, gevoelens zijn geen Middelaar.
Zie verder de laatste pagina van het RD.
Zo zie je maar weer dat zelfs predikanten uit de 'embryokerken' het eens zijn met de oudvaders die ds. Kort opvoert als 'bewijs' voor zijn visie.
Inderdaad. Dat was te voorkomen door eerst eens goed te onderzoeken, wat er werkelijk geleerd wordt in plaats van blindelings de gebroeders Van den Brink achterna rennen.GJdeBruijn schreef:Grappenmakerhuisman schreef:Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???![]()
Nee, je kent de 'embryoleer' gewoon niet goed genoeg. Net als ds. Kort en dan krijg je dus rare karikaturen. Kortom: polarisatie die te voorkomen was.
Anderen rennen weer blindelings De Heer achterna. Verschil houd je tochTiberius schreef:Inderdaad. Dat was te voorkomen door eerst eens goed te onderzoeken, wat er werkelijk geleerd wordt in plaats van blindelings de gebroeders Van den Brink achterna rennen.GJdeBruijn schreef:Grappenmakerhuisman schreef:Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???![]()
Ik geloof niet, dat dat bij Huisman blindelings gegaan is.Mister schreef:Anderen rennen weer blindelings De Heer achterna. Verschil houd je tochTiberius schreef:Inderdaad. Dat was te voorkomen door eerst eens goed te onderzoeken, wat er werkelijk geleerd wordt in plaats van blindelings de gebroeders Van den Brink achterna rennen.GJdeBruijn schreef:Grappenmakerhuisman schreef:Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???![]()
Ik had het uiteraard niet over Huisman.Tiberius schreef:Ik geloof niet, dat dat bij Huisman blindelings gegaan is.Mister schreef: Anderen rennen weer blindelings De Heer achterna. Verschil houd je tochEen kleine 200 pagina's terug had hij het nog over "de laatste der mohikanen".
Ok. Mij zijn in ieder geval geen boeken bekend waarin de auteur blindelings achter De Heer aanloopt.Mister schreef:Ik had het uiteraard niet over Huisman.Tiberius schreef:Ik geloof niet, dat dat bij Huisman blindelings gegaan is.Mister schreef: Anderen rennen weer blindelings De Heer achterna. Verschil houd je tochEen kleine 200 pagina's terug had hij het nog over "de laatste der mohikanen".
Tiberius schreef:Eerder een correctie in de zienswijze van jou, Huisman.huisman schreef:Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???GJdeBruijn schreef:Al een lange tijd voel ik een gemis. Ik voel duidelijk dat ik zo niet kan sterven. Dit geeft mij veel verdriet. Ik verlang en hoop soms dat het anders wordt. Maar ook ben ik wel opstandig dat het nog steeds niet verandert. Hoe kan het dat ik soms zo verlang naar de Heere zoals in Psalm 42, terwijl ik zo duidelijk voel dat ik Hem niet ken. Ja, dan hijg ik gewoon van verlangen. Dit voelt zo tegenstrijdig, want dit kan toch niet samengaan met een onbekeerd hart?
Tegenstrijdige gevoelens. Daarover wil ik straks iets schrijven. Want in de Bijbel lees ik er ook over. Maar voordat ik dat doe, wil ik eerst in liefde iets aan je hart leggen. Houd eraan vast dat je niet voor God kunt verschijnen, tenzij de Heere Jezus je Borg is. Zonder Hem staan we met onze hemelhoge schuld voor een heilig God. Al zouden we allerlei gevoelens hebben over de Heere en Zijn dienst, gevoelens zijn geen Middelaar.
Zie verder de laatste pagina van het RD.
Zo zie je maar weer dat zelfs predikanten uit de 'embryokerken' het eens zijn met de oudvaders die ds. Kort opvoert als 'bewijs' voor zijn visie.
Ik hoor en lees ds. De Heer met enige regelmaat en deze lijn heeft hij altijd al. Zie ook zijn bijdragen in Puntuit. Vandaar ook, dat hij zo breed gedragen wordt binnen en buiten het kerkverband.
Nu zelfs Huisman al ingewonnen.
Ik heb je dit nu al minstens 4 keer zien beweren zonder enige argumenten dan ook. Toch kan ik uit ervaring wel zeggen dat Ds De Heer absoluut geen breed gedragen predikant is, ik zou zeggen vraag maar eens rond aan zomaar een aantal GG'ers (links/rechts/midden enz.) en je zult deze bewering snel genoeg intrekken..Tiberius schreef:Ik hoor en lees ds. De Heer met enige regelmaat en deze lijn heeft hij altijd al. Zie ook zijn bijdragen in Puntuit. Vandaar ook, dat hij zo breed gedragen wordt binnen en buiten het kerkverband.
Hij wordt breed gedragen door de redactie van de Saambinder.Curatorium schreef:Ik heb je dit nu al minstens 4 keer zien beweren zonder enige argumenten dan ook. Toch kan ik uit ervaring wel zeggen dat Ds De Heer absoluut geen breed gedragen predikant is, ik zou zeggen vraag maar eens rond aan zomaar een aantal GG'ers (links/rechts/midden enz.) en je zult deze bewering snel genoeg intrekken..Tiberius schreef:Ik hoor en lees ds. De Heer met enige regelmaat en deze lijn heeft hij altijd al. Zie ook zijn bijdragen in Puntuit. Vandaar ook, dat hij zo breed gedragen wordt binnen en buiten het kerkverband.
Hier word gesuggereerd dat er een isgelijteken gezet kan worden tussen het boek van ds Kortejvl schreef:Precies, er is al hele lange tijd sprake geweest van een 2 stroom in de oud gereformeerde gemeenten, destijds ook met ds Smits en ds van Voorthuyzen, en dezen waren ook niet mals in geschriften, lees daar maar eens wat van, daar word het ook onbijbels en dergelijke genoemd, toch kon het naast elkaar leven, en zelfs in grote onderlinge liefde. Ik hoop van ganser harte dat dit nu ook zo is en blijft.-DIA- schreef: Een typich kenmerk van de Oud Gereformeerden is denk ik dat ze niet snel in actie komen....
Maar als het echt moet, dat gebeurt dat ook wel eens.
Verder kan een groot gedeelte van de oud gereformeerde gemeenten ook prima overweg met andere kerkverbanden en word er ook voorgegaan daar doordeweeks door bijvoorbeeld HHK of GG of vrije predikanten, wellicht meerderen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, het is een verband zonder muren en daarom hoop ik ook dat het naast elkaar in liefde kan blijven bestaan.