Stichting HeartCry [3]

Afgewezen

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:Als je deelneemt aan een discussieforum, moet je wel een beetje eelt op je ziel hebben. Natuurlijk kun je een schriftelijke reactie overlezen. Maar wat de een normaal vindt, kan de ander weer als heel kwetsend of hoogmoedig ervaren (is mijn ervaring ;) ).
Dus laat het om de inhoud gaan en reageer niet al te overgevoelig.
Klopt. En ik ben ervan overtuigd dat bij een goede inhoudelijke reactie de kans klein is dat iemand overgevoelig zal reageren.

Wat daarbij o.a. helpt: geen drogredeneringen, de woorden 'ik vind' in plaats van 'het is' en het vermogen tot zelfrelativering.
Ach, ik word altijd een beetje weeïg van dat 'ge-ik-vind'. Als ik zeg 'het is', snapt iedereen dat ik dat vind. ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef: Ik denk dat je mij bedoelt, daarom biedt ik mijn excuses. Het was absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind het erg triest, dat mensen zo blind zijn voor de gevaren van stichtingen als HeartCry.
Alleen vond ik het jammer, dat je een tegenreactie met argumenten niet serieus neemt en luchtigjes zegt, dat je het fijn vindt dat er dus kennelijk geen Bijbelse argumenten zijn. Dat kom ik in andere topics ook tegen en ik moet zeggen dat dat me toch wel een beetje stoort.
Maar goed: het is precies wat Erasmiaan lager in dit topic al opmerkt: iedereen typt zoals hij of zij gebekt is, dus dat accepteren we van elkaar.

Wat je reactie op Memento's analyse betreft: je tegenwerpingen zijn in dat (inmiddels gesloten) megatopic ook al geuit en weerlegd; dus die rotonde ga ik niet nog een keer in.
een excuus en 4 nieuwe aantijgingen:
- blind voor gevaren Heart Cry
- tegenreactie niet serieus nemen
- geen bijbelse argumenten - was gebruikt in conclusie discussie Bert niet in het algemeen
- dat doet ze in andere topics ook (wat dat dan ook moge inhouden)

zie pb
Wie zo een discussie ingaat, komt geen stap verder! Kom op MM, blijf zakelijk s.v.p.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

gravo schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef: Nee Dia, er is geen bittre afkeer, zoals jij dat noemt. Wel een oprechte bezorgdheid over het zieleheil van onze jongeren die met een verhaal als jij houdt niets kunnen. Je stimuleert ze eerder om afscheid van de kerk te nemen, omdat het toch gaat over vroeger en een enkeling. Zijn er in Rijssen nog die helder door Gods Geest geleidt worden? Ik hoop velen. Ik hoop dat je ons in deze ook kunt verblijden! Alleen al voor het navolgende geslacht en vooral opdat Zijn Naam eeuwig eer mag ontvangen!!
Dat zou eeuwig groot zijn!
Ja er zijn er nog, niet veel, een enkeling, die veelal de smaadheid van Christus moet dragen.

Daar weten ze tegenwoordig weinig meer van helaas. En daardoor wordt de smaadheid hen aangedan alleen maar meer.

En er zal ook tot het einde een Kerk op de aarde blijven, nooit zal Christus zonder onderdanen zijn.

Maar merk wel op in welke tijd we leven. Er word wel leven gemaakt, maar helaas weinig beleefd. Eén ding kan ik iedereen aanraden: lees de geschriften van onze vaderen.

-DIA-
Heb je wel in de gaten in wat voor een zeer exclusieve en oppermachtige positie jezelf met dit soort beweringen plaatst? DIA heeft ze nog wel gekend. DIA proeft de tijd, voorvoelt het einde en spreekt over "ze" als alle anderen, die er tegenwoordig helaas zo weinig meer van weten.
Het is allemaal DIA, wat de klok slaat. Hij kent de verborgen waarheid, hij peilt dieper dan iedereen. Hij schut meewarig om alle anderen, die het niet zien. Hij weet voor zovelen, dat ze het helaas allemaal nog zo weinig beleven.

