Recensie Pastorie online in Saambinder

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Klavier schreef:
Erasmiaan schreef:Het gevaar de wedergeboorte onderbelichten is mijns inziens vele malen groter dan het andere. Zonder wedergeboorte ga je namelijk voor eeuwig verloren
Verloren gaan is niet afhankelijk van het onderbelichten van de wedergeboorte.
Er is maar één mogelijkheid om NIET verloren te gaan:
Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Verloren gaan is enkel om oorzaak van ongeloof. Van het blijven liggen in de ongelovige staat waarin de mens geboren wordt.
En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof
Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.

Moeten wij bang zijn voor genadeuitdelers uit de vragenrubriek van refoweb, die Mark.10:24 in praktijk brengen?
Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
Kijk eens goed wie de Heere in deze tekst waarschuwt!
Je leest ook niet goed. Ik zeg: zonder wedergeboorte ga je verloren. Dus als je de noodzaak van wedergeboorte gaat onderbelichten door iets wat lijkt op een veronderstelde wedergeboorte is het gevaar aanwezig dat je voortleeft zonder wedergeboren te worden. Dat is wat ik wilde zeggen.

Overigens: welkom terug!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geka schreef:Je kent de GG goed, ik denk dat ook te kunnen zeggen; en dan weet jij net zo goed als ik dat 75% van de goedwillende Saambinderlezers/gemeenteleden door zo'n recensie wel de gedachte van onrechtzinnigheid krijgen. Onderschat de invloed van de SB op het gewone kerkvolk niet! Zo is de kerkelijke cultuur binnen de GG gewoon; zeker als een vooraanstaand predikant iets schrijft, en dan denk ik weer aan bijv, de recensie van AoV; neemt het gros van de mensen zonder verder onderzoek gewoon deze gedachten over, 'want als ds. X het fout heeft, weet ik het ook niet meer'.

Overigens zeg ik niet dat dit in andere kerkverbanden zoveel anders is.
Klopt.
Al denk ik niet dat dhr. Karens een dusdanig kopstuk is, dat iedereen zijn mening overneemt. De meeste SB-lezers kennen de man niet eens (tot gisteren).
Geka schreef:Afsluitend: we hebben van gedachten gewisseld en taxeren bepaalde zaken waarschijnlijk anders. Niettemin: mijn waardering voor deze laatste opmerkingen.
Dat is wederzijds: ook mijn waardering.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Klavier schreef:
Erasmiaan schreef:Het gevaar de wedergeboorte onderbelichten is mijns inziens vele malen groter dan het andere. Zonder wedergeboorte ga je namelijk voor eeuwig verloren
Verloren gaan is niet afhankelijk van het onderbelichten van de wedergeboorte.
Er is maar één mogelijkheid om NIET verloren te gaan:
Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Verloren gaan is enkel om oorzaak van ongeloof. Van het blijven liggen in de ongelovige staat waarin de mens geboren wordt.
En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof
Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.

Moeten wij bang zijn voor genadeuitdelers uit de vragenrubriek van refoweb, die Mark.10:24 in praktijk brengen?
Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
Kijk eens goed wie de Heere in deze tekst waarschuwt!
Je leest ook niet goed. Ik zeg: zonder wedergeboorte ga je verloren. Dus als je de noodzaak van wedergeboorte gaat onderbelichten door iets wat lijkt op een veronderstelde wedergeboorte is het gevaar aanwezig dat je voortleeft zonder wedergeboren te worden. Dat is wat ik wilde zeggen.

Overigens: welkom terug!
Zonder geloof ga je dood, wie gelooft is wedergeboren, wie niet is wedergeboren gelooft niet. Maar goed, dan kom je ook weer bij kleine kinderen uit... die geloven niet en zijn volgens ons niet wedergeboren... toch kunnen ze Gods koninkrijk binnengaan. Hoe zit dat dan? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

BJD schreef:Het zijn niet de vragen waar JIJ op zit te wachten. Gezien de denkwereld van een net beginnende puber kan dat wel van belang zijn. Het is inderdaad veel beter dat ze dan bij Refoweb ten rade gaan dan elders.
Sommige vragen zulen inderdaad wel uit een geintje gesteld worden. Je kunt hier echter niet van uit gaan.

