kerktelefoon jonge gezinnen.

huisman

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:De Heilige Geest schrijft d.m.v. Paulus dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen.Dan is zo iemand te vermanen. 2 kerkdiensten per zondag zijn er al honderden jaren in de protestantse traditie. Maar de christen van 2010 heeft aan één genoeg?
Onze invulling van deze vermaning kan verschillend zijn. En daar hoeven we elkaar niet hard om te vallen.
Zoals wij in deze "emo"cultuur alles doen als het goed voelt schijnt het tegenwoordig ook goed te voelen om maar één keer naar de kerk te gaan.
Als je de tekst leest stelt Paulus daar dat vermaning in 2010 nog meer nodig is dan in zijn tijd.Omdat de dag nadert !!
maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:De Heilige Geest schrijft d.m.v. Paulus dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen.Dan is zo iemand te vermanen. 2 kerkdiensten per zondag zijn er al honderden jaren in de protestantse traditie. Maar de christen van 2010 heeft aan één genoeg?
Onze invulling van deze vermaning kan verschillend zijn. En daar hoeven we elkaar niet hard om te vallen.
is het geen signaal dan dat mensen 2 keer niet (meer) nodig vinden?
en hoe lang duurt het dan nog dat je elke week ook niet meer nodig vindt?
Dat weet ik niet. Ik weet ook niet of je deze kwestie zó moet benaderen. Ga je naar kerk ómdat het er nu eenmaal 'kerk' is, omdat het moet, of heeft het een doel? En zo ja, hoe wordt dit doel bereikt? Enz. enz.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Zoals wij in deze "emo"cultuur alles doen als het goed voelt schijnt het tegenwoordig ook goed te voelen om maar één keer naar de kerk te gaan.
Als je de tekst leest stelt Paulus daar dat vermaning in 2010 nog meer nodig is dan in zijn tijd.Omdat de dag nadert !!

En als er 3 of 4 keer een kerkdienst wordt belegd op zondag?? Ik denk dat het ook eens goed is om je af te vragen: waarom ga je naar de kerk. 1x naar de kerk ('s morgens) en 1x een intensieve Bijbelstudie met een kleine groep ('s avonds) zou ook kunnen volstaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Auto

Bericht door Auto »

JolandaOudshoorn schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:

En als er 3 of 4 keer een kerkdienst wordt belegd op zondag?? Ik denk dat het ook eens goed is om je af te vragen: waarom ga je naar de kerk. 1x naar de kerk ('s morgens) en 1x een intensieve Bijbelstudie met een kleine groep ('s avonds) zou ook kunnen volstaan.
Hoe komt het dan toch dat in eind jaren 60 en jaren 70 deze formule er toe geleid heeft dat nu de kinderen van die gezinnen nergens meer in de kerk komen? Binnen evangelische kring zie ik hetzelfde gebeuren en hoor ik van voorgangers dat ze daar grote zorgen over hebben. Hoe kan dat toch?
huisman

Bericht door huisman »

JolandaOudshoorn schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:

En als..... :bobo er worden door de kerkenraad, die waken voor onze zielen, twee diensten belegd dan mogen wij zonder wettige redenen die toch niet verzuimen?
Of is de tekst die ik aanhaalde "25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert" tijdgebonden en kunnnen wij die uit de Bijbel knippen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Of is de tekst die ik aanhaalde "25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert" tijdgebonden en kunnnen wij die uit de Bijbel knippen.
Nee, maar dat wil toch ook niemand?
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Of is de tekst die ik aanhaalde "25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert" tijdgebonden en kunnnen wij die uit de Bijbel knippen.
Precies, als het even kan en de mogelijkheid is er naar de kerk. En als het teveel gedoe is doordat er nog jonge kinderen zijn kan het ook 1x. Bijbelstudie doen met een clubje i.p.v. een kerkdienst is niet naar het Woord.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:
Precies, als het even kan en de mogelijkheid is er naar de kerk.
Ja, maar zó leg ik die tekst niet uit. Zo is ze ook niet bedoeld, als een zweep om iedereen naar de kerk te jagen.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Afgewezen schreef:
Ja, maar zó leg ik die tekst niet uit. Zo is ze ook niet bedoeld, als een zweep om iedereen naar de kerk te jagen.
Nee inderdaad.
Wat ik belangrijk vind is de notie dat de kerkenraad hier toch wel gezag in heeft. Als zij van haar gemeente verlangt dat ze twee maal per zondag naar de kerk gaat dan moet de gemeente zich daaraan houden. Als de kerkenraad dat niet nodig vindt en één maal voldoende vindt dan volstaat dat.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Auto schreef:
JolandaOudshoorn schreef: En als er 3 of 4 keer een kerkdienst wordt belegd op zondag?? Ik denk dat het ook eens goed is om je af te vragen: waarom ga je naar de kerk. 1x naar de kerk ('s morgens) en 1x een intensieve Bijbelstudie met een kleine groep ('s avonds) zou ook kunnen volstaan.
Hoe komt het dan toch dat in eind jaren 60 en jaren 70 deze formule er toe geleid heeft dat nu de kinderen van die gezinnen nergens meer in de kerk komen? Binnen evangelische kring zie ik hetzelfde gebeuren en hoor ik van voorgangers dat ze daar grote zorgen over hebben. Hoe kan dat toch?
Nee, deze formule is daar de oorzaak niet van geweest. Dat is (generaliserend gesproken!) een opvoeding zonder geestelijke inhoud.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Auto

