Pagina 9 van 17
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 10:31
door Zeemeeuw
In het artikel lees ik nergens dat ds. V. de bekering van Paulus 'normaal' vindt. Wel lees ik van 'grondtrekken' die in elke bekering te vinden zijn. Wat is daar mis mee?
In dit verband is het voorbeeld wel genoemd van de bladeren van een eik. Deze zijn allemaal verschillend, maar zijn wel allemaal herkenbaar als een eikenblad!
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 10:54
door Afgewezen
Bert Mulder schreef:sweelinck 25 schreef:Urk
02-08-08 10:00 Zendingsdag Mbuma
Zingen: Psalm 72:6 - 10
Ds. J. Veenendaal:
Handelingen 22:6-10
De bekering van Saulus van Tarsen
1. Een wonder van soevereine genade
2. Het wezen van zijn bekering
3. De vrucht van zijn bekering
Zingen: Psalm 19:4 - 5
Zonder dat ik weet wat de weleerwaarde ds. Veenendaal precies gepreekt heeft...
Is hij toch fout als hij de bekering van Saulus van Tarsen als normaal ziet...
Een bekering van een David, Johannes, Jeremiah, enz. is normaal
Daarom ook de Bijbelse aanmaning, voor ons om onze kinderen in de vreze des Heeren op te voeden. Dat kan niet als onze kinderen geestelijk dood zijn.
Wat weten wij van de bekering van David, van Johannes, van Jeremia, etc.?
Waarom zou in de Bijbel zo vaak tot bekering worden opgeroepen, ja, juist binnen het volk Israël, als de meeste bekeringen plaatsvinden op zeer jonge leeftijd?
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 11:18
door Kaw
Afgewezen schreef:Waarom zou in de Bijbel zo vaak tot bekering worden opgeroepen, ja, juist binnen het volk Israël, als de meeste bekeringen plaatsvinden op zeer jonge leeftijd?
Dit komt omdat we wedergeboorte en bekering gelijk trekken en bijbels gezien zijn wedergeboorte en bekering twee verschillende dingen. Je bekeerd je bij je wedergeboorte, maar bekering is niet zoals wedergeboorte een eenmalige gebeurtenis, maar een doorgaande zaak. Elke dag is er vermaning en bekering, op micro- (jij hoort de wet en bekent zonde en neemt je voor die na te laten) en en op macroniveau zoals dat het volk Israël zich bekeerde van bijvoorbeeld een jaren durende afgodendienst.
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 11:21
door Afgewezen
Kaw schreef:Afgewezen schreef:Waarom zou in de Bijbel zo vaak tot bekering worden opgeroepen, ja, juist binnen het volk Israël, als de meeste bekeringen plaatsvinden op zeer jonge leeftijd?
Dit komt omdat we wedergeboorte en bekering gelijk trekken en bijbels gezien zijn wedergeboorte en bekering twee verschillende dingen. Je bekeerd je bij je wedergeboorte, maar bekering is niet zoals wedergeboorte een eenmalige gebeurtenis, maar een doorgaande zaak. Elke dag is er vermaning en bekering, op micro- (jij hoort de wet en bekent zonde en neemt je voor die na te laten) en en op macroniveau zoals dat het volk Israël zich bekeerde van bijvoorbeeld een jaren durende afgodendienst.
Toch gaat die redenering niet helemaal op. Zeker werd het volk als geheel aangesproken op concrete zonden. Maar je ziet anderzijds dat er slechts een
overblijfsel was dat God vreesde. Het merendeel van het volk diende zich dus niet slechts te bekeren van hun concrete zonden, maar hun
hart moest veranderd worden. Dus wat wij bekering en wedergeboorte noemen, ja.
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 11:24
door Kaw
Afgewezen schreef:Kaw schreef:Afgewezen schreef:Waarom zou in de Bijbel zo vaak tot bekering worden opgeroepen, ja, juist binnen het volk Israël, als de meeste bekeringen plaatsvinden op zeer jonge leeftijd?
