De pracht van RK kerken

huisman

Re: De pracht van RK kerken

Bericht door huisman »

DWW schreef:Het valt mij op dat er op een REFOFORUM zoveel bijval en sympathie is voor de RKK. Waar zijn de Luthers in onze dagen gebleven die destijds betuigde : "De paus en de rest, ik haat ze als de pest." Niet zozeer om de gewone roomse mensen, maar om de vervloekte leer en roomse gebruiken die ze aanhangen en blijven rechtvaardigen. Het is een leer die Christus blijft kruisigen. Het bloedoffer van Golgotha is volgens hen niet genoeg, nee, er moet geofferd blijven worden. Daarom het altaar in hun kerken. Het is een leer die de kroonrechten van Christus verachtelijk op de straten werpt. Een leer die Wet en Evangelie vermengt, c.q. zalig worden door genade maar ook nog een beetje door de goede werken. Daar moest je eens over nadenken, beste forummers.

http://preken.dewoesteweg.nl/play.php?f ... rmatie.mp3
Jij moet toch echt op een cursus begrijpend lezen als topicstarter (en in jouw ogen ongetwijfeld de kwaaddoener) ben ik zo begonnen
Heb in de vakantie weer in diverse RK kerken bezocht en was opnieuw onder de indruk van de kunst in die kerken die toch wel erg Christocentrisch is. Is de RKK toch onze moederkerk of de anti-kerk?
De kunst in veel RK kerken heeft Christus als middelpunt, mijn gedachten tijdens zo'n bezoek waren alleen, kan zo'n kerk de antichristelijke macht zijn waarvoor veel oudvaders het gehouden hebben.
Ik was al bang dat daar vlug alle dwalingen van de RKK overheen gestrooid zouden worden....en ziedaar DWW zijn postings.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Het topic wordt weer heropend onder de gebruikelijke forumregels.
Dat wil in deze context zeggen:
1. Niet op de persoon spelen; als je iets tegen iemand persoonlijk hebt, kan je dat via PB uitvechten.
2. On-topic gaan.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

huisman schreef:Heb in de vakantie weer in diverse RK kerken bezocht en was opnieuw onder de indruk van de kunst in die kerken die toch wel erg Christocentrisch is. Is de RKK toch onze moederkerk of de anti-kerk?
Tsja, 'we' zijn er uit voort gekomen en zijn beide onze weg gegaan. Ondanks de grote verschillen vind ik anti-kerk een erg groot woord. Toch hebben we beide het geloof in Jezus Christus.
The Groom's still waiting at the altar
Desiree

Bericht door Desiree »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Terug maar weer naar de prachtige RK kerken...
Misschien helpt dit:
Afbeelding
'k Heb er de afgelopen week weer heel wat bewonderd ;)
oke. ik zal bij tijd ook ff wat foto's neerzetten.. drie keer raden waar het is...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

tja, we kunnen zeggen; Ok we kennen de verschillen in leer, maar kijk toch eens naar de goede kanten, en mooie dingen.
Het gevaar is, denk ik, is dat je onbewust toch een vorm van gedoog en steun toelaat in je hart.
Vrijwel zeker weet ik dat in het oude testament er ook kinderen Gods waren die andere hoorde zeggen, kijk eens hoe mooi zus ofzo van de baal-of aphrodite dienst.
Om nog maar te zwijgen van de verleiding van de vele culten en sekten in het N.T waar de Gemeente van God mee te maken had.

Doen we dan alles in de ban? of is er een weg waar we van elkaar kunnen leren, en de mooie dingen kunnen waarderen?
Ik denk dat het lastig is. Kunnen we afstand nemen, en echt puur genieten van alleen de pracht van een kerk gebouw?
Kan dat ook met een moskee of prachtig bouwwerk wat niks met geloof te maken heeft?

Ik geef geen waardeoordeel, maar denk hardop.
huisman

Bericht door huisman »

Sola Scriptura schreef:tja, we kunnen zeggen; Ok we kennen de verschillen in leer, maar kijk toch eens naar de goede kanten, en mooie dingen.
Het gevaar is, denk ik, is dat je onbewust toch een vorm van gedoog en steun toelaat in je hart.
Vrijwel zeker weet ik dat in het oude testament er ook kinderen Gods waren die andere hoorde zeggen, kijk eens hoe mooi zus ofzo van de baal-of aphrodite dienst.
Om nog maar te zwijgen van de verleiding van de vele culten en sekten in het N.T waar de Gemeente van God mee te maken had.

