Waarom is Jezus ontvangen van de Heilige Geest en niet door Jozef? Als Adam niet het ganse menselijke geslacht vertegenwoordigde toen hij at, waarom zijn wij dan nu onder de wet?Johannes777 schreef:Kinderdoop staat nergens in de bijbel. Geef mij één tekst waarin staat dat kinderen gedoopt werden. Niet met huis aankomen, want als wij een soldaat naar afganistan sturen, gaan ook zijn vrouw en kinderen niet mee. Zoals bijv. Cornelius ook uit Rome kwam...
Erfzonde: Het Woord van God zegt dat we allen in zonde geboren zijn. Maar we overtreden pas de wet van God als we die voor de eerste keer overtreden. En ieder mens zal dat doen, want hij heeft een zondig karakter(natuur). Dit moet vernieuwd worden. En dit wordt vernieuwd als de mens de Geest van God ontvangt.
Gods zegen,
Johannes
De gezonde kinderdoop
Re: De gezonde kinderdoop
Wie bedoel je met "wij"? Ik dacht dat de gelovigen juist NIET onder de wet zijn, maar onder de genade?!Erasmiaan schreef:Waarom is Jezus ontvangen van de Heilige Geest en niet door Jozef? Als Adam niet het ganse menselijke geslacht vertegenwoordigde toen hij at, waarom zijn wij dan nu onder de wet?Johannes777 schreef:Kinderdoop staat nergens in de bijbel. Geef mij één tekst waarin staat dat kinderen gedoopt werden. Niet met huis aankomen, want als wij een soldaat naar afganistan sturen, gaan ook zijn vrouw en kinderen niet mee. Zoals bijv. Cornelius ook uit Rome kwam...
Erfzonde: Het Woord van God zegt dat we allen in zonde geboren zijn. Maar we overtreden pas de wet van God als we die voor de eerste keer overtreden. En ieder mens zal dat doen, want hij heeft een zondig karakter(natuur). Dit moet vernieuwd worden. En dit wordt vernieuwd als de mens de Geest van God ontvangt.
Gods zegen,
Johannes
Wel erfsmet, maar geen erfschuld, dus. Lees psalm 51 nog eens aandachtig. Vooral vers 7. Doe dat ook uit de NBV en controleer die vertaling. Die berust hier zeker niet op inlegkunde (strongcode 05771).Johannes777 schreef:Erfzonde: Het Woord van God zegt dat we allen in zonde geboren zijn. Maar we overtreden pas de wet van God als we die voor de eerste keer overtreden. En ieder mens zal dat doen, want hij heeft een zondig karakter(natuur).
-
De bijbel spreekt met grote nadruk, dat het pas geoorloofd is om gedoopt te worden, wanneer men van ganser harte gelooft. In het oude verbond werden alleen de jongens/mannen besneden, in het nieuwe verbond, zijn man en vrouw, dienstknecht en vrije... enz hetzelfde. Iedereen moet tot erkentenis van de waarheid komen en zich keren tot de Levende God. Op grond van het geloof in de Levende God, Jezus Christus is het geoorloofd om gedoopt te worden.
Ik ga weer aan het werk mensen. De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinig!
Gods zegen,
Johannes
Ik ga weer aan het werk mensen. De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinig!
Gods zegen,
Johannes
- Bert Mulder
- Contacteer:
Betekend deze weigering om met bewijzen te komen, dat je je dwalingen niet uit de Schrift kunt bewijzen?Johannes777 schreef:De bijbel spreekt met grote nadruk, dat het pas geoorloofd is om gedoopt te worden, wanneer men van ganser harte gelooft. In het oude verbond werden alleen de jongens/mannen besneden, in het nieuwe verbond, zijn man en vrouw, dienstknecht en vrije... enz hetzelfde. Iedereen moet tot erkentenis van de waarheid komen en zich keren tot de Levende God. Op grond van het geloof in de Levende God, Jezus Christus is het geoorloofd om gedoopt te worden.
Gods zegen,
Johannes
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johannes,Ariene schreef:Dus eigenlijk kan jij er niets aan doen, maar komt het door de rest wat er eigenlijk ook niets aan kan doen???Johannes777 schreef:Toen ik bijvoorbeeld ongehoorzaam was aan mijn ouders, misschien op 2 jarige leeftijd ofzo. Dit kwam omdat ik in een zondige natuur, zonder Gods geest in mij, op aarde werd gezet.
Nu, omdat ik mag weten wedergeboren te zijn, en daardoor Gods Geest te hebben ontvangen, is het mogelijk te strijden tegen de zonden.
