Uitnodiging voor conferentie

Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Gian schreef:Antikakel, probeer wat meer lezingen te beluisteren van SRA en haertcry. Het is ronduit een aanklacht te zeggen dat Rom. eenzijdig geciteerd wordt.

Verder hoop ik dat je in de toekomst nog eens gaat snakken naar lessen in de heiligmaking. Ik vind ze nauwelijks in onze gemeente's. Dat is mijn aanklacht.
Ik ben blij dat andere gelegenheden gebruikt mogen worden tot onderwijs.
Ik ga op deze insinuaties niet in.
Ik ben vaak naar SRA-bijeenkomsten en Heart Cry geweest, maar ik ben er onlangs mee gestopt, omdat het Bijbelse spoor verlaten is op sommige punten.
Ik ben een beetje bang van die mensen die zo gefocust zijn op heiligmaking en ondertussen boordevol kritiek zitten op hun (door God ingestelde) gemeente en de prediking aldaar. Dan heb je kennelijk Fillipenzen 1 niet goed gelezen.
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

rekcor schreef:
Anti-quoq schreef:Al die mensen zullen het ongetwijfeld goed bedoelen, en ik hou hier geen pleidooi voor zware praatjes en het wegmoffelen van Christus, maar het voortdurend besef niet alleen zonde te doen, maar ook zonde te zijn, blijft toch steeds aanwezig.
De vraag is: ben je nog wel zonde na ontvangen genade? Volgens mij niet. De oude mens is gekruisigd, gedood, begraven en niet meer opgestaan.

Daarbij vind ik het juist uitermate belangrijk om steeds de heiligmaking voor ogen te hebben in het leven (dus ook in preken). Dat is immers het doel van ons leven, worden zoals Jezus. De bekering is slechts een middel en bekeerd-zijn slechts het beginpunt.
Zat Paulus dan verkeerd toen hij uitriep: Het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen naar het lichaam dezes doods?
Inderdaad, de nieuwe mens zondigt niet, maar de oude mens blijft opspelen en is vaak nog zo machtig.
Grace

Bericht door Grace »

Anti-quoq schreef:ik ben er onlangs mee gestopt, omdat het Bijbelse spoor verlaten is op sommige punten.
Beste Anti-quoq, dat is nog al wat, wat je hier aangeeft. Ik denk dat je dan op zijn minst die stelling mag onderbouwen met feiten en waarheden. Op welke punten wordt het Bijbelse spoor verlaten? Ik hou me zeer aanbevolen...
Anti-quoq schreef:Dan heb je kennelijk Fillipenzen 1 niet goed gelezen.
Ik heb het vanmorgen gelezen, beste antiquq, maar ik snap werkelijk waar niet wat je bedoeld. Wel werd ik in iets anders bevestigd. Dat las ik in vers 28 "En dat gij in geen ding verschrikt wordt van degenen, die tegenstaan; hetwelk hun wel een bewijs is des verderfs, maar u der zaligheid, en dat van God." en 29 "Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden;"
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

[quote="rekcor"][quote="Anti-quoq"]Al die mensen zullen het
De vraag is: ben je nog wel zonde na ontvangen genade? Volgens mij niet. De oude mens is gekruisigd, gedood, begraven en niet meer opgestaan.
quote]

Er staat niet in de bijbel dat Gods kinderen zondenloos worden. Joh schrijft in zijn brief dat een ieder, die uit God geboren is de zonde niet doet, maar in diezelfde brief schrijft hij ook dat diegene die zegt geen zonde te hebben, zichzelf misleidt.
De zonde houdt wel op in de gelovigen te heersen, terwijl ze niet ophoudt in hen te wonen. Als heersende macht is satan onttroond. En zo zijn allen die geloven, vrij van de zonde. Ze zijn echter niet vrij van alle zonden op zichzelf. De wedergeboorte is wel een radicale omkering, maar geen totale. De vernieuwing vindt niet plaats in één keer. De catechismus spreekt van: hoe langer hoe meer.

Door Gods genade is er sprake van een nieuwe mens, die uit God geboren is. Maar je leven lang heb je ook te maken en te strijden met je oude mens. Niet dat de zonde over ons zou heersen. Ik denk dat het ons steeds aan spoort om tot Christus te vluchten. Juist vanwege de blijvende onvolkomenheid, blijven we ons leven lang afhankelijk van GOds genade tot vergeving en tot vernieuwing.

Ik denk dat een gelovige innerlijk door die volmaaktheid gegrepen is. Zij jagen ernaar, omdat ze daartoe door Christus Jezus gegrepen zijn.

