hier was de volgorde (gisterenavond iig nog): drie kwartier over alledaagse leven (werk, school, studie etc), daarna gedeelte lezen met wat gedachten van de ouderling. Reactie van overige aanwezigen, bij elkaar ruim een kwartier. Nog een stukje over alledaagse leven. Vragenrondje. Eindigen met gebed.vogeltje schreef:Beginnen met gebed. ( door ambtsdragers) Bij wie wordt er vooraf gebeden tijdens het huisbezoek?
Of gelezen?
Of doen ze dat bij jullie alleen aan het eind van het bezoek?
Huisbezoek, hoe ga jij ermee om?
Re: Huisbezoek, hoe ga jij ermee om?
Vond je dat wel een goede verdeling of hoe zou je het wel gewild hebben?Zita schreef:hier was de volgorde (gisterenavond iig nog): drie kwartier over alledaagse leven (werk, school, studie etc), daarna gedeelte lezen met wat gedachten van de ouderling. Reactie van overige aanwezigen, bij elkaar ruim een kwartier. Nog een stukje over alledaagse leven. Vragenrondje. Eindigen met gebed.vogeltje schreef:Beginnen met gebed. ( door ambtsdragers) Bij wie wordt er vooraf gebeden tijdens het huisbezoek?
Of gelezen?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
drie kwartier babbelen over het leven van alledag vind ik erg lang, zeker als je dan al over de helft van het bezoek bent. Als je uiteindelijk maar een kwartiertje over geestelijke zaken spreekt, is de balans een beetje zoek. Die geestelijke zaken werden ook vooral op het leven van alledag betrokken. Herken je dat in je studie? (aan zusje). Stel je dit ook in de klas aan de orde? Hoe doe je dat dan? (aan mij). Tja, da's best goed, maar je raakt nog niet de kern. En dat is jammer.hmprff schreef:Vond je dat wel een goede verdeling of hoe zou je het wel gewild hebben?Zita schreef:hier was de volgorde (gisterenavond iig nog): drie kwartier over alledaagse leven (werk, school, studie etc), daarna gedeelte lezen met wat gedachten van de ouderling. Reactie van overige aanwezigen, bij elkaar ruim een kwartier. Nog een stukje over alledaagse leven. Vragenrondje. Eindigen met gebed.vogeltje schreef:Beginnen met gebed. ( door ambtsdragers) Bij wie wordt er vooraf gebeden tijdens het huisbezoek?
Of gelezen?
Maar goed, de ouderling en zijn bijzitter vonden het een fijn en open gesprek, zeiden ze.
M.i. is een goed huisbezoek er één waarbij
1. Ruimte is voor het spreken over alledaagse zaken, waarbij ook gevraagd word of er problemen zijn, zodat die bespreekbaar gemaakt kunnen worden (problemen met kinderen, in het huwelijk, financieel, etc) en eventueel hulp geboden kan worden.
2. Concreet gevraagd word of de prediking de gewenste uitwerking heeft gehad, namelijk een komen tot of groeien in de (bevindelijke!) kennis van God Drie-Enig.
Hoe dat concreet vormgegeven wordt maakt me niet veel uit. Als een ouderling wil beginnen met gebed vindt ik dat OK, maar als ze liever direct het gesprek beginnen en met lezing en gebed eindigen vindt ik dat even OK. Als beide zaken, aards en geestelijk, maar aan bod komen.
1. Ruimte is voor het spreken over alledaagse zaken, waarbij ook gevraagd word of er problemen zijn, zodat die bespreekbaar gemaakt kunnen worden (problemen met kinderen, in het huwelijk, financieel, etc) en eventueel hulp geboden kan worden.
2. Concreet gevraagd word of de prediking de gewenste uitwerking heeft gehad, namelijk een komen tot of groeien in de (bevindelijke!) kennis van God Drie-Enig.
Hoe dat concreet vormgegeven wordt maakt me niet veel uit. Als een ouderling wil beginnen met gebed vindt ik dat OK, maar als ze liever direct het gesprek beginnen en met lezing en gebed eindigen vindt ik dat even OK. Als beide zaken, aards en geestelijk, maar aan bod komen.
Nee, de ene ouderling opent met gebed en lezen van Bijbelgedeelte. (Als goed is aansluitend op jaarthema was kerkenraad heeft vastgesteld).vogeltje schreef:Beginnen met gebed. ( door ambtsdragers) Bij wie wordt er vooraf gebeden tijdens het huisbezoek?
Of gelezen?
De andere ouderling eindigt met dankgebed. Hierbij wordt dan ook gevraagd of er nog vragen zijn. Maar ook of er nog gebedspunten zijn. Om te danken of voor te bidden.
T.a.v. de discussie over de jongeren.
Nee, de ouderlingen hoeven zich niet aan te passen.
