Dat ds. Kort "vreemde talen" doceert is niet zo verwonderlijk. Voordat hij OGGN predikant werd in 1998, was hij, sedert 1993 NHK predikant in Garderen. Hij studeerde voordien aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Wij zouden hem de enige "beroeps theoloog" van de OGGN kunnen noemen. De andere drie predikanten (di. Gerritsen, Klok en Molendijk) waren voorheen werkzaam in de argrarische sector.Joortje schreef:Ik heb bij onze ouderling even navraag gedaan naar de opleiding van de oud ger. gem. studenten..
Hij vertelde dat de studenten een jaar lang 2 ochtenden per week bij een ds. moeten komen om te studeren (de ene ochtend bij ds. Kort, de andere ochtend bij ds. Gerritsen). Aan het huiswerk hebben ze echt een week werk (volgens lerend ouderling Zwartbol).
Ze krijgen les in 7 vakken, o.a. dogmatiek, vreemde talen (ds. Kort heeft zelf ook het e.e.a. aan taalkennis), kerkgeschiedenis, 'preek'-onderwijs, en verder wist onze ouderling het niet..
Ze moeten preken uitschrijven, die worden nagekeken door de dominee waar ze les van hebben.
Voordat ze voor de gemeente mogen preken, moeten ze eerst een proefpreek houden voor de 'commissie', en als dat goed gaat, mogen ze gaan preken.
(Bij de Ger. Gem. in Ned. mogen de studenten tijdens het studiejaar niet preken).
Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe
Atze
Wat ik me wel eens afvraag is, hoe het komt dat deze beroepstheoloog ds. Kort, zonder zijn gave en genade in het geding te brengen, zijn naam soms geen eer aandoet, vanwege dat hij een zeer lange reden kan uitspreken en dat in één lange monotone d(r)eun en supersnelle aaneenschakeling van woorden en termen, waar de grootste helft van zijn toehoorders helemaal niets meer van begrijpt!astroguy schreef:Dat ds. Kort "vreemde talen" doceert is niet zo verwonderlijk. Voordat hij OGGN predikant werd in 1998, was hij, sedert 1993 NHK predikant in Garderen. Hij studeerde voordien aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Wij zouden hem de enige "beroeps theoloog" van de OGGN kunnen noemen. De andere drie predikanten (di. Gerritsen, Klok en Molendijk) waren voorheen werkzaam in de argrarische sector.Joortje schreef:Ik heb bij onze ouderling even navraag gedaan naar de opleiding van de oud ger. gem. studenten..
Hij vertelde dat de studenten een jaar lang 2 ochtenden per week bij een ds. moeten komen om te studeren (de ene ochtend bij ds. Kort, de andere ochtend bij ds. Gerritsen). Aan het huiswerk hebben ze echt een week werk (volgens lerend ouderling Zwartbol).
Ze krijgen les in 7 vakken, o.a. dogmatiek, vreemde talen (ds. Kort heeft zelf ook het e.e.a. aan taalkennis), kerkgeschiedenis, 'preek'-onderwijs, en verder wist onze ouderling het niet..
Ze moeten preken uitschrijven, die worden nagekeken door de dominee waar ze les van hebben.
Voordat ze voor de gemeente mogen preken, moeten ze eerst een proefpreek houden voor de 'commissie', en als dat goed gaat, mogen ze gaan preken.
(Bij de Ger. Gem. in Ned. mogen de studenten tijdens het studiejaar niet preken).
Je zou zeggen dat hem dit niet is bijgebracht tijdens het 'preek'onderwijs aan de Rijksuniversiteit.
Maar ik haast me om, zoals ik al zei, niet aan zijn roeping en genade te twijfelen.
Trouw heeft eind 2005 eens een artikel serie geschreven over de verschillende manieren van preken in de verschillende Nederlandse kerken. Een geluidsfragment van ds. Gerritsen was opgenomen als representant van de bevindelijke kerken. http://www.trouw.nl/deverdieping/religi ... 118286.eceaccoord schreef:Wat ik me wel eens afvraag is, hoe het komt dat deze beroepstheoloog ds. Kort, zonder zijn gave en genade in het geding te brengen, zijn naam soms geen eer aandoet, vanwege dat hij een zeer lange reden kan uitspreken en dat in één lange monotone d(r)eun en supersnelle aaneenschakeling van woorden en termen, waar de grootste helft van zijn toehoorders helemaal niets meer van begrijpt!astroguy schreef:Dat ds. Kort "vreemde talen" doceert is niet zo verwonderlijk. Voordat hij OGGN predikant werd in 1998, was hij, sedert 1993 NHK predikant in Garderen. Hij studeerde voordien aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Wij zouden hem de enige "beroeps theoloog" van de OGGN kunnen noemen. De andere drie predikanten (di. Gerritsen, Klok en Molendijk) waren voorheen werkzaam in de argrarische sector.Joortje schreef:Ik heb bij onze ouderling even navraag gedaan naar de opleiding van de oud ger. gem. studenten..