Ik herinner vanuit mijn eigen jeugd dat er altijd om de hete brei werd heen gedraaid. Dat is bij Refoweb gelukkig wel anders

Blijkbaar vind jij, en met jou het merendeel van de posters hier dat het uiterst normaal is, al die vragen die gesteld worden op sexueel gebied.
Bij mij komt het schaamrood op de kaken als ik deze intieme zaken lees.
Zeker als er zaken gevraagd worden die algemeen bekend zijn, en waar het antwoord zich laat raden.

Dat er in jou jeugd om de hete brei is heengedraaid wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is geweest.
Ik kan dit uit mijn jeugd in iedergeval niet herinneren, alle vragen konden open gesteld worden.

Shaul schreef:Blijkbaar kunnen jongeren met dergelijke vragen niet terecht bij ouders of jeugdouderling. Je kunt natuurlijk erg negatief zijn over het initiatief van Refoweb, je kunt je ook afvragen waarom deze jongeren hier al deze vragen stellen. In plaats van dat je nadenkt over dit laatste, probeer je het de grond in te boren. Wat er overigens vreemd, raar of verkeerd aan bovenstaande vragen is, ontgaat mij totaal.
Het is denk ik een feit dat jongeren zich steeds meer gaan opsluiten in hun virituele wereld en dat er dan predikanten zijn die dit aanmoedigen om hen in de gelegenheid te stellen om anoniem de meest onzin vragen af te vuren om daarop dan ook nog eens een keer serieus op in te gaan.
De jongeren hebben mogelijkheden te over om vragen te stellen zoals anderen ook in dit topic al hebben aangegeven.

Hoewel ik al netjes geweest ben in het noemen van verschillende vragen , vraag ik me toch af wat jij dan wel vreemde of rare vragen vind.

Mister schreef:Kijk, dat zuchten van jou wordt ik zo mierig van he!
Typisch een reactie die ik vaker in de GG tegenkom.
Zuchten, klakken met je tong en je hoofd schudden. Dat heb ik nu al zovaak moeten meemaken. Het lijkt er vaak op dat men een inhoudelijke discussie ermee uit de weg wil gaan en dát vind ik ontzettend jammer!
Tuurlijk wordt je mierig van dat zuchten, critici mogen alles over de GG roepen maar waag het niet om wat terug te zeggen want dan ben je onchristelijk bezig.
Dan blijft er niets anders over om maar te zuchten of je hoofd te schudden.
Een inhoudelijke discussie prima , maar dan wel met wederzijds respect.
Als ik dan dit voorbeeld als uitgangspunt neem : een recensie die idd kritisch is mag natuurlijk op een eerlijke manier worden besproken en ook kritisch tegen het licht gehouden worden, maar als het in een sfeer gaat zoals het weer in dit topic gebeurd, respectloos en bijna met een voelbare afkeer tov de GG, dan is het beter om maar te zwijgen.
Dan mag je ook niet verwachten dat er bv door een Karens serieus op ingegaan wordt.

BJD schreef: Geledu, als er iets van de Ger-Gem gezegd wordt zijn dat niet per definitie vijandige reactie's. Als je het vanuit vijandschap zegt dan ben je zeker niet goed bezig. Maar om alle kritiek als vijandig te bestempelen gaat mij wat ver. Ik, als Ger-Gemmer schaam mij regelmatig voor reacties (lees deze recensie) van individuele personen die menen namens de Ger-gem te moeten spreken

Zie ook mijn reactie hierboven.
Niet per definitie vijandig, dat is waar, maar overhet algemeen op dit forum helaas meer regel dan uitzondering.

Dan de uitspraken of reacties van een individu in de Saambinder : Diegene spreekt dan op persoonlijke titel, het is geen mening vanuit de gehele GerGem. Dat is veel te veel eer voor een recensent
Memento schreef:Ach ja, zo'n recensie rechtvaardigt alleen maar weer waarom ik de Saambinder ongeopend bij het oud papier gooi...

