Curatorium GGiN woensdag 30 mei

Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Kislev schreef:Altijd gedacht dat de GGiN idd nog wel 1 is en ook de prediking weinig gewijzigd is. Niet helemaal dus.
Iig maak ik me daar in de OGG wel zorgen om. Ds. van der Poel en ds. Smits bijv. hadden toch echt meer te zeggen dan de huidige predikanten in de OGG. Dat lijkt wel eens 1 en dezelfde preek die overal herhaald wordt. Hoe goed bedoelt ook.

Het kan ook in de GG wellicht armer geworden zijn dan vroeger. Maar als ik bijv. ds. Gunst hoor dan denk ik beslist niet 'die preekt erover en niet eruit'.
Wel oppassen: Ik zeg niet dat men het niet eens is over de leer, en in dat opzicht niet 1 is.
Wel zie ik verschraling in de prediking bij de nieuwe generatie predikanten.
Het jammere bij de OGG vind ik inderdaad ook dat door de zeer sterke benadering van bevinding het een prediking wordt van "in herhaling vallen" en niet sterk vanuit de tekst preken. Over hen wil ik overigens ook niet generaliserend spreken. Ook daarin is verschil.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Kislev schreef: Het kan ook in de GG wellicht armer geworden zijn dan vroeger. Maar als ik bijv. ds. Gunst hoor dan denk ik beslist niet 'die preekt erover en niet eruit'.
Er zijn wel meer ds. in de GG die uit het Woord prediken en niet alleen maar eróver. Dat heb ik tenminste ervaren.
En als er minder "beslag" ligt dan ligt dat niet aan de predikant maar aan de mensen zelf die het allemaal nog op eigen houtje willen doen en zich niet willen laten leiden door God's onmisbare Geest. En als de Geest niet werkt dan is er idd. geen beslag.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Oude Paden

Afgewezen schreef:Zo zie je maar dat een kerkverband ook niet in staat is om de Geest 'vast te houden', Hij waait waarheen Hij wil.
De zorgen die OP heeft, deel ik wat betreft de GG. Er is veel oppervlakkigheid, merk je ook aan het doen en laten van de mensen. Er is geen 'beslag' meer, zoals dat heet.
Of het dan een oplossing is om naar de GGiN te gaan, betwijfel ik.
De oplossing is denk ik:
Als je in eigen gemeente de waarheid nog zuiver kan beluisteren (ook al is er verschraling waar ye nemen die m.i. algemeen is) blijven!
En door de weeks predikanten bezoeken ongeacht een kerkverband die de volle raad Gods verkondigen.
Oude Paden

Na al het geschrevene:

Waar me dit gewoon door opvalt is als je veel leest.
Al je preken leest van o.a.:
Ds. Fraanje, Zandt, Dorsman, F. Bakker, Heikoop, Fransen, Smits enz. lees je gewoon meer onderwijs in ALLE gangen en wegen en niet alleen de weg tot Christus.
Er blijven er ook nog wel maar zijn m.i. zeldzaam :
Denk bv. aan Ds. Roos, P. Blok, (wel heel andere persoonlijkheden maar m.i. wel met een diepgang)
Hiermee zeg ik niet dat de anderen geen geroepen knechten zijn!

Het aller belangrijkste:bij deze topic blijft: Bij jezelf beginnen!

Ik merk wel als ik steeds weer post dat ik het allemaal een beetje mechanisch vind worden. Het is allemaal wel erg beredeneerd als ik teruglees. Maar goed...het is m.i. een objectieve kijk.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Kislev schreef:Altijd gedacht dat de GGiN idd nog wel 1 is en ook de prediking weinig gewijzigd is. Niet helemaal dus.
Iig maak ik me daar in de OGG wel zorgen om. Ds. van der Poel en ds. Smits bijv. hadden toch echt meer te zeggen dan de huidige predikanten in de OGG. Dat lijkt wel eens 1 en dezelfde preek die overal herhaald wordt. Hoe goed bedoelt ook.

