Dat is waar Refo, daarom is de gelijkenis van de Zaaier zo indringend. Overal wordt het zaad gezaaid, hetzelfde Woord gepredikt. Het komt er op aan hoe ons hart gesteld is. Valt het Woord in de wel toebereide aarde? Staat ons hart open voor de boodschap van het Woord?refo schreef:Dus behoeven we over de 9 niet verwijtenderwijs te spreken. Die hebben nooit een schijn van kans gehad. Want niet inwendig doch slechts uitwendig geroepen.
Best praktisch dan, die uitwendige roeping. Je kunt je met recht beroepen op het feit nooit echt geroepen te zijn.
En kom niet aan met: 'ja maar, ze zijn wel verantwoordelijk'. Dat kan niet zo zijn als ze niet inwendig geroepen zijn en je dat als voor waarde stelt.
Gelezen preken
- ndonselaar
- Contacteer:
Een roeping tot het ambt is iets totaal anders dan de oproep tot bekering. Bij de roeping tot een ambt wordt gekozen uit hen die reeds gelovigen zijn.Aan de hand van de geschiedenis van de 10 melaatsen argumenteer ik dat dit wél bijbels is, en dat er nog verschillende voorbeelden meer zijn.
Volgens mij inmiddels off-topic. En de argumentatie is bekend; zowel hypercalvinisten als remonstranten bedienen zich ervan.Dus behoeven we over de 9 niet verwijtenderwijs te spreken. Die hebben nooit een schijn van kans gehad. Want niet inwendig doch slechts uitwendig geroepen.
Best praktisch dan, die uitwendige roeping. Je kunt je met recht beroepen op het feit nooit echt geroepen te zijn.
En kom niet aan met: 'ja maar, ze zijn wel verantwoordelijk'. Dat kan niet zo zijn als ze niet inwendig geroepen zijn en je dat als voor waarde stelt.
Het ging hier Miscanthus om, dat hij inwendige en uitwendige roeping niet bijbels vond. Waarmee hij dus doelt op de bekering, lees de postings maar na.Een roeping tot het ambt is iets totaal anders dan de oproep tot bekering. Bij de roeping tot een ambt wordt gekozen onder hen die reeds gelovigen zijn.
refo: wat wil je hiermee zeggen, zonder in termen van vaagheid te vervallen? Wil je beweren dat de mens na de zondeval nog enig recht had om wederom tot genade te komen? De mens is ten volle verantwoordelijk, en moet er alles aan doen, maar kan er niets aan doen.
Deze "engte" moet uitdrijven tot Christus. Maar goed als je het met het grondprincipe al niet eens bent, dat de mens niets aan zijn eigen zaligheid kan toedoen, ja, dan lijkt het me dat we snel uitgepraat zijn.
Het klinkt allemaal wel heel mooi. En misschien is het wel waar. Maar je hebt er niets aan. Die 9 mannen kwamen niet, want niet inwendig geroepen. En dus zagen ze ook hun verantwoordelijkheid niet. En kwamen dus niet in engte (whatever that may be).AartJan schreef:Het ging hier Miscanthus om, dat hij inwendige en uitwendige roeping niet bijbels vond. Waarmee hij dus doelt op de bekering, lees de postings maar na.Een roeping tot het ambt is iets totaal anders dan de oproep tot bekering. Bij de roeping tot een ambt wordt gekozen onder hen die reeds gelovigen zijn.
refo: wat wil je hiermee zeggen, zonder in termen van vaagheid te vervallen? Wil je beweren dat de mens na de zondeval nog enig recht had om wederom tot genade te komen? De mens is ten volle verantwoordelijk, en moet er alles aan doen, maar kan er niets aan doen.
Deze "engte" moet uitdrijven tot Christus. Maar goed als je het met het grondprincipe al niet eens bent, dat de mens niets aan zijn eigen zaligheid kan toedoen, ja, dan lijkt het me dat we snel uitgepraat zijn.
De 10 werden allemaal geroepen. Maar slechts een deed wat. En de Heere Jezus zei: kijk eens: een is er inwendig geroepen, dat ziet u maar weer.
En wat hypers of remo's daarvan maken interesseert me niet.
- Miscanthus
Het gemaakte onderscheid tussen uitwendige roeping en inwendige roeping verdoezelt het evangelie. Het is een manier van spreken waarmee men wil aangeven dat de één wel gelooft en zich bekeert, en de ander niet, waarbij afbreuk gedaan wordt aan de verantwoordelijkheid van de mens.