Nog steeds val ik in de zonde, maar dat komt omdat ik nog steeds leef in een kapotte wereld en last heb van mijn oude vlees, dat nog niet verheerlijkt is. Rijkhalzend zie ik dan ook uit om eenmaal met een verheerlijkt lichaam de Heere God groot te kunnen maken.
Gods zegen,
Johannes
Wanneer je weer op RF komt wil ik graag antwoord op deze vraag!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Dat kan ik wel voor je doen.Ariene schreef:Johannes,Ariene schreef:Dus eigenlijk kan jij er niets aan doen, maar komt het door de rest wat er eigenlijk ook niets aan kan doen???
Het antwoord is: nee, we komen als een onbeschreven blad op de wereld, een tabula rasa. We worden pas door de omgeving verdorven, maar kunnen ook uit onszelf goede dingen doen.
Dat is in het kort de dwaalleer van Pelagius en zijn volgelingen.
maar blijkbaar een omgeving die ook al is bedorven door de omgeving...enz... enz. enz..tot waar en wanneer??Tiberius schreef:Dat kan ik wel voor je doen.Ariene schreef:Johannes,Ariene schreef:Dus eigenlijk kan jij er niets aan doen, maar komt het door de rest wat er eigenlijk ook niets aan kan doen???
Het antwoord is: nee, we komen als een onbeschreven blad op de wereld, een tabula rasa. We worden pas door de omgeving verdorven, maar kunnen ook uit onszelf goede dingen doen.
Dat is in het kort de dwaalleer van Pelagius en zijn volgelingen.
Maar hoe kunnen we als we volmaakt ter wereld komen gaan zondigen?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus, geachte Johannes,
Je zegt geen deel te hebben aan de val van Adam?
Hoe leg je dan Rom. 5 uit, waar de verzoening in Christus verbonden wordt met de val van Adam?
Je zegt geen deel te hebben aan de val van Adam?
Hoe leg je dan Rom. 5 uit, waar de verzoening in Christus verbonden wordt met de val van Adam?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wij = het ganse menselijke geslacht (dat niet in Christus is).Klaio schreef:Wie bedoel je met "wij"? Ik dacht dat de gelovigen juist NIET onder de wet zijn, maar onder de genade?!Erasmiaan schreef:Waarom is Jezus ontvangen van de Heilige Geest en niet door Jozef? Als Adam niet het ganse menselijke geslacht vertegenwoordigde toen hij at, waarom zijn wij dan nu onder de wet?Johannes777 schreef:Kinderdoop staat nergens in de bijbel. Geef mij één tekst waarin staat dat kinderen gedoopt werden. Niet met huis aankomen, want als wij een soldaat naar afganistan sturen, gaan ook zijn vrouw en kinderen niet mee. Zoals bijv. Cornelius ook uit Rome kwam...
Gods zegen,
Johannes
Ik praat liever niet in termen van: wij, gelovigen, of: ik, de bekeerde man. Maar goed, dat terzijde.
Vooralsnog weigert Johannes te antwoorden. Niemand gelooft zijn dwalingen maar ik ben bang dat wij hem ook niet van zijn eigen dwalingen afkrijgen.
't Is jammer dat er zo vaak mensen zijn die meer licht menen te hebben dan onze geachte voorouderen. Keer op keer blijkt dat de Bijbel lezen niet gaat zonder een uitlegger. Allerhande dwalingen ontstaan daardoor. Maar 't belangrijkste zal toch zijn dé Uitlegger, Eén uit duizend te hebben tot Onderwijzer.
Weet jij het antwoord op je eerste vraag? Sorry, maar hierover theologiseren lijkt me niet nuttig.Erasmiaan schreef:
Waarom is Jezus ontvangen van de Heilige Geest en niet door Jozef? Als Adam niet het ganse menselijke geslacht vertegenwoordigde toen hij at, waarom zijn wij dan nu onder de wet?
Verder houd ik niet echt meer van deze discussies. Wel zou ik willen vragen of Johannes777 wil ingaan op de bezwaren die gemaakt worden tegen zijn beweringen. Nu komt het te gemakkelijk over.
