Pagina 9 van 22

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 22:47
door Bert Mulder
DJK schreef:
Tiberius schreef:
DJK schreef:Aan Tiberius : Begrijp je nu wat ik bedoel....?
Zeker. Dat was mijn punt ook niet.

Ik ben overigens blij, dat ik van de u-status af ben. ;)

Wat ik ook bedoelde te zeggen is, begrijp je nu ook, hoe vele malen ik hetzelfde uit heb moeten leggen.
Maar ja...., laat ik het dan maar verwijten aan mijn oudbollige manier van schrijven c.q. misschien ook manier van uitleggen.
Maar als iemand het beter, of helderder, zuiverder of eenvoudiger kan. Ga gerust uw gang....
Dat heeft Ursinus al gedaan...

Lees de Heidelberger maar...

desnoods de Nederlandse geloofsbelijdenis...

Zelfs de Dordtse Leerregels zijn duidelijker dan uw gedaas....

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 22:50
door DJK
Bert Mulder schreef:Ik heb het je al eerder aangezegd, DJK, en dat zal ik weer doen,

Je klinkt heel vroom...

Je leer klinkt heel rechtzinnig...

Maar ondertussen ben je druk bezig om het gekrookte riet te vertrappen, en de rokende vlaswiek te doven...

Lees de Heidelberger eens. Die maakt het niet zo moelijk voor de christen.

Wat is uw enige troost, DJK? Dat is van Christus ben, is mijn troost. En dat ik in alles naar Zijn Woord probeer te leven. Zo is het ware geloof een stellig weten, dat Hij voor mij gestorven is, en een vast vertrouwen in Hem.

Zo begint de heilsorde, niet met de zondekennis, maar met de levendmaking door Gods Geest. Zodat de oren van Zijn volk geopend zijn, om Zijn roeping door middel van het Evangelie te horen. Zo dat men zich bekeerd, en daadwerkelijk geloofd. De zondekennis is een vrucht van het geloof, en geen voorwaarde tot het geloof.

DJK, met al je vrome praat dwaal je zeer!

Jij zal waarschijnlijk nooit een vriend van me worden, nog minder een liefhebber van mijn schrijven....
Maar ik verwijt het je niet, hoor!

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:00
door DJK
Bert Mulder schreef aan DJK :

Dat heeft Ursinus al gedaan...

Lees de Heidelberger maar...

desnoods de Nederlandse geloofsbelijdenis...

Zelfs de Dordtse Leerregels zijn duidelijker dan uw gedaas....

DJK aan Bert Mulder :

Ja, dat kan zijn Bert. Maar je verstaat de HC nog immer geheel verkeerd, want de opstellers van de H.C. hebben de H.C. gebracht als éénheid in de heilsorde die doorleefd wordt in dat dodelijkst tijdsgewricht, waar Psalm 116 zeer duidelijk over spreekt.

Maar jij ziet, verstaat en legt de HC uit als een heilsweg, waarbij de wedergeboorte gescheiden is geworden van de rechtvaardigmaking. En dát is jou grove dwaling. Maar niet alleen van jou, want er zijn er zovelen die hier in dwaalden.
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik wil je graag blijven onderwijzen......(glimlach)

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:05
door Bert Mulder
DJK schreef:Bert Mulder schreef aan DJK :

Dat heeft Ursinus al gedaan...

Lees de Heidelberger maar...

desnoods de Nederlandse geloofsbelijdenis...

Zelfs de Dordtse Leerregels zijn duidelijker dan uw gedaas....

DJK aan Bert Mulder :

Ja, dat kan zijn Bert. Maar verstaat de HC nog immer geheel verkeerd, want de opstellers van de H.C. hebben de H.C. gebracht als éénheid in de heilsorde die doorleefd wordt in dat dodelijkst tijdsgewricht, waar Psalm 116 zeer duidelijk over spreekt.