Je zou zeggen dat hem dit niet is bijgebracht tijdens het 'preek'onderwijs aan de Rijksuniversiteit.
Maar ik haast me om, zoals ik al zei, niet aan zijn roeping en genade te twijfelen.
Van ds. Ledeboer was bekend, hoewel hij gestudeerd had in Leiden, dat hij zijn studie een beetje achter zich liet nadat hij buiten de NHK kwam te staan in 1840. M.a.w. hij preekte meer op het gevoel sindsdien dan dat hij met een doorwrochte en exegetisch verantwoorde preek kwam. Ik meen dat hier de bron licht van de preekwijze in de OGGN en ook van de weerstand tegen een wetenschappelijke studie.
Atze
Hoe dat komt kan ik je wel vertellen. ds. Kort heeft een gehoorprobleem waardoor hij geluiden heel hard hoort, een soort overgevoeligheid. Ook de geluiden uit de kerk en de geluids-installatie heeft hij dus last van. Neem de hopeloze akoestiek van de meeste kerkgebouwen erbij (harde vloeren, wanden en dak) en dan begrijp je dat hij het niet makkelijk heeft. Hij gaat dan zachter praten (om er minder last van te hebben) en sneller (om de echo vanuit de kerk vóór te blijven). In zijn eigen gemeente wordt nu aan een nieuwe geluids-installatie gewerkt waardoor hij minder last zal hebben.accoord schreef:Wat ik me wel eens afvraag is, hoe het komt dat deze beroepstheoloog ds. Kort, zonder zijn gave en genade in het geding te brengen, zijn naam soms geen eer aandoet, vanwege dat hij een zeer lange reden kan uitspreken en dat in één lange monotone d(r)eun en supersnelle aaneenschakeling van woorden en termen, waar de grootste helft van zijn toehoorders helemaal niets meer van begrijpt!
Voor de rest maakt ds. Kort inderdaad serieus werk van zijn preken en studeert voortdurend, hij leest onder andere ook in de grondtalen om tot een goede exegese te komen. En aan zijn roeping en genade hoef je zeker niet te twijfelen.
Dat is natuurlijk het nadeel van een academische opleiding: praktijkonderwijs krijg je er niet.accoord schreef:Wat ik me wel eens afvraag is, hoe het komt dat deze beroepstheoloog ds. Kort, zonder zijn gave en genade in het geding te brengen, zijn naam soms geen eer aandoet, vanwege dat hij een zeer lange reden kan uitspreken en dat in één lange monotone d(r)eun en supersnelle aaneenschakeling van woorden en termen, waar de grootste helft van zijn toehoorders helemaal niets meer van begrijpt!astroguy schreef:Dat ds. Kort "vreemde talen" doceert is niet zo verwonderlijk. Voordat hij OGGN predikant werd in 1998, was hij, sedert 1993 NHK predikant in Garderen. Hij studeerde voordien aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Wij zouden hem de enige "beroeps theoloog" van de OGGN kunnen noemen. De andere drie predikanten (di. Gerritsen, Klok en Molendijk) waren voorheen werkzaam in de argrarische sector.Joortje schreef:Ik heb bij onze ouderling even navraag gedaan naar de opleiding van de oud ger. gem. studenten..
Daarom krijgen de meeste acadamische studenten na een bepaalde tijd preekbevoegdheid... :idea:Erasmiaan schreef:Dat is natuurlijk het nadeel van een academische opleiding: praktijkonderwijs krijg je er niet.accoord schreef:Wat ik me wel eens afvraag is, hoe het komt dat deze beroepstheoloog ds. Kort, zonder zijn gave en genade in het geding te brengen, zijn naam soms geen eer aandoet, vanwege dat hij een zeer lange reden kan uitspreken en dat in één lange monotone d(r)eun en supersnelle aaneenschakeling van woorden en termen, waar de grootste helft van zijn toehoorders helemaal niets meer van begrijpt!astroguy schreef:Dat ds. Kort "vreemde talen" doceert is niet zo verwonderlijk. Voordat hij OGGN predikant werd in 1998, was hij, sedert 1993 NHK predikant in Garderen. Hij studeerde voordien aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Wij zouden hem de enige "beroeps theoloog" van de OGGN kunnen noemen. De andere drie predikanten (di. Gerritsen, Klok en Molendijk) waren voorheen werkzaam in de argrarische sector.Joortje schreef:Ik heb bij onze ouderling even navraag gedaan naar de opleiding van de oud ger. gem. studenten..