En alsjeblieft ga niet direct lopen zeuren om slotjes of een ban, gewoon standpunten geven lijkt me ook wel nuttig, ook als iemand niet direct alles onderschrijft wat in de 3 formulieren staat. (Moet Mayflower dan ook weg?)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Omdat als Hij door Jozef was ontvangen hij niet zonder zonde zou zijn geweest maar erfzonde en erfsmet gehad zou hebben. En dit antwoord is nu juist nuttig in deze discussie. Want als Johannes777 gelijk zou hebben had Jezus gewoon uit aardse ouders geboren kunnen worden. Zijn Godheid had hem vanaf het moment dat hij de leeftijd had om de wet te overtreden voor struikelen kunnen behoeden.parsifal schreef:Weet jij het antwoord op je eerste vraag? Sorry, maar hierover theologiseren lijkt me niet nuttig.Erasmiaan schreef:
Waarom is Jezus ontvangen van de Heilige Geest en niet door Jozef? Als Adam niet het ganse menselijke geslacht vertegenwoordigde toen hij at, waarom zijn wij dan nu onder de wet?
Misschien is het beter dat hij deze discussie uit de weg gaat. Die wordt al eeuwen gevoerd, beide partijen hebben Bijbelse onderbouwingen en denken dat hun type doop de Bijbels juiste is. Al die argumenten heb je al regelmatig gehoord dus als hij alles weer zou gaan noemen, zou daarmee het geschil worden opgelost? Zouden we dan aan het eind het met elkaar eens zijn? De een zou zeggen: Dan zou hij overtuigd kinderdoper worden. De ander zegt: Dan wordt hij zeker volwassendoper. Kortom, misschien is het zinniger om het hierbij te laten. Johannes, we kennen het volwassendopersstandpunt. Johannes, je kent ons standpunt. Als je er argumenten voor wil, er zijn talloze boeken over geschreven. Lees er eens een, dan snap je waarom wij op bijbelse gronden de kinderdoop hebben. Wie de volwassendoop grote flauwe kul vindt raad ik aan eens een boek over volwassendoop te lezen en de Bijbelse argumenten daarvoor, misschien ga je er dan iets meer van begrijpen.Bert Mulder schreef:Betekend deze weigering om met bewijzen te komen, dat je je dwalingen niet uit de Schrift kunt bewijzen?Johannes777 schreef:De bijbel spreekt met grote nadruk, dat het pas geoorloofd is om gedoopt te worden, wanneer men van ganser harte gelooft. In het oude verbond werden alleen de jongens/mannen besneden, in het nieuwe verbond, zijn man en vrouw, dienstknecht en vrije... enz hetzelfde. Iedereen moet tot erkentenis van de waarheid komen en zich keren tot de Levende God. Op grond van het geloof in de Levende God, Jezus Christus is het geoorloofd om gedoopt te worden.
Gods zegen,
Johannes
En laten we ons verder maar focussen op Christus en de navolging van Hem, de zaken waar het werkelijk om gaat, dat wat ons bindt. In plaats van dat wat ons scheidt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hm ja maar God is zo machtig. Als hij van stenen kinderen van Abraham kan maken, had Hij dan niet uit twee zondige mensen Zijn kind geboren doen worden die zijn Zoon was, zonder zonde, behalve de zonde die Hij van de mensheid had geeerfd, om die naar het kruis te dragen? We leren zelf toch ook dat Jezus zonder zonde was en toch dat Hij onze zonden droeg? Als Jezus uit Jozef en Maria verwekt was als Zoon van God maar niet zou zondigen, zou Hij toch slechts de erfzonde van de mens dragen maar zelf niet zondigen? En die erfzonde zou met de zonden van alle mensen aan het kruis genageld worden.Erasmiaan schreef:Omdat als Hij door Jozef was ontvangen hij niet zonder zonde zou zijn geweest maar erfzonde en erfsmet gehad zou hebben. En dit antwoord is nu juist nuttig in deze discussie. Want als Johannes777 gelijk zou hebben had Jezus gewoon uit aardse ouders geboren kunnen worden. Zijn Godheid had hem vanaf het moment dat hij de leeftijd had om de wet te overtreden voor struikelen kunnen behoeden.parsifal schreef:Weet jij het antwoord op je eerste vraag? Sorry, maar hierover theologiseren lijkt me niet nuttig.Erasmiaan schreef:
Kortom, ik weet niet of het wijs is om zo te theologiseren. Er is een heel helder en eenvoudige vraag waarom Jezus ontvangen is van de Heilige Geest en geboren uit de maagd Maria. Omdat God ons dat openbaart in zijn Woord. Daarom is dat zo gebeurt. God heeft dat zo bedacht. Dat lijkt me meer dan voldoende antwoord.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Als je de discussie gevolgd had, zou je dit niet zeggen. J777 roept juist op om niets naast de Bijbel te lezen.Marnix schreef:Misschien is het beter dat hij deze discussie uit de weg gaat. Die wordt al eeuwen gevoerd, beide partijen hebben Bijbelse onderbouwingen en denken dat hun type doop de Bijbels juiste is. Al die argumenten heb je al regelmatig gehoord dus als hij alles weer zou gaan noemen, zou daarmee het geschil worden opgelost? Zouden we dan aan het eind het met elkaar eens zijn? De een zou zeggen: Dan zou hij overtuigd kinderdoper worden. De ander zegt: Dan wordt hij zeker volwassendoper. Kortom, misschien is het zinniger om het hierbij te laten. Johannes, we kennen het volwassendopersstandpunt. Johannes, je kent ons standpunt. Als je er argumenten voor wil, er zijn talloze boeken over geschreven. Lees er eens een, dan snap je waarom wij op bijbelse gronden de kinderdoop hebben. Wie de volwassendoop grote flauwe kul vindt raad ik aan eens een boek over volwassendoop te lezen en de Bijbelse argumenten daarvoor, misschien ga je er dan iets meer van begrijpen.Bert Mulder schreef:Betekend deze weigering om met bewijzen te komen, dat je je dwalingen niet uit de Schrift kunt bewijzen?
