Roeping tot het ambt
Wanneer er een onophoudelijk verlangen om te werken in Zijn koninkrijk, dan zou ik zeggen: begin met studie Theologie.
Als het werkelijk van de Heere is, dan zijn bergen vlak en zeeeen droog. Dat zal tijdens de studie duidelijk worden. Je zult dan merken dat je van BOVEN geleid wordt. Niet dat je allemaal goeie cijfers gaat halen zonder er wat voor te moeten doen, maar wel dat alles meezit, hoewel er wel tegenslagen kunnen zijn. Hoewel je wel vertwijfeld kunt zijn over je keuze om te theologie te studeren. Maar dan ga je er als goed is met die vragen en twijfels naar de Heere toe, en als het werkelijk van Hem is, dan zal er uitkomst, uitzicht zijn. Dan weet je dat je het niet alleen hoeft te doen en dat de Heere er achter staat.
Als het werkelijk van de Heere is, dan zijn bergen vlak en zeeeen droog. Dat zal tijdens de studie duidelijk worden. Je zult dan merken dat je van BOVEN geleid wordt. Niet dat je allemaal goeie cijfers gaat halen zonder er wat voor te moeten doen, maar wel dat alles meezit, hoewel er wel tegenslagen kunnen zijn. Hoewel je wel vertwijfeld kunt zijn over je keuze om te theologie te studeren. Maar dan ga je er als goed is met die vragen en twijfels naar de Heere toe, en als het werkelijk van Hem is, dan zal er uitkomst, uitzicht zijn. Dan weet je dat je het niet alleen hoeft te doen en dat de Heere er achter staat.
dit lijkt me een verstandig adviesOorspronkelijk gepost door Pim
Timo, ik las dat je bij ds Silfhout belijdenis had gedaan. Ik zou daar eens een gesprek aanvragen, of mail-correspondentie mee opzetten. Hij doet dat met alle liefde, dat weet ik 100% zeker.
Je kan dan persoonlijker zijn. Wat heb je er aan als wij hier op OSW tegen je zeggen: tuurlijk Timo, kap maar met je studie.
Sterkte ermee.
[Aangepast op 6/4/05 door Pim]
ik denk trouwens dat het (even heel praktisch gedacht) niet verkeerd is als men alvorens dominee te worden of daarvoor te studeren enige levenservaring opdoet door zelf gewoon in de maatschappij te staan in een werkkring om te zien wat er gebeurt
Is op zich een goede gedachte, maar de normale gang bijv. in de Hervormde kerk is altijd anders geweest. Theologie gaan studeren na je VWO even in het pastoraat stage lopen en dan gaan preken. Toch?Oorspronkelijk gepost door limosa
ik denk trouwens dat het (even heel praktisch gedacht) niet verkeerd is als men alvorens dominee te worden of daarvoor te studeren enige levenservaring opdoet door zelf gewoon in de maatschappij te staan in een werkkring om te zien wat er gebeurt
Ik zou studenten/kanditaten wel altijd graag een jaar naar een zendingsveld willen sturen voor de algemene vorming, maar misschien is dat praktisch moeilijk haalbaar (ivm taalstudie).
Mee eens. En alles in afhankelijkheid van Hem, die roept en die ook getrouw is!Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik probeer maar aan te geven dat het geen ramp is (persoonlijk denk ik eerder een voordeel) om eerst een "gewone" baan te hebben en van daaruit zo'n studie op te pakken. Het is niet nodig om te haasten omdat het anders te laat zou zijn.
Timo, ik kan er misschien nog iets bijzeggen. Als er echt een roeping is kom je vanzelf op je plek, andere wegen worden gewoon geblokkeerd. Ooit eens een advies gehoord van een ambtsdrager, die op een vraag hoe te handelen, zei "als je niet rechts kan en niet links wil moet je rechtdoorgaan" en daar bedoelde hij mee "ga gewoon door met je huidige werk/studie, na verloop van tijd zie je vanzelf deuren open gaan en wordt je weg duidelijk". Verder denk ik dat iedere wedergeboren gelovige een roeping heeft maar dat dat niet altijd voor b.v. predikant is, het kan al het 'ambt aller gelovigen zijn'. Er zullen er zijn die in eigen kleine kring werkzaam zullen gemaakt worden, anderen zullen meer beroepsmatig geroepen worden. en er zullen ook predikanten geroepen worden.Oorspronkelijk gepost door timo
Heel belangrijk is, dat er ten eerste sprake mag zijn van het persoonlijk kennen van de Heere. Dat we weten van de levendmaking uit onze geestelijke dood, van de ontdekking aan en overtuiging van onze zonde en schuld, onmacht en verlorenheid. En dat we door genade mogen weten van de ontsluiting door Woord en Geest van de weg der zalgheid in de Heere Jezus in het persoonlijk zielenleven. Want hoe zullen we anderen leren als wezelf niet onderwezen zijn en worden door de Heere?