Het kan ook in de GG wellicht armer geworden zijn dan vroeger. Maar als ik bijv. ds. Gunst hoor dan denk ik beslist niet 'die preekt erover en niet eruit'.
ik post niet zo fanatiek meer maar hier wil ik wel even op reageren want het is gewoon niet waar

Ik hoor gelukkig bijna iedere week onze eigen predikant maar die paar keer dat er een preek gelezen wordt valt mij altijd op dat het vroeger ook niet alles was. Ds. Vd Poel, hij preekte af en toe heel gunnend en daar is niks mis mee, maar hij wordt niet voor niets soms de "verhaaltjes-dominee" genoemd. Ik hoor ook nog wel eens preken van ds. Mieras. Die gaan soms ook over wat hij afgelopen week in krant gelezen had. De ds. die één en dezelfde preek steeds herhaalde (nou oké, hij had er een paar) is nu geschorst.

Ik hoor nu een OGGiN-dominee die in de NHK zijn opleiding heeft genoten. En die nog steeds werk maakt van z'n studie, dat hoor je er beslist wel aan af. Ook de uitleg vanuit de grondtalen wordt niet vergeten. Hij heeft ook wel eens een zondag dat het wat minder gaat en met z'n gezondheid is en ook wel eens pruttelen. Maar met grote regelmaat gaat er echt wel wat vanuit. Hij preekt met de Heere als een schaduw aan zijn rechterhand. Als de Heere er niet is wordt het een worsteling, en hij kan slecht toneelspelen dus dat merk je dan. Dat hij minder te zeggen heeft dan de predikanten van vroeger wil ik beslist en met kracht bestrijden. Dat is echt niet zo.

De GG en de GGiN ken ik minder goed. Gevoelsmatig ben ik meer een rechtse hervormde dan GG(iN).
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude Paden schreef:Het is allemaal wel erg beredeneerd als ik teruglees. Maar goed...het is m.i. een objectieve kijk.
Zeker, je geeft objectief weer hoe jij er tegenaan kijkt.
Anderen zullen daar ongetwijfeld heel anders tegenaan kijken, en dat is vanuit hún standpunt even objectief.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oke, Mona Lisa, daar heb je denk wel weer gelijk in. Al houd ik er niet zo van dat na een dik kwartier met de preek wordt gestopt omdat de Geest er niet is. Dat geloof ik gewoon niet. Of zoals de vrouw van mijn predikant dan zegt tegen haar man: had je maar wat harder moeten studeren.

Misschien is het toch wel waar wat bij kerkvisitaties vaak wordt gezegd: er zijn wel ritselingen maar het doorbrekend werk wordt gemist.

Verder ben ik blij met deze discussie. Zonder dat kerkverbanden en/of dominees afgekraakt worden komen we stap voor stap tot diepere wezenlijke zaken.
Klavier

Bericht door Klavier »

