Dobbelstenen/Godsvoorzienigheid

MV

Bericht door MV »

plebe schreef:
rekcor schreef:
MV schreef:Seksualiteit is een andere discussie!

Van Ruler's punt is nu juist dat het wezen van de seksulateit het spel is. Accepteer je de seksulateit, dan accepteer je (mits je consequent bent) ook andere vormen van vermaak. Uiteraard zolang deze vormen van vermaak niet in strijd zijn met de tien geboden.

P.S. Zou je wat minder uitroeptekens willen gebruiken? Dit roept m.i. alleen maar felle reacties op, aangezien je de indruk wekt niet genuanceerd te discussieren.
De Heere is een geweldig God en heeft ons ook zintuigen en emoties gegeven.
Geweldig toch dat sex óók fijn en lekker is?
Fantastisch dat eten niet alleen nodig is maar óók lekker kan zijn?
Prijs Hem daarvoor!
Ook voor de sex mag je de Heere danken!!!
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.

Helaas gebruikt de mens zijn zintuigen en lichaamsdelen niet meer op de wijze waarvoor ze geschapen zijn.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik dacht dat we het hier hadden over wat je als christen mocht doen en laten MV.

Die bijbeltekst die jij noemt handelt over de heidenen (wat we, ik zal het er maar direct bijzeggen, van nature allemaal zijn).
MV

Bericht door MV »

rekcor schreef:Ik dacht dat we het hier hadden over wat je als christen mocht doen en laten MV.

Die bijbeltekst die jij noemt handelt over de heidenen (wat we, ik zal het er maar direct bijzeggen, van nature allemaal zijn).
Dus jij hanteerd de stelling:
Zondig maar, de genade is toch overvloedig genoeg?

De Bijbeltekst handelt over eenieder. Er is niemand die goed doet.

Christen en heiden worden in deze tekst getekend in hun natuurstaat.
En waar ik op doelde: In de schepping gebruikten we onze zintuigen op een eerbare manier. Dit kunnen we niet meer, en hebben te strijden tegen onze lusten en kwade gedachten!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

MV,

Discussieren we hier over wat jouw visie is op het leven van een kind van God, of wil jij ons hier duidelijk maken wat jij als kind van God niet meer in overeenstemming kan brengen met leven tot Zijn eer?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
MV

Bericht door MV »

Pim schreef:MV,

Discussieren we hier over wat jouw visie is op het leven van een kind van God, of wil jij ons hier duidelijk maken wat jij als kind van God niet meer in overeenstemming kan brengen met leven tot Zijn eer?
Het eerste is het geval.

Het gaat trouwens niet over mijn visie over Gods kinderen, maar over iedereen.
Wel of geen kind van God maakt geen onderscheid in het houden van de wet, en het mijden en vlieden van de zonde.

De boodschap is altijd tweeledig.
De wet wordt voogehouden als richtsnoer en doet de mens ontdekken dat hij een wetsverbreker is.
Het Evangelie onstluit zich als de mens erachter komt dat hij de werken der wet niet meer kan doen,
maar het Evangelie doet de wet niet teniet.

Zowel wet als evangelie functioneert voor bekeert en onbekeert
plebe

Bericht door plebe »

MV schreef:
plebe schreef:
rekcor schreef:
MV schreef:Seksualiteit is een andere discussie!

Van Ruler's punt is nu juist dat het wezen van de seksulateit het spel is. Accepteer je de seksulateit, dan accepteer je (mits je consequent bent) ook andere vormen van vermaak. Uiteraard zolang deze vormen van vermaak niet in strijd zijn met de tien geboden.

P.S. Zou je wat minder uitroeptekens willen gebruiken? Dit roept m.i. alleen maar felle reacties op, aangezien je de indruk wekt niet genuanceerd te discussieren.
Prijs Hem daarvoor!
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.

Helaas gebruikt de mens zijn zintuigen en lichaamsdelen niet meer op de wijze waarvoor ze geschapen zijn.
Stuitend voorbeeld van biblicisme; Teksten plukken uit het Woord van mijn (en jouw?) Heiland om je gelijk trachten te halen.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
MV

Bericht door MV »

plebe schreef:
MV schreef:
plebe schreef:
rekcor schreef:

Prijs Hem daarvoor!

Stuitend voorbeeld van biblicisme; Teksten plukken uit het Woord van mijn (en jouw?) Heiland om je gelijk trachten te halen.
Ik zie hier niet het probleem van plukken, laat staan mijn gelijk halen!