Hiermee spring je er wel héél gunstig uit DIA. Tegen zo'n zwarte achtergrond van alle anderen, steek je geweldig af als ziener, kenner en ingewijde.

Kortom, ik acht het vermomde grootspraak. Geestelijke hovaardij. En ongerechtvaardigd ge-oordeel.

De beste remedie om hier mee om te gaan lijkt me toch om d'r geen barst van te geloven. Volgens mij zijn er veel meer ware christenen, dan DIA weet en wenst.
Nu word ik wel gelijk naar de verlorenheid verwezen door deze alleskunner natuurlijk, maar dat hebben we er dan maar voor over.
Want als de dreiging van DIA van hetzelfde allooi is als de trots, waarmee hij soeverein de harten van alle mensen meent te kennen, dan zal dat ook wel niet veel voorstellen.

Ik heb er nog alle vertrouwen in hoor, dat het Vaderhuis vol wordt!

gravo
Onbegrepen, zoals blijkt...
Och dat al het volk des HEEREN profeten ware...
Je hoef mij niet te geloven, gelukkig niet, en het is ook een uiterst hachelijke zaak om mensen te geloven...
Maar, als de waarheid je lief is geworden, zou je dan niet het goede zoeken voor de Kerk des Heeren?

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Ach, ik word altijd een beetje weeïg van dat 'ge-ik-vind'. Als ik zeg 'het is', snapt iedereen dat ik dat vind. ;)
Ach, er zijn genoeg synoniemen hoor.. ;)

Ik vind, naar mijn mening, mijns inziens, in mijn visie...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:Ach, ik word altijd een beetje weeïg van dat 'ge-ik-vind'. Als ik zeg 'het is', snapt iedereen dat ik dat vind. ;)

Maar die zijn dus niet nodig (in mijn visie).
:fouet
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:
Josephus schreef:

Maar die zijn dus niet nodig (in mijn visie).
maar wel zo netjes wil je zorgvuldig zijn.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Josephus schreef:

Daar gaat het mank aan tegenwoordig. Het: zo zegt de Heere, wordt steeds meer verdrongen door subjectief spreken...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
freek

Bericht door freek »

Wilhelm schreef: Wat je er ook allemaal van kan vinden, en hoe lezingen dan ook tot zegen kunnen zijn, het schokt met ook nu weer dat men toch als Nederlandse stichting, die zegt te willen putten uit de Reformatorische traditie, weigert om de gereformeerde belijdenisgeschriften als grondslag op te nemen.
Hiermee neem je heel duidelijk afstand van deze belijdenisgeschriften en van de doelgroep die ondanks de vele verschilen die er kunnen zijn binnen onze gereformeerde traditie, hierin altijd nog iets gezamenlijks had en waar men elkaar op kon wijzen als zijnde de gereformeerde leer die wij ondanks de (soms grote) accentverschillen voorstaan.
En waarbij de gehele Gereformeerde gezindte geloven en erkennen dat deze 3 FvE volledig gegrond zijn op de Heilige Schrift, laat Heart Cry dit willens en wetens los, het lijkt er op om de vrijheid te hebben leerstellingen te verdedigen die niet staan in de lijn van de 3FvE.
M.i. een gemiste kans. Het had de stichting gesiert en gesterkt en geloofwaardiger gemaakt als men hierop terug was gekomen.
Tja, ik kan het wel begrijpen. Het is zeker niet schokkend. Tot nu toe is niet gebleken dat de 3 formulieren werkelijk fungeren als samenbindende factor. Dat zie je al in dit interview. De Boer zegt: "Ik denk dat als de gereformeerde gezindte bij Schrift en belijdenis was gebleven, de SRA en HeartCry niet nodig waren geweest. In die zin houdt HeartCry ons wel een spiegel voor." Een gemiddelde GerGem-er zal zeggen: wij houden ons aan Schrift en belijdenis. Terwijl ik weet dat ds De Boer hier met name op de GG-leer doelt. Niet voor niets rekent hij zich tot de klassieke achterban van de SRA. Kortom: de drie formulieren zijn eerder een splijzwam dan een saambinder.
De gereformeerde traditie is daarnaast nogal wat breder dan alleen drie Hollandse belijdenisgeschriften. Ik kan die enorme nadruk op de 3fve nooit zo goed begrijpen. De belijdenisgeschriften kiezen voor één insteek om bepaalde dogmatische kernbegrippen zoals rechtvaardiging, heiliging, wedergeboorte etc. te formuleren, en die insteek is juist. Maar hoe meer je je in de bijbel verdiept, hoe meer je ontdekt hoe veelzijdig het Woord is. De Westminster verwoord het weer anders, maar zeker niet onbijbelser. De HC verwoord heiligmaking kort maar krachtig met: Opstanding van de nieuwe mens, en afsterving van de oude mens, maar er is uiteraard meer over te zeggen, alleen al op grond van Romeinen 6-8. Het zou nogal karig zijn om alleen te blijven steken in een aantal menselijke documenten en de verwoordingen daarin. Beseffen we dan wel hoe rijk Gods openbaring is? Daarin kom je nooit uitgeleerd. Ik sluit me wat dat betreft graag bij Tiberius aan: "Wij hebben de Bijbel en daar hebben we genoeg aan." En om te beweren dat mensen voor de 3 formulieren hun leven hebben gegeven, nou dat hoop ik werkelijk niet. In de tijd van de reformatie gaven mensen hun leven omwille van Christus, en niet omwille van 3 formulieren.