Jer 7:13 En nu, omdat gijlieden al deze werken doet, spreekt de HEERE, en Ik tot u gesproken heb, vroeg op zijnde en sprekende, maar gij niet gehoord hebt, en Ik u geroepen, maar gij niet geantwoord hebt;
Lu 13:34 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen [vergadert]; en gijlieden hebt niet gewild?
De Heere Jezus was hier zeker ook remonstrants?
Hier staat onze staat van nature getekend: Joh 5:40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Jer 7:13 En nu, omdat gijlieden al deze werken doet, spreekt de HEERE, en Ik tot u gesproken heb, vroeg op zijnde en sprekende, maar gij niet gehoord hebt, en Ik u geroepen, maar gij niet geantwoord hebt;
Lu 13:34 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen [vergadert]; en gijlieden hebt niet gewild?
De Heere Jezus was hier zeker ook remonstrants?
Hier staat onze staat van nature getekend: Joh 5:40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
- ndonselaar
- Contacteer:
Wat heb ik tegen een 'inwendige roeping'? Niks, maar wel als begrippen een eigen en soms verkeerd leven gaan leiden.
Gods roeping is volmaakt. Gods Woord is volmaakt en als Hij ons roept, dan roept Hij ons door Zijn Woord.
Wat er is nu noodzakelijk? Dat de mens God op Zijn Woord gelooft. Dat geloof is Gods gave, dat is absoluut waar, maar dat door God gewerkte geloof gelooft Gods volmaakte roeping; of de mens verwerpt deze roeping in zijn of haar ongeloof.
Met dit doen we niks tekort als jij of u dit 'inwendig' en 'uitwendig' wil noemen en dat is ook geen enkel probleem, maar helaas denken heel veel mensen bij een inwendige roeping aan heel wat anders. Inwendige roeping is een 'hoorbare' stem, of iets waardoor de mens verandert wordt. Hij wordt geschikt gemaakt om de uitwendige roeping te ontvangen.
Gods roeping is volmaakt. Gods Woord is volmaakt en als Hij ons roept, dan roept Hij ons door Zijn Woord.
Wat er is nu noodzakelijk? Dat de mens God op Zijn Woord gelooft. Dat geloof is Gods gave, dat is absoluut waar, maar dat door God gewerkte geloof gelooft Gods volmaakte roeping; of de mens verwerpt deze roeping in zijn of haar ongeloof.
Met dit doen we niks tekort als jij of u dit 'inwendig' en 'uitwendig' wil noemen en dat is ook geen enkel probleem, maar helaas denken heel veel mensen bij een inwendige roeping aan heel wat anders. Inwendige roeping is een 'hoorbare' stem, of iets waardoor de mens verandert wordt. Hij wordt geschikt gemaakt om de uitwendige roeping te ontvangen.
Beste forummers,
Het gekozen onderwerp nl. gelezen preken, staat nog op mijn naam.
Wij zijn alleen niet meer over gelezen preken bezig maar over bekeerde/onbekeerde ouderlingen en diakenen, en over de inwendige en uitwenidige roeping.
Misschien zijn er toch nog die zouden willen ingaan op de preekkeuze in eigen gemeente, of ben ik een eenzame mus met zondags veell leespreken??
Wij zijn alleen niet meer over gelezen preken bezig maar over bekeerde/onbekeerde ouderlingen en diakenen, en over de inwendige en uitwenidige roeping.
Misschien zijn er toch nog die zouden willen ingaan op de preekkeuze in eigen gemeente, of ben ik een eenzame mus met zondags veell leespreken??
Wij hebben nooit leespreken. Alhoewel sommige predikanten de preek bijna oplezenMV schreef:Beste forummers,

Om het even praktisch te houden. We kunnen onderscheid maken tussen uit- en inwendige roeping. Prachtig, helemaal mee eens! Zonder God kunnen we niets doen.
