studenten

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik vind dat er op dit moment een wat naargeestige sfeer in deze topic hangt. Bevinding belachelijk maken lijkt mij niet echt een verheffende bezigheid. Ik stel voor dat we elkaar en ook elkaars woorden serieus blijven nemen.
MV, ik ben toch benieuwd naar de lijnen die jij trekt waar het ds. Kersten en ds. Kok betreft. Volgens jou als ds. Kok het over een onvoorwaardelijk aanbod had, betekende dat wat anders dan wanneer ds. Kersten het daarover had.
Dat zou best kunnen zijn; ds. Kok ging volgens mij zeker op het laatst erg ver.
Maar kan het dan niet zo zijn dat er in de GG over een onvoorwaardelijk aanbod wordt gesproken en dat er wat anders mee wordt bedoeld als ds. Mallan (of ds. Wink) denkt dat er mee wordt bedoeld?
Ik denk dat Kersten en Mallan beiden onderstaande conclusie deelden:
Onvoorwaardelijk in die zin dat er geen voorwaarden in de mens moeten/hoeven te zijn.
Ik erger me (sorry) er altijd weer aan als ik b.v. K. van der Zwaag of Blauwendraag hoor beweren dat je in de GGiN eerst gemoedstoestanden moet beleven voor je naar Christus mag. Het is echt te belachelijk voor woorden dat dit wordt beweert. Je hoeft maar een preek van ds. MAllan te horen en je weet dat dit zo niet is!
O ja? Lees mee (uit: Het aanbod van de genade in de GGiN)

2. De Gereformeerde Gemeenten synodaal brengen het aanbod van genade aan alle hoorders. Dat wil zeggen dat alle hoorders genade wordt aangeboden. Of deze hoorders bekeerd, bekommerd, onbekeerd of bruut goddeloos zijn, dit doet er hier niet toe. Allen, zonder onderscheid, wordt Gods genade aangeboden. “God wil u allen Zijn genade schenken”, hoort men dan. Dit noemen we het onvoorwaardelijk aanbod van genade. Zonder enige voorwaarde (= onvoorwaardelijk) wil God alle hoorders Zijn genade schenken.

3. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland leren het anders. Onder het aanbod van genade wordt daar verstaan: de bekendmaking dat er genade is voor schuldigen. Dat zijn zulken die uitroepen: “O God, wees mij, zondaar, genadig”. Zonder onderscheid wordt alle hoorders gepredikt: Van nature lig je onder de vloek van Gods wet (= de prediking van de wet), maar daar is een weg van ontkoming (=de prediking van het evangelie). Wet en evangelie worden dus gepredikt. En die prediking komt tot alle hoorders. Niemand wordt uitgesloten, zodat niemand ooit te verontschuldigen zal zijn.
Er wordt dus alle hoorders bekendgemaakt dat er een weg van ontkoming is. Maar die ontkoming is niet voor alle mensen, maar voor hen die geen weg en geen raad meer weten. Er wordt allen bekend gemaakt dat er troost is, niet voor allen, maar voor troostelozen.
Er wordt alle gepredikt dat er genade is, niet voor alle mensen, maar voor schuldigen. Er wordt verkondigd dat er licht is voor hen die weten in duisternis te verkeren. Er wordt gepreekt dat er leven is, niet voor allen, maar voor hen die “tot den dood geëigend zijn en beven” (berijming van Datheen Psalm 79:6).
Nu, dat in de schuld komen, dat erkennen van Gods toorn te hebben verdiend, is de voorwaarde eer schuldvergeving volgen kan. Eerst in de duisternis (dat is de voorwaarde) en dan wil de Heere licht geven. Eerst in de vernedering (dat is de voorwaarde) en dan wil Hij verhogen. Eerst arm en dan wil Hij rijk maken, want “hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden” (Luk. 1:53).
Daarom spreken onze gemeenten van een voorwaardelijk aanbod van genade.
“Wie in ’t stof lag neergebogen, (dat is de voorwaarde)
Wordt door Hem weer opgericht” (Ps. 146:6).
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

Niemand wordt uitgesloten, zodat niemand ooit te verontschuldigen zal zijn.
wat streven we toch een nobel doel na he. Oh wat een vreugde, voeden ze daar nu hun kinderen mee op? Onbegrijpelijk!

sorry voor de off topic opmerking, maar ik kon het even niet laten.

