Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Ad Anker
Moderator

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???
Je kunt te ver gaan, huisman. En dat op de vooravond van Kerst. :bobo
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

huisman schreef:Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???
Grappenmaker :)
Nee, je kent de 'embryoleer' gewoon niet goed genoeg. Net als ds. Kort en dan krijg je dus rare karikaturen. Kortom: polarisatie die te voorkomen was. :hum
huisman

Bericht door huisman »

GJdeBruijn schreef:
huisman schreef:Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???
Nee, je kent de 'embryoleer' gewoon niet goed genoeg. Net als ds. Kort en dan krijg je dus rare karikaturen. Kortom: polarisatie die te voorkomen was. :hum
Helaas ken ik de embryoleer te goed. Maar zoals Anker terecht zegt: Op de vooravond van de kerst gaan wij niet meer de verschillen uitvergroten. Ik wens het hele forum gezegende kerstdagen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gerson schreef:
Zucht schreef:Beste vrienden, Volgens mij heeft er nog nooit een discussie op refoforum zolang geduurd als deze. Zojuist las ik wat sprokkelhoutjes van Poel Ede. Ik wil er een paar even doorgeven:

-De meeste tijd is de vrucht van de dogmatiek twistziek
-Twist over de leerstukken maakt ze zo hard als stukken leer
-Als twee kinderen des Heeren onenigheid met elkaar hebben, moet hij, die er het meest van geleerd heeft, het eerste in de schuld komen en het diepste bukken
-De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn
-1 gram genade heeft meer dan duizend pond godsdienst
-De hoogste school in de genade is de kleuterschool
-Mensen vallen met mensen om, en de kerk valt met de kerk om, en men valt met zichzelf om. Maar met Christus is nooit iemand omgevallen
-De levendmaking is hoofdzaak, de rechtvaardigmaking noodzaak
-Voor elke weldaad wordt er plaatsgemaakt, behalve voor de levendmaking
Ook de prediking van zo een gezaghebbend predikant als ds van der Poel word middels het boek van ds Kort betiteld als
Boekengeloof
De waarheid tot leugen
Onbijbels
Eigenzinnig
Eigen soort bevinding
Enz enz
(Blz164 en165)

Dat de oud gereformeerden niet massaal uit hun vel springen vind ik onbegrijpelijk .
Een typich kenmerk van de Oud Gereformeerden is denk ik dat ze niet snel in actie komen....
Maar als het echt moet, dat gebeurt dat ook wel eens.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Een typich kenmerk van de Oud Gereformeerden is denk ik dat ze niet snel in actie komen....
Precies, er is al hele lange tijd sprake geweest van een 2 stroom in de oud gereformeerde gemeenten, destijds ook met ds Smits en ds van Voorthuyzen, en dezen waren ook niet mals in geschriften, lees daar maar eens wat van, daar word het ook onbijbels en dergelijke genoemd, toch kon het naast elkaar leven, en zelfs in grote onderlinge liefde. Ik hoop van ganser harte dat dit nu ook zo is en blijft.
Verder kan een groot gedeelte van de oud gereformeerde gemeenten ook prima overweg met andere kerkverbanden en word er ook voorgegaan daar doordeweeks door bijvoorbeeld HHK of GG of vrije predikanten, wellicht meerderen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, het is een verband zonder muren en daarom hoop ik ook dat het naast elkaar in liefde kan blijven bestaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
GJdeBruijn schreef:Al een lange tijd voel ik een gemis. Ik voel duidelijk dat ik zo niet kan sterven. Dit geeft mij veel verdriet. Ik verlang en hoop soms dat het anders wordt. Maar ook ben ik wel opstandig dat het nog steeds niet verandert. Hoe kan het dat ik soms zo verlang naar de Heere zoals in Psalm 42, terwijl ik zo duidelijk voel dat ik Hem niet ken. Ja, dan hijg ik gewoon van verlangen. Dit voelt zo tegenstrijdig, want dit kan toch niet samengaan met een onbekeerd hart?

Tegenstrijdige gevoelens. Daarover wil ik straks iets schrijven. Want in de Bijbel lees ik er ook over. Maar voordat ik dat doe, wil ik eerst in liefde iets aan je hart leggen. Houd eraan vast dat je niet voor God kunt verschijnen, tenzij de Heere Jezus je Borg is. Zonder Hem staan we met onze hemelhoge schuld voor een heilig God. Al zouden we allerlei gevoelens hebben over de Heere en Zijn dienst, gevoelens zijn geen Middelaar.

