Gekleed naar de kerk

MarthaMartha

Re: Gekleed naar de kerk

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef:
Joannah schreef:
albion schreef:
Joannah schreef:Als ik naar de Schepping kijk, heeft alles een kleur, God is zeer uitbundig geweest.Ook Jozef had een veelkleurige rok, en was een soort afschaduwing van Jezus, diede blijde Boodschap kwam brengen.
Daar past geen zwarte rouwkkleding bij, iemand uit het buitenland die de GGiN naar de kerk ziet gaan, denkt dat er een mega begrafenis is.
Dan hebben ze toch een vreemd beeld van een begrafenis, want juist in de GGiN kan ik geen soberheid ontdekken toen ik er eens ter kerke ging. Ik heb mijn ogen uitgekeken op de hoeden, kapsels en kleding van de vrouwen.
Jij zal er meer van weten dan ik, ben nog nooit in een GGiN gemeente geweest.Maar als ze nog een tandje rechtser zijn dan gewoon GG, stelde ik me voor dat ze er allemaal ongeveer als de dominee uitzagen.
Deze manier van zwart/wit redeneren bespeur ik steeds in jouw postings.
GGiN is rechtser dan GG, dus.......
Vreemde denkwijze.

Overigens ben ik HHK-er.
Hoe zal ik er dan wel niet uitzien volgens jou redenaties?
Korte broek en slippers, met een hemdachtig shirt?
dat is toch ook zo Jan?
Ik bedoel... die laatste keer dat we je zagen......
:OO3
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
parsifal

Bericht door parsifal »

Op zich kan ik me voorstellen dat je je aanpast aan de gewoonten binnen een gemeente. Ik denk dat dat ook wel een Christelijke manier is.

We moeten denk ik niet een mening gaan vormen over een gemeente waar we zelf niet bij horen. Of dat nu een gemeente is waar de vrouwen met deftige hoeden lopen en de mannen strak in pak, of een gemeente waar de mensen in korte broek en op slippers naar de gemeente komen.

Wel zijn er soms zaken die discutabel zijn, niet alleen bij de eredienst. Toen ik ooit bij een Engelse dienst in Italie was, was daar een avondmaalviering. Je ontving het brood, terwijl je geknield zat. Er was een stel jonge vrouwen in de kerk van wie de lengte van de rok echt niet toeliet om fatsoenlijk geknield te zitten.

Ook soberheid is iets wat altijd van Christenen gevraagd mag worden denk ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Marnix schreef:
Desiree schreef:
tukkertje schreef:Wat een fantastische dicussie weer. Wat maakt het nou uit wat je aan hebt. Alsof het hem in de kleren zit. Hoe zwarter hoe beter lijkt het wel.

Maak je eens niet zo druk om anderen.
Ik kwam erachter dat ik er toch wel heel erg warm uitzag vergeleken bij de rest... Tja, dat kan ook gebeuren.. Ik dacht... laat ik maar netjes zijn.. panty's aan... niet zeuren gewoon doen.. Beetje warm, maar dat hou ik die paar uur ook wel vol. Was wel erg grappig hoor...
Ik zie trouwens bij ons niemand heel bloot ofzo hoor.. iedereen ziet er netjes uit of ik kijk niet zo... Als ze er zijn, vind ik belangrijker.
Pff, hoe hou je het vol. Ik kan prima tegen warmte maar ga wel snel "plakken", zeker in een kerk vol mensen. Ik moet er niet aan denken met warm weer bijv. lange mouwen aan te hebben of panty's, ook al draag ik die uberhaupt niet. Als het echt warm is kleed ik me toch bewust wel luchtig... en niet-lange broek (driekwart ofzo, stukje over de knieen) en een blouse. Dat is puur uit praktisch oogpunt. Naar het werk doe ik dat bijvoorbeeld ook gewoon.
Kwestie van wennen. :)
Klopt, maar voor wie? :) Bij mij in de kerk wordt het volgens mij ook niet als aanstootgevend gezien dus kan ik het gerust doen toch ;)
Joannah schreef:
Marnix schreef:
Desiree schreef:
tukkertje schreef:Wat een fantastische dicussie weer. Wat maakt het nou uit wat je aan hebt. Alsof het hem in de kleren zit. Hoe zwarter hoe beter lijkt het wel.