Ik geloof dat de kerk zich vooral op de jeugd moet richten, omdat zij menselijker wijs gesproken het meest kans maken om zich te bekeren. Vaak hebben ze vragen, soms hele diepe vragen, en de antwoorden die ze krijgen vormen hen voor het leven (en kunnen hen soms tot hét Leven brengen). Wat ik hier lees is eigelijk heel bot: stel je vragen aan je ouders en aan ons, en als je geen genoegen neemt met onze antwoorden, of je vraag zelfs niet durft te stellen, dan ligt dat aan jou.

Weet iemand trouwens of ds. Karens een emailadres heeft, en wat deze is? Ik zou hem graag hierover willen benaderen met de vraag of hij zou meewerken aan een 'rechtse' vraagbaak voor jongeren...
Ik hoop dat je de recensie wel goed hebt gelezen , want als je je al vergist in de recensent betwijfel ik daar wel aan.

Natuurlijk moet de kerk openstaan voor vragen van de jeugd, en volgens mij krijgt de jeugd ook voldoende gelegenheid, thuis, op catechesatie, jeugdvereniging en op school etc.
Maar er wordt nu gesuggereerd dat er een crisis bij de jeugd zou ontstaan als deze vragenrubriek op Refoweb niet zou bestaan.

Trouwens, zo'n recensie bewijst maar weer dat het dus wel leerzaam kan zijn om de Saambinder te lezen, netzoals veel andere artikelen trouwens.
Geka schreef: "Logisch, als je ziet dat refoweb een bolwerk is van arminianisme"

Buiten de vragenrubriek van Refoweb kom ik verder nooit op die site, dus wat betreft het forum kan ik daar niet over oordelen. In ieder geval is jouw bovenstaande typering zeker niet van toepassing op de vragenrubriek, en daar gaat het in deze discussie om. Zonder het met alle antwoorden altijd eens te zijn (zowel ter rechter als ter linkerzijde) vind ik het in het algemeen goed en lezenswaardig. En al zou het zo zijn dat jouw typering wel past op de fora daar, dan is dat toch zeker geen reden om dat ook hier min of meer van toepassing op te verklaren?
De inhoud van de vragen komt wel zeker overeen met de inhoud van verschillende discussie's op het forum.
Ik heb al meer gezegd dat het onbegrijpelijk is wat er op dat forum allemaal wordt geaccepteerd.
Arminiaanse en godslasterlijke uitspraken worden er ongecensureerd geplaatst en op dezelfde site kom je in een vragenrubriek die hier op dit Refoforum zonder enige kanttekeningen wordt goedgepraat.

Deze link tussen zowel het forum als de vragenrubriek, moet te meer een reden zijn om niet mee te werken aan een site die beide mogelijkheden bied.
Laatst gewijzigd door geledu op 02 jan 2007, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gian

Bericht door Gian »

Even voor de goed orde, vragen op sexueel gebied worden niet door een dominee beantwoord, maar meest door een expert.
Verder mag je jezelf gelukkig prijzen dat je nooit geen enkel probleem op sexueel gebied gehad heeft, of daar altijd met je dominee over hebt kunnen praten. Ik denk wel dat je daarin een uitzondering bent want in de meeste gevallen ga je niet met je sexuele problemen naar je dominee. Laten we gewoon realistisch blijven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Geledu schreef: Mister schreef:
Kijk, dat zuchten van jou wordt ik zo mierig van he!
Zuchten, klakken met je tong en je hoofd schudden. Dat heb ik nu al zovaak moeten meemaken. Het lijkt er vaak op dat men een inhoudelijke discussie ermee uit de weg wil gaan en dát vind ik ontzettend jammer!

