't Is al wel laat op de avond, maar 'k ga hier toch nog even reageren. Dat heb ik ES beloofd.
edele strijdster schreef:Als eerste als reactie op Jannie, vraag ik me af of Salomo in spreuken de tucht en het kastijden echt als slaan heeft bedoeld, of dat hij daar ook andere straffen mee bedoelde zoals deze ook in dit onderwerp worden genoemd.
Misschien dat in die tijd het slaan (met een roede) nog meer als normaal opvoedingsmiddel (ook door kinderen) geaccepteerd werd. Ik denk dat we wat dat betreft nu wel in een andere tijd leven en het door kinderen als vernederend ervaren wordt.
edele strijdster schreef:Ik weet ook heus wel dat het soms erg moeilijk is en dat kinderen het bloed onder je nagels vandaan halen. Maar ligt dat dan aan het kind? Of ligt het aan onze eigen gemoedstoestand op dat moment? Of... is er iets anders aan de hand? Is het kind ziek, verdrietig, boos of wat dan ook? VInd dat je daar zeker rekening mee moet houden. En dat kan niet zonder in gesprek te gaan met het kind of zonder op de signalen te letten die een kind uitzend wanneer hij/ zij het moeilijk vind om onder worden te brengen. Misschien kan de onwil van het kind ook wel eens onmacht zijn....
Helemaal mee eens...
edele strijdster schreef:Daarnaast denk ik dat de sfeer veel bedreigender kan zijn, als een kind gestraft wordt met allerhande straffen als geen toetje na het eten. Helpt dit niet, dan de volgende keer geen koekje bij de koffie.
Dát vind ik pas bedreigend, en ik vind echt dat je daarmee een kind te kort doet! Sorrie, maar door dit soort acties, die ook steeds gekker worden, doe je een kind vele malen meer pijn als een pak op z’n achterwerk.
Dit vat ik niet. Ik heb bedoeld te zeggen dat straf wel straf moet zijn. Merk je dat het ene niet werkt, dan zoek je de volgende keer naar iets anders wat wel werkt en wat door het kind als 'erg' ervaren wordt.
edele strijdster schreef:Een stukje verder geef je een heel rijtje weer met daarin de gevolgen genoemd van de pedagogische tik/ fysieke straf. Wanneer je het woordje “fysike straf” in dit rijtje veranderd door “op de gang zetten” – “geen toetje na het eten” – “treuzelen voor het slapen gaan geen verhaaltje” of welke straf dan ook, heeft dat precies de zelfde gevolgen! Ook dan zijn steeds zwaardere straffen nodig wanneer je de straf uit onmacht geeft! En ook dan gaan ouders/ opvoeders steeds verder in het gebruik ervan en worden ze steeds creatiever in het bedenken van zwaardere straffen die kunnen uitmonden in mishandeling. En ook dat heeft levenslange gevolgen voor het kind!
Ik denk wel dat het dan steeds meer gepaard zal gaan met lichamelijk geweld. Centraal in jouw postings staat het woord 'onmacht'. Kinderen voelen dit aan. Wat moet je dan doen als een kind niet naar de gang gaat bijvoorbeeld? Als er van onmacht sprake is zal er toch altijd gegrepen worden naar een middel waarin de opvoeder machtiger is. In nogal wat situaties gaat het dan samen op.
edele strijdster schreef:Ik heb in die tijd wel geleerd dat straffen altijd verkeerd zijn wanneer ze niet uit liefde worden gegeven.
!!!!
Helemaal mee eens!
Als ouder/opvoeder ben je in zekere zin een afschaduwing van God. Het is steeds het goede voor het kind zoeken en het kind leiden in het rechte spoor (ik moet denken aan psalm 25 - het Vaderlijk meedogen / milde handen / vriendelijk ogen / het leiden van hen die dwalen)
edele strijdster schreef:Ik vind het alleen slecht als ouders/ opvoeders hun kinderen straffen vanuit hun eigen machteloosheid/ woede.
Jij vervangt het 'slaan' door alle andere straffen die ook uit woede en machteloosheid gebeuren. Ik vind dat deze ouders dan ook hulp moeten zoeken in het belang van hun kind. Ergens eerder heb ik dat ook al aangegeven. Het 'gezag' gaat dan verkeerd gebruikt worden wat gevolgen heeft voor het Godsbeeld van het kind.
edele strijdster schreef:Je doet kinderen zelfs te kort wanneer je ze niet leert waar deze grenzen liggen en ze nooit straft. Ook dan wordt een kind onzeker en groeit het niet veilig op.
Eens
edele strijdster schreef:Ik wil daar tegenoverstellen dat óók andere straffen kunnen ontaarden in kindermishandeling! Met dat doel heb ik gepost.
Eens. Alleen gaat het hier over lichamelijke straffen. Maar ik ben het met je eens dat in situaties van 'onmacht' er verkeerd gebruik gemaakt kan worden van 'macht', wat kan ontaarden in mishandeling.
Bert, zou jij nog op de post van Arti willen reageren?