Dit komt omdat we wedergeboorte en bekering gelijk trekken en bijbels gezien zijn wedergeboorte en bekering twee verschillende dingen. Je bekeerd je bij je wedergeboorte, maar bekering is niet zoals wedergeboorte een eenmalige gebeurtenis, maar een doorgaande zaak. Elke dag is er vermaning en bekering, op micro- (jij hoort de wet en bekent zonde en neemt je voor die na te laten) en en op macroniveau zoals dat het volk Israël zich bekeerde van bijvoorbeeld een jaren durende afgodendienst.
Toch gaat die redenering niet helemaal op. Zeker werd het volk als geheel aangesproken op concrete zonden. Maar je ziet anderzijds dat er slechts een
overblijfsel was dat God vreesde. Het merendeel van het volk diende zich dus niet slechts te bekeren van hun concrete zonden, maar hun
hart moest veranderd worden. Dus wat wij bekering en wedergeboorte noemen, ja.
Ik vind dat je niet gelijk heb. Je hebt geen tegenspraak, maar een toevoeging op mijn verhaal. Er waren schijnbaar mensen die zich om bijvoorbeeld angst voor de straf zich enkel uiterlijk bekeerden. Oppervlakkige bekering zonder wedergeboorte is dus mogelijk.
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 11:36
door Afgewezen
Kaw schreef:Ik vind dat je niet gelijk heb. Je hebt geen tegenspraak, maar een toevoeging op mijn verhaal. Er waren schijnbaar mensen die zich om bijvoorbeeld angst voor de straf zich enkel uiterlijk bekeerden. Oppervlakkige bekering zonder wedergeboorte is dus mogelijk.
Volgens mij heb ik wel tegenspraak. Het is geen toevoeging op je verhaal. Wat ik zeg, is dit: de profeten riepen wel degelijk op tot een bekering van het
hart, wat wij dus wedergeboorte en bekering noemen, in navolging van het NT. Het gaat blijkbaar niet om een volk dat en masse bekeerd is in hun jonge jaren, maar nu weer even tot de orde geroepen moet worden. Dáár ligt mijn punt.
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 13:48
door Marco
Afgewezen schreef:Toch gaat die redenering niet helemaal op. Zeker werd het volk als geheel aangesproken op concrete zonden. Maar je ziet anderzijds dat er slechts een overblijfsel was dat God vreesde. Het merendeel van het volk diende zich dus niet slechts te bekeren van hun concrete zonden, maar hun hart moest veranderd worden. Dus wat wij bekering en wedergeboorte noemen, ja.
Maar dan gaat de redenering nog steeds op. Dat het hele volk werd opgeroepen zich te bekeren betekent niet dat er na de eerste bekering niet een doorgaande bekering nodig zou zijn. Het sluit elkaar helemaal niet uit.
De reden dat in de Bijbel zo vaak tot bekering wordt opgeroepen is trouwens nogal duidelijk: Het wordt er keer op keer bij gezet: Het volk begon de Baäl te dienen, de Asjera's, er werden gemengde huwelijken gesloten, enzovoort. Vaak leefde het volk niet eens uitwendig als verbondsvolk. De normale gang van zaken, namelijk dat de vaders de kinderen onderwijzen zouden, zoals dat in Exodus en Jozua een aantal keer als aanwijzing wordt gegeven ('en als uw kinderen vragen.. dan zult u..') bleef al achterwege. En juist omdat dat niet gebeurde, omdat het volk in plaats daarvan de afgoden achterna liep, en de zonden van Kanaän weer introduceerde, omdat zelfs de tempel werd ontheiligd met afgoderij (onder Manasse) kwam er een ballingschap.
