Openbaar vervoer
Re: Openbaar vervoer
Mijn zusje was 17 jaar toen ze op zondagmorgen met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht (we schrijven 1959).
Mijn ouders konden niet met de ambulance mee.
Ze beschikten niet over een auto.
Dacht je soms dat ze het OV niet hebben gebruikt?
Uiteraard wel.
Diezelfde zondag is ze gestorven.
Wat dunkt jullie, zouden ze het zichzelf ooit hebben kunnen vergeven, als ze toen niet hun dochter waren nagereisd?
Uiteraard wel.
Wat dunkt jullie, zouden ze het zichzelf ooit hebben kunnen vergeven, als ze toen niet hun dochter waren nagereisd?
henriët schreef:
we zouden kaarsen aan kunnen doen, en het eten wordt dan gewoon 3x brood..
Welnee, we kunnen 's middags gewoon rauwkost, koude drumsticks, chips, tomaten, komkommer, koude aardappeltjes etc. eten, doen ze bij de strict-baptist ook. Uit principe wordt daar niet op zondag gekookt. En het smaakt heerlijk. Met een dik stuk ham bij je bord.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Het moeilijke is, dat als je écht strikt de regel hanteert, dat je op zondag niemand voor je wilt laten werken, dat het leven in een seculiere maatschappij als de onze, onmogelijk is (er bestaan geen telefoon- en elektriciteits-abbonnementen die niet leveren op zondag). Je moet dan gaan leven als de Amish.
De vraag is dus*: Waar leggen we de grens, en waarom leggen de grens juist daar.
-------
* Tenminste, áls we vinden dat de sabbaths-regels van toepassing zijn op de zondag, wat een aparte, theologische discussie is, die in gereformeerde kringen (zowel in heden als verleden) nooit éénduidend beantwoord is (bv Calvijn zag de zondag niet als sabbath).
De vraag is dus*: Waar leggen we de grens, en waarom leggen de grens juist daar.
-------
* Tenminste, áls we vinden dat de sabbaths-regels van toepassing zijn op de zondag, wat een aparte, theologische discussie is, die in gereformeerde kringen (zowel in heden als verleden) nooit éénduidend beantwoord is (bv Calvijn zag de zondag niet als sabbath).
Die ham kwam toch zeker wel van een varken wat op zondag geen vreten kreeg?albion schreef:henriët schreef:
we zouden kaarsen aan kunnen doen, en het eten wordt dan gewoon 3x brood..
Welnee, we kunnen 's middags gewoon rauwkost, koude drumsticks, chips, tomaten, komkommer, koude aardappeltjes etc. eten, doen ze bij de strict-baptist ook. Uit principe wordt daar niet op zondag gekookt. En het smaakt heerlijk. Met een dik stuk ham bij je bord.
Sorry hoor, maar je kan ook te ver gaan met al deze regelgeving.
Eten bereiden is toch ook een zaak van noodzakelijkheid?
En die vraag zal door iedereen anders worden beantwoord, zo blijkt maar weer.memento schreef:De vraag is dus*: Waar leggen we de grens, en waarom leggen de grens juist daar.
De Duitsers hebben in dit verband trouwens wel een aardig spreekwoord: 'jede Konsequenz führt zum Teufel'...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik denk wel dat de zondag in de plaats van de sabbat gekomen is. Ook dat het een dag van afzondering dient te zijn om naar de gemeente Gods te gaan om Gods Woord te horen, Zijn Naam aan te roepen en de sacramenten te gebruiken, zoals de catechismus dat zo mooi verwoord, met als doel: "alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange."memento schreef:Het moeilijke is, dat als je écht strikt de regel hanteert, dat je op zondag niemand voor je wilt laten werken, dat het leven in een seculiere maatschappij als de onze, onmogelijk is (er bestaan geen telefoon- en elektriciteits-abbonnementen die niet leveren op zondag). Je moet dan gaan leven als de Amish.
-------
Dat we dan wat matigen in sommige zaken, is geen probleem. Maar ik zie echt geen noodzaak om rauwkost, komkommers en dergelijke te gaan zitten eten: ook op zondag blijven we mens en worden we niet opeens konijn.
Als het een principe is, dan wel.jvdg schreef:Mijn zusje was 17 jaar toen ze op zondagmorgen met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht (we schrijven 1959).
Uiteraard wel.
Ik heb eenzelfde casus wel eens eerder gehoord. Het uitgangspunt van die mensen was toen: er behoort op zondag geen openbaar vervoer te zijn. Wij zien de bus of trein daarom niet als een oplossing voor ons probleem.
Maar als je de HC leest, dan mag er een hele hoop op de zondag. Want het is de hele week sabbath voor een christen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
ik denk ook wel met een variant op 1 Kor. 10:
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
24 Niemand zoeke dat zijns zelfs is; maar een iegelijk zoeke dat des anderen is.
25 Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil;
Vers 25 eerste gedeelte kan misschien vervangen worden door: Gebruik alles...
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
24 Niemand zoeke dat zijns zelfs is; maar een iegelijk zoeke dat des anderen is.
25 Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil;
Vers 25 eerste gedeelte kan misschien vervangen worden door: Gebruik alles...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik leg de grens 'daar' omdat ik het ook niet precies weet en er geen zin/tijd heb om er teveel over na te denken. Er zijn belangrijker zaken.memento schreef:De vraag is dus*: Waar leggen we de grens, en waarom leggen de grens juist daar.
Maar dit is zeker geen goed antwoord?
Ik ben tegen onnodig gebruik van stroom op zondag. Wat ik niet weet en waar ik geen invloed op heb daar kan ik niets aan doen. Een prekencd op zondag luisteren heb ik geen enkele moeite mee. Ook eten bereiden heb ik geen problemen mee. Laten we nuchter blijven.memento schreef:1. Er zijn genoeg landen die geen straatverlichting kennen. Dus zonder kan je het ook doen.Erasmiaan schreef:En de straatverlichting?henriët schreef:we zouden kaarsen aan kunnen doen, en het eten wordt dan gewoon 3x brood..
2. Het feit dat sommige elektriciteit nodig is, rechtvaardigt dat jouw onnodige gebruik (cd-speler voor de stichtelijke-muziek-cd bijvoorbeeld)?
Ik vind bezoekjes op zondag moeilijk, of "koffie drinken". Eerlijk gezegd zorgt het ervoor dat ik minder tijd heb om een goed boek of de Bijbel te lezen of te bestuderen. Ook ontstaat er al snel een sfeer waardoor je zou vergeten dat het zondag is.
Heerlijk deze nuchterheid!Tiberius schreef:Dat we dan wat matigen in sommige zaken, is geen probleem. Maar ik zie echt geen noodzaak om rauwkost, komkommers en dergelijke te gaan zitten eten: ook op zondag blijven we mens en worden we niet opeens konijn.

Maarre... een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd!
Ik geloof dat het vierde gebod bij uitstek een gebod is, waar we een ander maar niet teveel van onze "principes" op moeten leggen. Ik heb het op dit forum al vaker gezegd: Voor principes ga je eventueel de brandstapel op, en ik vermoed dat dat bij de meeste aangedragen bezwaren niet het geval zou zijn...

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Daar moeten ook andere mensen voor werken.Luther schreef:Voor principes ga je eventueel de brandstapel op, ...

Als je t lief vraagt, willen ze die brandstapel wel verplaatsen naar een maandag hoorTiberius schreef:Daar moeten ook andere mensen voor werken.Luther schreef:Voor principes ga je eventueel de brandstapel op, ...

Hoe moet ik me dit voorstellen?Erasmiaan schreef:Ook ontstaat er al snel een sfeer waardoor je zou vergeten dat het zondag is.

- Johann Gottfried Walther
Hoe kunnen jullie over zulke dingen grapjes maken, waar was het ook weer, in Pakistan dacht ik zijn er een tijdje geleden nog Christenen levend verbrand !memento schreef:Als je t lief vraagt, willen ze die brandstapel wel verplaatsen naar een maandag hoorTiberius schreef:Daar moeten ook andere mensen voor werken.Luther schreef:Voor principes ga je eventueel de brandstapel op, ...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"