De Geest Zelf getuigt met onze geest dat.... Rom: 8?refo schreef:De meningen zijn echter verdeeld hóé dat vastmaken gebeurt.
Of bedoel je met je vraag op iets anders?
De Geest Zelf getuigt met onze geest dat.... Rom: 8?refo schreef:De meningen zijn echter verdeeld hóé dat vastmaken gebeurt.
Wie lien75 is weet ik niet. Maar wat je zegt is wel wat ik in feite ook bedoel.lien75 schreef:Een mens buiten Christus probeert de wet te houden uit slaafse vrees. Maar kent niets van de vergevende liefde voor zondaren. Het houden van de wet lukt niet. Het brengt geen eeuwige zaligheid maar eeuwig verderf.ejvl schreef:Zonder bevinding, geen vergeving DIA, alleen een falend menselijk vergeven, geen echte vergeving als bekeringsvrucht.-DIA- schreef:Maar is dan de bevinding niet meer dan het doen van Gods geboden?
Was dan de rijke jongeling niet dicht bij het Koninkrijk der Hemelen?
Hij onderhield de geboden. Maar.... Je weet het wel.
Bevinding, dat mag duidelijk zijn, en ik wou het nog eens herhalen, is meer
dan enkel uiterlijk het gebod Gods houden.
Dat is wel onze dure plicht. Maar geen levende bevinding op zich.
Bij waar geloof is daar Wet en Evangelie.
Een christen heeft leren verstaan, bevindelijk vanuit de Schrift, dat Christus voor en in zijn/haar plaats aan de vloek van de wet heeft voldaan. Dat in Hem alles vervuld is. En van daaruit volgt het navolgen van Christus, die de Wet volkomen hield, niet uit slaafse vrees maar kinderlijke gehoorzaamheid. En iedere dag opnieuw. En steeds dieper zal een christen ervaren en ontdekt worden aan het niet kunnen houden van de wet. En zal hij de betekenis van het werk van Christus ook meer en meer verstaan. In de hemel pas ten volste... Een christen zal zijn of haar geloofsoog op Christus houden. Omdat de Heere zijn haar zonden, het niet kunnen houden van, zal zien maar bedekt met het verzoenend bloed van Zijn geliefde Zoon die de Wet volkomen vervulde. Wat een wonder!
Maar misschien is het handig om eerst helder te hebben wat DIA onder bevinding verstaat en wat ejvl daaronder verstaat? Bedoelen jullie precies hetzelfde?
Om het nu eens grondig te bestuderen, zou ik aanbevelen om het hele werkjeejvl schreef:Ik had een fout gemaakt met verplaatsen van bestanden DIA, bij deze alsnog:
https://www.dropbox.com/sh/y0bqhg1i86yrbl7/-nUFgNSttV
Maar DIA, als je dit bovenstaande kunt zeggen hoe kom je dan tot onderstaande uitspraak eerder in dit toppic?-DIA- schreef:Wie lien75 is weet ik niet. Maar wat je zegt is wel wat ik in feite ook bedoel.lien75 schreef:Een mens buiten Christus probeert de wet te houden uit slaafse vrees. Maar kent niets van de vergevende liefde voor zondaren. Het houden van de wet lukt niet. Het brengt geen eeuwige zaligheid maar eeuwig verderf.ejvl schreef:Zonder bevinding, geen vergeving DIA, alleen een falend menselijk vergeven, geen echte vergeving als bekeringsvrucht.-DIA- schreef:Maar is dan de bevinding niet meer dan het doen van Gods geboden?
Was dan de rijke jongeling niet dicht bij het Koninkrijk der Hemelen?
Hij onderhield de geboden. Maar.... Je weet het wel.
Bevinding, dat mag duidelijk zijn, en ik wou het nog eens herhalen, is meer
dan enkel uiterlijk het gebod Gods houden.
Dat is wel onze dure plicht. Maar geen levende bevinding op zich.
Een christen heeft leren verstaan, bevindelijk vanuit de Schrift, dat Christus voor en in zijn/haar plaats aan de vloek van de wet heeft voldaan. Dat in Hem alles vervuld is. En van daaruit volgt het navolgen van Christus, die de Wet volkomen hield, niet uit slaafse vrees maar kinderlijke gehoorzaamheid. En iedere dag opnieuw. En steeds dieper zal een christen ervaren en ontdekt worden aan het niet kunnen houden van de wet. En zal hij de betekenis van het werk van Christus ook meer en meer verstaan. In de hemel pas ten volste... Een christen zal zijn of haar geloofsoog op Christus houden. Omdat de Heere zijn haar zonden, het niet kunnen houden van, zal zien maar bedekt met het verzoenend bloed van Zijn geliefde Zoon die de Wet volkomen vervulde. Wat een wonder!
Maar misschien is het handig om eerst helder te hebben wat DIA onder bevinding verstaat en wat ejvl daaronder verstaat? Bedoelen jullie precies hetzelfde?
Laten we dan duidelijk zijn: Bevinding is het bevinden van wat God in en aan de ziel werkt, en
dan bedoel ik de weg die God met Zijn volk houdt om hem te brengen waar hij van zichzelf
nooit kan en wil komen. Dat is de waarachtige bekering des mensen. Lees hiervoor ook (weer!)
het boekje van prof. Wisse. De bekering is een Goddelijk werk waar de mens totaal buiten
valt. Hoewel het werk wel in de mens wordt gewerkt, is dat geen werk van een mens.
