K van der Zwaag

Leonius

Bericht door Leonius »

Kom, kom, Leonius. Je moet de kwestie Van der Zwaag ook niet overschatten. Goed, het is voor hemzelf en zijn gezin een persoonlijk drama (veel sterkte, vdZ, als u meeleest).
Op dit forum wordt het helemaal uitgekauwd, maar in het geheel van de GerGem wordt er niet of nauwelijks over gesproken. Veel kerkleden beschouwen het eerder als een academische kwestie, die ver boven hun pet gaat en ver van hun bed afstaat.
Als je de kwestie VdZ afdoet als ‘slechts’ een persoonlijk drama, dan onderschat je deze kwestie toch wel heel ernstig! De kwestie zal niet overal even groot een rol spelen, maar ik kan je verzekeren dat daar waar de misstanden groot zijn, over deze kwestie uitvoerig wordt gesproken. Ten slotte: het is zeker geen louter academische kwestie, maar vooral een praktische: hoe breng je het Woord, wat is er misgegaan in de loop der tijd? Etc. Deze vragen raken dus de kern van het kerkelijk leven, en niet alleen op zondag. Natuurlijk, mensen die daar verder geen vraagtekens zetten of die in een in hun ogen prettige gemeente verkeren, zul je er niet over horen.

Noem het kerkje spelen. Je ziet hoe de breuk tussen PKN en HHK erin hakt. Dwars door gezinnen en families heen. Waar men eerst broederlijk optrok, verkettert men elkaar nu. Dit geldt ook voor dominees en ambtsdragers onderling. Ook jeugd en jongeren die zo iets hebben: geef mijn portie maar aan de hond, ik hou het voor gezien in kerkelijk Nederland.
En hoeveel principeel verschil hoor je nu uiteindelijk in de woordbediening? (Hierop niet reageren, aub, want op een nieuwe PKN-HHK discussie zit niemand op dit forum te wachten).
Wat mij betreft blijven we ook even bij de gergem ;) Mij gaat het erom dat wie een dergelijke houding heeft (het instituut kerk in stand houden) niet volgens de Schrift handelt en eigen kerkelijke en persoonlijke belangen laat prevaleren boven die van Gods Woord. Mij gaat het dus om een principiële afwijzing van zo’n houding, en dat zouden de ‘kerkleiders’ eveneens dienen uit te stralen. Nu ze dat niet doen, is dat laakbaar.
Hier begrijp je mij verkeerd. Met de uitdrukking "we moeten eerlijk blijven" bedoel ik juist: we moeten ook de oneerlijke argumenten eerlijk benoemen; en zeker bedoelde ik niet dat ik dat een eerlijk argument vind.
Sorry, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Ik dacht dat je voor zo’n houding opkwam.
Tja, ik moet natuurlijk afgaan op wat iemand zegt, niet op wat zijn innerlijke bedoeling is.
Dat is zo, maar dat doe ik ook: ik kijk zowel naar de woorden als naar de daden. Deze komen echter simpelweg niet met elkaar overeen. Daarom geloof ik er niet in.
Daar ben ik het zeker mee eens. Alleen: we moeten toch ergens beginnen.
Hmm… ja, maar dan nog vind ik het principieel gezien erg pragmatisch en voor de bühne. Als de gergem zich echt serieus nam, keerden we linea recta terug tot de kerk onzer vaderen. Nu we dat formeel/informeel niet doen (mensen worden zelfs van het H.Avondmaal gehouden als men een doordeweekse kerkdienst bezoekt van een HHK-dominee), gaan we tegen onze eigen principes in óf zeggen we daarmee dat de HHK niet de voorgezette NHK is, maar de PKN.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

We hoeven Van der Zwaag echt niet te beklagen.
Hij had kunnen verwachten dat zijn boek reactie zou oproepen en bovendien krijgt hij genoeg sympathiebetuigingen, dacht ik zo. :wink:
Verder wens ik Van der Zwaag niet te beschouwen als een soort reformator van de GG. Hij heeft hier en daar terechte kritiek, maar daarin is hij niet de eerste en niet de enige.
Leonius

Bericht door Leonius »

