Bijbelkringen
Re: Bijbelkringen
Tiberius en Erasmiaan, het valt me een beetje tegen dat jullie Gijs zo afvallen.
Ik kan mij namelijk zijn reserve heel goed voorstellen.
Ik kan mij namelijk zijn reserve heel goed voorstellen.
Ik ook; ik deel die zelfs.Afgewezen schreef:Ik kan mij namelijk zijn reserve heel goed voorstellen.
Maar Gijs' manier van uiten maakt van zijn zorg pas echt een karikatuur.
Om het maar rechtuit te zeggen: ik kan me niet voorstellen dat ds. Van Dieren de prediking in hervormde kringen (wat dat ook moge zijn) in verband brengt met de 3-verbondenleer.
En daarnaast: Alsof de 3-verbondenleer er toe leidt dat men iedereen de handen gaat opleggen. Dan moet hij toch eens met wat bevindelijke CGK-ers gaan praten. Ik verwacht van een predikant toch iets meer kennis van zaken, inzicht, wijsheid en nuance. Dus ga ik er maar van uit dat Gijs hier spreekt namens zichzelf, en zijn aanhalen van de predikant niet juist is...Tiberius schreef:Ik ook; ik deel die zelfs.Afgewezen schreef:Ik kan mij namelijk zijn reserve heel goed voorstellen.
Om het maar rechtuit te zeggen: ik kan me niet voorstellen dat ds. Van Dieren de prediking in hervormde kringen (wat dat ook moge zijn) in verband brengt met de 3-verbondenleer.
dat gevaar van erbij horen door de prediking heb je ook buiten hervormde kringen Gijs
als er gemoedelijk gepreekt wordt en mensen buiten Christus een aai over de bol krijgen
ik denk dat er daar ook mensen bij zijn die zich onrechtmatig erbijsluiten
het is ons eigen arglistige hart wat niet buitengesloten wil worden
als er gemoedelijk gepreekt wordt en mensen buiten Christus een aai over de bol krijgen
ik denk dat er daar ook mensen bij zijn die zich onrechtmatig erbijsluiten
het is ons eigen arglistige hart wat niet buitengesloten wil worden
Zullen er ook mensen zijn die zich er buitensluiten terwijl ze erbinnen mogen horen?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Dan zul je misschien ook wel moeite hebben met de brieven van Paulus?Gijs83 schreef:In het artikel waar ik dit topic mee begon werd gesteld dat men op Bijbelkringen over het algemeen verondersteld dan met wedergeboren is. Ik zat daar eens over na te denken en ik dacht: dat kun je wel menen, maar dat kan helemaal niet er vanuit gaan dat iemand bekeerd is. Je liegt iemand voor of je hebt een verkeerde veronderstelling. Ik hoor/lees dat ook wel in eens in Hervormde kringen, dan krijg ik altijd een vreemd gevoel, dan vraag ik mij af hoe kun je mensen als bekeerden aanspreken als men zich onbekeerd voelt of als er onbekeerden zijn. Dan snap ik wel wat onze dominee zegt, als je onder zo'n prediking zit dan voel je je op gegeven moment ook bekeerd. Hij zei dat dit ook met de 3-verbondenleer te maken had.
Ho ho, De veronderstelling dat onze dominee de 3-verbondenleer met hervormde kringen in verband met klopt niet. Hij zei dat prediking waar er vanuit word gegaan dat iedereen bekeerd te maken heeft met de 3-verbondenleer. De 'hervormde kringen' haalde ik er zelf bij van wat ik in de kringen gehoord heb of hoor.Tiberius schreef:Ik ook; ik deel die zelfs.Afgewezen schreef:Ik kan mij namelijk zijn reserve heel goed voorstellen.
Hoezo? Waar zou ik dan moeite mee hebben?freek schreef:Dan zul je misschien ook wel moeite hebben met de brieven van Paulus?Gijs83 schreef:In het artikel waar ik dit topic mee begon werd gesteld dat men op Bijbelkringen over het algemeen verondersteld dan met wedergeboren is. Ik zat daar eens over na te denken en ik dacht: dat kun je wel menen, maar dat kan helemaal niet er vanuit gaan dat iemand bekeerd is. Je liegt iemand voor of je hebt een verkeerde veronderstelling. Ik hoor/lees dat ook wel in eens in Hervormde kringen, dan krijg ik altijd een vreemd gevoel, dan vraag ik mij af hoe kun je mensen als bekeerden aanspreken als men zich onbekeerd voelt of als er onbekeerden zijn. Dan snap ik wel wat onze dominee zegt, als je onder zo'n prediking zit dan voel je je op gegeven moment ook bekeerd. Hij zei dat dit ook met de 3-verbondenleer te maken had.