knip
Oude Paden schreef:Al je preken leest van o.a.:
Ds. Fraanje, Zandt, Dorsman, F. Bakker, Heikoop, Fransen, Smits enz. lees je gewoon meer onderwijs in ALLE gangen en wegen en niet alleen de weg tot Christus.
Het gaat m.i. niet zozeer over oppervlakkig, diepgaand of rechtzinnig, maar het benoemen van wat het juiste evenwicht hoort te zijn. Als ik persoonlijk onderwijs krijg van de weg tot Christus, onderwijs over Zijn Werk, verdiensten, Ambten etc. dan heb ik genoeg. Want al die gangen en standen, hoe waar ook, daar kun je de eeuwigheid niet mee in. Wel met Christus. Paulus heeft altijd geroemd in de Zaligmaker, enkel Hem gepredikt, net als Petrus met Pinksteren. Dat er gangen en standen volgen zal waar zijn, maar dat is het gevolg van de prediking, niet het onderwerp van de prediking. Laat het genoemd worden tot pastorale leiding, maar laat het niet geleerd worden, want met kennis van bevinding creëer je zo enkel maar mensen die vanuit de bevinding hun zaligheid willen bouwen, enkel vanuit het gevoel de zekerheid gaan zoeken in plaats van in Christus. Het gevaar is mijns inziens te groot om gangen en standen als leeronderdeel, als dogmatisch stuk te verhandelen in de prediking. Het hoort enkel in het pastoraat, en in de prediking als illustratie. Zo was het in de reformatie en de eerste helft van de nadere reformatie.
Ik meen te kunnen stellen dat door de tijd heen, met name in de nadere reformatie er een verschuiving heeft plaats gevonden. Genoemde voorbeeld over een aanwezigheid van standen en gangen in de prediking is is hooguit te herkennen op enig moment in de nadagen van de nadere reformatie. Echt kenmerkend voor diepgaande prediking is het daarmee nog niet te noemen, laat staan als enig ijkpunt voor het ware te noemen. Dat is selectief met de reformatie en nadere reformatie omgaan. Neemt niet weg dat er in de beginperiode van de nadere reformatie wel degelijk gesproken werd over standen en gangen, maar nooit dusdanig dat het als een vast stramien en als zodanig als kenmerkend voor het ware werd bestempeld. Pas de laatste decennia van de 18e eeuw en daarna en door hen die deze periode als ijkpunt bleven hanteren is de nadruk op standen en gangen als wezenlijk bestanddeel van de prediking geleerd.
Lees de oude schrijvers uit de 16e een 17 eeuw eens, en de gangen en standen zijn heel anders, dat wil zeggen, niet gesystematiseerd of voorwaardelijk door er een chronologie of 'route' voor te leren.
Koelman en Hellebroek bestraffen de kleinen in de genade nog met een pastorale bemoediging enerzijds en een scherpe bestraffing anderzijds. Comrie, Lampe en Van der Groe bijvoorbeeld koesteren de kleinen vanwege het inmiddels gestandaardiseerde systeem van de gangen. Er is vanuit de kerkgeschiedenis dus meer aan te wijzen dan wat de genoemde predikanten leerden. Ik denk dat genoemde predikanten (en vele anderen uit de kringen van de kruisgemeenten) vooral te herkennen zijn in de predikers van de nadagen van de nadere reformatie maar daarentegen niet in de eerste periode van de nadere reformatie.
Daarmee zou ik zelf niet durven stellen dat predikanten die standen en gangen minder op de voorgrond stellen of zelfs 'ten koste laten gaan' voor het prediken van Christus(!) minder rechtzinnig zouden zijn. Je komt dan toch in conflict met de Ledeboerianen, ds. Hendrik de Cock en vooral de reformatoren en bekende nadere reformatoren als Voetsius, Hellenbroek, Smytegeldt, Van der Hagen, Tuinman, Beukelman enz. En dan heb ik het nog niet eens over Rutherforth en Boston, die in Nederland al heel bekend waren. Maar over gangen en standen lees je bij hen vrijwel niets. Wel over de vruchten van de Geest, maar dat is niet hetzelfde.
Dit uitgebreide verhaal is een poging om een stuk bewustzijn te bewerkstelligen op de kerkhistorie. Er wordt vanuit allerlei oudvaders maar al te vaak hier en daar wat bijeen gesprokkeld om allerlei verschillende kerk-eigen opvattingen te verdedigen. Ook om het ware van het niet-ware te onderscheiden. Zo komt het ook in dit topic voor dat wat de ene voor oppervlakkigheid houdt de ander voor Bijbels. Biede zullen hun oudvaders erbij weten te vinden. Maar wie kent de achtergronden van de tijd, de accenten van de prediking vanwege de toenmalige theologische twisten, maatschappelijke omstandigheden etc? Dat speelt wel een rol.
En het is puur vanuit de historie aan te wijzen dat er tussen 1600 en 1900 er zich grote verschuivingen hebben voorgedaan op theologisch terrein. Ter rechter en ter linkerzijde! Dat zou ons allemaal terughoudend moeten maken in het noemen van namen van predikanten als voorbeeld van waar, rechtzinnig, diepgravend etc. Je kunt mijns inziens hooguit stellen dat ds. A in jaar zoveel dat en dat leerde en die accenten legden. Maar verhef dat nooit eenzijdig tot ijkpunt, want dan creëer als vanzelf kerkmuren en 'liggingen'.