De werkelijkheid van deze onvolkomenheid houdt de gelovigen in een gezonde beweging. Het is een aansporing om tot Christus te vluchten , om steeds bij Hem onze heiliging te zoeken: opdat we hoe langer en meere naar het evenbeeld van God vernieuwd zouden worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Anti-quoq schreef:Ik ben een beetje bang van die mensen die zo gefocust zijn op heiligmaking en ondertussen boordevol kritiek zitten op hun (door God ingestelde) gemeente en de prediking aldaar.
Dat is ook mijn bezorgdheid en helaas ervaring in eigen gemeente. Het veroorzaakt(e) zoveel beroering dat het iig niets meer met heiligmaking van doen had. Nee, ik moet eigenlijk niet zoveel meer hebben van al die heiligmakingsdrijvers. En te zeggen dat je er vandaag de dag niet meer over hoort of dat het niet des gergems is.... Zat vanochtend een preek van J.W. Kersten te lezen over heiligmaking. Alleen vrees ik dat dat niet de heiligmaking is die men wil horen.
Grace

Bericht door Grace »

Kislev schreef:Dat is ook mijn bezorgdheid
Waaruit blijkt dat dan? Wat doe je daar mee?
helma

Bericht door helma »

wat ik jaren heb gehoord in de preken over heiligmaking áls het al ter sprake kwam is: de nabijkomende heeft er vaak meer van dan dat arme kind van God. (de eerste werd veroordeeld, de tweede verontschuldigd)

Wat mis ik daarin een Bijbels spoor! Aan de vruchten zult men de boom kennen. het is niet zo'n best teken als we niet jagen naar heiligmaking en we ons liever laten verschuilen achter rechtzinnigheid.

Is de Heere het niet waard dat we voor hem leven?
Noem het niet gelijk activisme en heiligmakingsdrijvers als er scherp op de noodzaak gewezen wordt van een leven vóór de Heere. Er is heel duidelijk op de conferentie gezegd dat dat alleen kan uit en door Hem en alleen in een weg van totale gebrokenheid.
Dan blijft er niets meer van jezelf over en dan wil je ook niets meer over houden. geen goter goed Gij mij geven meugt, dan dat ge mij vernedert en maakt klêne. Zodat Hij alles wordt in je leven

Maar ik denk wel dat heiligmaking ook alles te maken heeft met keuzes maken. Een keus om bijvoorbeeld niet meer te roken. Een keus om je te houden aan snelheidsregels. Een keus om niet te roddelen. Een keus om geen CD's e.d over te branden.
en noem maar op. Een leven in gehoorzaamheid. Gun door 't geloof in Christus krachten; om die te doen uit dankbaarheid.
Kislev

Bericht door Kislev »

Grace schreef:
Ze af en toe uitzwaaien als ze PKN of nederlands gereformeerd worden Afbeelding

:?

Helma, die voorbeelden van niet te hard rijden e.d. vind ik behoorlijk banaal. Heiligmaking gaat veel dieper als je het mij vraagt. Dat is niet 'Jezus heeft wat voor mij gedaan dus nu ga ik wat voor hem doen' maar een toename van de kennis van je verlorenheid zodat je het meer en meer buiten jezelf in een Ander gaat zoeken. Bovendien is heiligmaking niets iets wat je bij jezelf ziet. Ook niet je opeens keurig aan de regels houden maar in de ware heiligmaking zit een groot stuk zelfverloochening.
Unionist

Bericht door Unionist »

Kislev schreef:
Anti-quoq schreef:Ik ben een beetje bang van die mensen die zo gefocust zijn op heiligmaking en ondertussen boordevol kritiek zitten op hun (door God ingestelde) gemeente en de prediking aldaar.
Dat is ook mijn bezorgdheid en helaas ervaring in eigen gemeente. Het veroorzaakt(e) zoveel beroering dat het iig niets meer met heiligmaking van doen had. Nee, ik moet eigenlijk niet zoveel meer hebben van al die heiligmakingsdrijvers. En te zeggen dat je er vandaag de dag niet meer over hoort of dat het niet des gergems is.... Zat vanochtend een preek van J.W. Kersten te lezen over heiligmaking. Alleen vrees ik dat dat niet de heiligmaking is die men wil horen.
Als iets of iemand heilig gemaakt wordt, geeft dat altijd onrust. Zie

Jes. 4: "Als de Heere zal afgewassen hebben den drek der dochteren van Sion, en de bloedschulden van Jeruzalem zal verdreven hebben uit derzelver midden, door den Geest des oordeels, en door den Geest der uitbranding."

