BJD schreef:Het zijn niet de vragen waar JIJ op zit te wachten. Gezien de denkwereld van een net beginnende puber kan dat wel van belang zijn. Het is inderdaad veel beter dat ze dan bij Refoweb ten rade gaan dan elders.
Sommige vragen zulen inderdaad wel uit een geintje gesteld worden. Je kunt hier echter niet van uit gaan.
Ik herinner vanuit mijn eigen jeugd dat er altijd om de hete brei werd heen gedraaid. Dat is bij Refoweb gelukkig wel anders
Blijkbaar vind jij, en met jou het merendeel van de posters hier dat het uiterst normaal is, al die vragen die gesteld worden op sexueel gebied.
Bij mij komt het schaamrood op de kaken als ik deze intieme zaken lees.
Zeker als er zaken gevraagd worden die algemeen bekend zijn, en waar het antwoord zich laat raden.
Dat er in jou jeugd om de hete brei is heengedraaid wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is geweest.
Ik kan dit uit mijn jeugd in iedergeval niet herinneren, alle vragen konden open gesteld worden.
Shaul schreef:Blijkbaar kunnen jongeren met dergelijke vragen niet terecht bij ouders of jeugdouderling. Je kunt natuurlijk erg negatief zijn over het initiatief van Refoweb, je kunt je ook afvragen waarom deze jongeren hier al deze vragen stellen. In plaats van dat je nadenkt over dit laatste, probeer je het de grond in te boren. Wat er overigens vreemd, raar of verkeerd aan bovenstaande vragen is, ontgaat mij totaal.
Het is denk ik een feit dat jongeren zich steeds meer gaan opsluiten in hun virituele wereld en dat er dan predikanten zijn die dit aanmoedigen om hen in de gelegenheid te stellen om anoniem de meest onzin vragen af te vuren om daarop dan ook nog eens een keer serieus op in te gaan.
De jongeren hebben mogelijkheden te over om vragen te stellen zoals anderen ook in dit topic al hebben aangegeven.
Hoewel ik al netjes geweest ben in het noemen van verschillende vragen , vraag ik me toch af wat jij dan wel vreemde of rare vragen vind.
Mister schreef:Kijk, dat zuchten van jou wordt ik zo mierig van he!
Typisch een reactie die ik vaker in de GG tegenkom.
Zuchten, klakken met je tong en je hoofd schudden. Dat heb ik nu al zovaak moeten meemaken. Het lijkt er vaak op dat men een inhoudelijke discussie ermee uit de weg wil gaan en dát vind ik ontzettend jammer!
Tuurlijk wordt je mierig van dat zuchten, critici mogen alles over de GG roepen maar waag het niet om wat terug te zeggen want dan ben je onchristelijk bezig.
Dan blijft er niets anders over om maar te zuchten of je hoofd te schudden.
Een inhoudelijke discussie prima , maar dan wel met wederzijds respect.
Als ik dan dit voorbeeld als uitgangspunt neem : een recensie die idd kritisch is mag natuurlijk op een eerlijke manier worden besproken en ook kritisch tegen het licht gehouden worden, maar als het in een sfeer gaat zoals het weer in dit topic gebeurd, respectloos en bijna met een voelbare afkeer tov de GG, dan is het beter om maar te zwijgen.
Dan mag je ook niet verwachten dat er bv door een Karens serieus op ingegaan wordt.
BJD schreef:
Geledu, als er iets van de Ger-Gem gezegd wordt zijn dat niet per definitie vijandige reactie's. Als je het vanuit vijandschap zegt dan ben je zeker niet goed bezig. Maar om alle kritiek als vijandig te bestempelen gaat mij wat ver. Ik, als Ger-Gemmer schaam mij regelmatig voor reacties (lees deze recensie) van individuele personen die menen namens de Ger-gem te moeten spreken
Zie ook mijn reactie hierboven.
Niet per definitie vijandig, dat is waar, maar overhet algemeen op dit forum helaas meer regel dan uitzondering.
Dan de uitspraken of reacties van een individu in de Saambinder : Diegene spreekt dan op persoonlijke titel, het is geen mening vanuit de gehele GerGem. Dat is veel te veel eer voor een recensent
Memento schreef:Ach ja, zo'n recensie rechtvaardigt alleen maar weer waarom ik de Saambinder ongeopend bij het oud papier gooi...
Ik geloof dat de kerk zich vooral op de jeugd moet richten, omdat zij menselijker wijs gesproken het meest kans maken om zich te bekeren. Vaak hebben ze vragen, soms hele diepe vragen, en de antwoorden die ze krijgen vormen hen voor het leven (en kunnen hen soms tot hét Leven brengen). Wat ik hier lees is eigelijk heel bot: stel je vragen aan je ouders en aan ons, en als je geen genoegen neemt met onze antwoorden, of je vraag zelfs niet durft te stellen, dan ligt dat aan jou.
Weet iemand trouwens of ds. Karens een emailadres heeft, en wat deze is? Ik zou hem graag hierover willen benaderen met de vraag of hij zou meewerken aan een 'rechtse' vraagbaak voor jongeren...
Ik hoop dat je de recensie wel goed hebt gelezen , want als je je al vergist in de recensent betwijfel ik daar wel aan.
Natuurlijk moet de kerk openstaan voor vragen van de jeugd, en volgens mij krijgt de jeugd ook voldoende gelegenheid, thuis, op catechesatie, jeugdvereniging en op school etc.
Maar er wordt nu gesuggereerd dat er een crisis bij de jeugd zou ontstaan als deze vragenrubriek op Refoweb niet zou bestaan.
Trouwens, zo'n recensie bewijst maar weer dat het dus wel leerzaam kan zijn om de Saambinder te lezen, netzoals veel andere artikelen trouwens.
Geka schreef:
"Logisch, als je ziet dat refoweb een bolwerk is van arminianisme"
Buiten de vragenrubriek van Refoweb kom ik verder nooit op die site, dus wat betreft het forum kan ik daar niet over oordelen. In ieder geval is jouw bovenstaande typering zeker niet van toepassing op de vragenrubriek, en daar gaat het in deze discussie om. Zonder het met alle antwoorden altijd eens te zijn (zowel ter rechter als ter linkerzijde) vind ik het in het algemeen goed en lezenswaardig. En al zou het zo zijn dat jouw typering wel past op de fora daar, dan is dat toch zeker geen reden om dat ook hier min of meer van toepassing op te verklaren?
De inhoud van de vragen komt wel zeker overeen met de inhoud van verschillende discussie's op het forum.
Ik heb al meer gezegd dat het onbegrijpelijk is wat er op dat forum allemaal wordt geaccepteerd.
Arminiaanse en godslasterlijke uitspraken worden er ongecensureerd geplaatst en op dezelfde site kom je in een vragenrubriek die hier op dit Refoforum zonder enige kanttekeningen wordt goedgepraat.
Deze link tussen zowel het forum als de vragenrubriek, moet te meer een reden zijn om niet mee te werken aan een site die beide mogelijkheden bied.