Maar jij ziet, verstaat en legt de HC uit als een heilsweg, waarbij de wedergeboorte gescheiden is geworden van de rechtvaardigmaking. En dát is jou grove dwaling. Maar niet alleen van jou, want er zijn er zovelen die hier in dwaalden.
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik wil je graag blijven onderwijzen......(glimlach)
De HC is niet chronologisch geschreven hoor....

NOTE BENE begint het met 'wat is UW enige troost'....

als het chronologish bedoeld was, van zondag tot zondag, dan wordt hier toch de bekeerde mens aangesproken, want een onbekeerde heeft geen troost.

verder, scheid ik de wedergeboorte niet van de rechtvaardigmaking. Moet je wel eens tonen waar ik dat gezegd heb... (maar ja, er is mij wel verweten arminiaans EN hypercalvinist te zijn, in hetzelfde bericht....)

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:09
door DJK
Tiberius schreef:Probeer je ook te begrijpen, wat ik bedoel, DJK?
Ja, Tiberius...

Ik heb 18 jaar lang net zo als jij gedacht, Tiberius, totdat God me uit m'n dwalingen verloste.
Waarom denk je dan, dat ik op dit punt zo gedurig mogelijk Bijbels van leer blijf trekken?

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:11
door Bert Mulder
DJK schreef:
Tiberius schreef:Probeer je ook te begrijpen, wat ik bedoel, DJK?
Ja, Tiberius...

Ik heb 18 jaar lang net zo als jij gedacht, Tiberius, totdat God me uit m'n dwalingen verloste.
Waarom denk je dan, dat ik op dit punt dan zo gedurig Bijbels van leer probeer te blijven trekken?
Dit gedaas van je durf je Bijbels te noemen?????

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:13
door DJK
Bert Mulder schreef:
DJK schreef:Bert Mulder schreef aan DJK :

Dat heeft Ursinus al gedaan...

Lees de Heidelberger maar...

desnoods de Nederlandse geloofsbelijdenis...

Zelfs de Dordtse Leerregels zijn duidelijker dan uw gedaas....

DJK aan Bert Mulder :

Ja, dat kan zijn Bert. Maar verstaat de HC nog immer geheel verkeerd, want de opstellers van de H.C. hebben de H.C. gebracht als éénheid in de heilsorde die doorleefd wordt in dat dodelijkst tijdsgewricht, waar Psalm 116 zeer duidelijk over spreekt.

Maar jij ziet, verstaat en legt de HC uit als een heilsweg, waarbij de wedergeboorte gescheiden is geworden van de rechtvaardigmaking. En dát is jou grove dwaling. Maar niet alleen van jou, want er zijn er zovelen die hier in dwaalden.
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik wil je graag blijven onderwijzen......(glimlach)
De HC is niet chronologisch geschreven hoor....

NOTE BENE begint het met 'wat is UW enige troost'....

als het chronologish bedoeld was, van zondag tot zondag, dan wordt hier toch de bekeerde mens aangesproken, want een onbekeerde heeft geen troost.

verder, scheid ik de wedergeboorte niet van de rechtvaardigmaking. Moet je wel eens tonen waar ik dat gezegd heb... (maar ja, er is mij wel verweten arminiaans EN hypercalvinist te zijn, in hetzelfde bericht....)

Je zegt van niet, maar uit je schrijven blijkt anders!
Dat is ook een dwaling...

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:16
door freek
:bobo

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:17
door Bert Mulder
DJK schreef:

Je zegt van niet, maar uit je schrijven blijkt anders!
Dat is ook een dwaling...
(je hoeft niet te schreeuwen, zo doof ben ik nog niet)

waar schrijf ik dat dan?

zeg ik met Tib: 1 klein voorbeeltje...

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:17
door Hendrikus
Bert Mulder schreef:
De HC is niet chronologisch geschreven hoor....

NOTE BENE begint het met 'wat is UW enige troost'....
Zo is dat.