Tuurlijk wordt je mierig van dat zuchten, critici mogen alles over de GG roepen maar waag het niet om wat terug te zeggen want dan ben je onchristelijk bezig.
Als ik dan dit voorbeeld als uitgangspunt neem : een recensie die idd kritisch is mag natuurlijk op een eerlijke manier worden besproken en ook kritisch tegen het licht gehouden worden, maar als het in een sfeer gaat zoals het weer in dit topic gebeurd, respectloos en bijna met een voelbare afkeer tov de GG, dan is het beter om maar te zwijgen.
Dan mag je ook niet verwachten dat er bv door een Karens serieus op ingegaan wordt.
Neem me niet kwalijk, maar in mijn bijdrage vráág ik ook om een inhoudelijke discussie vóórdat er met hoofden wordt geschud!!
En lees maar eens de discussie over het boekje van Van den Brink en Maasland, daar worden erg liefdeloze dingen in gezegd. Mensen die het niet gelezen hebben , kraken het subiet af. Ontzettend jammer en niet inhoudelijk. Dáár doelde ik op.
Shaul

Bericht door Shaul »

Tiberius schreef: Want we hebben het dan wel over zielen voor de eeuwigheid. Die jongeren mag geen rust gegeven worden buiten Christus. Er is maar één Naam, waardoor we moeten zalig worden. Deze heeft God door Zijn rechter[hand] verhoogd [tot] een Vorst en Zaligmaker, om Israel te geven bekering en vergeving der zonden.
Gezien het feit dat degenen die vragen beantwoorden voor het overgrote gedeelte mensen zijn die de gereformeerde leer aanhangen, lijkt me dit totaal geen issue.
Shaul

Bericht door Shaul »

Tiberius schreef: Logisch, als je ziet dat refoweb een bolwerk is van arminianisme
De makkelijkste kritiek in refoland, als iets niet bevalt wordt het gelijk bestempeld als arminiaans, waar heel refoland weer de kriebels van krijgt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gezien het aantal zwangerschappen onder leerlingen van reformatorische middelbare scholen ['t is echt heel erg momenteel] is goede sexuele voorlichting hoognodig. En kennelijk schieten ouders daarin schromelijk tekort.
Als Alie Hoek-van Kooten via Refoweb nog wat kan bijsturen waar ouders het laten afweten: fantastisch toch!

Het is toch triest dat er tegenwoordig al grapjes worden gemaakt over de noodzaak van een kindercrèche op middelbare scholen, niet voor de kinderen van de docenten maar voor de kinderen van de leerlingen :oops:
Shaul

Bericht door Shaul »

geledu schreef:
Blijkbaar vind jij, en met jou het merendeel van de posters hier dat het uiterst normaal is, al die vragen die gesteld worden op sexueel gebied.
Bij mij komt het schaamrood op de kaken als ik deze intieme zaken lees.
Zeker als er zaken gevraagd worden die algemeen bekend zijn, en waar het antwoord zich laat raden.
Fijn dat jouw ouders je op sexueel gebied goed hebben voorgelicht, maar dat is blijkbaar niet bij iedereen het geval. Waarom je je schaamt voor dergelijke vragen is mij een raadsel, ieder mens is een sexueel wezen dat graag wil genieten van deze gave van God.

Het is denk ik een feit dat jongeren zich steeds meer gaan opsluiten in hun virituele wereld en dat er dan predikanten zijn die dit aanmoedigen om hen in de gelegenheid te stellen om anoniem de meest onzin vragen af te vuren om daarop dan ook nog eens een keer serieus op in te gaan.
De jongeren hebben mogelijkheden te over om vragen te stellen zoals anderen ook in dit topic al hebben aangegeven.
Dit is louter jouw perceptie. Ik vind het nogal wat om vragen die anderen serieus kwellen te typeren als onzin. Ik zal niet ontkennen dat ik soms moet glimlachen om een vraag, maar ik ken de vragensteller niet, dus kan ik ook niet beoordelen in hoeverre het ervaren probleem ook echt als probleem wordt ervaren.

Ik vind jouw redenering als één van een kip zonder kop.
Hoewel ik al netjes geweest ben in het noemen van verschillende vragen , vraag ik me toch af wat jij dan wel vreemde of rare vragen vind.
Ik heb niets tegen jouw formulering, ik vroeg me enkel af wat er zo raar aan die vragen was?