Wat we doorgaans voor 'rechts' houden is vooral te herkennen in de nadagen van de nadere reformatie, en wat we als links bestempelen zien we vooral terug in de eerdere periode van de nadere reformatie. Beide kunnen zich beroepen op de vaderen, maar besef wel dat de 'vaderen' door de tijd heen ook verschuivingen laten zien. En dan komt het me voor dat kerkverbanden als GG en GGiN zich vooral onderscheiden door verschillende ijkpunten in de kerkhistorie te hanteren.
En dat de oude GG meer geörienteerd was op de nadagen van de nadere reformatie lijkt me gezien de genoemde predikanten gewoonweg een feit. Tegelijkertijd met het gegeven dat predikanten die voor meer links doorgingen er ook altijd bij geweest zijn en gewaardeerd werden. Ds. Kok, die niet in het lijstje staat, is zelfs ooit tot voorzitter van de Generale Synade gekozen waarbij ds. Kersten voorbij werd gestemd. :wink:
Ik bedoel maar: een bepaalde soort predikanten hoeft niet representatief te zijn voor het hele kerkverband, laat staan normerend voor de predikanten die de hoofdzaken en de bijzaken net wat anders onderverdelen.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Ander

Bericht door Ander »

Wel verhelderend Klavier. Inderdaad is het zo dat bijv. de vierschaarbeleving, zonder daar inhoudelijk op in te gaan, in opmars kwam binnen een groep in de tijd van de nadere reformatie. Dus de gangen en standen van het oude volk wel of niet preken? Als het maar schriftuurlijk bevindelijk is. Maar jou betoog en een beetje kennis van de verschillen en liggingen binnen onze vaderen gebiedt wat nuchterheid in de manier van preken van onze verschillende predikanten.

