Democritus schreef:Afgewezen schreef:@Democritus en Upquark, het is moeilijk om precies te definiëren waar het me om gaat, zodat we niet in rondjes om elkaar heen gaan draaien.
Is dit al niet veelzeggend. Jij bent iemand die goed onderlegd is, goed kan formuleren en toch krijg je zoiets belangrijks, zelfs wezenlijks, niet goed uitgelegd. Volgens mij wordt alles op deze wijze heel subjectief en vaag. Als zelfs kleine kinderen het evangelie zouden moeten kunnen geloven dan kan het toch niet zo ingewikkeld zijn....of hebben we het ingewikkeld gemaakt?
Je verwart twee dingen: een verschil moeilijk kunnen uitleggen is iets anders dan kunnen zeggen wat geloven is.
Democritus schreef:Afgewezen schreef:Waar ik tegen ageer is de gedachte dat bij een verbondskind de bekering zo geleidelijk aan, ongemerkt plaatsvindt.
Brakel spreekt hier toch ook van in de Redelijke [Godsdienst]. Juist bij mensen die groot geworden zijn onder het Woord is deze overgang geleidelijk zonder dat deze met veel verschrikkingen omgeven is etc. Daarnaast voegt hij er aan toe: dat zijn doorgaans de meest standvastige christenen. Maar ok bij verbondskind kan er sprake zijn van een duidelijk moment maar het hoeft niet. Dus ik denk dat we dit in het midden moeten laten.
Zoek bij Brakel maar eens naar Schriftbewijzen voor zijn visie. Die zul je niet vinden. Over ‘verschrikkingen’ heb ik het niet.
Democritus schreef:Afgewezen schreef:Want dan zeg ik: ook een verbondskind wordt geboren als een kind van de duivel, al klinkt ons dat niet echt aangenaam in de oren. Zeker, qua positie is hij kind van Abraham, kind van het verbond, maar qua natuur is hij kind des duivels, van de vader der leugenen.
Mee eens daarom moet ook een verbondskind wedergeboren worden. Maar de Geest blaast waarheen hij wil.
Betekent dat dat iedereen het begrip ‘bekering’ dan ook maar kan invullen zoals hij wil?
Democritus schreef:Afgewezen schreef:Als in zo'n verdorven, door en door goddeloze zondaar de Geest van God begint te werken, gebeurt er iets. In eerste instantie wordt iemand dan gewaar hoe zijn situatie feitelijk is: zonder God, zonder Christus, geen hoop hebbende. In tweede instantie zal deze persoon dan gaan zoeken naar God, de God, Die hij mist, maar Die hij wil leren kennen. In derde instantie zal hij dan ook de verlossing ervaren die er in Christus is, als zijn ogen geopend worden voor het evangelie.
Om déze bevinding gaat het mij nu. Niet om de bevinding die daarna plaatsvindt in het leven des geloofs.
Ik ben het eens met de elementen die je beschrijft. Maar dit gaat volgens mij bij jou samen met een 'bewust' moment in het leven van een kind van God. Bij dat bewuste moment daar scheiden denk ik onze wegen. Ik stel daartegen over het kan een bewust moment zijn maar het hoeft niet.
Hoe je ogen onbewust open kunnen gaan, vermag ik nog steeds niet te begrijpen. Hoe je van de duisternis tot het licht kunt komen, zonder dit te ervaren, evenmin.
Democritus schreef:Afgewezen schreef:Vragen als 'hoe oud moet je daarvoor zijn?', 'moet je dat merken', 'kan dat niet geleidelijk?', passen niet bij deze ernstige werkelijkheid.
Waarom niet?
Wat dacht je zelf?
Marco schreef:Afgewezen schreef:Om déze bevinding gaat het mij nu. Niet om de bevinding die daarna plaatsvindt in het leven des geloofs.
En laat die laatste nou net de bevinding zijn waar geloof aan gekoppeld is.
Het gaat nu om de vraag hoe je tot het geloof komt, niet hoe je uit het geloof leeft. Over dat eerste bestaat met name het verschil van mening.
Marco schreef:Afgewezen schreef:Vragen als 'hoe oud moet je daarvoor zijn?', 'moet je dat merken', 'kan dat niet geleidelijk?', passen niet bij deze ernstige werkelijkheid.
Die passen er alleen niet bij als je bij voorbaat al het andere uitsluit. Je stappenplan is mooi, klinkt goed maar in de Bijbel als zodanig niet terug te vinden. Bovengenoemde vragen zouden aan het denken kunnen zetten: Kennelijk is kinderlijk geloof niet mogelijk, en niet gewenst.
En het gaat niet alleen over kinderen. Je oordeelt ook over volwassenen die getuigen van hun wedergeboren-zijn, namelijk van de vruchten van hun geloof. Die verwerpen, erover oordelen is tegen de belijdenisgeschriften en tegen de Schrift.
Ik heb geen stappenplan. Maar het ‘stappenplan’ dat ik beschrijf, is als zodanig wel in de Bijbel terug te vinden. Kort gezegd: hier is de hele Bijbelse waarheid in vervat. En waar het nu om gaat, is dat we dat niet alleen verstandelijk toestemmen, maar ook ‘beleven’ en erkennen.
En wat is volgens jou kinderlijk geloof? Ik vrees dat we daar een verschillende (niet: gelijkwaardige) opvatting over hebben. Ik denk dat er heel wat mensen verloren gaan die een zgn. kinderlijk geloof dachten te hebben, maar die nog nooit God hebben leren missen, laat staan Hem persoonlijk hebben leren kennen.
Marco schreef:En ja, dat klinkt niet echt gezellig. Maar gezellig hoeft het niet te zijn, als indirekt glashard wordt gezegd dat bevinding in het leven des geloofs er eigenlijk niet toe doet.
Dat laatste heb ik niet gezegd. Als ik zeg "het gaat me er niet om", dient dat niet kwaadwillend te worden uitgelegd in de zin van: o, dat vindt ze dus niet belangrijk. Een beetje unfair, Marco.
Marnix schreef:De lijn van geleidelijkheid wordt door lang niet alle mensen binnen de doelgroep van dit forum afgewezen. Dat deze altijd duidelijk aanwijsbaar is. Dat is wat anders dan dat het ongemerkt plaatsvindt, natuurlijk zal men het werk van God in hun leven zien maar precies aangeven wanneer ze wedergeboren zijn is een ander verhaal.
Wel geleidelijk, maar niet ongemerkt? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Zou de blindgeborene ook geleidelijk gemerkt hebben dat hij zag, zonder te weten hoe en wanneer hij ziende geworden was?
Ik weet dat er mensen zijn op RF die daar zo ook over denken. Maar ik geloof nog steeds niet in ‘meeste stemmen gelden’ maar in ‘wat zegt de Schrift?’. En ik lees in de Bijbel wél heel duidelijk dat mensen bewust tot geloof komen en daarover verblijd zijn.