[Aangepast op 1/9/05 door jacob]
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik vind dat er op dit moment een wat naargeestige sfeer in deze topic hangt. Bevinding belachelijk maken lijkt mij niet echt een verheffende bezigheid. Ik stel voor dat we elkaar en ook elkaars woorden serieus blijven nemen.
MV, ik ben toch benieuwd naar de lijnen die jij trekt waar het ds. Kersten en ds. Kok betreft. Volgens jou als ds. Kok het over een onvoorwaardelijk aanbod had, betekende dat wat anders dan wanneer ds. Kersten het daarover had.
Maar kan het dan niet zo zijn dat er in de GG over een onvoorwaardelijk aanbod wordt gesproken en dat er wat anders mee wordt bedoeld als ds. Mallan (of ds. Wink) denkt dat er mee wordt bedoeld?
Onvoorwaardelijk in die zin dat er geen voorwaarden in de mens moeten/hoeven te zijn.
Ik erger me (sorry) er altijd weer aan als ik b.v. K. van der Zwaag of Blauwendraag hoor beweren dat je in de GGiN eerst gemoedstoestanden moet beleven voor je naar Christus mag. Het is echt te belachelijk voor woorden dat dit wordt beweert. Je hoeft maar een preek van ds. MAllan te horen en je weet dat dit zo niet is!

2. De Gereformeerde Gemeenten synodaal brengen het aanbod van genade aan alle hoorders. Dat wil zeggen dat alle hoorders genade wordt aangeboden. Of deze hoorders bekeerd, bekommerd, onbekeerd of bruut goddeloos zijn, dit doet er hier niet toe. Allen, zonder onderscheid, wordt Gods genade aangeboden. “God wil u allen Zijn genade schenken”, hoort men dan. Dit noemen we het onvoorwaardelijk aanbod van genade. Zonder enige voorwaarde (= onvoorwaardelijk) wil God alle hoorders Zijn genade schenken.

3. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland leren het anders. Onder het aanbod van genade wordt daar verstaan: de bekendmaking dat er genade is voor schuldigen. Dat zijn zulken die uitroepen: “O God, wees mij, zondaar, genadig”. Zonder onderscheid wordt alle hoorders gepredikt: Van nature lig je onder de vloek van Gods wet (= de prediking van de wet), maar daar is een weg van ontkoming (=de prediking van het evangelie). Wet en evangelie worden dus gepredikt. En die prediking komt tot alle hoorders. Niemand wordt uitgesloten, zodat niemand ooit te verontschuldigen zal zijn.
Er wordt dus alle hoorders bekendgemaakt dat er een weg van ontkoming is. Maar die ontkoming is niet voor alle mensen, maar voor hen die geen weg en geen raad meer weten. Er wordt allen bekend gemaakt dat er troost is, niet voor allen, maar voor troostelozen.
Er wordt alle gepredikt dat er genade is, niet voor alle mensen, maar voor schuldigen. Er wordt verkondigd dat er licht is voor hen die weten in duisternis te verkeren. Er wordt gepreekt dat er leven is, niet voor allen, maar voor hen die “tot den dood geëigend zijn en beven” (berijming van Datheen Psalm 79:6).
Nu, dat in de schuld komen, dat erkennen van Gods toorn te hebben verdiend, is de voorwaarde eer schuldvergeving volgen kan. Eerst in de duisternis (dat is de voorwaarde) en dan wil de Heere licht geven. Eerst in de vernedering (dat is de voorwaarde) en dan wil Hij verhogen. Eerst arm en dan wil Hij rijk maken, want “hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden” (Luk. 1:53).
Ho Pim,

Dit bedoelt an Rijswijk en ik in de vorige reactie met hem met voorwaardelijk. Ds. Kersten leerde m.i. dit ook zo.

4. Nu zeggende, ”synodalen” en velen buiten hen: ,,Jullie zijn remonstrants, want jullie leren dat de mens eerst zichzelf in de schuld moet brengen, eer God vergeving wil schenken". Maar dat is een valse beschuldiging.
Steeds wordt er in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland op gewezen dat niet wijzelf, maar God ons in de schuld moet brengen. De Heere Zelf werkt die voorwaarde in het hart van Zijn volk.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ho Pim,

Dit bedoelt an Rijswijk en ik in de vorige reactie met hem met voorwaardelijk. Ds. Kersten leerde m.i. dit ook zo.