Doen we dan alles in de ban? of is er een weg waar we van elkaar kunnen leren, en de mooie dingen kunnen waarderen?
Ik denk dat het lastig is. Kunnen we afstand nemen, en echt puur genieten van alleen de pracht van een kerk gebouw?
Kan dat ook met een moskee of prachtig bouwwerk wat niks met geloof te maken heeft?

Ik genoot niet alleen van de pracht van de kerkgebouwen maar was geraakt door sommige kunstuitingen die naar Christus lijden en sterven verwezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Sola Scriptura schreef:tja, we kunnen zeggen; Ok we kennen de verschillen in leer, maar kijk toch eens naar de goede kanten, en mooie dingen.

Sola Scriptura is er in de refo-kerken ook allang niet meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
learsi

Bericht door learsi »

huisman schreef:Ik genoot niet alleen van de pracht van de kerkgebouwen maar was geraakt door sommige kunstuitingen die naar Christus lijden en sterven verwezen.
Geef eens een voorbeeld Huisman, waardoor je geraakt was(het object) en hoe dat je raakte, dan hebben we iets concreters om over te spreken. Ik vraag dat ,omdat ik me begin dit jaar verdiept hebt in iconografie. De leer m.b.t. de ikonografie is, dat de ikoon(grieks.....eikoon, beeld beeltenis) een venster is, waardoor de werkelijkheid die achter de ikoon schuilgaat, door middel van de ikoon present gesteld wordt en zijn invloed op de "toeschouwer" doet gelden.

h.g. Learsi
huisman

Bericht door huisman »

learsi schreef:
huisman schreef:Ik genoot niet alleen van de pracht van de kerkgebouwen maar was geraakt door sommige kunstuitingen die naar Christus lijden en sterven verwezen.
Geef eens een voorbeeld Huisman, waardoor je geraakt was(het object) en hoe dat je raakte, dan hebben we iets concreters om over te spreken. Ik vraag dat ,omdat ik me begin dit jaar verdiept hebt in iconografie. De leer m.b.t. de ikonografie is, dat de ikoon(grieks.....eikoon, beeld beeltenis) een venster is, waardoor de werkelijkheid die achter de ikoon schuilgaat, door middel van de ikoon present gesteld wordt en zijn invloed op de "toeschouwer" doet gelden.

h.g. Learsi
Heb ik al eerder geschreven.
maar als ik b.v. de schilderijen van Christus kruisgang zie met kleine opschriftjes daarboven b.v. bij het slaan van de spijkers "Man van smarten" Bij het oprichten van het kruis met de gekruisigde Jezus "Voor ons" dan raakt mij dat toch diep.
Verder ook de devotie en eerbied van sommige RK kerkgangers (Een schoonmaakster die op een maandag de kerk aan het schoonmaken is en elke keer als ze langs het kruisbeeld loopt even knielt en kort bid)
Natuurlijk is er ook veel dat afstoot , heiligenbeelden,mariaverheerlijking enz. in zo'n kerk...maar toch.
learsi

Bericht door learsi »

Daarnaast ben ik in het bezit van een preek van Johannes de Damascener........."Aan hen die de heilige ikonen smaden".
In die preek legt hij uit waarom hij vindt, dat er afbeeldingen van de Heere Jezus gemaakt mogen worden. Mocht je die preek willen lezen, dan kunnen we daar allicht wat op vinden
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb ook weer vele RK-kerken en hun pracht bekeken en het raakt me toch steeds weer. Het boeit me ook.
Indrukwekkend toen ik bij het graf van Willibrord stond.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
learsi

Bericht door learsi »

@ Huisman, denk jij dat je minder of anders of niet geraakt was, als die twee tekstjes er niet bij hadden gestaan, zoals je het beschrijft, lijkt het me een combinatie van een beeld, met een woord.
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:Ik heb ook weer vele RK-kerken en hun pracht bekeken en het raakt me toch steeds weer. Het boeit me ook.
Indrukwekkend toen ik bij het graf van Willibrord stond.
Idd, die ervaring had ik ook toen ik bij de graftombe van Bonifatius stond.
Alsof de (kerk-)geschiedenis weer even als een film in je hoofd draait.
huisman

Bericht door huisman »

learsi schreef:@ Huisman, denk jij dat je minder of anders of niet geraakt was, als die twee tekstjes er niet bij hadden gestaan, zoals je het beschrijft, lijkt het me een combinatie van een beeld, met een woord.
Absoluut waar ....en deze schilderijen van de lijdensweg waren ook echt prachtig en zeer beeldend. Ik heb ook lijdenswegafbeeldingen gezien in RK kerken die eerder afstotend waren.
seuter

Bericht door seuter »

Citaat uit Gods Woord, Johannes 20 vers 29 :

Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben.

Wat beelden nodig ?
Plaats reactie