Tiberius, ik ben blij dat je nu wel dieper ingaat op wat ik naar voren bracht. De problemen zijn gecompliceerd, doordat allerlei zaken door elkaar lopen. Dat maakt voor mij het zicht ook niet altijd even helder.
Tiberius schreef:Dat onzuivere element acht ik wel wezenlijk in deze discussie, omdat je als 4e kritiekpunt noemt: de hakken-in-het-zandreactie. Dat komt m.i. door het vermengen van wezenlijke kritiek met lokale of zelfs onterechte kritiek.
Verder willen we immers in dit topic de verbeterpunten boven water halen?
Om toch maar even op de 'lokale' kritiek in te gaan: natuurlijk is het niet erg wanneer een predikant wat dieper ingaat op een archeologische of aardrijkskundige situatie in een Bijbelgedeelte. Iets anders is het wanneer een prediking verzandt in verhaaltjes en details, en het Evangelie ergens in de marge aan de orde komt. Nu kun je zeggen dat dit mijn mening is en dat die niet terecht is. Oké, maar zo zie ik het en ik beschouw het wel terdege als terechte kritiek. Ik heb echter ook opgemerkt dat dít gelukkig geen gemeengoed is bij de GG-predikanten.
Het heeft echter wél te maken met het verbeterpunt dat ik naar voren bracht: dat predikanten eens echt goed studie moeten maken van de Bijbel. En dat betekent niet: zich verdiepen in allerlei onbelangrijke details of sappige wetenswaardigheidjes, maar zich gewonnen geven aan het Woord, luisteren naar de boodschap die in de eerste plaats tot hen als predikers komt en die zij moeten doorgeven aan de gemeente.
Maar het betekent ook dat predikanten het zich niet te 'gemakkelijk' moeten maken en uit elk Bijbelgedeelte meteen maar een geestelijke les denken te moeten halen, zonder zich wezenlijk verdiept te hebben in de echte boodschap.
Tiberius schreef:Het element dat ik niet herken (of toelichting op wil), is dat je anderen geen plek in de GG aan zou bevelen vanwege te veel niet-kloppende zaken. Dit vind ik een zeer triest punt namelijk.
Daarmee zeg je eigenlijk, dat weliswaar de noodzaak van bekering en wedergeboorte hoog gehouden wordt in de GG (in tegenstelling tot veel andere kerken), maar dat dat niet opweegt tegen andere zaken.
Als in een gemeente zondag aan zondag niet duidelijk het Evangelie klinkt, moet je dan jongelui daarnaar toe sturen onder het motto: 'maar hier leren we tenminste nog dat je bekeerd moet worden'?
Dat wordt toch wel heel lastig. Maar ik zie meteen ook het uitzichtloze van deze hele situatie.