waarom nemen jullie dit niet ter harte?Miscanthus schreef:Neem ter harte Hand 15:
Nademaal wij gehoord hebben, dat sommigen, die van ons uitgegaan zijn, u met woorden ontroerd hebben en uw zielen wankelende gemaakt, zeggende, dat gij moet besneden worden, en de wet onderhouden; welken wij dat niet bevolen hadden;
25 Zo heeft het ons eendrachtelijk te zamen zijnde, goed gedacht, enige mannen te verkiezen, en tot u te zenden, met onze geliefden, Barnabas en Paulus.
26 Mensen, die hun zielen overgegeven hebben voor den Naam van onzen Heere Jezus Christus.
27 Wij hebben dan Judas en Silas gezonden, die ook met den mond hetzelfde zullen verkondigen.
Want het heeft den Heiligen Geest en ons goed gedacht, ulieden geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:
29 Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.....
.......Dezen dan, hun afscheid ontvangen hebbende, kwamen te Antiochie; en de menigte vergaderd hebbende, gaven zij den brief over.
31 En zij, dien gelezen hebbende, verblijdden zich over de vertroosting.
Regeltjes?
- Miscanthus
Ja sorry hoor..............als je niet weet dat dat daar niet kan.Marnix schreef:Laatst bezocht een vriendin van me een GGiN, ze wist niet dat het een kerk was waar je een rok moest dragen, kwam in broek binnen en werd hoofdschuddend en verwijtend aangekeken....
GGiN is het zwaarste van het zwaarste........(wat heet zwaarste....eigenlijk een rotuitdrukking...maar iedereen weet wat je bedoelt)
Je weet toch waar je naar toe gaat?
By the way........een schokeffect is wel eens goed voor dat soort mensen.........
Ze wist het niet... ze was op een zondag in de buurt en dacht: Hmm ik wil nog wel naar de kerk.... daar zie ik een kerk, wat let mij om te gaan.
Later zijn twee vrienden van mij ook naar die kerk geweest...en een van hen zei later die week tegen mij: Ik had het idee dat die dominee niet het evangelie preekte, maar de blijde boodschap van verlossing van me probeerde af te pakken... Ik begon er bijna aan te twijfelen, gelukkig was God sterker dan die predikant.
Overigens gaat het er natuurlijk niet om of je dit kan weten of niet, het gaat er om dat het gebeurt, dat men vroom bij elkaar zit en zich vervolgens zo onchristelijk gedraagt... Daar doet "ja maar je had kunnen weten dat ze daar moeite mee hebben" niks aan af.
Later zijn twee vrienden van mij ook naar die kerk geweest...en een van hen zei later die week tegen mij: Ik had het idee dat die dominee niet het evangelie preekte, maar de blijde boodschap van verlossing van me probeerde af te pakken... Ik begon er bijna aan te twijfelen, gelukkig was God sterker dan die predikant.
Overigens gaat het er natuurlijk niet om of je dit kan weten of niet, het gaat er om dat het gebeurt, dat men vroom bij elkaar zit en zich vervolgens zo onchristelijk gedraagt... Daar doet "ja maar je had kunnen weten dat ze daar moeite mee hebben" niks aan af.
Ik wil het niet meemaken..................ik denk dat ik er heel verdrietig van word......niet voor mijzelf maar voor de mensen die dat zondag in zondag uit (en de woensdagavond) aanhoren.............Marnix schreef:Ze wist het niet... ze was op een zondag in de buurt en dacht: Hmm ik wil nog wel naar de kerk.... daar zie ik een kerk, wat let mij om te gaan.
Okee als we aan dit soort verhalen gaan beginnen is het einde nog niet in zicht voorlopig. Laten we een beetje on-topic blijven.
Marnix, Ik ben blij dat jij en Ds. Moerkerken het in deze met elkaar kunnen vinden:
Marnix, Ik ben blij dat jij en Ds. Moerkerken het in deze met elkaar kunnen vinden:
dat we belangrijker zaken uit het oog zijn verloren en onze tradities als oogkleppen op hebben.