Natuurlijk moet de kerk openstaan voor vragen van de jeugd, en volgens mij krijgt de jeugd ook voldoende gelegenheid, thuis, op catechesatie, jeugdvereniging en op school etc.
Maar er wordt nu gesuggereerd dat er een crisis bij de jeugd zou ontstaan als deze vragenrubriek op Refoweb niet zou bestaan.
De vragenrubriek op refoweb is een teken aan de wand. Blijkbaar is er geen ruimte om elders deze vragen te stellen.
De inhoud van de vragen komt wel zeker overeen met de inhoud van verschillende discussie's op het forum.
Ik heb al meer gezegd dat het onbegrijpelijk is wat er op dat forum allemaal wordt geaccepteerd.
Arminiaanse en godslasterlijke uitspraken worden er ongecensureerd geplaatst en op dezelfde site kom je in een vragenrubriek die hier op dit Refoforum zonder enige kanttekeningen wordt goedgepraat.
Ik word zo moe van loze termen als 'arminiaans' en 'godslasterlijk'. Het wordt zo gemakkelijk in de mond genomen, maar tot op heden heb ik geen enkel voorbeeld gelezen.
Deze link tussen zowel het forum als de vragenrubriek, moet te meer een reden zijn om niet mee te werken aan een site die beide mogelijkheden bied.
Zo iets van: If you can't beat them, exclude them?

Jezus was zowel in gesprek met farizeeën, tollenaars en prostituees, maar heeft niemand van hen afgewezen. Blijkbaar zijn wij al zover gezonken dat wij mede-christenen wel de deur wijzen en uit willen sluiten.
Laatst gewijzigd door Shaul op 08 dec 2006, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Wat heeft open over sexualiteit praten nou te maken met Arminianisme?
En trouwens, zouden Arminianen niks over sexualiteit weten dan?
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Mister schreef:
Geledu schreef: Mister schreef:
Kijk, dat zuchten van jou wordt ik zo mierig van he!

Neem me niet kwalijk, maar in mijn bijdrage vráág ik ook om een inhoudelijke discussie vóórdat er met hoofden wordt geschud!!
En lees maar eens de discussie over het boekje van Van den Brink en Maasland, daar worden erg liefdeloze dingen in gezegd. Mensen die het niet gelezen hebben , kraken het subiet af. Ontzettend jammer en niet inhoudelijk. Dáár doelde ik op.
Hier zou ik het volgende aan toe willen voegen. Op dit moment is er een gebrek aan openheid over sommige zaken. Jullie snappen allemaal wel wat ik bedoel. Eén voorbeeld: het krampachtig sluiten van de gelederen, en doen alsof er eenheid is, terwijl er verschillend gedacht wordt door predikanten over sommige zaken.
Dat gebrek aan openheid ziet volgens mij ook ds. C. Harinck; hij uitte dit ondermeer in een interview met CV Koers in November 2005. Hij voegt er aan toe dat hij bang is dat jongeren daarom zijn kerkverband zullen verlaten in de toekomst.

Dit heeft niets te maken met wat Geledu schrijft. Dat is een karikatuur die vaker door meerdere mensen gemaakt wordt, ik noem liever geen namen. Maar diezelfde mensen gaan niet het gesprek aan! Niet met ds. Harinck, prof. Blaauwendraad en anderen. En dat geldt ook andersom! Dus in de tegengestelde richting. Dat merken we minder omdat die niet/nauwelijks schrijven in de Saambinder.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gefopt schreef:En dat geldt ook andersom! Dus in de tegengestelde richting. Dat merken we minder omdat die niet/nauwelijks schrijven in de Saambinder.
Hoe zou dàt nou toch komen?
MBE

Bericht door MBE »

geledu schreef:Deze link tussen zowel het forum als de vragenrubriek, moet te meer een reden zijn om niet mee te werken aan een site die beide mogelijkheden bied.
Die site heeft gewoon twee gezichten. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of al die mensen die de vragen beantwoorden weten wat er op het forum gebeurt.
Aan één iemand heb ik dat een keer gevraagd en hij wist het dus niet. Hij stond er niet van te kijken dat er discussies waren over honden uitlaten in de hemel. Dat leeft onder de jeugd was zijn antwoord.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kan iemand in de topictitel het woord recentie even veranderen in recensie? Staat zo slordig...
Plaats reactie