In Kampen heb je ook tijdens de opleiding verplichte stage die in aantal kerken "gelopen" worden onder begeleiding van de plaatselijke predikanten.Erasmiaan schreef:Dat is natuurlijk het nadeel van een academische opleiding: praktijkonderwijs krijg je er niet.accoord schreef:Wat ik me wel eens afvraag is, hoe het komt dat deze beroepstheoloog ds. Kort, zonder zijn gave en genade in het geding te brengen, zijn naam soms geen eer aandoet, vanwege dat hij een zeer lange reden kan uitspreken en dat in één lange monotone d(r)eun en supersnelle aaneenschakeling van woorden en termen, waar de grootste helft van zijn toehoorders helemaal niets meer van begrijpt!astroguy schreef:Dat ds. Kort "vreemde talen" doceert is niet zo verwonderlijk. Voordat hij OGGN predikant werd in 1998, was hij, sedert 1993 NHK predikant in Garderen. Hij studeerde voordien aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Wij zouden hem de enige "beroeps theoloog" van de OGGN kunnen noemen. De andere drie predikanten (di. Gerritsen, Klok en Molendijk) waren voorheen werkzaam in de argrarische sector.Joortje schreef:Ik heb bij onze ouderling even navraag gedaan naar de opleiding van de oud ger. gem. studenten..
Atze
- Oude-Waarheid
Wanneer ben je eigenlijk vicaris? heeft dat ook met bovengenoemde te maken?memento schreef:De meeste kerkelijke opleidingen aan universiteiten lossen dat op door de laatste 2 jaar preekbevoegdheid te geven, en verplichte praktijk-stages in te lassen.Dat is natuurlijk het nadeel van een academische opleiding: praktijkonderwijs krijg je er niet.
En hoe zit dat met de feedback?memento schreef:De meeste kerkelijke opleidingen aan universiteiten lossen dat op door de laatste 2 jaar preekbevoegdheid te geven, en verplichte praktijk-stages in te lassen.Dat is natuurlijk het nadeel van een academische opleiding: praktijkonderwijs krijg je er niet.
Re: Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe
Er is mij ter ore gekomen dat dhr. P. van der Veen vorige week 's zondags ergens zou voorgaan, voor het eerst, maar door bijzondere omstandigheden zaterdagavond is opgenomen in een 'inrichting'. Zo vertelde men het mij. Ik hoop van harte dat het niet waar is. Weet iemand hier iets over?
Onze ouderling ( hij zou niet mijn gemeente voorgaan) zei idd dat hij niet was voorgegaan. Ik heb vernomen dat het was door de zenuwen dat hij niet kon voorgaan. Dat hij opgenomen is in een inrichting is mij onbekend, ik zie dat als element wat gebruikt is om het verhaal sterker te maken.
Wat wordt er toch weer gepraat! Het werd echt al weer doorverteld hoor: van Veen zit in een inrichting! Hopelijk ontvangt hij vrijmoedigheid om wel voor te gaan!sunlover schreef:Onze ouderling ( hij zou niet mijn gemeente voorgaan) zei idd dat hij niet was voorgegaan. Ik heb vernomen dat het was door de zenuwen dat hij niet kon voorgaan. Dat hij opgenomen is in een inrichting is mij onbekend, ik zie dat als element wat gebruikt is om het verhaal sterker te maken.
Hij zou in Goudswaard voorgaan maar was verhinderd door ziekte, uit betrouwbare bron.accoord schreef:Wat wordt er toch weer gepraat! Het werd echt al weer doorverteld hoor: van Veen zit in een inrichting! Hopelijk ontvangt hij vrijmoedigheid om wel voor te gaan!sunlover schreef:Onze ouderling ( hij zou niet mijn gemeente voorgaan) zei idd dat hij niet was voorgegaan. Ik heb vernomen dat het was door de zenuwen dat hij niet kon voorgaan. Dat hij opgenomen is in een inrichting is mij onbekend, ik zie dat als element wat gebruikt is om het verhaal sterker te maken.
De vraag is natuurlijk wel of dit gepraat is of dat dit echt zo is! Ik heb van iemand vernomen, die in de Oud. Ger. Gem. zit, dat deze man inderdaad in een psychatrische inrichting is opgenomen! Maar ik kan het ook niet met zekerheid zeggen! Wel heftig overigens! Hoewel ik van iemand ook goed kan voorstellen dat er zenuwen zijn als je voor het eerst voorgaat! Ik hoop dat er morgen (18 maart) iemand is die feitelijke informatie heeft! Praatjes moeten zo snel mogelijk uit de lucht worden gehaald!accoord schreef:Wat wordt er toch weer gepraat! Het werd echt al weer doorverteld hoor: van Veen zit in een inrichting! Hopelijk ontvangt hij vrijmoedigheid om wel voor te gaan!sunlover schreef:Onze ouderling ( hij zou niet mijn gemeente voorgaan) zei idd dat hij niet was voorgegaan. Ik heb vernomen dat het was door de zenuwen dat hij niet kon voorgaan. Dat hij opgenomen is in een inrichting is mij onbekend, ik zie dat als element wat gebruikt is om het verhaal sterker te maken.