Al is het zo dat in de tijd van genoemde predikanten Heikoop, Fraanje, vd. Poel etc. etc. etc. er over kerkmuren heen veel overeenkomst was in diepgang, oftewel gangen en standen. En, gelukkig, nu ook nog, maar wel veel minder.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:Want al die gangen en standen, hoe waar ook, daar kun je de eeuwigheid niet mee in. Wel met Christus.
Dat is natuurlijk waar, Klavier, maar dan wel een toegepaste Christus aan het hart. Of laat ik het anders zeggen: een Christus Die ik heb leren kennen en in Wie ik geloof. Dat kun je nooit stellen tegenover de beleving (of je dat nu gangen en standen noemt of niet), maar dat maakt de beleving uit.
Klavier schreef:Zo komt het ook in dit topic voor dat wat de ene voor oppervlakkigheid houdt de ander voor Bijbels. Beiden zullen hun oudvaders erbij weten te vinden.
Ja, je hebt oppervlakkige oudvaders en minder oppervlakkige oudvaders. Dus moeten we maar niet al te veel focussen op de oudvaders, al kunnen we uiteraard kennis van hen nemen.
Het gaat er maar om: wat heb ík nodig om voor God te kunnen bestaan?
Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:Want al die gangen en standen, hoe waar ook, daar kun je de eeuwigheid niet mee in. Wel met Christus.
Dat is natuurlijk waar, Klavier, maar dan wel een toegepaste Christus aan het hart. Of laat ik het anders zeggen: een Christus Die ik heb leren kennen en in Wie ik geloof. Dat kun je nooit stellen tegenover de beleving (of je dat nu gangen en standen noemt of niet), maar dat maakt de beleving uit.
Eens. Maar dan wel met de opmerking dat de beleving niet en nooit vooraf is te systematiseren. De bevinding is er. De toepassing als term vind ik niet zo geweldig. Dat is suggereert een passiviteit die haaks staat op de oproep van geloof en bekering. De Bijbel stelt de toehoorders schuldig aan het Evangelie. Een 'toepassing' leren en uitgeplozen al beschouwend in de prediking voorhouden is heel vrijblijvend en gunt de luisteraar de nodige afwachtendheid!
De toepassing als term kun je beter vervangen door wat het werkelijk inhoudt: Als verloren zondaar naar Christus.
Als je blijft hameren op 'toepassing' en enkel de gangen in gesystematiseerde bevindelijke gevoelsbeschrijvingen brengt in de prediking, dan is er iets mis. Het is zaak vooral de Bijbelse voorbeelden van de prediking als ijkpunt nemen. En dan blijft er ruimte genoeg voor een stuk bevindelijkheid, die kenmerkend is voor het ware geloof! Maar zonder dat de bevindelijkheid als de enige wijze van toetsing van de 'toepassing' gehanteerd wordt. Laat de bevinding reden zijn tot aansporing de Heere te dienen. Niet om de eigen wedergeboorte te duiden of de verkiezing vast te maken. Want dat is het gevaar dat op de loer ligt. Bevinding is kenmerkend, maar niet als een systeem, laat staan als grond om zaken van eeuwigheidsbelang op te maken. Geloof richt zich op de Zaligmaker, niet op de toepassing in eigen bevinding, ook al is de bevinding als zodanig een feit als Gods Geest werkt. Niet de zieleroerselen zijn het houvast, maar waar het ons brengt: Aan de voeten van de Zaligmaker.
Afgewezen schreef:
Klavier schreef:Zo komt het ook in dit topic voor dat wat de ene voor oppervlakkigheid houdt de ander voor Bijbels. Beiden zullen hun oudvaders erbij weten te vinden.
Ja, je hebt oppervlakkige oudvaders en minder oppervlakkige oudvaders. Dus moeten we maar niet al te veel focussen op de oudvaders, al kunnen we uiteraard kennis van hen nemen.
Het gaat er maar om: wat heb ík nodig om voor God te kunnen bestaan?
Geloof, hoop en liefde. Dááraan is het ene nodige te herkennen.
Oppervlakkigheid of niet is niet te meten aan de mate van bevindelijkheid. Ik zou zelfs denken dat de meest bevindelijke preek de meest oppervlakkige is als het niet meer is dan dat.
De minst oppervlakkige prediking stelt de zondaar als zondaar voor Gods Aangezicht. En tegelijkertijd een overvloed van genade in Christus voor de grootste der zondaren. Gods Woord naspreken is de enige diepgang die diep genoeg gaat om zondaarsharten te verbrijzelen. Aanvullingen met wat een zondaar dan allemaal gaat voelen is hooguit illustratief en ter verduidelijking.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Er zijn veel wijze woorden gezegd in dit topic. Er wordt ook droefheid geuit over oppervlakkigheid in de prediking.
Maar moeten we hiermee ook niet bij onszelf beginnen? Een dominee is ook mens van zichzelf en moet ook van genade leven. Hoe vaak praten we niet over dominees en vergeten we ervoor te bidden?

Zelfs Paulus (die toch geen oppervlakkige prediker genoemd kan worden) vraagt het aan zijn gemeente: Houdt sterk aan in het gebed, en waakt in hetzelve met dankzegging; Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur des woord opene, om te spreken de verborgenheid van Christus,...
Paulus ervoer het blijkbaar ook dat het moeizamer ging om de verborgenheid van Christus te preken als er geen biddende gemeente was.
Oude Paden

Lydianne schreef:Er zijn veel wijze woorden gezegd in dit topic. Er wordt ook droefheid geuit over oppervlakkigheid in de prediking.
Maar moeten we hiermee ook niet bij onszelf beginnen? Een dominee is ook mens van zichzelf en moet ook van genade leven. Hoe vaak praten we niet over dominees en vergeten we ervoor te bidden?