Edit: ik had wel een erg domme typfout gemaakt
Laatst gewijzigd door freek op 04 dec 2008, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Josephus schreef: Dat had ik wel begrepen. Maar m.i. is de liefde voor bepaalde boeken, geschriften of muziek van een geheel andere orde als de liefde voor je partner. Daarom vind ik de opmerking van ds. Huijgen toch wat flauw.
Mensen hebben hun liefde voor deze belijdenissen/leer met de dood moeten bekopen. Dan moet het toch wel een erg sterke liefde zijn.

En ongeacht of de vergelijking met de liefde tussen man en vrouw misschien dan wat mank gaat, blijft het spreken over de belijdenisgeschriften door de HC-vertegenwoordigers erg mager. "Niets tegen" de belijdenisgeschriften hebben is toch, in vergelijking met de bereidheid om ervoor te sterven, wat magertjes...
Ik hoop toch van harte dat het niet de belijdenisgeschriften zijn waar men voor bereid was om te sterven.... Dan zou het "de letter maakt dood" toch wel heel letterlijk geworden zijn. Als het goed is stierven deze mensen voor het evangelie en niet voor de belijdenisgeschriften, en werden ze vervolgd omdat wat daar stond niet in overeenstemming was met wat de tegenstanders leerden. Men stierf voor het evangelie, voor Christus. Of HeartCry de 3 formulieren op alle punten volledig willen onderschrijven of niet is dan niet zo belangrijk. Daarnaast worden die 3 formulieren ook heel breed geinterpreteerd, misschien zorgt dat wel voor de moeite. Het gaat er om of men het evangelie en wat er in de Bijbel staat volledig onderschrijft en leert. Ik kan me voorstellen dat als jezelf als aanvulling ziet en wat er mist wil aanvullen, je de 3 formulieren in het midden laat en je je daar niet mee bezig gaat houden omdat dat niet onder het deel valt dat aangevuld hoeft te worden. Als men zich enkel richt op de Bijbel en wat daar instaat lijkt me dat prima. Er zijn genoeg christenen over de hele wereld die die formulieren niet hebben maar slechts de Bijbel en daar alle troost uit putten en er zelfs voor gemarteld of gedood worden....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Grace

Bericht door Grace »

Jean le Fontain schreef:Het stuk van ds Huijgen heb ik vanavond zitten lezen; ik deel je mening over de toon van het stuk en zijn vermogen tot zelfkritiek op het functioneren van de kerken.