Ik kwam erachter dat ik er toch wel heel erg warm uitzag vergeleken bij de rest... Tja, dat kan ook gebeuren.. Ik dacht... laat ik maar netjes zijn.. panty's aan... niet zeuren gewoon doen.. Beetje warm, maar dat hou ik die paar uur ook wel vol. Was wel erg grappig hoor...
Ik zie trouwens bij ons niemand heel bloot ofzo hoor.. iedereen ziet er netjes uit of ik kijk niet zo... Als ze er zijn, vind ik belangrijker.
Pff, hoe hou je het vol. Ik kan prima tegen warmte maar ga wel snel "plakken", zeker in een kerk vol mensen. Ik moet er niet aan denken met warm weer bijv. lange mouwen aan te hebben of panty's, ook al draag ik die uberhaupt niet. Als het echt warm is kleed ik me toch bewust wel luchtig... en niet-lange broek (driekwart ofzo, stukje over de knieen) en een blouse.
je bedoelt een overhemd ;)
En dan een driekwartsbroek er onder? nee :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

scape schreef:@ Gijs , het is mij persoonlijk niet te doen om het fatsoen. De meeste weldenkende mensen op deze aarde trekken hun schoenen uit bij de boedhistische tempel, fluisteren in Kathedralen of doen een keppeltje op in de synagoge. Een bezoek aan een willekeurig gebedshuis roept bij de meeste mensen iets eerbiedigs op, ga daar gerust van uit. Als ze dit niet doen schrikken ze vanzelf na vijf minuten. Maar goed, we hebben het over reformatorische kerken.

Waar ik meer op doel is dat er mensen zijn die geen insider zijn en niet de details / codes kennen van de reformatorische wereld. Zij kunnen echter wel de kerk binnenstappen omdat ze op zoek zijn naar God. De algemene conclusie argument is vaak dat deze mensen 'vrijgevochten' zijn en geen God boven zich dulden (ik lees dit argument vaker en doel niet direct op jou persoonlijk ;) ).

Ik betwijfel of dit een juiste gedachtegang is. Prima als we ons kleden vanuit bepaalde principes. Maar ons principe zegt niets over de geestestoestand van anderen die onze kerk binnestappen. Hun kleding zegt eventueel wel wat hun sociale groep, beroep, of de wijze waarin zij in het leven staan. Maar deze uiterlijkheden hoeven mij niet in de weg te staan om met mensen in gesprek te zijn over de beweegredenen om een kerk binnen te stappen.
Nu heb je het over vreemden, maar ja als de eigen proberen de fatsoensnormen een beetje te rekken tja dan krijg je een glijbaan...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gelijk aan zwart denken???
Mara

Bericht door Mara »