Ondertussen moet het hart wél bekeerd worden. Natuurlijk. Maar over de eis, dat het hart zich bekeert gaat dit onderwerp niet - over die eis zijn we het wel eens. Het gaat er om, hoe dat gebeurt, en of je richtlijnen aan kan moet of zelfs mag geven om een bekering te toetsen, vooraf of achteraf. En het gaat er dus ook om, wanneer dat kan gebeuren.
En dan denk ik toch echt dat het mogelijk is, van jongsaf met Christus te leven. In een vorm van doorgaande bekering, dat wel. De geloofsopvoeding die in Exodus en Jozua wordt voorgeschreven wijst daar ook op. Ook die van Samuël, trouwens, ondanks dat hij de HEER pas 'echt' leerde kennen nadat hij was geroepen. En belangrijk is het eigenlijk niet eens. Van tientallen gelovigen lezen we geen bekeringsgeschiedenis. We lezen dat iemand godvrezend was, en daar moeten we het meestal mee doen. Dat zou voor ons vandaag ook genoeg moeten zijn.
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 14:43
door Afgewezen
Marco schreef:En dan denk ik toch echt dat het mogelijk is, van jongsaf met Christus te leven. In een vorm van doorgaande bekering, dat wel. De geloofsopvoeding die in Exodus en Jozua wordt voorgeschreven wijst daar ook op. Ook die van Samuël, trouwens, ondanks dat hij de HEER pas 'echt' leerde kennen nadat hij was geroepen.
Klopt. Alleen het is een verschil of we ervan uitgaan dat deze kinderen wedergeboren zijn of niet. Als je dat wel doet, ligt het gevaar levensgroot op de loer dat een netjes, godsdienstig leven wordt aangezien voor vruchten van wedergeboorte.
Marco schreef:En belangrijk is het eigenlijk niet eens. Van tientallen gelovigen lezen we geen bekeringsgeschiedenis. We lezen dat iemand godvrezend was, en daar moeten we het meestal mee doen. Dat zou voor ons vandaag ook genoeg moeten zijn.
Dat is waar. Maar het OT zegt ook wel iets over de bekering an sich. En daar mogen we het ook wel over hebben, zeker wanneer blijkt dat daar verschillend over gedacht wordt.
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 14:51
door Marco
Afgewezen schreef:Klopt. Alleen het is een verschil of we ervan uitgaan dat deze kinderen wedergeboren zijn of niet. Als je dat wel doet, ligt het gevaar levensgroot op de loer dat een netjes, godsdienstig leven wordt aangezien voor vruchten van wedergeboorte.
Er is onderscheid tussen:
1. ervan uitgaan dat ze wedergeboren zijn
2. geloven dat ze wedergeboren kunnen zijn
3. ervan uitgaan dat ze niet wedergeboren zijn
4. geloven dat ze niet wedergeboren kunnen zijn.
Uit angst voor het foutief aanzien van een netjes leven voor vruchten van wedergeboorte hoef je nog niet voor 3 of 4 te kiezen. Je kunt ook beter kijken.
En daar laat ik het maar even bij..
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 15:03
door Afgewezen
Marco, dat ben ik met je eens. In mijn eigen kerk wordt er m.i. te veel van uitgegaan dat kinderen nog wel niet bekeerd zullen zijn bijvoorbeeld. Dat is niet goed.
Maar bij gemeenten, waar de bekering als iets ongebruikelijks wordt gezien voor een net, meelevend kerkmens, heb ik ook het gevoel dat er iets niet klopt.
En daar laat ik het dan ook maar even bij.
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 16:52
door Jo-Ann

in drie dagen negen pagina's over de ware bekering.
Het is helaas weer een echte RF-discussie, met de bekende standpunten.
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 17:27
door Mister
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 18:15
door caprice
caprice schreef:Zeemeeuw schreef:@ Memento: van de hoorders te Berea lees ik dat zij eerst het woord met alle toegenegenheid ontvingen en vervolgens dat zij het onderzochten.