Luistertip (preek over Zondag 1)
http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=226
en kies dan de dienst van 12/10/2008 15:00

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:38
door Hummel
Vraag aan DJK: bent u in uw leven ooit weleens door iemand op andere gedachten gebracht?
Zo nee, dan lijkt discussiëren me vrij zinloos. Van mij mag u uw verhalen spuien, maar ik vrees dat niemand hier door u overtuigd wordt. Wellicht is een ander publiek een oplossing...?

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 16 okt 2008, 23:54
door Gouwenaar
DJK

Als we nu een overeen kunnen komen dat het nodig is om Christus te kennen als schuldovernemende borg voor onze zonden, dan hoeven we toch niet eindeloos te redetwisten of de wedergeboorte nu voor of tijdens de dadelijke rechtvaardigmaking is.
Wat mij altijd bevreemd bij uw soort stellingname is dat het stuk van de overtuiging door de wet buiten de bekering valt, maar dt hoeft toch geen voetangel te zijn.
Beide partijen beamen allebei de zaken als noodzakelijke kennis!

Dus u zegt
Overtuiging door de wet is voor de bekering maar wel noodzakelijk
Dadelijke rechtvaardigmaking is wedergeboorte is noodzakelijk

Ik zeg
Zaligmakende overtuiging door de wet is vanaf de wedergeboorte en noodzakelijk
Dadelijke rechtvaardigmaking is een nadere weldaad maar noodzakelijk

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 17 okt 2008, 00:06
door Bert Mulder
Gouwenaar schreef:DJK

Als we nu een overeen kunnen komen dat het nodig is om Christus te kennen als schuldovernemende borg voor onze zonden, dan hoeven we toch niet eindeloos te redetwisten of de wedergeboorte nu voor of tijdens de dadelijke rechtvaardigmaking is.
Wat mij altijd bevreemd bij uw soort stellingname is dat het stuk van de overtuiging door de wet buiten de bekering valt, maar dt hoeft toch geen voetangel te zijn.
Beide partijen beamen allebei de zaken als noodzakelijke kennis!

Dus u zegt
Overtuiging door de wet is voor de bekering maar wel noodzakelijk
Dadelijke rechtvaardigmaking is wedergeboorte is noodzakelijk

Ik zeg
Zaligmakende overtuiging door de wet is vanaf de wedergeboorte en noodzakelijk
Dadelijke rechtvaardigmaking is een nadere weldaad maar noodzakelijk
Maakt mij niet uit, wat DJK, of iemand anders zegt. Maar wat zegt de Schrift, daar gaat het om:

Rom. 8:
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook 81geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook 82gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook 83verheerlijkt.
Dus is het allen duidelijk, die de Schrift geloven, dat de rechtvaardiging NA de roeping is. En ook is het duidelijk dat de roeping na de levendmaking plaats moet vinden (logisch gezien), hoewel ze in de tijd gelijkvallen.

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 17 okt 2008, 00:27
door DJK
Bert Mulder schreef:
Gouwenaar schreef:DJK

Als we nu een overeen kunnen komen dat het nodig is om Christus te kennen als schuldovernemende borg voor onze zonden, dan hoeven we toch niet eindeloos te redetwisten of de wedergeboorte nu voor of tijdens de dadelijke rechtvaardigmaking is.
Wat mij altijd bevreemd bij uw soort stellingname is dat het stuk van de overtuiging door de wet buiten de bekering valt, maar dt hoeft toch geen voetangel te zijn.
Beide partijen beamen allebei de zaken als noodzakelijke kennis!

Dus u zegt
Overtuiging door de wet is voor de bekering maar wel noodzakelijk
Dadelijke rechtvaardigmaking is wedergeboorte is noodzakelijk

Ik zeg
Zaligmakende overtuiging door de wet is vanaf de wedergeboorte en noodzakelijk
Dadelijke rechtvaardigmaking is een nadere weldaad maar noodzakelijk
Maakt mij niet uit, wat DJK, of iemand anders zegt. Maar wat zegt de Schrift, daar gaat het om:

Rom. 8:
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook 81geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook 82gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook 83verheerlijkt.
Dus is het allen duidelijk, die de Schrift geloven, dat de rechtvaardiging NA de roeping is. En ook is het duidelijk dat de roeping na de levendmaking plaats moet vinden (logisch gezien), hoewel ze in de tijd gelijkvallen.