Wat veel mensen bedoelen met dat ze graag de heiligmaking horen preken, is het volgende:

99 procent van de preken gaan over "hoe word ik bekeerd" of "hoe werd ik bekeerd". Hoe dat leven met God gestalte gaat krijgen in het leven van een christen, komt haast nooit aan de orde.

Ik heb gisteren een voorbereidingspreek geluisterd van ds. Beeke over 1 Johannes 4: Waarom moeten wij elkaar liefhebben?
1. omdat God liefde is
2. omdat God ons liefgehad heeft
3. omdat Zijn liefde in ons vervolmaakt wordt.

Dát soort preken, die heel concreet aangeven van: jij bent (uit genade) een kind van God geworden en nu... dat mis ik veelal in onze kerken.

Is dat drijven, als ik die prediking verlang?

Ik ben nu 10 jaar getrouwd. Mijn vrouw en ik halen best weleens herinneringen op aan vroeger, maar we praten echt niet elke dag over hoe we indertijd verkering kregen en hoe onze trouwdag was. We hebben nu hele andere dingen om over te praten. Ons huwelijksleven is veel dieper geworden, vooral omdat we kinderen hebben.

Zou dat in het geloof niet zo mogen zijn?

Hebr. 6:1 Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,

2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.
Kislev

Bericht door Kislev »

Unionist schreef: Hoe dat leven met God gestalte gaat krijgen in het leven van een christen, komt haast nooit aan de orde.
Dan bof ik blijkbaar met de prediking waar ik onder zit.
Is dat drijven, als ik die prediking verlang?
Hangt er vanaf hoe je die prediking verlangt. Mijn ervaring is dat zulke mensen zich helaas maar al te vaak op een onheilige wijze opstellen en de gemeente veel schade berokkenen.
freek

Bericht door freek »

Kislev schreef:Hangt er vanaf hoe je die prediking verlangt. Mijn ervaring is dat zulke mensen zich helaas maar al te vaak op een onheilige wijze opstellen en de gemeente veel schade berokkenen.
Inderdaad; en ook ik heb 'Heartcry'-ers al af zien zwaaien naar PKN of baptistengemeenten, gepaard gaande met grove nestvervuiling waar weinig 'heiligs' aan te bespeuren valt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Is er ook oog voor de pijn bij de mensen die weggaan? Zijn we geinteresseerd in de redenen? Ik geloof dat er door de opmerkingen die hier gemaakt worden ook mensen op de ziel getrapt worden.

We mogen zeggen dat zaken erg mis zijn, maar laten we vooral de liefde niet vergeten. Laten we niet vergeten dat veel mensen oprecht zijn in hun keuzes, laten we ze in ieder geval zo benaderen.

Verder sluit ik me bij Helma aan. Er is wat kritiek mogelijk natuurlijk. Ik las de eerste hoofdstukjes van het boekje dat op HeartCry is uitgedeeld, waarbij ik erg aan Job moest denken. Het verband tussen duisternis en zonde wordt wel heel duidelijk gelegd in dat boekje (In ieder geval in de eerste hoofdstukken).

Hier denk ik dat iets mis is. Aan de andere kant, dat boekje gaat wel heel duidelijk over mij. Ik kan me achter Job verschuilen om het niet serieus te nemen, maar in mijn geval is er wel een sterk verband tussen concrete zonde en duisternis. Ik ben blij dat me dit ook weer eens duidelijk is gemaakt. We kunnen ons heiligste gezicht opzetten maar dat brengt ons niet in de hemel. Alleen de Heere brengt ons daar. Hij verlost van zonde en in Hem is er heiligmaking. En ja soms kunnen we de vruchten ook zien. In ieder geval durfde Paulus zo te spreken en ook Johannes in zijn brieven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
helma

Bericht door helma »

Kislev schreef:
Grace schreef:
Ze af en toe uitzwaaien als ze PKN of nederlands gereformeerd worden Afbeelding

:?