Laat onze kinderen toch niet de indruk krijgen dat een leven naar Gods Woord alleen maar bestaat in een zich uiterlijk conformeren aan een bepaald gedrag. Het is heel erg als een kind nooit iets hoort van de dienenswaardigheid van de Heere, van het zachte juk en de lichte last van Christus.
- jakobmarin
Moerkerken heeft groot gelijk alstie schrijft: "De regeltjes spelen ook een tamelijk grote rol in sommige discussiesites op het Internet" 
Kwalijker vind ik dat het overtreden van deze 'regeltjes' vergeleken worden met het het vreemde vuur van de zonen van Aäron in zo iets heiligs als de Tabernakel.
Als we het over traditie hebben (of overlevering), Paulus had er ook al mee te maken:
Col 2:8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;
Jezus waarschuwde er ook voor:
... wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast? Namelijk raak niet, en smaak niet, en roer niet aan.
Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen;
Dewelke wel hebben een schijn rede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.
Hoe kún je zeggen dat het juk licht is, als je mensen belast met eigen toegepaste wetjes?

Kwalijker vind ik dat het overtreden van deze 'regeltjes' vergeleken worden met het het vreemde vuur van de zonen van Aäron in zo iets heiligs als de Tabernakel.
Als we het over traditie hebben (of overlevering), Paulus had er ook al mee te maken:
Col 2:8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;
Jezus waarschuwde er ook voor:
... wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast? Namelijk raak niet, en smaak niet, en roer niet aan.
Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen;
Dewelke wel hebben een schijn rede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.
Hoe kún je zeggen dat het juk licht is, als je mensen belast met eigen toegepaste wetjes?
Beste forummers, met enige verbazing heb ik deze discussie zitten lezen.
Maar laten we eerlijk zijn. Wat is de refo mens toch een eigenaardig mensenkind.
Hij geeft hoog op dat de vrouw en de man verschillend moeten zijn. En wat doen ze dan om dat te bereiken, ze scheren hun baard af, en daarom moet de vrouw een rok aan.
Als er toch een verschil is gemaakt door de Heere, dan is dat toch wel de baardgroei? (uitzonderingen daar gelaten)
Neen, helaas jongere, ik vind dat je een goede poging hebt gedaan om de duidelijk te maken dat er verschil in man en vrouw moet zitten. En ik ben het met je eens. Maar als we concequent willen zijn, dan moeten we ook het door God gemaakte onderscheidingsteken in ere houden. De baard dus laten staan.
Nogmaals ik heb geen enkele behoefte om deze traditie af te waarderen. Met een beetje goede wil, plaatst de rok een muur om het meisje. De wereld zal gelijk zien dat ze anders is. Maar we kunnen onmogelijk dit dogma op de bijbel gronden.
Maar laten we eerlijk zijn. Wat is de refo mens toch een eigenaardig mensenkind.
Hij geeft hoog op dat de vrouw en de man verschillend moeten zijn. En wat doen ze dan om dat te bereiken, ze scheren hun baard af, en daarom moet de vrouw een rok aan.
Als er toch een verschil is gemaakt door de Heere, dan is dat toch wel de baardgroei? (uitzonderingen daar gelaten)
Neen, helaas jongere, ik vind dat je een goede poging hebt gedaan om de duidelijk te maken dat er verschil in man en vrouw moet zitten. En ik ben het met je eens. Maar als we concequent willen zijn, dan moeten we ook het door God gemaakte onderscheidingsteken in ere houden. De baard dus laten staan.
Nogmaals ik heb geen enkele behoefte om deze traditie af te waarderen. Met een beetje goede wil, plaatst de rok een muur om het meisje. De wereld zal gelijk zien dat ze anders is. Maar we kunnen onmogelijk dit dogma op de bijbel gronden.
Jacob,
Terecht punt over die baard!