Afgewezen schreef:We hoeven Van der Zwaag echt niet te beklagen.
Hij had kunnen verwachten dat zijn boek reactie zou oproepen en bovendien krijgt hij genoeg sympathiebetuigingen, dacht ik zo. :wink:
Je hebt gelijk: we hoeven vdZ niet te beklagen, omdat het niet zíjn strijd is, maar een strijd des Godes. En zulke mensen zijn inderdaad niet beklagenswaardig. Maar, menselijkerwijs gesproken zou je - ook al deel je zijn standpunten niet - toch wel enige consideratie mogen betonen ten aanzien van je medebroeder. Als de kwestie nu ook al op zijn kinderen wordt afgereageerd..... Tenzij je hem natuurlijk niet ziet als een medebroeder, dan schep je er vanzelfsprekend een groot welbehagen in. De zinsnede "dat had hij kunnen verwachten" doet dit inderdaad vermoeden. Behalve dat dit getuigt van een bepaald soort verwrongen kerkbeeld is het ook nog eens onchristelijk. Ds. Kievit was het volstrekt niet met Woelderink eens, maar hij bad wel voor hem en hij riep ook anderen op tot gebed.....
Verder wens ik Van der Zwaag niet te beschouwen als een soort reformator van de GG. Hij heeft hier en daar terechte kritiek, maar daarin is hij niet de eerste en niet de enige.
Och dat mag. De RKK beschouwde Luther ook niet bepaald als een hervormer. Of VdZ te beschouwen is als een reformator weet ik overigens niet. Wel weet ik dat hij slechts oproept blijvend te reformeren. En ik dacht dat dát juist het adagium was van de (Nadere) Reformatie. Maar je hebt gelijk: hij is niet de eerste en niet de enige.....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Knap wat Leonius allemaal uit mijn opmerking weet te halen...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Nederland Dagblad, 26 januari 2006

Van der Zwaag

In het Nederlands Dagblad van 21 januari wordt melding gemaakt van het door K. van der Zwaag aangetekende beroep inzake de tuchtuitspraak van de particuliere synode Oost van de Gereformeerde Gemeenten op 17 november 2005. In de berichtgeving komt naar voren dat het in het bijna honderdjarig bestaan van de Gereformeerde Gemeenten nog nooit eerder is voorgekomen dat een vervroegde generale synode werd bijeengeroepen.

Deze mededeling komt niet overeen met de werkelijkheid. Door het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten is een vervroegde generale synode bijeengeroepen te Utrecht die bijeenkwam op 11 en 12 januari 1950. Deze vervroegde synode kwam bijeen doordat op 24 oktober 1949 door de Vlaardingse predikant M. van de Ketterij officieel een tweede gereformeerde gemeente in Veenendaal werd geïnstitueerd. De Vlaardingse predikant negeerde hiermee het synodale besluit van 1949. De instituering was in strijd met artikel 80 van de Dordtse Kerkorde en werd gezien als scheurmakerij. De onwettige daad van ds. Van de Ketterij werd niet veroordeeld. Integendeel, de wettige predikant van de gereformeerde gemeente van Veenendaal, ds. R. Kok (1890-1982), werd geschorst en losgemaakt van zijn gemeente. Tot op de dag van heden is nimmer door de Gereformeerde Gemeenten de uitspraak van de schorsing van ds. Kok onderbouwd en met argumenten uit de Heilige Schrift en belijdenis bewezen.

Door de aanstaande generale synode zal hopelijk de waarschuwing van gereformeerde gemeente predikanten (onder anderen ds. W. Visscher, Amersfoort) ter harte worden genomen, welke staat opgetekend in De Saambinder van 27 mei 2004: “Als we de geschiedenis vergeten, aldus een bekende uitdrukking, dan zijn we gedoemd haar over te doen. Er zal niemand zijn die deze dingen nog eens teruggewenst in de kring van onze gemeenten. Laten we lering trekken uit de zaken die zich voorgedaan hebben.”
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ND 03-06-2006

Geen vervroegde synode over Van der Zwaag
van onze redactie kerk

RIJSSEN - Er komt geen vervroegde generale synode van de Gereformeerde Gemeenten bijeen om zich te buigen over de vraag of dr. Klaas van der Zwaag terecht onder tucht staat.Dat heeft de particuliere synode Oost van het kerkverband deze week besloten.
Van der Zwaag staat sinds eind 2003 onder tucht vanwege de publicatie van zijn boek Afwachten of verwachten? Daarin schrijft hij over de toe-eigening van het heil, een belangrijk thema in bevindelijk-gereformeerde kring met als vraag hoe een mens zeker weet dat Gods belofte ook voor hem is en op welke manier hij die zich eigen kan maken. Van der Zwaag stelt dat God ruimer 'nodigt' dan in bepaalde reformatorische kerkgenootschappen wordt gepredikt.

De Gereformeerde Gemeenten zien het vuistdikke boek van Van der Zwaag als een bezwaarschrift tegen de leer van het kerkverband. Met het boek zaaide hij ,,onrust en tweedracht''. De kerkenraad in Barneveld zette Van der Zwaag onder tucht en de classis en particuliere synode bevestigden deze maatregel.

Begin dit jaar ging Van der Zwaag in beroep tegen de uitspraak dat hij terecht onder tucht staat. Hij verzocht de particuliere synode Oost hiervoor een vervroegde generale synode bijeen te roepen. Als argument daarvoor droeg hij aan dat de tuchtzaak al jaren sleept. ,,Ik kan mij niet voorstellen dat de zaak opnieuw twee jaar zal gaan spelen of 'gerekt' wordt, temeer omdat de onvrede in het kerkverband toeneemt en de uittocht naar andere kerken onverminderd doorgaat'', voerde hij begin dit jaar als argumentatie aan.