Helma, die voorbeelden van niet te hard rijden e.d. vind ik behoorlijk banaal. Heiligmaking gaat veel dieper als je het mij vraagt. Dat is niet 'Jezus heeft wat voor mij gedaan dus nu ga ik wat voor hem doen' maar een toename van de kennis van je verlorenheid zodat je het meer en meer buiten jezelf in een Ander gaat zoeken. Bovendien is heiligmaking niets iets wat je bij jezelf ziet. Ook niet je opeens keurig aan de regels houden maar in de ware heiligmaking zit een groot stuk zelfverloochening.
als ik een voorbeeld noem van hard rijden betkent niet dat ik bedoel dat alleen in zulk soort dingen de heiligmaking bestaat. maar ik denk wel dat het leven van alle dag en de keuzes die we daarin maken (wat we uitstralen) alles te maken heeft met heilig leven.
het jezelf verloochenen bestaat wel degelijk ook in keuzes maken
het zijt heilig want ik ben heilig betekent niet alleen dat je meer kennis van jezelf krijgt en meer het leven in Christus gaat zoeken, dat is lijdelijke heiligmaking.

Hij, die op U vertrouwt,
Uw wetten onderhoudt,
Vindt daarin groten loon.
Maar, HEER', wie is de man,
Die op 't nauwkeurigst kan,
Zijn dwalingen doorgronden?
O bron van 't hoogste goed,
Was, reinig mijn gemoed,
Van mijn verborgen zonden.

7 Weerhoud, o HEER', Uw knecht,
Dat hij zijn hart niet hecht,
Aan dwaze hovaardij,
Heerst die in mij niet meer,
Dan leef ik tot Uw eer,
Van grote zonden vrij,
Laat U mijn tong en mond
En 's harten diepsten grond,
Toch welbehaag'lijk wezen!
O HEER', die mij verblijdt,
Mijn rots en losser zijt,
Dan heb ik niets te vrezen!

Dát is wat ik bedoel; en dat is waarnaar ik verlang. En dat is waarin ik bij mezelf altijd weer bemerk dat ik laks ben en op mijn gemak uit ben. Dat ik vaak meer op mezelf gericht ben dan op de Heere. En ik ben ervan overtuigd dat de Heere van ons een heilig leven eist en dat Hij daar ook recht op heeft. Dat Hij het waard is. En daarin kom ik altijd weer tekort, en moet ik tot aan mijn laatste snik evrzuchten: ik ellendig mens en heb ik Christus nodig stap voor stap. Maar daarom sta ik wél schuldig als ik niet naar dat heilige leven jaag en me verschuil achter mijn onmacht en onwil. En dan gaat het inderdaad ook over 'banale' dingen als me houden aan de verkeersregels e.d. dingen.
Ik had ook materialisme kunnen noemen. Maar soms denk ik dat we dát maar liever helemaal niet graag horen in onze gezindte. dat we ons dan maar liever verschuilen en wijzen naar het nabijkomende werk die dan wel vruchten kan voortbrengen en er zo (op het oog!!) geen moeite mee schijnt te hebben. Want dan kunnen we weer achterover leunen en doorgaan zoals we dat zélf willen. Zonder de dingen op te geven waarvan we heel diep in ons hart best weten dat het zonde is en eigenliefde
En dan spreek ik in de eerste plaats mezelf aan.

Als ik zie wat david aan het eind van zijn leven mag getuigen hoe zijn leven is geweest dan ben ik daar jaloers op. (En dan weet ik heus de zonden wel waarin david is geweest)
2 sam 22
22 Want ik heb des HEEREN wegen gehouden, en ben van mijn God niet goddelooslijk afgegaan.

23 Want al Zijn rechten waren voor mij, en Zijn inzettingen, daarvan week ik niet af.

24 Maar ik was oprecht voor Hem; en ik wachtte mij voor mijn ongerechtigheid.

25 Zo gaf mij de HEERE weder naar mijn gerechtigheid, naar mijn reinigheid, voor Zijn ogen.

En dan wist David heel goed waaruit dit leven vandaan kwam; want hij zegt deze woorden "Want Gij had lust aan mij"
Dan is God de eerste geweest in Davids leven. Gods verkiezende liefde. dat was de bron waaruit david mocht leven; ik heb lief, omdat Gij mij eerst liefgehad hebt.

Zonder liefde is er geen heiligmaking; dan is het wetticisme.
Maar zonder heiligmaking is er geen liefde
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Persoonlijke aanvallen op ambtsdragers is niet toegestaan.
Ik heb de betreffende posting en een aantal reply's verwijderd.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
helma

Bericht door helma »

Hangt er vanaf hoe je die prediking verlangt. Mijn ervaring is dat zulke mensen zich helaas maar al te vaak op een onheilige wijze opstellen en de gemeente veel schade berokkenen.

Helemaal waar! Hier is niets van heiligmaking bij.
kun je daar voorbeelden van noemen?
ik kan me er eigenlijk geen voorstelling van maken
(en ik kom best uit een roerige gemeente)
Plaats reactie