Okee bedankt, maar dat is wat anders dan een substituut van kerk zijn. Volgens mij zeggen ze dat ze Christenen uit verschillende kerken samen aan de voeten van Christus willen brengen. Ik mag hopen dat ook refoforum niet geheel dit doel afwijst.Tiberius schreef:“Te midden van alle verwarring en verdeeldheid is het ons verlangen dat mensen uit verschillende kerken, met verschillende achtergronden elkaar weer zouden vinden aan de voeten van Christus.”parsifal schreef:Zou je nog even je punt zes willen herhalen voor de domme lezer (zoals ik) ik kan het niet vinden.
JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Nogmaals: Het gaat om de substituut-gedachte aan te tonen. Niet om het tweede deel van de zin.
Maar dat aantonen gaat je in elk geval niet lukken op basis van dit citaat. Hoe graag je het misschien ook zou willen...Tiberius schreef:Nogmaals: Het gaat om de substituut-gedachte aan te tonen. Niet om het tweede deel van de zin.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Nee, ik reageerde bij punt 5 oa. op jou opmerking dat HC de doodstaat van de mens zou loochenen.Tiberius schreef: 1) Erasmiaan constateert dat deze stichtingen zichzelf als subsituut zien.
2) Rochus vraagt waar hij dat gehoord of gelezen heeft.
3) Tiberius antwoordt dat dat in het visiedocje staat.
4) Rochus vraagt een citaat waaruit dat blijkt.
5) Na een timeout geeft Grace een ander dan het gevraagde citaat.
6) Tiberius wijst nu het gevraagde citaat wel aan.
Vervolgens kom je in punt 6 met en citaat over punt 1. Dit is je citaat:
En dit vind jij een opmerking waarin HC een subsituut zou vormen die zich afzet tegen de bestaande kerken? Dat is toch niet reëel?Tiberius schreef:“Te midden van alle verwarring en verdeeldheid is het ons verlangen dat mensen uit verschillende kerken, met verschillende achtergronden elkaar weer zouden vinden aan de voeten van Christus.”
Laat ik ook eens een duit in het zakje doen.
Als er honger is naar het Woord, en de kerk stilt die honger niet, wat ga je dan doen?
Op zoek.
Alleen vind ik persoonlijk alles wat geen kerk is, toch onbevredigend. Het belangrijkste is toch dat je 's zondags in je eigen gemeente gebouwd en gesticht wordt door het Woord.

Als er honger is naar het Woord, en de kerk stilt die honger niet, wat ga je dan doen?
Op zoek.
Alleen vind ik persoonlijk alles wat geen kerk is, toch onbevredigend. Het belangrijkste is toch dat je 's zondags in je eigen gemeente gebouwd en gesticht wordt door het Woord.
Ik vind daar geenszins in dat men zichzelf als substituut ziet. Dat Erasmiaan dit zou hebben toegelicht c.q. geconstateerd is mijns inziens onvoldoende om deze opvatting gestand te houden.Tiberius schreef:Lees even de hele context, Josephus.
Het ging om de substituut-gedachte aan te tonen.
je bedoeld met kerk een gebouw met een kerktoren?Afgewezen schreef:Laat ik ook eens een duit in het zakje doen.![]()
Op zoek.
Dan ging het daar dus al mis.Grace schreef:Nee, ik reageerde bij punt 5 oa. op jou opmerking dat HC de doodstaat van de mens zou loochenen.Tiberius schreef: 1) Erasmiaan constateert dat deze stichtingen zichzelf als subsituut zien.
2) Rochus vraagt waar hij dat gehoord of gelezen heeft.
3) Tiberius antwoordt dat dat in het visiedocje staat.
4) Rochus vraagt een citaat waaruit dat blijkt.
5) Na een timeout geeft Grace een ander dan het gevraagde citaat.
6) Tiberius wijst nu het gevraagde citaat wel aan.

Want je typte er letterlijk bij: "Rochus vroeg of je iets wilde citeren. Dat duurt nu wel heel erg lang, dan doe ik het vast wel even".
Bovendien ging het daar over mijn constatering, dat genoemde stichtingen een (terechte!) scheiding tussen kerken en geesten pogen te verdoezelen. En niet over mijn opmerking over de loochening van de doodsstaat van de mens.
Verder heb ik nergens beweerd, dat de HC de doodsstaat van de mens loochent. Daarmee druk je mij in een standpunt, dat ik nooit heb ingenomen.
Kijk, nu komen we ergens.Grace schreef:Vervolgens kom je in punt 6 met en citaat over punt 1. Dit is je citaat:
En dit vind jij een opmerking waarin HC een subsituut zou vormen die zich afzet tegen de bestaande kerken? Dat is toch niet reëel?Tiberius schreef:“Te midden van alle verwarring en verdeeldheid is het ons verlangen dat mensen uit verschillende kerken, met verschillende achtergronden elkaar weer zouden vinden aan de voeten van Christus.”
Want ik lees dat wel degelijk zo. En in de praktijk is dat ook het geval.
Kan deze topic niet beter in een andere rubriek worden gezet? Bij kerkbladen of hoe heet het bijvoorbeeld?
Nee, je plaatselijke gemeente en dan ook het overkoepelend kerkverband.Grace schreef:je bedoeld met kerk een gebouw met een kerktoren?Afgewezen schreef:Laat ik ook eens een duit in het zakje doen.![]()
Op zoek.
Je bedoelt dat je dat er in wilt lezen. Dat is nogal een verschil.Tiberius schreef: Kijk, nu komen we ergens.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Verder, Amice, staan er nog een aantal vragen mijnerzijds open, wat betreft het doel in de organisaties, vooral gezien hun kritiek. daar gaat je wel consequent aan voorbij.
Grace schreef:je bedoeld met kerk een gebouw met een kerktoren?Afgewezen schreef:Laat ik ook eens een duit in het zakje doen.![]()
Op zoek.
ik denk dat ik wel snap wat Afgewezen bedoelt
Als je in je eigen gemeente 'szondags gevoed word, heb je minder behoefte om naar een conferentie te gaan
verlang je er zelfs naar om elke zondag in je eigen gemeente te blijven! (dat hoor je dan zelfs van mensen die op vakantie gaan)
en het is ook eigenlijk wel de bedoeling dat je in je eigen gemeente gezond onderwijs en voedsel krijgt
door de leegte die ontstaat als dat niet gebeurt gaan m.n. jongelui op zoek
Kan zijn.Josephus schreef:Je bedoelt dat je dat er in wilt lezen. Dat is nogal een verschil.Tiberius schreef: Kijk, nu komen we ergens.
Maar het is ook in de praktijk het geval.
Wat dergelijke stichtingen consequent verdoezelen, is dat ze een felle anti-beweging zijn. Dat ware drijfveer is om de refo-jeugd die stenen voor brood zou krijgen met en voorwaardelijke prediking, eens even op een makkelijke manier aan het geloof helpen.
Dan kan er nog steeds meer honger zijn, en dat lijkt me niet ongezond.helma schreef:
Als je in je eigen gemeente 'szondags gevoed word, heb je minder behoefte om naar een conferentie te gaan
verlang je er zelfs naar om elke zondag in je eigen gemeente te blijven! (dat hoor je dan zelfs van mensen die op vakantie gaan)
Je slaat de spijker op de kop en dat is precies wat er nu het geval is.en het is ook eigenlijk wel de bedoeling dat je in je eigen gemeente gezond onderwijs en voedsel krijgt
door de leegte die ontstaat als dat niet gebeurt gaan m.n. jongelui op zoek