Wat vindt jij hier dan geplukt aan?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Goed.
Dobbelstenen,..........
Corydoras

Bericht door Corydoras »

MV schreef:
plebe schreef:
MV schreef:

Geplukt omdat je eenzijdig een Bijbelgedeelte citeert. Je kunt er zo een ander Bijbelgedeelte tegenover zetten:

Prediker 9
7 Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.
8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.
9 Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, dien gij arbeidt onder de zon.

Kanttekeningen:
Geniet het leven
Hebr. zie het leven; dat is, geniet de geneugten en zoetigheid van het leven in alle manieren, zoveel als gij, met God en met ere, kunt en moogt.

dit is uw deel
Dat is, hetgeen gij moogt genieten van de goederen, die gij door uwen arbeid verworven hebt.

En dit is toch echt na de zondeval...
Afbeelding
MV

Bericht door MV »

Corydoras schreef:
MV schreef:
plebe schreef:
MV schreef:

Geplukt omdat je eenzijdig een Bijbelgedeelte citeert. Je kunt er zo een ander Bijbelgedeelte tegenover zetten:

Prediker 9
7 Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.
8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.
9 Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, dien gij arbeidt onder de zon.

Kanttekeningen:
Geniet het leven
Hebr. zie het leven; dat is, geniet de geneugten en zoetigheid van het leven in alle manieren, zoveel als gij, met God en met ere, kunt en moogt.

dit is uw deel
Dat is, hetgeen gij moogt genieten van de goederen, die gij door uwen arbeid verworven hebt.

En dit is toch echt na de zondeval...
De kanttekeningen zijn toch duidelijk.

De strekking van het hoofdstuk is nl. dezelfde als Romeinen 3
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Jij reageerde hierop:
plebe schreef:De Heere is een geweldig God en heeft ons ook zintuigen en emoties gegeven.
met een citaat uit Rom. 3 en
MV schreef:Helaas gebruikt de mens zijn zintuigen en lichaamsdelen niet meer op de wijze waarvoor ze geschapen zijn.
In de schepping gebruikten we onze zintuigen op een eerbare manier. Dit kunnen we niet meer, en hebben te strijden tegen onze lusten en kwade gedachten!
In combinatie met de tweede quote suggereer je daarmee dat we alleen moeten strijden en niet mogen/kunnen genieten van Gods gaven.

Maar dat was dus een onjuiste interpretatie begrijp ik nu?
Afbeelding
rekcor

Bericht door rekcor »

Misschien een beetje een persoonlijke vraag MV - maar goed, we zijn hier als broeder/zusters onder elkaar - maar ben jij een christen (gered, wedergeboren) of niet?

Ik vraag dat omdat ik in jouw posts weinig proef van het leven vanuit de genade (maar des te meer vanuit het leven onder de wet).
Galaten 3:21-25 schreef: Is de wet dan in strijd met de beloften Gods? Volstrekt niet! Want indien er een wet gegeven was, die levend kon maken, dan zou inderdaad uit een wet de gerechtigheid voortgekomen zijn. Neen, de Schrift heeft alles besloten onder de zonde, opdat ten gevolge van het geloof in Jezus Christus de belofte het deel zou worden van hen, die geloven. Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.
Romeinen 7:1-6 schreef:Of weet gij niet, broeders, - ik spreek immers tot wie de wet kennen - dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen. Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
MV

Bericht door MV »

Corydoras schreef:Jij reageerde hierop:
plebe schreef:De Heere is een geweldig God en heeft ons ook zintuigen en emoties gegeven.
met een citaat uit Rom. 3 en
MV schreef:Helaas gebruikt de mens zijn zintuigen en lichaamsdelen niet meer op de wijze waarvoor ze geschapen zijn.
In de schepping gebruikten we onze zintuigen op een eerbare manier. Dit kunnen we niet meer, en hebben te strijden tegen onze lusten en kwade gedachten!
In combinatie met de tweede quote suggereer je daarmee dat we alleen moeten strijden en niet mogen/kunnen genieten van Gods gaven.

Maar dat was dus een onjuiste interpretatie begrijp ik nu?
Het gaat om de kwade elementen van onze zintuigen. Daartegen hebben we te strijden. Nergens beweer ik dat een mens nergens van mag genieten
jacob

Bericht door jacob »

Ik heb het idee dat in deze discussie er verschrikkelijk langs elkaar heen wordt gepraat.

Het is inmiddels wel heel erg boeiend geworden.

Ik zou het aardig vinden als MV in een posting nu eens probeert uit te leggen wat zijn punt is. Zoals ik het nu kan lezen zit hij namelijk heel dicht bij Memento. Allebei vinden dat de refo cultuur wereld gelijkvormig is geworden. Maar er is meer, en misschien zou MV dat eens kunnen toelichten. Nu moet hij zich steeds verdedigen en zitten andere er tussen door de posten. Dat is niet handig.

