Vergadering Curatorium

Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Adryan

Laat de nood van de vacante gemeenten (witte velden)zwaarder wegen dan de zuchten van een curatorium.

Dat is allemaal waar, maar hoe kun je zeggen dat God ons verlaat als er 12 kandidaten zijn die afgewezen worden? Moet je dan niet eens (behalve naar onze zonden) ook kritisch naar het toelatingsbeleid gaan kijken?
Dat is natuurlijk geen waar. Want dan kunnen we inderdaad net zo goed het curatorium ontbinden. JE kan toch nooit aan het aantal afgewezen kandidaten aflezen hoe goed iets functioneert. Hoe moeten ze dan selecteren? Zo iets van we moeten 10% afwijzen dus van de 12 is dat 1,2. De nood is erg groot dus we ronden het af naar 11. Je laat ze alle 11 komen en als je ze allemaal gehoord hebt ga je kijken welke criteria je gaat hanteren om er 11 over te houden. Dat kan toch niet?

Ik vindt het altijd zo vreemd dat er mensen zijn die aan een AANTAL kunnen zien hoe goed het gefunctioneerd heeft.

Ik ga er liever vanuit dat ze hun werk goed doen en er kunnen inderdaad wel 12 kandidaten komen die predikant willen worden en toch niet van God geroepen zijn. Dat is toch niet onmogelijk?

[Aangepast op 25/5/04 door Adryan]

[Aangepast op 25/5/04 door Adryan]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Niek,

Kun je het antwoord op jouw vraag niet in mijn reactie vinden dan? Of kun je je er niet helemaal in vinden?
Dat is eigenlijk niet het antwoord Adrianus.

Als Calvijn stelt dat we nooit de 'inwendige' roeping kunnen beoordelen, ja dat je nog beter iemand met een kwaad geweten kunt binnenhalen en jij valt dat bij, dan is mijn terechte vervolgvraag 'of je dan nog een curatorium nodig hebt, zoals ze nu functioneert.

Groeten,

[Aangepast op 25/5/04 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Wat is hiervoor je motivatie dan?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Ik zie die wel.

Calvijn benadrukt dat we nooit kunnen onderzoeken of een mens 'waarlijk inwendig' geroepen is. Het curatorium denkt dat wel, in alle ernst en met alle tekort, te kunnen.

Dus of je geeft aan in de meer doperse traditie te staan of je staat in de traditie van Calvijn.

Maar goed vanavond zal ik hierover nog een stukje plaatsen of jij moet me met Calvijn en Brakel kunnen overtuigen van het gelijk van het curatorium om een onderzoek te doen naar de bekering en roeping. Ook dat eerste kan niet! Daarin is Gods Woord duidelijk, of staat de geschiedenis met Judas tevergeefs in Gods Woord?
ndonselaar
Contacteer:

Als dat zo is Adrianus akkoord.

Misschien wat begripsverwarring omdat binnen de OGG het wél de gewoonte niet alleen te luisteren naar 'bekering' en 'roeping', maar zover gaat om innerlijk deze zaken over te nemen. Men moet er dan 'boven op kunnen vallen'. Dit meen ik serieus. Je komt bij deze mensen uit in 'waarlijk' van 'waarlijk' in overtreffende trap. Dit subjectivisme is verwerpelijk.

Groeten,
ndonselaar
Contacteer:

We zijn het nu wel eens over de definities, maar hoe werkt dat nu in de praktijk?

Als hij werkzaam is met de tekst uit Gods Woord bv 'dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk, ja dat hij een grote begeerte heeft om aan allen Hem te verkondigen?

Groeten,
Plaats reactie