Bericht door Auto »

Fjodor schreef:
Auto schreef:
JolandaOudshoorn schreef: En als er 3 of 4 keer een kerkdienst wordt belegd op zondag?? Ik denk dat het ook eens goed is om je af te vragen: waarom ga je naar de kerk. 1x naar de kerk ('s morgens) en 1x een intensieve Bijbelstudie met een kleine groep ('s avonds) zou ook kunnen volstaan.
Nee, deze formule is daar de oorzaak niet van geweest. Dat is (generaliserend gesproken!) een opvoeding zonder geestelijke inhoud.
Zozo, jij kent de gezinnen dus heel erg goed .......
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Nee inderdaad.
Wat ik belangrijk vind is de notie dat de kerkenraad hier toch wel gezag in heeft. Als zij van haar gemeente verlangt dat ze twee maal per zondag naar de kerk gaat dan moet de gemeente zich daaraan houden. Als de kerkenraad dat niet nodig vindt en één maal voldoende vindt dan volstaat dat.
Misschien moet je 'van haar gemeente verlangt' veranderen in 'haar gemeente in de gelegenheid stelt'. Dan creëer je toch wat meer vrijheid.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Afgewezen schreef:
Hoe leg jij dan deze tekst uit. De kanttekenaren zeggen dit van de onderlinge bijeenkomsten.
Namelijk in de Christelijke vergaderingen, die tot gehoor van Gods woord, algemene gebeden, en gebruik der heilige sacramenten aangericht zijn. Zie Hand. 2:42, en Hand. 20:7; 1 Cor. 11:20, enz.

En dit Dächsel
25. En laat ons onze onderlinge bijeenkomsten niet verzuimen, niet van onze christelijke godsdienstoefeningen (Hand.2:42,44 <#Ac 2.42,44>) wegblijven (2 Tim.4:16 <#2Ti 4.16>), zoals sommigen de gewoonte hebben. Zij maken zich schuldig aan een verkoeling die tot gehele afval leidt, maar laat ons die godsdienstige samenkomsten ijverig bezoeken en elkaar vermanen om vast te houden aan de belijdenis van de hoop (vs.23 <#Heb 10.23>) en de beoefening van de broederliefde in goede werken (vs.24 <#Heb 10.24>). En laat ons dat wederkerig vermanen (hoofdst.3:13 <#Heb 3.13>) des te meer doen, als gij uit de tekenen van de tijd (1 Petr.4:16v. <#1Pe 4.16>) ziet dat de dag van de toekomst van Christus (vs.37 <#Heb 10.37> Matth.26:64; 1 Kor.3:13 <#Mt 26.64
#1Co 3.13>) nadert. Dan toch zal het nodig zijn dat wij
mensen blijken te zijn die zijn verschijning liefhebben en op Hem wachten (hoofdst.9:28; 2 Tim.4:8 <#Heb 9.28
#2Ti 4.8>).
Ik ben het hier erg mee eens en dit is voor mij geen middelmatige zaak, laten wij ons nog wel gezeggen, vermanen door Gods Woord?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ik ben het hier erg mee eens en dit is voor mij geen middelmatige zaak, laten wij ons nog wel gezeggen, vermanen door Gods Woord?
Voor mij is het ook geen middelmatige zaak. Maar blijft de vraag hoe je er invulling aan geeft. Dat heeft inderdaad te maken met hoe een kerkenraad dit invult, maar ook hoe de omstandigheden van de gemeenteleden individueel zijn.
Let wel, ik ben in principe ook voor trouw kerkbezoek. Maar het moet geen krampachtigheid gaan opleveren.
Er zijn gemeenten waar op zondag drie kerkdiensten zijn. Ben je op zo'n moment verplicht ze alle drie bij te wonen? Ben je verplicht elke weekdienst bij te wonen?
En wat als de Woordbediening niet is zoals ze moet zijn?

Zomaar wat vragen. Je kunt het heel simpel houden: naar de kerk gaan moet, in alle omstandigheden. Je kunt er ook genuanceerder mee omgaan.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik ben het hier erg mee eens en dit is voor mij geen middelmatige zaak, laten wij ons nog wel gezeggen, vermanen door Gods Woord?
Voor mij is het ook geen middelmatige zaak. Maar blijft de vraag hoe je er invulling aan geeft. Dat heeft inderdaad te maken met hoe een kerkenraad dit invult, maar ook hoe de omstandigheden van de gemeenteleden individueel zijn.
Let wel, ik ben in principe ook voor trouw kerkbezoek. Maar het moet geen krampachtigheid gaan opleveren.
Er zijn gemeenten waar op zondag drie kerkdiensten zijn. Ben je op zo'n moment verplicht ze alle drie bij te wonen? Ben je verplicht elke weekdienst bij te wonen?
En wat als de Woordbediening niet is zoals ze moet zijn?

Zomaar wat vragen. Je kunt het heel simpel houden: naar de kerk gaan moet, in alle omstandigheden. Je kunt er ook genuanceerder mee omgaan.
Ik ga even niet in op drie diensten per zondag omdat dat uitzonderingen zijn in kerkelijk nederland, maar idd als de kerkenraad van mijn gemeente weekdiensten zou beleggen gaat de tekst over de onderlinge bijeenkomsten ook op.
Ook met het oog op de eindtijd zegt de Hebreeënschrijver dit. Als de Bruidegom aanstaande is wil de bruidsgemeente toch veel van Hem horen ?
Plaats reactie