Miscanthus schreef:Afgewezen schreef: Dat God de kinderen tot Zijn volk rekent, dat zal waar zijn, maar dat weerhoudt God er niet van deze kinderen voor eeuwig te straffen wanneer ze niet in Hem geloven.
Wat is dit innerlijke tegenspraak, afgewezen?
Ik heb het niet zelf bedacht, hoor. Wie zei er ook alweer dat kinderen des koninkrijks buitengeworpen konden worden?
Is jouw logica krachtiger dan Gods toezegging?
Hier val je in je eigen zwaard. Jij vindt wat ik schreef ‘innerlijke tegenspraak’ (een op de logica gegrond argument dus!) en vervolgens zeg je dat ik een bepaalde eigen logica zou hanteren. Het is dus precies andersom.
Dr. Steenblok dacht ook dat ons verstand onaangetast was....
Verwijt me geen dingen die ik nooit gezegd heb.
Kleine kinderen kunnen nog niet geloven. Nochthans rekent God ze tot zijn volk. Zo spraken de reformatoren ook, en al spraken ze niet zo, -God spreekt zo. En dan moeten wij stil zijn.
Stoppen met denken en ons overgeven aan Gods Woorden, dwars tegen alle logica en scholastiek in.
Ik zou daar dan eerst zelf mee beginnen als ik jou was. Gods volk en toch niet Gods volk, dat gaat tegen onze logica in; toch leert de Bijbel ons dat.
Verder, God hanteert geen veronderstelde-wedergeboortetheologie. Calvijn deed dat ook niet; er waren echter theologen in die tijd die dat ook deden, zoals Guido de Brès. Het Woord moet hier uitsluitsel geven. En in het Woord lees ik heel duidelijk dat het geloof in Christus ons deel aan Hem geeft. Ik lees daar geen speculaties over het al dan niet aanwezig zijn van het geloof in jonge kinderen. We moeten ons daar dan ook maar niet mee bezighouden. “Bekeert u en geloof het Evangelie”, dat is wat voor ons geldt en voor onze kinderen. En zó moeten de kinderen dan ook opgevoed worden.