De mens leert bij bevinding dat hij een grote vijand van God is. Een mens die zo leert walgen
van zichzelf. Van nature zijn we liefhebbers van onszelf, en zouden we nog boos worden
als ons 'geloof' door een mens niet zou worden overgenomen.
Het gaat om het ware geloof, door God gewerkt. Een afsterven van de oude, en een opstanding
van de nieuwe mens. Dat is een pijnlijk sterven. Professor Wisse zegt dan ook dat dit sterven
een vlees kruisigende weg is. Niet met het zwaard gedood, maar met Christus gekruisigd. Dit
is een pijnlijke dood, een stervensproces dat pas eindigt als de mens de aarde verlaat. Ik
citeer hier vrij, in eigen woorden, wat prof. Wisse zegt.
Ik zou de link willen plaatsen van het luisterboek van prof. Wisse. Vraag: Wil iemand die daartoe de wijsheid heeft dit luisterboek voor mij in zijn geheel zo downloaden, zodat ik ze toch kan plaatsen.
Daarmee lijk je te suggeren dat bevinding niet nodig is om te kunnen spreken over en vanuit werkelijke vergeving en om werkelijk te kunnen vergeven!Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ik geloof dat ik dit boek wel kan aanbevelen.
Het zal naar ik vermoedt niet zo diep bevindelijk zijn, maar dat vereist deze stof
ook niet zo.
Ik bedoelde dat het een wat minder diepe geestelijke stof is. Het is meer een praktische stoflien75 schreef:Maar DIA, als je dit bovenstaande kunt zeggen hoe kom je dan tot onderstaande uitspraak eerder in dit toppic?-DIA- schreef:Wie lien75 is weet ik niet. Maar wat je zegt is wel wat ik in feite ook bedoel.lien75 schreef: Een mens buiten Christus probeert de wet te houden uit slaafse vrees. Maar kent niets van de vergevende liefde voor zondaren. Het houden van de wet lukt niet. Het brengt geen eeuwige zaligheid maar eeuwig verderf.
Laten we dan duidelijk zijn: Bevinding is het bevinden van wat God in en aan de ziel werkt, en
dan bedoel ik de weg die God met Zijn volk houdt om hem te brengen waar hij van zichzelf
nooit kan en wil komen. Dat is de waarachtige bekering des mensen. Lees hiervoor ook (weer!)
het boekje van prof. Wisse. De bekering is een Goddelijk werk waar de mens totaal buiten
valt. Hoewel het werk wel in de mens wordt gewerkt, is dat geen werk van een mens.
De mens leert bij bevinding dat hij een grote vijand van God is. Een mens die zo leert walgen
van zichzelf. Van nature zijn we liefhebbers van onszelf, en zouden we nog boos worden
als ons 'geloof' door een mens niet zou worden overgenomen.
Het gaat om het ware geloof, door God gewerkt. Een afsterven van de oude, en een opstanding
van de nieuwe mens. Dat is een pijnlijk sterven. Professor Wisse zegt dan ook dat dit sterven
een vlees kruisigende weg is. Niet met het zwaard gedood, maar met Christus gekruisigd. Dit
is een pijnlijke dood, een stervensproces dat pas eindigt als de mens de aarde verlaat. Ik
citeer hier vrij, in eigen woorden, wat prof. Wisse zegt.
Ik zou de link willen plaatsen van het luisterboek van prof. Wisse. Vraag: Wil iemand die daartoe de wijsheid heeft dit luisterboek voor mij in zijn geheel zo downloaden, zodat ik ze toch kan plaatsen.
Daarmee lijk je te suggeren dat bevinding niet nodig is om te kunnen spreken over en vanuit werkelijke vergeving en om werkelijk te kunnen vergeven!Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ik geloof dat ik dit boek wel kan aanbevelen.
Het zal naar ik vermoedt niet zo diep bevindelijk zijn, maar dat vereist deze stof
ook niet zo.
Verder ben ik een redelijk nieuw forumlid, zoals je aan het aantal postings kunt zien...
Heb je prof. Wisse gelezen? Of gehoord? Die brengt hetzelfde ook naar voren.Coosje schreef:Kinderen van God worstelen juist overal mee opdat ze zouden leren, iedere keer maar weer:
"Zonder Mij kunt gij niets doen". "Uw vrucht wordt uit Mij gevonden".
Als het zulk een vergeving mag zijn als vrucht uit Christus dan kunnen ze alles vergeven wat hun ook is aangedaan.
Ik moet in dit verband ook denken over een verhaal wat ik ooit eens hoorde over Corrie ten Boom. Die jaren later tegenover haar kampbeul kwam te staan...Coosje schreef:Kinderen van God worstelen juist overal mee opdat ze zouden leren, iedere keer maar weer:
"Zonder Mij kunt gij niets doen". "Uw vrucht wordt uit Mij gevonden".
Als het zulk een vergeving mag zijn als vrucht uit Christus dan kunnen ze alles vergeven wat hun ook is aangedaan.