Reformatorische ontzuiling

refo

Re: Reformatorische ontzuiling

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
de zuil, de zuilen

1
elk rechtopstaand lichaam van aanmerkelijk groter lengte dan
breedte

2
elk van de groepen waarin het Nederlandse volk door verschillen in
godsdienst en levensbeschouwing verdeeld is
Ik neem aan dat het woord "zuil" in de tweede betekenis genomen is uit de eerste betekenis. M.a.w. datgene waar zuil in de tweede betekenis voor staat bestond al en toen is men dat "zuil" gaan noemen (misschien vanwege de gebieden die het allemaal bestrijkt?). Maar hoe kun je je in een "zuil" terugtrekken? Dat kan niet in het eerste maar ook niet in het tweede.
In de tweede uiteraard wel. En mits breed genoeg kan het op de eerste ook wel. Simon de pilaarheilige.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Desiree

Bericht door Desiree »

Oké, als het nu toch al zo is.. wat gaan we eraan doen? Aan die dingen die niet kloppen dan?
:nonnon
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
de zuil, de zuilen

1
elk rechtopstaand lichaam van aanmerkelijk groter lengte dan
breedte

2
elk van de groepen waarin het Nederlandse volk door verschillen in
godsdienst en levensbeschouwing verdeeld is
Ik neem aan dat het woord "zuil" in de tweede betekenis genomen is uit de eerste betekenis. M.a.w. datgene waar zuil in de tweede betekenis voor staat bestond al en toen is men dat "zuil" gaan noemen (misschien vanwege de gebieden die het allemaal bestrijkt?). Maar hoe kun je je in een "zuil" terugtrekken? Dat kan niet in het eerste maar ook niet in het tweede.
In de tweede uiteraard wel. En mits breed genoeg kan het op de eerste ook wel. Simon de pilaarheilige.
Leg dat eens uit dan, (m.i. gaat men dan te ver met het beeld van de zuil doortrekken).

Is het op terugtrekken? Of in terugtrekken?
sela

Bericht door sela »

Desiree schreef:Oké, als het nu toch al zo is.. wat gaan we eraan doen? Aan die dingen die niet kloppen dan?
:nonnon
eerlijk zijn over een paar dingen. om iets te noemen: wat mij betreft is het bestaansrecht en het voortbestaan van de zuil - met al haar belangen - in de loop der jaren in onze gedachten en harten verstrikt geraakt met Gods Waarheid. Of nee, Gods Waarheid kan misschien niet verstrikt raken. Maar kijk naar het gezag van dominees en kerkverbanden, de invloed van een enkel mediaconcern. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men dit zo georganiseerd heeft zodat een zuil kon ontstaan en blijven bestaan en beïnvloeding van een groep mogelijk bleef. Ik ben er welhaast zeker van overtuigd dat men dus niet altijd heeft gehandeld om alleen Gods Waarheid te dienen, maar ook vanwege (kortere termijn) doelen zoals behoud van de zuil. deze gedachtegang volgend zou je kunnen stellen dat er in feite onnatuurlijk ingegrepen is in de tijdgeest. Maar juist omdat de zuil zo verweven is met Gods Waarheid is het ook weer moeilijk kritisch te zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Het Bijbelse gegeven is, dat we niet van de wereld, maar wel (volop) in de wereld staan moeten...

In hoeverre is de Refozuil een ons onttrekken aan de wereld, zodat we, uiterlijk tenminste, niet meer in de wereld staan, hoewel het meer en meer blijkt, dat de meerderheid der refomensen volop van de wereld zijn?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Bert Mulder schreef:Het Bijbelse gegeven is, dat we niet van de wereld, maar wel (volop) in de wereld staan moeten...

In hoeverre is de Refozuil een ons onttrekken aan de wereld, zodat we, uiterlijk tenminste, niet meer in de wereld staan, hoewel het meer en meer blijkt, dat de meerderheid der refomensen volop van de wereld zijn?
Da's net zoiets als ik gisteren (of was het eergisteren) bedoelde. :)
Plaats reactie