En laten we ons verder maar focussen op Christus en de navolging van Hem, de zaken waar het werkelijk om gaat, dat wat ons bindt. In plaats van dat wat ons scheidt.
Als je de discussie gevolgt zou hebben zou je gezien hebben dat het me niet om de vraag te doen was maar om het antwoord, als Bijbelse waarheid. Jezus is ontvangen van de Heilige Geest opdat hij zonder zonde zou zijn. Als we daar vanaf wijken vervallen we van de ene dwaling in de andere.Hm ja maar God is zo machtig. Als hij van stenen kinderen van Abraham kan maken, had Hij dan niet uit twee zondige mensen Zijn kind geboren doen worden die zijn Zoon was, zonder zonde, behalve de zonde die Hij van de mensheid had geeerfd, om die naar het kruis te dragen? We leren zelf toch ook dat Jezus zonder zonde was en toch dat Hij onze zonden droeg? Als Jezus uit Jozef en Maria verwekt was als Zoon van God maar niet zou zondigen, zou Hij toch slechts de erfzonde van de mens dragen maar zelf niet zondigen? En die erfzonde zou met de zonden van alle mensen aan het kruis genageld worden.
Kortom, ik weet niet of het wijs is om zo te theologiseren. Er is een heel helder en eenvoudige vraag waarom Jezus ontvangen is van de Heilige Geest en geboren uit de maagd Maria. Omdat God ons dat openbaart in zijn Woord. Daarom is dat zo gebeurt. God heeft dat zo bedacht. Dat lijkt me meer dan voldoende antwoord.Hm ja maar God is zo machtig. Als hij van stenen kinderen van Abraham kan maken, had Hij dan niet uit twee zondige mensen Zijn kind geboren doen worden die zijn Zoon was, zonder zonde, behalve de zonde die Hij van de mensheid had geeerfd, om die naar het kruis te dragen? We leren zelf toch ook dat Jezus zonder zonde was en toch dat Hij onze zonden droeg? Als Jezus uit Jozef en Maria verwekt was als Zoon van God maar niet zou zondigen, zou Hij toch slechts de erfzonde van de mens dragen maar zelf niet zondigen? En die erfzonde zou met de zonden van alle mensen aan het kruis genageld worden.Erasmiaan schreef:Omdat als Hij door Jozef was ontvangen hij niet zonder zonde zou zijn geweest maar erfzonde en erfsmet gehad zou hebben. En dit antwoord is nu juist nuttig in deze discussie. Want als Johannes777 gelijk zou hebben had Jezus gewoon uit aardse ouders geboren kunnen worden. Zijn Godheid had hem vanaf het moment dat hij de leeftijd had om de wet te overtreden voor struikelen kunnen behoeden.parsifal schreef:
Weet jij het antwoord op je eerste vraag? Sorry, maar hierover theologiseren lijkt me niet nuttig.
Kortom, ik weet niet of het wijs is om zo te theologiseren. Er is een heel helder en eenvoudige vraag waarom Jezus ontvangen is van de Heilige Geest en geboren uit de maagd Maria. Omdat God ons dat openbaart in zijn Woord. Daarom is dat zo gebeurt. God heeft dat zo bedacht. Dat lijkt me meer dan voldoende antwoord.
Dit soort mogelijkheden te bedenken is onheilig.