4. Nu zeggende, ”synodalen” en velen buiten hen: ,,Jullie zijn remonstrants, want jullie leren dat de mens eerst zichzelf in de schuld moet brengen, eer God vergeving wil schenken". Maar dat is een valse beschuldiging.
Steeds wordt er in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland op gewezen dat niet wijzelf, maar God ons in de schuld moet brengen. De Heere Zelf werkt die voorwaarde in het hart van Zijn volk.
Dat moet je niet zeggen dat Christus er voor iedereen is. ;) Christus wordt alleen gepreekt aan schuldigen en ontdekten, dat is GGiN en dat zegt Van Rijswijk ook letterlijk.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door MV Ik denk dat Kersten en Mallan beiden onderstaande conclusie deelden:

Ho Pim,

Dat moet je niet zeggen dat Christus er voor iedereen is. ;) Christus wordt alleen gepreekt aan schuldigen en ontdekten, dat is GGiN en dat zegt Van Rijswijk ook letterlijk.

Pim,

Een beetje scherp blijven. Ik heb nergens gezegd dat Christus er voor iedereen is. Als mens is niemand te zondig of te slecht om een voorwerp te zijn voor Christus, maar dat is wat anders dan te zeggen dat Christus er voor iedereen is. Christus wordt niet gepreekt aan schuldigen maar voor schuldigen in zichzelf. Aan schuldigen zou betekenen dat de wij aanwijzen wie het zijn. De predikant preekt Christus voor schuldigen en legt daarna een toetseen aan (zoals Smytegelt dit veel doet) wat de kenmerken zijn van een ware schuldenaar!
refo

Bericht door refo »

Wat bedoel je dan als je dat preekt?

"Stel je komt nog eens in de schuld, vrees dan niet, want dan is er een Christus?"

Dat is toch ook weer overbodig, want 'wie in 't stof ligt neergebogen', moet ook leren te voelen dat 'iedereen kan zalig worden, behalve ik'.

Recapitulerend:
Onbekeerden is het niet voor
Ontdekten zien er niets in
Mensen die Christus wel kennen hebben zo'n preek ook niet meer nodig.

(Heb ik hier nu drie soorten mensen?)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Overigens steek ik de hand meteen in de GG boezen, want in de GG, zijn er ook hele volksstammen die een algemeen aanbod beldijden met de mond, amar praktisch in de buurt van Steenblok uitkomen.
Zie deze discussie niet als aanval, maar meer als: we willen de onderste steen van de waarheid boven hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Als ik dit zo allemaal lees, dan hoop ik niet dat sommigen dit serieus kunnen menen.

Ik zeg met de Schotse theologen, tegen iedere hoorder, zonder onderscheid:

Er is een gestorven Christus voor U.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik hoorde vanmorgen Ds. Jongejan nog Thomas Boston citeren:

Alle gij dorstigen, waar u ook naar dorst. Al dorst u naar de wereld en naar de zonde. Komt tot de wateren!
refo

Bericht door refo »