Je reageert eigenlijk alleen op de conclusie die ds Huijgen trekt aan het einde van het stuk. Dat vind ik wel jammer. Het stuk daarvoor was een duidelijk betoog waarin hij een aantal zaken uitwerkt waarvan ik graag zou willen weten wat jij (of iemand anders) daar van vindt.

Heeft hij een punt in zijn typering van de heiligmaking zoals deze zou functioneren bij de HCr?
Ik veronderstel met ds A. Huijgen dat het werk van ds Maritz van waarde is voor de HCr. Als ik het goed begrepen heb dan ziet ds Maritz in de heiligmaking een tweede fase in het geloof opvolgend op de bekering / rechtvaardigmaking. In deze fase ervaart een kind van God een verdere groei naar zekerheid en rust in een overwinningsleven. Dit overwinningsleven wordt als een tweede fase geschetst, niet iedere christen blijkt een overwinnend christen te zijn. Wie een overwinningsleven besluit te gaan leven, valt eerst nog wel geregeld, maar kan daarna blijkbaar met hoe langer hoe minder vallen zijn weg gaan.
Vraag 1: is dit inderdaad de visie die HCr deelt met ds Maritz?
Vraag 2: als dat de visie van de HCr is, hoe verhoud deze visie zich dan met zondag 51:
Heidelberger Catechismus zondag 51 schreef: Vr.126. Welke is de vijfde bede?
Antw. Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren. Dat is: Wil ons, armen zondaren, al onze misdaden, en ook de boosheid, die ons altijd aanhangt, om des bloeds van Christus wil niet toerekenen, gelijk wij ook dit getuigenis Uwer genade in ons bevinden, dat ons ganse voornemen is onzen naaste van harte te vergeven.
Mijn antwoord op vraag 1:

Het is niet de visie van Heartcry en ook niet van Maritz dat heiliging een tweede fase is. Het volgt wel op de Rechtvaardigmaking, maar het geldt echter voor iedere gelovige. Niet voor bepaalde gelovigen die in een tweede fase beland zijn. De visie van Heartcry over heiliging en ‘leven vanuit de overwinning die Christus behaald heeft’ (overwinningsleven is een ongelukkige term) vindt je in het visiedocument en wat ik van Maritz geleerd heb over ‘heiliging’ heb ik verwoord onder punt 2:

“Niet iets extra's, maar wel duidelijk na de Rechtvaardigmaking. Het wordt door HC ook niet als iets extra's gebracht, ook niet door Maritz. Rechtvaardiging is m.i. echter wel eenmalig. Terwijl de heiliging een voortdurend proces is totdat we verlost worden van ons vlees bij onze dood. Rechtvaardiging is een juridisch feit. De Goddelijke vrijspraak van de schuld en rechtvaardigverklaring vindt plaats op het moment dat we in een waar geloof vluchten tot Christus(Rom 4:5). We ontvangen de Geest op het moment dat we tot geloof komen.(Ef. 1:13) Daaruit voort vloeit de heiliging, het leven door de Geest. “Gelijk gij Christus aangenomen hebt, wandelt alzo in Hem”(Kol 2:6 en Gal.5:16). Hoe meer we wandelen door de Geest(hoe minder door het vlees) des te meer zullen we gelijkvormig worden naar Zijn beeld en de zonden overwinnen, zoals verwoord in de kanttekeningen bij Romeinen 7:25: “Ik dank God, 60 door Jezus Christus, onzen Heere”. Kant. 60: Namelijk dat Hij mij alrede zover door Christus verlost heeft van de heerschappij der zonde, dat ik nu, hoewel de zonde mij nog aankleeft, nochtans geen gewillige slaaf derzelve meer ben, maar daartegen strijd, en die door Christus' Geest kan overwinnen; gelijk het besluit dan volgt, en het begin van het Rom. 8 medebrengt.”