Misschien kan MV zijn mening uitwerken met als voorbeeld de dobbelsteen. Nu heeft het hele forum een beetje het idee dat MV een super aceet is. Maar ik denk dat we hem daarmee geen recht doen. Maar goed MV, ligt het eens toe.
Marnix

Bericht door Marnix »

MV schreef:
Pim schreef:
MV schreef:Ik bemerk ook in eigen gemeente inderdaad dat regels gebruikt worden om de grenzen op te zoeken!

Waarom als Christen niet daar verre van te blijven!?

Waarom schaars gekleed?
Waarom merkkleding met onnozele prijzen?
Waarom een paar keer per jaar op vakantie?
Waarom muziekuitvoeringen?
Waarom vrouwen in leidinggevende functies?
Waarom dure auto's om mee te pronken?
Waarom DVD's?
Waarom ................

Waarom grenzen opzoeken?

Wettisch toch?
Nee, waarom niet nalaten, als je dit kan nalaten. En dat kun je.
God vraagt dit van ons. Hij zal ons erom oordelen.
Hopelijk in dit leven als God komt in je leven en zegt..........
Kijk eens terug: Wat was je doel? Wat was je streven? Wat zijn je uitvluchten?
En dan de bede: Verlos ons van ons eigen boze ik!

Niet met de wereld leven en met God sterven.
MV,

Waarom niet een paar keer per jaar op vakantie?
Waarom geen muziekuitvoeringen?
Waarom geen vrouwen in leidinggevende functies?
Waarom geen DVD's?
Waarom het Christelijk geloof voordoen als een geloof van 'raak niet, smaak niet, roer niet aan'?

Het Christelijk geloof is een geloof in Christus!

Daarbij hoort:
Het minder zonde doen, en groter zondaar worden, is iets wat ons zou moeten aanzetten kritisch te staan tegenover de door mij genoemde verschuiving van denkbeelden over altijd beargumenteerde Bijbelse standpunten.

En wordt deze wereld niet gelijkvormig!

In vele opzichten is de kerk (in alle verbanden) een bolwerk van gelijkvormigheid aan de wereld.
Bij duidelijkheid en directheid raak je leden kwijt, dus maar een politieke tussenoplossing.
Ik ben bang dat de kerk (met een kleine letter) inderdaad kraakt in haar voegen (zoals Ds. Sonneveld pas verwoorde in het RD)
Ik blijf er bij dat je het begrip `wereldgelijkvormigheid` niet bijbels uitlegt. Je kan dan namelijk alles wel wereldgelijkvormig gaan noemen.. wereldgelijkvormigheid zit hem niet in wat je doet.... anders kunnen we beter op onze handen leren lopen, omdat de rest van de wereld op hun voeten loopt en we daarin niet wereldgelijkvormig mogen zijn. Daarnaast is genieten van dingen helemaal niet verkeerd.... het valt me op hoe selectief men daarmee omgaat... TV of DVD kijken is wereldgelijkvormig zijn... maar genieten van Bach is voor bevindelijken geen probleem. En is het drinken van alcohol dan niet net als al die dingen die je noemt, nutteloos tijdverdrijf? Oh nee, daar mogen we weer wel van genieten. :)

God vraagt niet van ons om na te laten DVD's te kijken, naar een muziekuitvoering te gaan, gezellig wat te drinken in een cafeetje, als vrouw broeken te dragen etc.

Dat zijn geboden die mensen hebben verzonnen en die niet van God komen. Wel heb je scherp gezien dat het gaat om het doel.... als bovenstaande dingen je van Gods doel met je leven afhouden, moet je het nalaten.... maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn, en dan vraagt God niet om maar zoveel mogelijk na te laten, en zo weinig mogelijk te genieten omdat mensen ook op een verkeerde manier van dingen kunnen genieten... Als we er van kunnen genieten mag dat absoluut. Paulus schrijft toch ook niet aan de Romeinen dat ze allemaal maar geen offervlees moeten eten, of je van andere dingen onthouden waar sommigen problemen mee hebben? Hij zegt alleen, hou rekening met elkaar, jij kan dingen doen en God daarvoor danken, terwijl een ander dat daarbij niet kan doen.... doe het dus gerust, die ander moet dat niet doen.... ik vind dus niet dat je kan zeggen dat God van ons vraagt om dat allemaal maar voor de zekerheid gewoon niet te doen.
Plaats reactie