Zie verder de laatste pagina van het RD.
Zo zie je maar weer dat zelfs predikanten uit de 'embryokerken' het eens zijn met de oudvaders die ds. Kort opvoert als 'bewijs' voor zijn visie. ;)
Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???
Eerder een correctie in de zienswijze van jou, Huisman.
Ik hoor en lees ds. De Heer met enige regelmaat en deze lijn heeft hij altijd al. Zie ook zijn bijdragen in Puntuit. Vandaar ook, dat hij zo breed gedragen wordt binnen en buiten het kerkverband.
Nu zelfs Huisman al ingewonnen. :super
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GJdeBruijn schreef:
Inderdaad. Dat was te voorkomen door eerst eens goed te onderzoeken, wat er werkelijk geleerd wordt in plaats van blindelings de gebroeders Van den Brink achterna rennen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
GJdeBruijn schreef:
Inderdaad. Dat was te voorkomen door eerst eens goed te onderzoeken, wat er werkelijk geleerd wordt in plaats van blindelings de gebroeders Van den Brink achterna rennen.
Anderen rennen weer blindelings De Heer achterna. Verschil houd je toch ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
GJdeBruijn schreef:
Anderen rennen weer blindelings De Heer achterna. Verschil houd je toch ;)
Ik geloof niet, dat dat bij Huisman blindelings gegaan is. :) Een kleine 200 pagina's terug had hij het nog over "de laatste der mohikanen".
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef: Anderen rennen weer blindelings De Heer achterna. Verschil houd je toch ;)
Ik geloof niet, dat dat bij Huisman blindelings gegaan is. :) Een kleine 200 pagina's terug had hij het nog over "de laatste der mohikanen".
Ik had het uiteraard niet over Huisman.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef: Anderen rennen weer blindelings De Heer achterna. Verschil houd je toch ;)
Ik had het uiteraard niet over Huisman.
Ok. Mij zijn in ieder geval geen boeken bekend waarin de auteur blindelings achter De Heer aanloopt.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
GJdeBruijn schreef:Al een lange tijd voel ik een gemis. Ik voel duidelijk dat ik zo niet kan sterven. Dit geeft mij veel verdriet. Ik verlang en hoop soms dat het anders wordt. Maar ook ben ik wel opstandig dat het nog steeds niet verandert. Hoe kan het dat ik soms zo verlang naar de Heere zoals in Psalm 42, terwijl ik zo duidelijk voel dat ik Hem niet ken. Ja, dan hijg ik gewoon van verlangen. Dit voelt zo tegenstrijdig, want dit kan toch niet samengaan met een onbekeerd hart?

Tegenstrijdige gevoelens. Daarover wil ik straks iets schrijven. Want in de Bijbel lees ik er ook over. Maar voordat ik dat doe, wil ik eerst in liefde iets aan je hart leggen. Houd eraan vast dat je niet voor God kunt verschijnen, tenzij de Heere Jezus je Borg is. Zonder Hem staan we met onze hemelhoge schuld voor een heilig God. Al zouden we allerlei gevoelens hebben over de Heere en Zijn dienst, gevoelens zijn geen Middelaar.

Zie verder de laatste pagina van het RD.
Zo zie je maar weer dat zelfs predikanten uit de 'embryokerken' het eens zijn met de oudvaders die ds. Kort opvoert als 'bewijs' voor zijn visie. ;)
Ik las het in het RD en was verheugd. Toch een correctie dankzij het boek van ds Kort ???
Eerder een correctie in de zienswijze van jou, Huisman.
Ik hoor en lees ds. De Heer met enige regelmaat en deze lijn heeft hij altijd al. Zie ook zijn bijdragen in Puntuit. Vandaar ook, dat hij zo breed gedragen wordt binnen en buiten het kerkverband.

Leuk geprobeerd Tiberius. Ik ben zeker niet ingewonnen voor de leer zoals verwoord in de boekjes van ds Moerkerken. "Bethel en Pniël" en "Genadeleven en genadeverbond" . In dit topic zijn dat ook steeds de voorbeelden die ik noemde (je weet wel de beroemde bloembol enz.). Ik en ook ds Kort bevecht dus geen gedachtenspinsels maar een leer die zwart op wit in meerdere publicaties en in de SB verwoord is. Ik geef toe dat je tegenwoordig in de GG weinig meer hoort van deze leer maar ook dat heb in één en andermaal gezegd. Dat de leer van ds Moerkerken stilletjes door de achterduer is vertrokken. Ook zei ik toe dat ds de Heer helaas één van de laatste der mohikanen was. Als dan deze predikant iets zegt waar ik het mee eens ben mag ik dat toch wel zeggen ? Dat vind ik namelijk het probleem van veel Kort-tegenstanders. Ze wijzen alles af wat deze predikant zegt terwijl hij zeer belangrijke zaken op een bijbelse wijze verwoord.
Daarom vind ik de recensie van ds Tj de Jong een aanwinst omdat hij beide kanten recht doet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Tiberius schreef:Ik hoor en lees ds. De Heer met enige regelmaat en deze lijn heeft hij altijd al. Zie ook zijn bijdragen in Puntuit. Vandaar ook, dat hij zo breed gedragen wordt binnen en buiten het kerkverband.
Ik heb je dit nu al minstens 4 keer zien beweren zonder enige argumenten dan ook. Toch kan ik uit ervaring wel zeggen dat Ds De Heer absoluut geen breed gedragen predikant is, ik zou zeggen vraag maar eens rond aan zomaar een aantal GG'ers (links/rechts/midden enz.) en je zult deze bewering snel genoeg intrekken..
refo