Wat de roeping betreft: dan zal er een begeerte zijn, maar ook een inleven van de nood der zielen, van de eigen onbekwaamheid en er zal ervaring zijn van uitgestoten worden door de Heere. Vanuit het Woord maakt de Heere ons duidelikjk wat Zijn weg is, in onze strijd en onmogelijkheid.
een ds uit de ger gem heeft dit eens gezegt over een roeping
Verder wil ik nog wel kwijt niet op een curatorium tegen te zijn,maar wel op de manier zoals het nu gaat. Nu zijn er teveel menselijke barriëres ingebouwd.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Als er echt een roeping is kom je vanzelf op je plek, andere wegen worden gewoon geblokkeerd.
Egbert, bovenstaande quotes kan ik niet met elkaar rijmen. Hoe kan je problemen hebben met de gang van zaken, als de mensen met een echte roeping uiteindelijk toch wel op hun plekkie terecht komen?Verder wil ik nog wel kwijt niet op een curatorium tegen te zijn,maar wel op de manier zoals het nu gaat. Nu zijn er teveel menselijke barriëres ingebouwd.
Hm...
Als ik een eens een keer een 'goeie hervormde' dominee hoor, hoor ik later dat het een ex-gergemmer is.
Dus het is wel te rijmen.
[Aangepast op 7/4/05 door refo]
Als ik een eens een keer een 'goeie hervormde' dominee hoor, hoor ik later dat het een ex-gergemmer is.
Dus het is wel te rijmen.
[Aangepast op 7/4/05 door refo]
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Als dat plekkie inderdaad een ander kerkgenootschap moet zijn is het toch goed? Ook afgewezen/vantevorennietaandurvende mannen uit bv. de GGiN komen bij ons [GG] aan de bak dus toch op hun plaats.Oorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door Egbert
Als er echt een roeping is kom je vanzelf op je plek, andere wegen worden gewoon geblokkeerd.Egbert, bovenstaande quotes kan ik niet met elkaar rijmen. Hoe kan je problemen hebben met de gang van zaken, als de mensen met een echte roeping uiteindelijk toch wel op hun plekkie terecht komen?Verder wil ik nog wel kwijt niet op een curatorium tegen te zijn,maar wel op de manier zoals het nu gaat. Nu zijn er teveel menselijke barriëres ingebouwd.
Maar laten we wel wezen, in andere discussies zeggen we toch ook "als je wedergeboren moet worden gebeurt dat ook, maar je mag niet stil blijven zitten je moet er 'alles aan doen'. Zo is het ook met het curatorium, probeer deze te verbeteren waar mogelijk. De predikanten die bij ons worden afgewezen en vervolgens bij CGK, PKN of HHK wel aan de bak komen kunnen wij toch ook bij ons gebruiken?
Is de roeping tot een of andere taak in Gods Koninkrijk dan ook onwederstandelijk?Oorspronkelijk gepost door EgbertAls dat plekkie inderdaad een ander kerkgenootschap moet zijn is het toch goed? Ook afgewezen/vantevorennietaandurvende mannen uit bv. de GGiN komen bij ons [GG] aan de bak dus toch op hun plaats.Oorspronkelijk gepost door PimOorspronkelijk gepost door Egbert
Als er echt een roeping is kom je vanzelf op je plek, andere wegen worden gewoon geblokkeerd.Egbert, bovenstaande quotes kan ik niet met elkaar rijmen. Hoe kan je problemen hebben met de gang van zaken, als de mensen met een echte roeping uiteindelijk toch wel op hun plekkie terecht komen?Verder wil ik nog wel kwijt niet op een curatorium tegen te zijn,maar wel op de manier zoals het nu gaat. Nu zijn er teveel menselijke barriëres ingebouwd.
Maar laten we wel wezen, in andere discussies zeggen we toch ook "als je wedergeboren moet worden gebeurt dat ook, maar je mag niet stil blijven zitten je moet er 'alles aan doen'. Zo is het ook met het curatorium, probeer deze te verbeteren waar mogelijk. De predikanten die bij ons worden afgewezen en vervolgens bij CGK, PKN of HHK wel aan de bak komen kunnen wij toch ook bij ons gebruiken?
Ik denk het uiteindelijk wel, al kunnen wij mensen tot het uiterste ons daartegen verzetten. God werkt toch uiteindelijk onwederstandelijk?Oorspronkelijk gepost door Pim
Is de roeping tot een of andere taak in Gods Koninkrijk dan ook onwederstandelijk?
Deze vraag sluit denk ik aan bij al je vorige vragen over 'roeping tot het ambt', en zo blijven we denk ik in een cirkeltje ronddiscusseren en komen we steeds tot dezelfde conclusie.Oorspronkelijk gepost door timo
Kun je een roeping hebben en toch het idee hebben dat je het door je "zondige leven het verpest"