Ik.Joannah schreef:EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
Sinterklaas
Re: Sinterklaas
Mijn vrouw en ik.Joannah schreef: EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
- JolandaOudshoorn
Ik.Tiberius schreef:Ik.Joannah schreef:EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Sint en kerst in december hebben allebei heidense wortels.
Je zou het allebei niet moeten vieren.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Dan mag het allebei heidense wortels hebben, maar met kerst gaat Gods Woord tenministe nog open en is de boodschap die dan centraal staat, dat er een Redder voor het verloren menselijk geslacht is gekomen onvergelijkbaar met de entourage van die rond Sinterklaas.vogeltje schreef:Sint en kerst in december hebben allebei heidense wortels.
Ben blij te horen dat ouders hier hun kinderen vertellen dat het een sprookje is.
Met Kerst zouden we als gemeente de waarschijnlijkere datum van begin october als geboortedag van Jezus in ere moeten houden dan de door de romeinse authoriteiten ingestelde verjaardag van de Zonnegod, of zonnewende.
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën,
Met Kerst zouden we als gemeente de waarschijnlijkere datum van begin october als geboortedag van Jezus in ere moeten houden dan de door de romeinse authoriteiten ingestelde verjaardag van de Zonnegod, of zonnewende.
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën,
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Zullen we deze discussie bewaren tot na Sinterklaas? Of zoek even het topic op van vorige jaren, deze discussie komt namelijk ieder jaar weer terug.Joannah schreef:Ben blij te horen dat ouders hier hun kinderen vertellen dat het een sprookje is.
Tot na het heidens avondje danAuto schreef:Zullen we deze discussie bewaren tot na Sinterklaas? Of zoek even het topic op van vorige jaren, deze discussie komt namelijk ieder jaar weer terug.Joannah schreef:Ben blij te horen dat ouders hier hun kinderen vertellen dat het een sprookje is.

Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Tiberius schreef:Het is sowieso niet onverstandig om pakjesavond een paar dagen later te vieren: dan heb je de pepernoten voor half geld.
Maar dat even los van alle principiële aspecten.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
daar komt de nederlander te voorschijn...Luther schreef:Tiberius schreef:Het is sowieso niet onverstandig om pakjesavond een paar dagen later te vieren: dan heb je de pepernoten voor half geld.
Maar dat even los van alle principiële aspecten.
wij vieren onze 'pakjesavond' gewoonlijk rond nieuwjaarsdag....
als alle 'kerstgedoe' in de uitverkoop ligt.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marie-Henriëtte schreef:Goed dat Helma pakjesavond elders in het jaar viert dan in december. Hopelijk laat ze dan ook alle Sinterklaas reclames in de winkels opzij liggen (hier ga ik vanuit!).
als ik ja zeg ben je dan gerustgesteld? Ik heb inderdaad nog geen Sinterklaasreclame gekocht. Denk ik. Maar ik heb wel gewoon boodschappen gedaan in een winkel waar Sint op het raam geplakt was. En in de folder stond. Mag dat wel?
Mag ik dan ook geen kadootjes geven de rest van het jaar? Want kadootjes geven hoort bij Sinterklaas. En als je tegen Sinterklaasviering bent, dan moet je ook tegen kadootjes zijn. Toch?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik meen dat we de filisteinen en de egyptenaren best plunderen mogen, hoor....helma schreef: als ik ja zeg ben je dan gerustgesteld? Ik heb inderdaad nog geen Sinterklaasreclame gekocht. Denk ik. Maar ik heb wel gewoon boodschappen gedaan in een winkel waar Sint op het raam geplakt was. En in de folder stond. Mag dat wel?
Mag ik dan ook geen kadootjes geven de rest van het jaar? Want kadootjes geven hoort bij Sinterklaas. En als je tegen Sinterklaasviering bent, dan moet je ook tegen kadootjes zijn. Toch?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
heb er nog geen vragen over gehad, het is nog geen issue. moet ik er zelf over beginnen of afwachten?Tiberius schreef:Ik.Joannah schreef:EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
Ik.JolandaOudshoorn schreef:Ik.Tiberius schreef:Ik.Joannah schreef:EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
En mijn oudste merkte wijs op: Waarom vieren mensen iets wat niet bestaat?
Tja... daar kon ik 'm geen antwoord op geven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
de gezelligheid????!Luther schreef:Ik.JolandaOudshoorn schreef:Ik.Tiberius schreef:Ik.Joannah schreef:EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
En mijn oudste merkte wijs op: Waarom vieren mensen iets wat niet bestaat?
Tja... daar kon ik 'm geen antwoord op geven.
Ik weet, mijn Verlosser leeft