Ik heb nog een vraag wat betreft de 'Rechabieten'. Moeten we niet oppassen met die geschiedenis over te zetten, omdat dat de tijd van het OT was?
Anders hadden de Farizeers namelijk ook met die geschiedenis als argument hun eigen wetjes en regeltjes kunnen verdedigen.
Terecht punt over die baard!
Ik heb nog een vraag wat betreft de 'Rechabieten'. Moeten we niet oppassen met die geschiedenis over te zetten, omdat dat de tijd van het OT was?
Anders hadden de Farizeers namelijk ook met die geschiedenis als argument hun eigen wetjes en regeltjes kunnen verdedigen.
Wat me altijd wel bevreemdt: oké, je bent van het standpunt dat een vrouw ook een vrouwenbroek mag dragen. Dit is ook het algemene standpunt van de meeste vrouwen in het dorp waar ik woon. Klein dorpje, grote gergem.
De hele week valt er niet aan uiterlijkheden te zien wie er allemaal naar de kerk gaan. Op zondag loopt(!) het hele dorp uit, keurig in rokken en hoedjes. Er gaan dan mensen naar deze kerk waarvan ik denk: 'Hè? Zijn die ook GerGem?'
Betekent dit dat men zich er door de week voor schaamt om een rok aan te trekken? Wil men niet gezien worden als 'kerkmens'? Of zitten hier andere redenen achter? Ik kan dat dan niet zo goed begrijpen.
Waarom zondag wel naar de kerk met een rok en de hele week in een broek? Trek dan op zondag ook een 'vrouwenbroek' aan.
De hele week valt er niet aan uiterlijkheden te zien wie er allemaal naar de kerk gaan. Op zondag loopt(!) het hele dorp uit, keurig in rokken en hoedjes. Er gaan dan mensen naar deze kerk waarvan ik denk: 'Hè? Zijn die ook GerGem?'
Betekent dit dat men zich er door de week voor schaamt om een rok aan te trekken? Wil men niet gezien worden als 'kerkmens'? Of zitten hier andere redenen achter? Ik kan dat dan niet zo goed begrijpen.
Waarom zondag wel naar de kerk met een rok en de hele week in een broek? Trek dan op zondag ook een 'vrouwenbroek' aan.
Volgens mij is dat gewoon een kwestie van niet willen ergeren. Overigens neemt dat niet weg dat je zo maar eens gelijk zou kunnen hebben, schaamte acht ik niet ondenkbaar.Lydianne schreef:Wat me altijd wel bevreemdt: oké, je bent van het standpunt dat een vrouw ook een vrouwenbroek mag dragen. Dit is ook het algemene standpunt van de meeste vrouwen in het dorp waar ik woon. Klein dorpje, grote gergem.
idd.Marnix schreef: Alsof het onderscheid in een broek of een rok zit, en ieder onderscheid verdwijnt als vrouwen een broek zouden dragen.... ik zou beide geslachten nog steeds wel van elkaar kunnen onderscheiden hoor :roll:
En anders vraag je het toch gewoon even?
:mrgreen:
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- FlyingEagle
een broekrok?Lydianne schreef:Wat me altijd wel bevreemdt: oké, je bent van het standpunt dat een vrouw ook een vrouwenbroek mag dragen. Dit is ook het algemene standpunt van de meeste vrouwen in het dorp waar ik woon. Klein dorpje, grote gergem.

Als je een christen alleen herkent aan een rok, is het geen christen, maar een huichelaar.Lydianne schreef:Wat me altijd wel bevreemdt: oké, je bent van het standpunt dat een vrouw ook een vrouwenbroek mag dragen. Dit is ook het algemene standpunt van de meeste vrouwen in het dorp waar ik woon. Klein dorpje, grote gergem.
Lees eens de kerkgeschiedenis: waarin onderscheidden de eerste christenen zich? In hun kleding? Of aan hun houding in de wereld?
Zij stonden vooraan, niet bij de autodealer, maar bij de voedselbanken om uit te delen. Dáárin onderscheidden zij zich.