Hoe rechtser de kerk, hoe meer uiterlijkheden een issue worden :hum
Ik kom vanwege mijn werk bij diverse mensen, sommige zijn "niets" andere evangelisch, PKN, enz.
Van die mensen hoor ik hoe het in die kerken toegaat.
Hartelijk en warm !
Als jij als andersdenkende een uiterst rechts reform kerk in gaat, word je eerstens van boven naar beneden bekeken.
Gewogen (en heel vaak te licht bevonden) terwijl je heel goed je best gedaan hebt om je aan te passen.
Maar dan zijn net je schoentjes te frivool, je kapsel tikkeltje te kort, je hebt mascara op, je rok is wel lang genoeg, maar te licht.
Zo zijn er allemaal geheimzinnige codes.
Ik snap ze niet.
Ik was met mijn moeder een beeldig pak wezen kopen (japon met jasje) hoed erbij, schoenen, tas, echt mooi.
Een van mijn nichtjes ging trouwen. De 2e uit dat gezin.
De eerste was ger gem getrouwd, dus was ik ook al met mijn moeder een mooi setje wezen kopen.
Enfin, ze komt op de dag aan, mn zus helemaal in de rode vlekken, het was nl veel te werelds :fi
Hoezo ? Een prachtige japon in mooie donkere taupe kleur met een bijpassend jasje erbij.
Nee want moeder is weduwe EN MEN VERWACHT DAT ZE DAN IN HET ZWART IS.
Ik weet niet precies welke kerk de bruid uit kwam, ik dacht oud ger gem of zo, ze mocht iig het boeket niet meenemen de kerk in, ook moesten wij de corsages afdoen.
Er is in aller ijl een jurkje geleend.
Ik vond het belachelijk.
Mijn zus die er bij de 1e trouwdag van haar gezin beeldig uitzag, zag er nu uit als een treurende weduwe (terwijl ze dat niet was)
Mag je dan niet jezelf blijven ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik kan je verhaal helemaal volgen, Mara.
Ik sluit me bij je mening en vragen aan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
henriët

Bericht door henriët »

Mara schreef:Hoe rechtser de kerk, hoe meer uiterlijkheden een issue worden :hum
Ik kom vanwege mijn werk bij diverse mensen, sommige zijn "niets" andere evangelisch, PKN, enz.
Hartelijk en warm !
Als jij als andersdenkende een uiterst rechts reform kerk in gaat, word je eerstens van boven naar beneden bekeken.
Gewogen (en heel vaak te licht bevonden) terwijl je heel goed je best gedaan hebt om je aan te passen.
Maar dan zijn net je schoentjes te frivool, je kapsel tikkeltje te kort, je hebt mascara op, je rok is wel lang genoeg, maar te licht.
Ik snap ze niet.
Ik was met mijn moeder een beeldig pak wezen kopen (japon met jasje) hoed erbij, schoenen, tas, echt mooi.
De eerste was ger gem getrouwd, dus was ik ook al met mijn moeder een mooi setje wezen kopen.
Enfin, ze komt op de dag aan, mn zus helemaal in de rode vlekken, het was nl veel te werelds :fi
Hoezo ? Een prachtige japon in mooie donkere taupe kleur met een bijpassend jasje erbij.
Ik weet niet precies welke kerk de bruid uit kwam, ik dacht oud ger gem of zo, ze mocht iig het boeket niet meenemen de kerk in, ook moesten wij de corsages afdoen.
Ik vond het belachelijk.
Mijn zus die er bij de 1e trouwdag van haar gezin beeldig uitzag, zag er nu uit als een treurende weduwe (terwijl ze dat niet was)
ja is wel herkenbaar helaas.. :bobo

maar ik zou nooit een jurkje geleend hebben hoor!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:
Mara schreef:Hoe rechtser de kerk, hoe meer uiterlijkheden een issue worden :hum
Hartelijk en warm !
Ik snap ze niet.
Ik vond het belachelijk.
ja is wel herkenbaar helaas.. :bobo

maar ik zou nooit een jurkje geleend hebben hoor!
Troost je; ik ook niet.
henriët

Bericht door henriët »

Overigens verbaas ik me behoorlijk in dit topic.
Ieder mag zijn of haar mening hebben.
De een zal hier accenten leggen, de ander weer ergens anders op.
Maar naar Gods huis mag je toch wel verwachten dat we netjes gekleed gaan. En nee, zwart of diep in t donker is geen must. Maar wel gewoon netjes.
Een dominee zei eens tegen me : "Stijlvol, deftig".
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Een predikant zei eens tegen mij: sober en stemmig.
Desiree

Bericht door Desiree »

ja dat is echt heel erg sneu en ik vind dat echt heel erg... zo hoor je niet met elkaar om te gaan. Echt niet... er zijn heus andere mensen ook in die kerken...