Bericht door refo »

Curatorium schreef:
Tiberius schreef:Ik hoor en lees ds. De Heer met enige regelmaat en deze lijn heeft hij altijd al. Zie ook zijn bijdragen in Puntuit. Vandaar ook, dat hij zo breed gedragen wordt binnen en buiten het kerkverband.
Ik heb je dit nu al minstens 4 keer zien beweren zonder enige argumenten dan ook. Toch kan ik uit ervaring wel zeggen dat Ds De Heer absoluut geen breed gedragen predikant is, ik zou zeggen vraag maar eens rond aan zomaar een aantal GG'ers (links/rechts/midden enz.) en je zult deze bewering snel genoeg intrekken..
Hij wordt breed gedragen door de redactie van de Saambinder.
Omdat hij zo graag schrijft.
Gerson

Bericht door Gerson »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Een typich kenmerk van de Oud Gereformeerden is denk ik dat ze niet snel in actie komen....
Precies, er is al hele lange tijd sprake geweest van een 2 stroom in de oud gereformeerde gemeenten, destijds ook met ds Smits en ds van Voorthuyzen, en dezen waren ook niet mals in geschriften, lees daar maar eens wat van, daar word het ook onbijbels en dergelijke genoemd, toch kon het naast elkaar leven, en zelfs in grote onderlinge liefde. Ik hoop van ganser harte dat dit nu ook zo is en blijft.
Verder kan een groot gedeelte van de oud gereformeerde gemeenten ook prima overweg met andere kerkverbanden en word er ook voorgegaan daar doordeweeks door bijvoorbeeld HHK of GG of vrije predikanten, wellicht meerderen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, het is een verband zonder muren en daarom hoop ik ook dat het naast elkaar in liefde kan blijven bestaan.
Hier word gesuggereerd dat er een isgelijteken gezet kan worden tussen het boek van ds Kort
en de leer van de predikanten Smits' en Du Marchie. Dat waag ik toch ernstig te betwijfelen .
Ds Smits spreekt in zijn catechismusverklaring toch heel anders over Comrie als Kort,
voelde beslist geen 'stuiting' tegen hem en haalt hem regelmatig met instemming aan.
Ds Du Marchie drong onvermoeibaar aan tot de bewuste rechtvaardigmaking, daarbuiten gaf hij geen grond. maar als je zijn preken leest, zie je wel dat hij standelijk tot die rechtvaardigmaking komt. ( lees zijn preken)
Ds Kort kan in zijn boek zijn afkeer van dr Steenblok nauwelijks verbergen., maar ds Du Marchie, die Steenblok nog gekent heeft, was zeer positief over hem. Hij sprak over Steenblok als :"Een wetenschappelijk geschoold man, wiens bedoelingen door mij altijd hogelijk zijn gewaardeerd" .
Van de Ger Gem In Ned. moet Kort in zijn boek ook niet veel hebben, maar ds Du Marchie zei
dat als zijn overstap uit de Chr Ger Kerken na 1953 was geweest de keuze voor hem ( tussen ogg en ggn) veel moeilijker was geweest.
Ook het spreken uit vriendschap door Smits' en Du Marchie bij zo'n beetje iedere bevestiging
Van ds F Mallan, getuigt van een andere vizie als ds Kort
ds Kort zet zijn leer op een lijn met de leer van ds Pauwe.
Het was , als ik het me goed herinner, ds Du Marchie of zijn zielevriend ds Dorsman, die van de leer van ds Pauwe zei:' hij stelt de wedergeboorte te laat en de rechtvaardigmaking te
vroeg.' ( in een boek van Rik Valkenburg)
Laatst gewijzigd door Gerson op 27 dec 2012, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie