Zonderling schreef:
Afgewezen,
Kennelijk ben ik erg onduidelijk geweest, want we lijken elkaar steeds niet te begrijpen.
N.B. Ik weet heel goed dat jij het had over de ware Evangelische overtuiging van zonde. Daarvan zeg ik: Hierover hebben we m.i. geen verschil.
Wat bedoel jij met 'ware Evangelische overtuiging van zonde'? Ik heb het nog steeds over de 'voorafgaande' dingen.
Zonderling schreef:Wat ik bij sommigen bespeur (N.B. ik zeg niet dat jij dat ook zegt) is dat ze de voorafgaande overtuiging van zonde in de uitverkorenen (zoals bij de stokbewaarder) zien als vrucht van wedergeboorte. Waar ik het niet mee eens kan zijn. Paulus zegt tot de stokbewaarder niet: U bent reeds wedergeboren en hebt reeds in beginsel het geloof, kom nu tot de oefening van het geloof! Nee, hij zegt: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden!
Veel meer wilde ik niet zeggen.
Al zegt Paulus dat niet, het betekent niet dat het theologisch gezien niet waar zou kunnen zijn.
Maar afgezien daarvan, er blijft een spanningsveld en dat weet jij ook wel. Het feit dat de stokbewaarder of de pinksterlingen of wie dan ook
naar God gaan vragen, is dat vrucht van eigen akker of is dat vrucht van de werkingen des Geestes? En als het dat laatste is, is er dan ook niet sprake van 'enig' geestelijk leven?
Dat zijn vragen waar we niet omheen kunnen.