Het met toegenegenheid ontvangen komt mijns inziens minder goed uit de verf op dit forum. Ik hoop dat ik het mis heb, maar als het over de Gereformeerde Gemeenten gaat krijg ik dikwijls de indruk dat het is: met argwaan ontvangen en vervolgens (met een vergrootglas en met een ijver die beter besteed zou kunnen worden) naarstig onderzoeken of er geen kritische noten geplaatst kunnen worden.
U kent wellicht de uitspraak dat halve waarheden hele leugens zijn. Op grond van een krantenartikel (onder voorbehoud van de juistheid ervan) tot dergelijke uitspraken komen is natuurlijk nogal wat...
Klopt. Ook mijn gedachte.
Zomaar wat gedachten, overwegingen en stellingen:
- Christus stond in het Middelpunt, ook deze dag.
- Ds. Veenendaal heeft een uur gesproken. Dat kun je moeilijk samenvatten in een artikeltje.
- Voornamelijk ds. Veenendaal en ds. Klok hebben ernstig gewaarschuwd tegen de lijdelijkheid en dode orthodoxie.
- Een ieder die zich dagen bezig houdt met dit krantenartikeltje, doet zichzelf ernstig te kort verdraaiende de schriften tot zijn eigen verderf als de Heere het niet verhoedde.
- Beseffen we dat we hier over Gods knechten spreken? Wie Zijn volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan. Er was veel volk in de stad, waar ik meer achting voor heb dan wij als over elkaar buitelende nietes-welles-mensen.
- Het getuigt niet erg van ootmoed en liefde om zo vanuit de hoogte te spreken en een knecht Gods te ver of beoordelen op de ernstige boodschap die hij brengt. Het lijkt wel of er iets 'gezocht' wordt, of dat er een soort ondergrondse gevoelens zijn tegen de genoemde predikant, zendingsdag, schriftuurlijk bevindelijke waarheid, Mbuma, Gereformeerde Gemeenten (op de zendingsdag ging het GELUKKIG niet over kerkverbanden, hier helaas wel) of wat dan ook. Je zou eens moeten denken aan die mensen die de boodschap horen in Jeremia 35 vers 15:
Bekeert u toch een iegelijk van zijn bozen weg en maakt uw handelingen goed, en wandelt andere goden niet na om hen te dienen, zo zult gij in het land blijven dat Ik u en uw vaderen gegeven heb; maar gij hebt uw oor niet geneigd, noch naar Mij gehoord.
Zulk een ernstig Woord van God wat gepredikt wordt, en dat het volk in Jeruzalem (het centrum van de godsdienst) begon te discussieren. Wat bedoelt hij nou eigenlijk? Is hij wel zuiver? Handelingen goedmaken? Ik leef toch wel aardig netjes? Mijn wegje is niet zo boos. En dat ik dat of dat beeldje heb is toch niet zo'n ramp? Die mag ik er toch wel op nahouden? En we zijn toch het volk. En.... enzv.
Nee hoor. God heeft gesproken. En dat is niet voor tweeerlei uitleg vatbaar. We kunnen de schriften wel verdraaien tot ons eigen verderf, maar de Heere werkt op Zijn eer aan.
- Wie van de discuserende menigte is eigenlijk zelf aanwezig geweest om te ervaren dat het goed was? Ik raad een ieder van harte aan om D.V. volgend jaar ook mee te gaan naar Urk. Misschien dat er dan ook nog wel een plekje vrij is in de auto bij mij.
Kom ga met ons, en doe als wij!
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 18:37
door WSO
Kun je meteen de ster volgen.
Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 18:54
door Mister
- Een ieder die zich dagen bezig houdt met dit krantenartikeltje, doet zichzelf ernstig te kort verdraaiende de schriften tot zijn eigen verderf als de Heere het niet verhoedde.
Toe maar, je zegt wel heel wat hiermee.