Wat ik wel verwacht is dat zij de leef- en denkwereld van de jongeren kennen.
Dus weten wat hen bezighoudt in deze tijd enzovoort.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
vogeltje schreef:Beginnen met gebed. ( door ambtsdragers) Bij wie wordt er vooraf gebeden tijdens het huisbezoek?
Of gelezen?
Bij ons beginnen ze niet met gebed maar eindigen wel met gebed. Voor het gebed wordt er een stuk uit de Bijbel gelezen en een soort meditatie over gegeven.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Ik zou best kunnen zeggen wat ik allemaal wil bij een huisbezoek, maar daar zit het 'm niet in.hmprff schreef:Mensen, kan er aub een gewoon gesprek of discussie gevoerd worden? Daarbij op een respectvolle manier omgaan met ambtsdragers en allen die boven je gesteld zijn! Dat zegt niet dat er geen schets gegeven mag worden van hoe huisbezoeken misgaan, want dat kan ook op een goede manier worden verteld. En kan tot lering van de ambtsdragers op dit forum zijn. En laten we gewoon weer verdergaan met zoeken naar wat dan wel een goede manier van huisbezoek zou zijn!!
Wij hadden vroeger een ouderling met wie je een normaal gesprek kon voeren. Dat was zo'n unicum, dat iedereen ook naar hem toeging.
Hij is uit onze gemeente vertrokken naar een andere gemeente, voor zijn rust (wat ik hem nog steeds kwalijk neem, maar goed).
Onze kerkenraadsleden zijn voor het grootste deel goedbedoelende mannen, maar die absoluut niet in staat zijn tot een gewoon gesprek, niet omdat ze dat niet willen, maar ik denk doordat ze zichzelf niet kunnen zijn omdat ze ambtsdrager zijn.
Als ik daar iets van zou zeggen, zouden ze heel verbaasd zijn en niet snappen wat ik bedoel. En ik zou ook niet weten hoe je dit soort problemen op moet lossen. Misschien toch door het meer laten rouleren van ambtsdragers.
Ook het plannen van twee huisbezoeken op één avond is desastreus. Hoe kun je ooit van hart tot hart spreken met één blik op de klok en één blik op degene(n) bij wie je op huisbezoek bent?
mee eens, zouden ze af moeten schaffen...Afgewezen schreef:Ook het plannen van twee huisbezoeken op één avond is desastreus. Hoe kun je ooit van hart tot hart spreken met één blik op de klok en één blik op degene(n) bij wie je op huisbezoek bent?
Dan komen de bezoeklijsten niet af.Jo-Ann schreef:mee eens, zouden ze af moeten schaffen...Afgewezen schreef:Ook het plannen van twee huisbezoeken op één avond is desastreus. Hoe kun je ooit van hart tot hart spreken met één blik op de klok en één blik op degene(n) bij wie je op huisbezoek bent?
Bovendien is een uur huisbezoek meestal wel genoeg, zeker voor kleinere gezinseenheden.
Niet mee eens. Er moet naar mijn mening de rust zijn om vragen te stellen en te kunnen beantwoorden. Als je dan steeds op de klok moet kijken, wordt dat niks. Natuurlijk kun je dan ook een andere afspraak maken, maar ook dat kan een drempel zijn.Tiberius schreef:Dan komen de bezoeklijsten niet af.Jo-Ann schreef:mee eens, zouden ze af moeten schaffen...Afgewezen schreef:Ook het plannen van twee huisbezoeken op één avond is desastreus. Hoe kun je ooit van hart tot hart spreken met één blik op de klok en één blik op degene(n) bij wie je op huisbezoek bent?
Bovendien is een uur huisbezoek meestal wel genoeg, zeker voor kleinere gezinseenheden.
Bezoeklijsten die niet af komen? Of langer erover doen, of kerkenraad uitbreiden (dat laatste met het besef dat het zo simpel allemaal niet kan).
Maar wij doen er gelukkig één op een avond. Ben je inderdaad meer avonden weg (ook niet leuk), maar geeft wel wat rust op zo'n avond. Ik denk dat het gewaardeerd wordt.
Dat hangt denk ik ook van de grootte van de gemeente af: bij een gemeente met 50 bezoekeenheden zal je makkelijker een avond per eenheid kunnen plannen dan bij een een gemeente met 500 bezoekeenheden.eilander schreef:Niet mee eens. Er moet naar mijn mening de rust zijn om vragen te stellen en te kunnen beantwoorden. Als je dan steeds op de klok moet kijken, wordt dat niks. Natuurlijk kun je dan ook een andere afspraak maken, maar ook dat kan een drempel zijn.Tiberius schreef:Dan komen de bezoeklijsten niet af.Jo-Ann schreef:mee eens, zouden ze af moeten schaffen...Afgewezen schreef:Ook het plannen van twee huisbezoeken op één avond is desastreus. Hoe kun je ooit van hart tot hart spreken met één blik op de klok en één blik op degene(n) bij wie je op huisbezoek bent?