Dit is de goede volgorde Bert, en dan niet te verstaan qua tijdsorde, maar qua heilsorde :

Inwendige roeping tot gemeenschap met Christus - Gods' heilig Recht !! - Rechtvaardigmaking - Geloof - Levendmaking - Wedergeboorte - Heiligmaking

( en die laatste vijf worden tegelijk geschonken van achter Gods' Recht, als in een zeer korte stonde, wanneer God in Christus Zich van heil en vrede openbaart aan de helwaardige zondaar, tot een volkomen verlossing, op grond van Zijn gestorte Bloed)

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Geplaatst: 17 okt 2008, 00:36
door Bert Mulder
DJK schreef:
Bert Mulder schreef:
Gouwenaar schreef:DJK

Als we nu een overeen kunnen komen dat het nodig is om Christus te kennen als schuldovernemende borg voor onze zonden, dan hoeven we toch niet eindeloos te redetwisten of de wedergeboorte nu voor of tijdens de dadelijke rechtvaardigmaking is.
Wat mij altijd bevreemd bij uw soort stellingname is dat het stuk van de overtuiging door de wet buiten de bekering valt, maar dt hoeft toch geen voetangel te zijn.
Beide partijen beamen allebei de zaken als noodzakelijke kennis!

Dus u zegt
Overtuiging door de wet is voor de bekering maar wel noodzakelijk
Dadelijke rechtvaardigmaking is wedergeboorte is noodzakelijk

Ik zeg
Zaligmakende overtuiging door de wet is vanaf de wedergeboorte en noodzakelijk
Dadelijke rechtvaardigmaking is een nadere weldaad maar noodzakelijk
Maakt mij niet uit, wat DJK, of iemand anders zegt. Maar wat zegt de Schrift, daar gaat het om:

Rom. 8:
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook 81geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook 82gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook 83verheerlijkt.
Dus is het allen duidelijk, die de Schrift geloven, dat de rechtvaardiging NA de roeping is. En ook is het duidelijk dat de roeping na de levendmaking plaats moet vinden (logisch gezien), hoewel ze in de tijd gelijkvallen.

Dit is de goede volgorde Bert, en dan niet te verstaan qua tijdsorde, maar qua heilsorde :

Inwendige roeping tot gemeenschap met Christus - Gods' heilig Recht !! - Rechtvaardigmaking - Geloof - Levendmaking - Wedergeboorte - Heiligmaking

( en die laatste vijf worden tegelijk geschonken van achter Gods' Recht, als in een zeer korte stonde, wanneer God in Christus Zich van heil en vrede openbaart aan de helwaardige zondaar, tot een volkomen verlossing, op grond van Zijn gestorte Bloed)
Jij houd er dus, blijkbaar, een geheel andere heilsorde op na dan de Heilige Schrift, en alle rechtzinnige gereformeerde vaderen, die, hoewel ze het niet allemaal eens waren over de preciese volgorde, in elk geval allen, met de Schrift, begonnen met levendmaking/roeping. Is het waar, wij zijn gerechtvaardigd van eeuwigheid, maar daar heb je het geloof ik niet over, maar je hebt het over de rechtvaardigmaking in de tijd. En, volgens Paulus NOTE BENE, komt die NA de roeping.

Hoe kan een dode zondaar rechtvaardig voor God zijn? De opperste dwaasheid!

Dus moet ik je weer waarschuwen deze zeer ernstige dwaling te herroepen, en je voor God te vernederen en Hem smeken deze zonde je niet toe te rekenen.