Echt, ik vraag me af of de Heere Jezus ook zo dacht... kijk daar maar naar.. Vergeet de tijd en omstandigheden dan niet. Trouwens, encyclopedie. Mannen hadden soort jurk tot knieën aan. Vrouwen langer. Vergeet niet die sluiers enzo.. dat er zandstormen waren dus een sluier enzo is wel handig..

Wat heb ik met mijn tijd gedaan joh... ik had al zoveel meer kunnen weten als het om Bijbelse dingen gaat. Dat stemt mij verdrietig. Ik ben echt een domme refo.. maar goed, ik hoop dat het veranderd.

Weet je, je hebt nu eenmaal te maken met 'tradities' die zeker niet Bijbels hoeven te zijn. Maar er zijn echt lieve en goede en gunnende mensen die heus niet zo zijn, welk kerkverband dan ook. Echt hoor, dat heb ik in de loop van de jaren wel gemerkt...

Voor onze bruiloft heb ik geen voorwaarden gesteld... liever niet in badspullen, dan begreep iedereen wel.. maar verder... Er zaten Rooms-katholieken onder het gehoor.. wat een dienst!

Doe maar gewoon normaal alsjeblieft...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

eilander
Moderator

Bericht door eilander »

henriët schreef:Overigens verbaas ik me behoorlijk in dit topic.
Maar naar Gods huis mag je toch wel verwachten dat we netjes gekleed gaan. En nee, zwart of diep in t donker is geen must. Maar wel gewoon netjes.
Is het nu zo vreemd dat in verschillende gemeenten / kerkverbanden ook verschillend over gedacht wordt? Ik vind van niet.
We kunnen nu allemaal op ons beurt "och" en "ach" en "bizar" gaan roepen over het verhaal van Mara, en ik snap dat ook wel. Maar is het niet zo dat de gastheer de regels bepaalt? Je even verdiepen in wat er gewenst is, zou veel kunnen helpen.
En ja, als we dit soort zaken "belachelijk" gaan noemen, moet je op z'n minst constateren dat er van beide kanten een issue van gemaakt wordt...
Marnix

Bericht door Marnix »

Dus, iedereen mag een mening hebben, als het maar stijlvol en deftig is of stemmig en sober? :)

Wat is trouwens stemmig? En waar komt het deftig vandaan? Sober is weer heel anders dan deftig volgens mij? In andere landen is het protocol weer: Zedig doch feestelijk.

Wat is het nou?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

eilander schreef:
henriët schreef:Overigens verbaas ik me behoorlijk in dit topic.
Is het nu zo vreemd dat in verschillende gemeenten / kerkverbanden ook verschillend over gedacht wordt? Ik vind van niet.
We kunnen nu allemaal op ons beurt "och" en "ach" en "bizar" gaan roepen over het verhaal van Mara, en ik snap dat ook wel. Maar is het niet zo dat de gastheer de regels bepaalt? Je even verdiepen in wat er gewenst is, zou veel kunnen helpen.
En ja, als we dit soort zaken "belachelijk" gaan noemen, moet je op z'n minst constateren dat er van beide kanten een issue van gemaakt wordt...
In hoeverre bepaalde de "gastheer" de regels en in hoeverre bepaalt "De Gastheer" die? We kunnen wel allemaal regels gaan verzinnen en zeggen: Tja, die mogen we toch zelf bepalen? Als het zelf bepalen van regels leidt tot veroordelen van elkaar en allerlei andere onbijbelse zaken kan je niet zomaar zeggen: Eigen schuld, moet je je maar aan die regeltjes houden en die mag de kerk lekker zelf bepalen. Ik ga naar de kerk omdat het als het goed is een gemeente van Christus is waar men Hem wil dienen en volgen... De kerk is geen hobbygroepje die zelf maar alle regels mag bepalen, waar je in moet lopen, wat je wel en niet mag. Als Christus het Hoofd is en niet de kerkraad mag je onbijbelse praktijken zoals Mara beschrijft best aan de orde stellen.
Gesloten