Bezoeklijsten die niet af komen? Of langer erover doen, of kerkenraad uitbreiden (dat laatste met het besef dat het zo simpel allemaal niet kan).
Maar wij doen er gelukkig één op een avond. Ben je inderdaad meer avonden weg (ook niet leuk), maar geeft wel wat rust op zo'n avond. Ik denk dat het gewaardeerd wordt.
Maar wat ik eerder al zei: meestal is één a anderhalf uur per huisbezoek wel genoeg. Als je zo'n gesprek in dat tijdsbestek niet kan voeren, denk ik dat het in twee uur ook niet gaat lukken. Beter kan je sneller weer terugkomen: beter twee relatief korte bezoekjes van één a anderhalf uur dan één lang bezoek van een hele avond.
Verder kan je voor alleenstaanden wat korter tijd inplannen, dan voor grote(re) gezinnen.
Ben het met Afgewezen eens; en het is niet alleen die blik op de klok die een goed huisbezoek in de weg staat; het is ook erg lastig om aan een tweede bezoek net zo 'fris' te beginnen als aan een eerste. De ouderlingen moeten dan ook weer omschakelen, en vooral na een inspannend bezoek is dat niet vanzelfsprekend. Je hebt dan als ouderling niet de gelegenheid, je gedachten even te ordenen na het eerste bezoek en je even voor te bereiden op het tweede. Bij één bezoek gaat dat gewoon beter.
In mijn ouderlingenperiode heb ik trouwens wel eens een paar bezoeken laten beginnen om 18:00 uur. Je krijgt dan een heel ander bezoek dan 'normaal'. Aan tafel zijn op de een of andere manier mensen veel opener dan wanneer ze er 'eens voor gaan zitten'.
En in het geval van een studentenhuis weet je meteen hoe men met elkaar omgaat (dat kunnen ook voor de ouderling leuke bezoeken zijn!).
En in het geval van een studentenhuis weet je meteen hoe men met elkaar omgaat (dat kunnen ook voor de ouderling leuke bezoeken zijn!).
- Bert Mulder
- Contacteer:
Tja, bij onze gemeente van 27 gezinnen doen we het ook normaal 2 per avond...Tiberius schreef: Dat hangt denk ik ook van de grootte van de gemeente af: bij een gemeente met 50 bezoekeenheden zal je makkelijker een avond per eenheid kunnen plannen dan bij een een gemeente met 500 bezoekeenheden.
Maar wat ik eerder al zei: meestal is één a anderhalf uur per huisbezoek wel genoeg. Als je zo'n gesprek in dat tijdsbestek niet kan voeren, denk ik dat het in twee uur ook niet gaat lukken. Beter kan je sneller weer terugkomen: beter twee relatief korte bezoekjes van één a anderhalf uur dan één lang bezoek van een hele avond.
Verder kan je voor alleenstaanden wat korter tijd inplannen, dan voor grote(re) gezinnen.
Wat gewoonlijk best doende is, daar het huisbezoek juist dat is: huisbezoek. Om te 'gezelsen rondom Gods Woord'. Huisbezoek is niet om problemen op te lossen. Als die er zijn, dan zullen we daarvoor een speciaal bezoek voor maken. Normaal is een huisbezoek bij ons 1 uur. Hoewel het soms uitloopt bij het 2e bezoek op een avond...
Wat zeer gewaardeerd wordt, is als we wat te drinken krijgen. Water is ook prima. Want de keel wordt soms knap droog.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- JolandaOudshoorn
He?? Dat laatste doe je toch standaard? Iets te drinken aanbieden, al dan niet verzeld met iets lekkers?? (meestal slaan de broeders dat laatste af ivm lijnen enzoBert Mulder schreef:Tja, bij onze gemeente van 27 gezinnen doen we het ook normaal 2 per avond...Tiberius schreef: Dat hangt denk ik ook van de grootte van de gemeente af: bij een gemeente met 50 bezoekeenheden zal je makkelijker een avond per eenheid kunnen plannen dan bij een een gemeente met 500 bezoekeenheden.
Wat gewoonlijk best doende is, daar het huisbezoek juist dat is: huisbezoek. Om te 'gezelsen rondom Gods Woord'. Huisbezoek is niet om problemen op te lossen. Als die er zijn, dan zullen we daarvoor een speciaal bezoek voor maken. Normaal is een huisbezoek bij ons 1 uur. Hoewel het soms uitloopt bij het 2e bezoek op een avond...
Wat zeer gewaardeerd wordt, is als we wat te drinken krijgen. Water is ook prima. Want de keel wordt soms knap droog.

Ik weet, mijn Verlosser leeft