Wel is het dus zo dat er groei in de genade is en dat er kinderen, jongelingen en vaders in de genade zijn. De bijbel spreekt in die zin van vordering en onderscheid. Je zou het van mijn ‘fasen’ mogen noemen, maar dat vindt ik niet zo spannend/belangrijk. Dat het noodzakelijk is om te groeien kunnen we lezen in Hebr. 5 aan het eind en het begin van Hebr.6. Je leest ook duidelijk in de kanttekeningen van Romeinen 6 dat er gesproken wordt over een ‘meer en meer overwinnen van de zonde’ ‘en het toenemen in Heiligheid’.

Mijn antwoord op vraag 2:

HC zegt geen andere dingen. Zie visiedocument. We worden pas bij ons sterven verlost van ons ‘lichaam der zonde’. Dat is wat anders dan de vraag in hoeverre we ons er nog door laten leiden als christenmens. Paulus heeft het namelijk in de Romeinenbrief en de Galatenbrief over 2 mogelijkheden: “als je door de Geest wandelt, volbreng je de begeerlijkheden des vleses niet”. Je kan je dus laten leiden door je vlees of door de Geest. In hoeverre dat eerste gekruisigd wordt, zal dat tweede zich meer en meer openbaren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Oh, ik doelde op de gewone vieringen. Als je een keer een weekend naar een conferentie gaat en daar een hoop leert lijkt me dat geen probleem. Als ik een weekend op vakantie ga ben ik dat weekend ook niet in eigen gemeente maar in de regio waar ik dan ben, en daar hoor ik dan nooit iemand over. Ga je een weekend weg waarbij je ook nog eens leerzame stichtende dingen gaat doen, dan is het opeens wel een probleem? Vreemd.
Marnix ik weet dat jij over zondagsviering en gemeente-zijn anders denkt maar daarmee begeef je je ver buiten het denken van de oude gereformeerden en ook buiten de Bijbel. Het is gewoon een feit en zeer kwalijk dat HeartCry dus als vervanger (op zondag!) van de gewone gemeente optreedt. En dat soms twee keer in de maand. Zo hoort het niet en daarmee presenteer je jezelf als parakerk. dan ben je (op die zondag) geen aanvuller maar vervanger.
En dat wil jij aanhalen om aan te geven dat het op ongelovigen gericht is? Natuurlijk gaat het om mensen die zoeken. Ik noemde al de avondmaalscijfers. Vertel mij eens: Wat is iemand die wel naar de kerk gaat, gemeend belijdenis heeft afelegd, maar niet aan het avondmaal aangaat? Een gevondene of een zoekende? Het gaat om zoekende kerkgangers en die zijn er in de gereformeerde gezindte genoeg, nou ja... veel te veel. En daarom is HeartCry gestart, niet omdat ze het wel leuk vonden om ook eens wat te gaan doen, maar uit bittere noodzaak. En die zie jij blijkbaar nog niet in. Als die onbekeerde kerkgangers is geen probleem, wat pas echt erg is is als ze buiten de kerk op zondagavond ergens anders gaan zoeken omdat ze in eigen kerk na jaren het antwoord nog niet gevonden hebben.
Weer een dwaalspoor. Maar ik heb wel mijn zin: je geeft dus toe dat het om onbekeerden gaat. En daar ging het mij om. Nergens meer en nergens minder. En laten we het daarop houden. De rest van je post beschouw ik als off-topic (iets toegeven is best lastig, hè).
Dat niemand dat prima vindt geloof ik, maar zolang het niet verandert of het wordt afgedaan met: "tja, maar die mensen willen niet echt" of wat dan ook, hebben zij niet het antwoord op de vragen van die mensen en blijven ze zoeken, en is geloof dat de Bijbel het antwoord wel heeft, en dat moet hen dan gepreekt worden, als het niet in de kerk is, dan maar daar buiten.
Marnix, jouw oplossing is niet mijn oplossing en zeker geen Bijbelse oplossing. Maar dat is een ander verhaal.
Nee, want hier maak je weer dezelfde denkfout, dat je HC als een kerk ziet en behandelt in plaats van als een aanvulling op de kerk. Ze willen jongeren niet uit de kerk halen en naar hun diensten laten overstappen, ze willen jongeren in hun kerk houden en aanvullen wat er in de kerk mist.