Zelfs Paulus (die toch geen oppervlakkige prediker genoemd kan worden) vraagt het aan zijn gemeente: Houdt sterk aan in het gebed, en waakt in hetzelve met dankzegging; Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur des woord opene, om te spreken de verborgenheid van Christus,...
Paulus ervoer het blijkbaar ook dat het moeizamer ging om de verborgenheid van Christus te preken als er geen biddende gemeente was.
Is waar hoor!
We moeten oppassen weer niet te belanden in een discussie: "geen goede dominees meer, en vroeger wel".
Dat was niet mijn bedoeling. Het was alleen om aan te geven dat ook in de GGiN niet meer de diepgang, eenheid en eenvoud heerst als ten tijde van Ds. Mallan, van Beek, Pannekoek, Ligtenberg e.d.. De tijdgeest tornt ook hard in de GGiN.
Ook wilde ik aangeven dat in andere verbanden ook nog Gods ware knechten zijn. En dat veel GGiN-ters zich dat ook moeten realiseren. Want ik ervaar soms een barre wereldgelijkvormigheid bij GGiN leden met een bizar kerkisme, en een hoge mate van afwachtendheid t.o.v. de ernstige prediking. Ook ervaar is welleens dat er niet goed meer word geluisterd. Als men de termen hoort is men al tevreden.
En altijd blijft het: Bij mezelf beginnen!
geledu

Bericht door geledu »

Lydianne schreef:. Er wordt ook droefheid geuit over oppervlakkigheid in de prediking.
We kunnen ons ook afvragen of de oppervlakkigheid die wij denken te constateren , nu werkelijk oppervlakkigheid is.
Ik denk dat we moeten uitkijken om zo negatief te denken over allerlei zaken.

- als we blijven roepen dat de prediking oppervlakkig is dan geloven we het ook, en kunnen we niet met zegen onder de prediking verkeren.
- als we niet anders horen dat er weinig mensen meer bekeerd worden dan geloven we dat ook, en dan kan een mens zo aan het twijfelen gebracht worden of het werk wel waarheid is.
- als er steeds geroepen wordt dat er geen doorbrekend werk meer is , als gevolg daarvan gebeurd dat dan ook.

Wij zien oppervlakkige prediking zo menigmaal, als bepaalde bevindelijke wegen ontbreken in de prediking, maar het zou pas oppervlakkig zijn als Christus ontbreekt in de prediking.

En dan is het waar, er is ook oppervlakkige prediking , waar de mens in het middelpunt gesteld wordt, waar de mens gewezen wordt op zijn bevindingen en gestaltes.
Waar een Christus gepredikt wordt , alleen aan bepaalde geadresseerden , die schuldig en verslagen moeten zijn voor dat ze tot Christus zouden mogen vluchten
Waar gronden gelegd worden in allerlei gestaltes, buiten de bewuste kennis aan Christus.

Wat een arme , oppervlakkige prediking.

En dan is het ook waar dat we bij ons zelf moeten beginnen, en dat er gebed moet zijn voor de predikant, maar ook de prediker heeft een verantwoordelijkheid in deze.
Onder een oppervlakkige prediking, kan een gemeente in slaap gesust worden.
Om zo in een bed van zorgeloze, dodelijke eigengerechtigde lijdelijkheid, voor eeuwig om te komen.

Een prediker zal moeten prediken als een stervende tot de stervenden.
Wat zal die appellerende prediking, onder Gods zegen, vruchten voortbrengen.

(aangepast vanwege verschrikkelijke taalfouten :oops:)
Laatst gewijzigd door geledu op 02 jun 2007, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik geloof, en daar ligt volgens mij in elk geval een van de oorzaken van het 'verval', dat er veel Christus wordt gepredikt zónder rechtvaardigmaking.
Dat geeft een preek vaak iets onbevredigends: er kan dan veel goeds worden gezegd, maar juist datgene wat erop aan komt, wordt gemist.
Plaats reactie