Maarre, die wetenschap baat mij niets! Als ik in de prediking opgeroepen wordt om te geloven is dat een bevel, een opdracht! Het is een gruwelijke dwaling om te zeggen: Ja, wacht is ff, ik ben alleen maar uitwendig geroepen, dus ik wacht lekker af tot ik es een keer inwendig geroepen wordt. Neen, weg met zulke gedachten. Als de roepstem klinkt: Bekeer u, en geloof het evangelie, dan moet ik dat per direct gaan doen. Of ik nu kan of niet, of ik mijn onmacht nu besef of niet. Weg met die vrome woorden die mij zeggen dat ik eerst vast moet lopen. Well, wilt u vastlopen? Dan moet u beginnen met lopen! Wilt u voelen dat uit u geen goed meer is in der eeuwigheid? Well, bekeerd u en gelooft, en u zult aan den lijve ondervinden welk een onmogelijkheid dat is voor een arme zondaar als u bent.
U wilt een bewijs dat dit bijbels is? Kijk naar de verloren zoon. Hij wachtte niet tot de vader hem kwam halen, maar 'hij keerde in tot zichzelven'. Doe gij alzo! Keert u in, en sta op om naar uw Vader te gaan.
Maarre, die wetenschap baat mij niets! Als ik in de prediking opgeroepen wordt om te geloven is dat een bevel, een opdracht! Het is een gruwelijke dwaling om te zeggen: Ja, wacht is ff, ik ben alleen maar uitwendig geroepen, dus ik wacht lekker af tot ik es een keer inwendig geroepen wordt. Neen, weg met zulke gedachten. Als de roepstem klinkt: Bekeer u, en geloof het evangelie, dan moet ik dat per direct gaan doen. Of ik nu kan of niet, of ik mijn onmacht nu besef of niet. Weg met die vrome woorden die mij zeggen dat ik eerst vast moet lopen. Well, wilt u vastlopen? Dan moet u beginnen met lopen! Wilt u voelen dat uit u geen goed meer is in der eeuwigheid? Well, bekeerd u en gelooft, en u zult aan den lijve ondervinden welk een onmogelijkheid dat is voor een arme zondaar als u bent.
U wilt een bewijs dat dit bijbels is? Kijk naar de verloren zoon. Hij wachtte niet tot de vader hem kwam halen, maar 'hij keerde in tot zichzelven'. Doe gij alzo! Keert u in, en sta op om naar uw Vader te gaan.
MV schreef:Beste forummers,
Bij ons worden meestal preken van ds Kersten, Lamain, Moerkerken van Haren ed gelezen.MV schreef:MV schreef:Beste forummers,
Helaas, want ik heb liever een ds. Maar dat wist je al
zo, dan hebbie toch nog een reactie.

Ik ben 'groot' geworden onder de preken van ds. Smytegelt, Lamain, van Reenen, vd Groe, Kersten, Hoogerland en een enkele van Vermeer (meestal de langste! + 120 min.).
In mijn huidige gemeente naast de catechismus van ds E. Venema (mooi!) komen die oudvaders ook nog wel eens voorbij.
bv ds Joost van Laar. of een oefening van Floor en pas nog een van Philpot. Maar ook Verhagen en Heijkoop komen 'langs'
De preekkeuze bestaat uit preken van overleden Ger.Gem dominees of van de tijd daarvoor en dat kan dan heel ver gaan.
Maar evenals in de predikanten die mogen komen is er ook hier een zekere eenzijdigheid. Helaas.
In mijn huidige gemeente naast de catechismus van ds E. Venema (mooi!) komen die oudvaders ook nog wel eens voorbij.
bv ds Joost van Laar. of een oefening van Floor en pas nog een van Philpot. Maar ook Verhagen en Heijkoop komen 'langs'
De preekkeuze bestaat uit preken van overleden Ger.Gem dominees of van de tijd daarvoor en dat kan dan heel ver gaan.
Maar evenals in de predikanten die mogen komen is er ook hier een zekere eenzijdigheid. Helaas.
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo
- Miscanthus
Ik mag me iedere zondag verblijden met een "levende bediening van het Woord der verzoening" ofwel een predikant.MV schreef:MV schreef:Beste forummers,
Het moet niet hoor...........jacob schreef:Bij ons worden meestal preken van ds Kersten, Lamain, Moerkerken van Haren ed gelezen.MV schreef:MV schreef:Beste forummers,
Helaas, want ik heb liever een ds. Maar dat wist je al![]()
zo, dan hebbie toch nog een reactie.:
Ik mis bij de reacties alleen de mening. (ook i.v.m. oudvaders, zie de beginnende topics)