Stel, je hebt A, B en C. A=1, B=1 en C=1 betekent evenwicht. Je gaat ergens heen waar A=1, B=1 en C=0,1. Dan is er geen evenwicht. Hoe breng je dat in balans? Door daarnaast nog ergens heen te gaan waar C=0,9. In totaal zijn beiden dan weer 1 en is er evenwicht. Dat noemen we AANVULLEND. Als je alleen maar daarheen zou gaan waar C=0,9 is er weer onbalans, groter dan in de eerste situatie. Maar ga je naar beiden toe, dan is er weer balans. En dat wil HeartCry, niet concureren met de kerk, niet mensen de overstap van het een naar het ander willen laten maken, maar mensen in de kerk houden en aanvullen wat er mist, zodat er weer evenwicht, balans is in het totaal van wat de mensen horen. Daarom kan je nooit zeggen: Heartcry heeft een onevenwichtige boodschap. Je moet kijken naar wat iemand in totaal hoort, met naar eigen kerk gaan en naar HeartCry en of het totaal van wat ze horen dan is balans is.
Je kan er nu wel een lang (slap) verhaal van maken maar het punt is dit: als je een lezing of kerkdienst voorgeschoteld wordt (of een conferentie van vier (sic) dagen) dan moet daar wel op enig moment evenwicht zijn in de boodschap. Je kan niet één element eruit halen en je daar op focussen. Dan krijg je onvermijdelijk een doorslaan naar de andere kant. En je ziet dat ds. Huijgens dat ook, zeer terecht overigens, constateert. Het is ook onbijbels als slechts één kant benadrukt wordt. Dan laat je niet de volle bijbel spreken (maar je enige beweegreden is eigenlijk ontevredenheid met de boodschap in andere kerken). Dat is het laatste wat zo'n stichting zou moeten willen.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 04 dec 2008, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef: Ik denk dat je mij bedoelt, daarom biedt ik mijn excuses. Het was absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind het erg triest, dat mensen zo blind zijn voor de gevaren van stichtingen als HeartCry.
Alleen vond ik het jammer, dat je een tegenreactie met argumenten niet serieus neemt en luchtigjes zegt, dat je het fijn vindt dat er dus kennelijk geen Bijbelse argumenten zijn. Dat kom ik in andere topics ook tegen en ik moet zeggen dat dat me toch wel een beetje stoort.
Maar goed: het is precies wat Erasmiaan lager in dit topic al opmerkt: iedereen typt zoals hij of zij gebekt is, dus dat accepteren we van elkaar.

Wat je reactie op Memento's analyse betreft: je tegenwerpingen zijn in dat (inmiddels gesloten) megatopic ook al geuit en weerlegd; dus die rotonde ga ik niet nog een keer in.
een excuus en 4 nieuwe aantijgingen:
- blind voor gevaren Heart Cry
- tegenreactie niet serieus nemen
- geen bijbelse argumenten - was gebruikt in conclusie discussie Bert niet in het algemeen
- dat doet ze in andere topics ook (wat dat dan ook moge inhouden)

zie pb
Zie antwoord-PB.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef: Maar die zijn dus niet nodig (in mijn visie).
maar wel zo netjes wil je zorgvuldig zijn.
Vind jij... :langue
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:
Josephus schreef:

Daar gaat het mank aan tegenwoordig. Het: zo zegt de Heere, wordt steeds meer verdrongen door subjectief spreken...
Als ik in mijn posts zou zeggen 'zo zegt de Heere', zou het pas echt goed gaan stormen.
Kijk maar hoe er gereageerd wordt op posts van DJK, van DIA, etc.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ik lees hier ook een hoop verhalen over mensen die sterven met "het moet je maar gegeven worden" etc
Er is hier welgeteld een keer een zodanige column langsgekomen, ja. Geschreven door iemand van de genoemde stichtingen. ;)
Klopt. Maar dat is echt niet de enige keer dat ik dit vernomen heb. Ik heb van een hoop jongeren gehoord ....
Ook één?
Gesloten