Toch zou het helemaal niet verkeerd zijn om je oor een echt te luister te leggen in 'hervormde kringen' of bij de 3-verbondenleer.Gijs83 schreef:Ho ho, De veronderstelling dat onze dominee de 3-verbondenleer met hervormde kringen in verband met klopt niet. Hij zei dat prediking waar er vanuit word gegaan dat iedereen bekeerd te maken heeft met de 3-verbondenleer. De 'hervormde kringen' haalde ik er zelf bij van wat ik in de kringen gehoord heb of hoor.Tiberius schreef:Ik ook; ik deel die zelfs.Afgewezen schreef:Ik kan mij namelijk zijn reserve heel goed voorstellen.
Ik zou je van harte uit willen nodigen bij ons!Gijs83 schreef:Ho ho, De veronderstelling dat onze dominee de 3-verbondenleer met hervormde kringen in verband met klopt niet. Hij zei dat prediking waar er vanuit word gegaan dat iedereen bekeerd te maken heeft met de 3-verbondenleer. De 'hervormde kringen' haalde ik er zelf bij van wat ik in de kringen gehoord heb of hoor.Tiberius schreef:Ik ook; ik deel die zelfs.Afgewezen schreef:Ik kan mij namelijk zijn reserve heel goed voorstellen.
Een duidelijke drie verbonden leer, maar bovenstaande gaat echt niet op...
CGK: Ds. A. Baars, Ds. Egas, Ds. Huigen, Ds. C. Zonneveld
Laat hem op dit gebied zich nog even verdiepen in de lectuur...
- JolandaOudshoorn
Rom 1: 7 "Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods en geroepen heiligen...."Gijs83 schreef:Hoezo? Waar zou ik dan moeite mee hebben?freek schreef:
Dan zul je misschien ook wel moeite hebben met de brieven van Paulus?
1 Kor 1: 2 "Aan de gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus,....."
2 Kor 1: 1 'Aan de gemeente Gods, die te Korinthe is met al de heiligen, die in geheel Achaje zijn"
...enz. Zoek het zelf maar eens op. Paulus spreekt alle gemeentes in zijn geheel aan, steevast als gemeente van God, heiligen, broeders etc.
Dus waarom zou een predikant, die Bijbels wil zijn, hem niet navolgen??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.JolandaOudshoorn schreef:Rom 1: 7 "Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods en geroepen heiligen...."
1 Kor 1: 2 "Aan de gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus,....."
2 Kor 1: 1 'Aan de gemeente Gods, die te Korinthe is met al de heiligen, die in geheel Achaje zijn"
...enz. Zoek het zelf maar eens op. Paulus spreekt alle gemeentes in zijn geheel aan, steevast als gemeente van God, heiligen, broeders etc.
Natuurlijk, je kunt 'net doen alsof', maar dat werkt niet. Of ja, het werkt oppervlakkigheid in de hand.
Kom jij in die kringen dan?Gijs83 schreef:De 'hervormde kringen' haalde ik er zelf bij van wat ik in de kringen gehoord heb of hoor.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik weet niet hoe gelovig de Korinthe-gemeente was (om maar een voorbeeld te noemen), als ik lees welke praktijken er plaatsvonden; en toch bleven ze aangesproken worden als gemeenten van God.Afgewezen schreef:Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.JolandaOudshoorn schreef:Rom 1: 7 "Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods en geroepen heiligen...."
Natuurlijk, je kunt 'net doen alsof', maar dat werkt niet. Of ja, het werkt oppervlakkigheid in de hand.
Dat klopt, maar toch kunnen we deze gemeente niet vergelijken met nu.freek schreef:Ik weet niet hoe gelovig de Korinthe-gemeente was (om maar een voorbeeld te noemen), als ik lees welke praktijken er plaatsvonden; en toch bleven ze aangesproken worden als gemeenten van God.Afgewezen schreef:Omdat Paulus schreef aan eerste-generatiegemeenten (vaak huisgemeenten). Dat is heel wat anders dan een gemeente die zich van generatie op generatie heeft ontwikkeld en waarbij zich een veel bredere 'zoom' (uitdrukking van ds. I. Kievit) van ongelovigen in de gemeente bevindt.JolandaOudshoorn schreef:Rom 1: 7 "Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods en geroepen heiligen...."
wat Afgewezen schreef was exact het antwoord wat ik ook onlangs van een predikant (dacht Ds. Klaassen) hoorde.
Wij hebben nu een kerk waar ook heel veel mensen uit gewoonte zitten.
Dat was daar nog niet zo zeer aan de orde.