Zijn verzoek is donderdag afgewezen. Het appèl is doorgestuurd naar de generale synode die het waarschijnlijk zal behandelen in de reguliere zitting van september volgend jaar.

Ds. A. Schreuder, scriba van de particuliere synode Oost, wil geen mededelingen over de zaak doen. Van der Zwaag zegt geen conclusies te kunnen trekken uit het besluit geen vervroegde synode bijeen te roepen. Hij wil eerst de argumenten bestuderen die aan het besluit ten grondslag liggen. Die krijgt hij volgende week per brief toegestuurd.

De afgelopen jaren speelde er nog een andere bezwaarprocedure binnen de Gereformeerde Gemeenten rondom het boek Afwachten of verwachten?. Kerkleden dienden bezwaren in tegen de recensie van het boek in kerkblad De Saambinder. Na een lange procesgang werden deze bezwaren eind vorig jaar definitief afgewezen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

sjongejonge,

ik snap niet dat die man het zo lang volhoud zonder sacramenten.
Misschien krijgt hij thuis wel brood door de raven..... :?
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik ben heel benieuwd naar de argumenten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:sjongejonge,

Hij kan beter PKN worden! :mrgreen:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:

Hersteld lijkt me beter :lol: :lol:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:

Vechten?? :D 8)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:

Ik denk inderdaad dat Afgewezen gelijk heeft.

Zijn opvattingen passen precies binnen dit kerkverband.
Ik heb ok nooit begrepen wat de beste man wil in de Ger. Gem.
Ook al zijn er altijd stromingen geweest binnen de Ger Gem, de hoofdstroom is altijd redelijk bevindelijk geweest.

En waarom wil je met alle macht dit kerkverband ombuigen naar eigen inzicht.
Zoek dan een kerkverband waar je jezelf in herkend (en die zijn er voor hem zeker)

Van der Zwaag herkent zich waarschijnlijk echt niet in geen van de opleider van de theologische school: Ds. G.H. Kersten, P. Honkoop sr., L. Rijksen, A. Moerkerken.

Aan enkele linksere predikanten kun je het kerkverband niet ophangen.

Ik denk dat een bezwaar van verdere samenspreking met de GGiN ook gelegen is in het feit dat de GGiN niet de linkse onderstroom in hun gelederen wil opnemen! Als je in veler hart kijkt (van GGiN ters zoals ik) hebben ze niets tegen Ds. Moerkerken en zijn aanhang
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:

Ook al zijn er altijd stromingen geweest binnen de Ger Gem, de hoofdstroom is altijd redelijk bevindelijk geweest.

Zoek dan een kerkverband waar je jezelf in herkend (en die zijn er voor hem zeker)

Van der Zwaag herkent zich waarschijnlijk echt niet in geen van de opleider van de theologische school: Ds. G.H. Kersten, P. Honkoop sr., L. Rijksen, A. Moerkerken.

Ik denk dat een bezwaar van verdere samenspreking met de GGiN ook gelegen is in het feit dat de GGiN niet de linkse onderstroom in hun gelederen wil opnemen! Als je in veler hart kijkt (van GGiN ters zoals ik) hebben ze niets tegen Ds. Moerkerken en zijn aanhang
Voor de duidelijkheid, K van der Zwaag wil het kerkverband niet ombuigen naar eigen inzicht. Hij wil dat het kerkverband op een Bijbelse manier omgaat met dogma's en geestelijke zaken. Voorwaar een bewonderenswaardige moed om het boek te publiceren...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:

Vechten?? :D 8)
Win ik! :mrgreen:
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Oude Paden schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:

Hier begrijp ik (voor de duidelijkheid ik ben lid van de PKN) niets van.
Als van der Zwaag meent een afwijking te constateren in wat de Reformatoren leren en de wat de Ger. Gem leert.
Dan is het toch vreemd dat je zegt 'schiet maar op, wordt maar lid van de PKN', dan ga je toch met elkaar in discussie.
Hoe gaat er toch niet om dat we gezellig en knus bij elkaar kruipen om elkaar op de schouder te kloppen. Het gaat er toch altijd op wat de Schrift ons leert. Dan kunnen we toch leren van de mensen uit Berea. We gaan toch niet zeggen, 'schiet op'. Ook hier geld het, niet op de man spelen, het gaat om de zaak. Wees juist blij dat iemand kritisch is, heeft hij het mis, bewijs dat, maar dit doen ze denk ik nog niet zo in de wereld.
Laatst gewijzigd door Toeschouwer op 05 jun 2006, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten