Marnix schreef:Oh, ik doelde op de gewone vieringen. Als je een keer een weekend naar een conferentie gaat en daar een hoop leert lijkt me dat geen probleem. Als ik een weekend op vakantie ga ben ik dat weekend ook niet in eigen gemeente maar in de regio waar ik dan ben, en daar hoor ik dan nooit iemand over. Ga je een weekend weg waarbij je ook nog eens leerzame stichtende dingen gaat doen, dan is het opeens wel een probleem? Vreemd.
Marnix ik weet dat jij over zondagsviering en gemeente-zijn anders denkt maar daarmee begeef je je ver buiten het denken van de oude gereformeerden en ook buiten de Bijbel. Het is gewoon een feit en zeer kwalijk dat HeartCry dus als vervanger (op zondag!) van de gewone gemeente optreedt. En dat soms twee keer in de maand. Zo hoort het niet en daarmee presenteer je jezelf als parakerk. dan ben je (op die zondag) geen aanvuller maar vervanger.
En dat wil jij aanhalen om aan te geven dat het op ongelovigen gericht is? Natuurlijk gaat het om mensen die zoeken. Ik noemde al de avondmaalscijfers. Vertel mij eens: Wat is iemand die wel naar de kerk gaat, gemeend belijdenis heeft afelegd, maar niet aan het avondmaal aangaat? Een gevondene of een zoekende? Het gaat om zoekende kerkgangers en die zijn er in de gereformeerde gezindte genoeg, nou ja... veel te veel. En daarom is HeartCry gestart, niet omdat ze het wel leuk vonden om ook eens wat te gaan doen, maar uit bittere noodzaak. En die zie jij blijkbaar nog niet in. Als die onbekeerde kerkgangers is geen probleem, wat pas echt erg is is als ze buiten de kerk op zondagavond ergens anders gaan zoeken omdat ze in eigen kerk na jaren het antwoord nog niet gevonden hebben.
Weer een dwaalspoor. Maar ik heb wel mijn zin: je geeft dus toe dat het om onbekeerden gaat. En daar ging het mij om. Nergens meer en nergens minder. En laten we het daarop houden. De rest van je post beschouw ik als off-topic (iets toegeven is best lastig, hè).
Dat niemand dat prima vindt geloof ik, maar zolang het niet verandert of het wordt afgedaan met: "tja, maar die mensen willen niet echt" of wat dan ook, hebben zij niet het antwoord op de vragen van die mensen en blijven ze zoeken, en is geloof dat de Bijbel het antwoord wel heeft, en dat moet hen dan gepreekt worden, als het niet in de kerk is, dan maar daar buiten.
Marnix, jouw oplossing is niet mijn oplossing en zeker geen Bijbelse oplossing. Maar dat is een ander verhaal.
Nee, want hier maak je weer dezelfde denkfout, dat je HC als een kerk ziet en behandelt in plaats van als een aanvulling op de kerk. Ze willen jongeren niet uit de kerk halen en naar hun diensten laten overstappen, ze willen jongeren in hun kerk houden en aanvullen wat er in de kerk mist.
Stel, je hebt A, B en C. A=1, B=1 en C=1 betekent evenwicht. Je gaat ergens heen waar A=1, B=1 en C=0,1. Dan is er geen evenwicht. Hoe breng je dat in balans? Door daarnaast nog ergens heen te gaan waar C=0,9. In totaal zijn beiden dan weer 1 en is er evenwicht. Dat noemen we AANVULLEND. Als je alleen maar daarheen zou gaan waar C=0,9 is er weer onbalans, groter dan in de eerste situatie. Maar ga je naar beiden toe, dan is er weer balans. En dat wil HeartCry, niet concureren met de kerk, niet mensen de overstap van het een naar het ander willen laten maken, maar mensen in de kerk houden en aanvullen wat er mist, zodat er weer evenwicht, balans is in het totaal van wat de mensen horen. Daarom kan je nooit zeggen: Heartcry heeft een onevenwichtige boodschap. Je moet kijken naar wat iemand in totaal hoort, met naar eigen kerk gaan en naar HeartCry en of het totaal van wat ze horen dan is balans is.
Je kan er nu wel een lang (slap) verhaal van maken maar het punt is dit: als je een lezing of kerkdienst voorgeschoteld wordt (of een conferentie van vier (sic) dagen) dan moet daar wel op enig moment evenwicht zijn in de boodschap. Je kan niet één element eruit halen en je daar op focussen. Dan krijg je onvermijdelijk een doorslaan naar de andere kant. En je ziet dat ds. Huijgens dat ook, zeer terecht overigens, constateert. Het is ook onbijbels als slechts één kant benadrukt wordt. Dan laat je niet de volle bijbel spreken (maar je enige beweegreden is eigenlijk ontevredenheid met de boodschap in andere kerken). Dat is het laatste wat zo'n stichting zou moeten willen.