Eindelijk, laat men hier niet tegen in brengen, dat
zo de weg wordt toegemuurd om het Evangelie
aan allen die onder de bediening daarvan leven, te
prediken, en de zaligheid in CHRISTUS algemeen
uit te bieden, zonder enige aanzien van personen.
Ik weet wel dat sommigen daarin vrij wat
zwarigheid maken. Maar ik vind geen reden om
hier een ogenblik in twijfel te staan, daar onze
bevelbrief, uit Jezus’ Eigen mond opgeschreven,
van deze inhoud is: gaat heen in de gehele
wereld, PREDIKT HET EVANGELIE AAN ALLE
CREATUREN. En om deze zaak, die onder
rechtzinnigen onbetwistbaar behoort te zijn, en
welker waarheid allen die zich aan de Dordtse
canones of regels houden, behoren te erkennen
en te betrachten, nu niet verder uit te halen, zeg ik
alleen dat ons die waarheid niet tegen, maar voor
is. Want als wij CHRISTUS en de beloften van
bekering en vergeving der zonden in Zijn
Naam prediken aan allen, zelfs de grootste
zondaren, en hen allen opwekken om in Hem als
zodanig te geloven, zo maken wij aan allen, die ons
horen, niet wijs dat CHRISTUS het Verbondshoofd
van hen allen hoofd voor hoofd is, en dat
zij dit zomaar bloot voor waarheid moeten houden
en daarop gerust zijn. Verre daarvandaan! Wij
prediken aan alleen een CHRISTUS Die voor hen
nodig is, en proberen de mensen tot erkentenis
daarvan te brengen door de ontdekking van hun
ellendestaat. Wij prediken aan alleen een
CHRISTUS, Die alleen genoegzaam en gepast is
voor allen, zelfs de grootste zondaren; ja, Wiens
verdiensten in zichzelf zo oneindig groot zijn, dat,
als de Goddelijke maatregelen zo lagen, miljoenen
werelden, zo gesteld als de onze, daardoor hadden
kunnen verlost en behouden worden. En wij
kunnen geen te grote noch te volle CHRISTUS
prediken. Wij prediken verder een CHRISTUS, Die
te gewillig Zich voor vloekwaardige zondaren in de
bres stelde, en al de geëiste verbondsvoorwaarden
vervulde, dan dat er bij Hem zo’n grimmigheid
zou zijn, dat Hij een enige, zelfs de grootste
Voorrede aan de lezer 22
zondaar, die tot Hem kwam, zou uitwerpen. En die
gewilligheid kan nooit te groot worden uitgemeten,
noch te lieflijk voorgesteld, en is ten hoogste
geschikt, deels om de ongelovige te doen begrijpen
dat zijn onwilligheid evenzeer als zijn onmacht
hem veroordeelt; deels, om de onvrijmoedige
aanmoediging te geven, door dat getrouw en aller
aanneming waardige woord, dat Jezus Christus in
de wereld gekomen is om zelfs de voornaamste
zondaren zalig te maken. Nog eens, wij prediken
algemeen een CHRISTUS aan allen die ons horen,
niet omdat die allen hoofd voor hoofd waarlijk
door Hem zijn aangenomen, maar opdat er plaats
voor het geloof blijft, en niemand zou denken dat
hij in de aanbieding zou zijn uitgesloten; dat in de
ene losheid en in de andere vertwijfeling zou
baren. Daarbij, wij prediken een CHRISTUS bij Wie
alles gereed is, en Die eenvoudig laat nodigen,
komt tot de bruiloft. Niet om de mens daardoor
zorgeloos te maken, maar om hem tot een dadelijk
en vrijmoedig komen en eten aan te zetten; om
hem van alle eigen werken en geschiktheden af te
trekken; om hem te doen zien dat de voorwaarden
van Gods verbond niet in onszelf maar in de Borg
te vinden zijn, en daar gezocht moeten worden; en
om de hoogmoedige natuur zijn EIGEN IK, en het
benauwde geweten zijn IK DURF NIET te benemen.
Verder: wij prediken een CHRISTUS, teneinde men
in Hem geloven zou en Hem aannemen. Niet
opdat iemand het geloven tot een grond van zijn
recht op Christus’ goederen zou maken; maar
omdat ieder verplicht is, Gods gehele getuigenis in
geloof aan te nemen, en omdat God een verband
tussen het geloof en het genot van de zaligheid
gelegd heeft. En zo zeggen wij in het algemeen:
die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige
leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die
zal het leven niet zien, maar de toorn Gods
blijft op hem, Joh. 3:36. Ook prediken wij een
CHRISTUS, tot alles, en dus tot wijsheid, rechtvaardigmaking,
heiligmaking en volkomen
verlossing, teneinde vooreerst niemand deze
dingen van elkaar scheiden zou, en bijvoorbeeld
wel rechtvaardigmaking en verlossing bij
Christus, maar bekering en heiligmaking buiten
Hem zoeken; en ten andere, teneinde niemand
verkeerde rekening maken zou, en zich tot troost in
Christus op valse gronden of langs verkeerde
wegen toeëigenen. Eindelijk, wij prediken
CHRISTUS zowel aan verworpelingen als
uitverkorenen, om verschillende redenen. Neem
eens, omdat onze last meebrengt het Evangelie
aan alle creaturen te prediken; omdat wij ook in
Gods verborgen raad niet hebben ingezien, noch
volmacht gekregen hebben om CHRISTUS aan de
mensen eerst aan te bieden, als zij nu naar onze zin
diep genoeg vernederd zijn, of wij enige waarschijnlijkheden
ontdekken dat ze onder het zegel
van de verkiezing liggen. Wij stellen eenvoudig de
weg voor, om op Gods aanbieding en bevel in Zijn
verbond, in de Middelaar van het verbond, de
tweede Adam, in te treden; en er door een
levendig geloof de voordelen van te trekken. Die
deze welmenende aanbiedingen verwerpt, heeft
het voor zijn rekening. Daar tegenover staat de
heilrijke vrucht daarvan, in allen die door Gods
genade tot het geloof in Christus gebracht worden,
in welken ook van achteren blijkt, dat zij in dat
verbond van God met Christus waarlijk begrepen
waren. En deze manier van prediken strijdt zomin
tegen de waarheid van Gods eeuwig verbond in
Christus, als de leer van de bijzondere verkiezing
de algemene plichtsprediking wegneemt. Ja, het is
veeleer de wijze ordinantie van de Heere Jezus,
om alle verontschuldigingen aan de verworpelingen
te benemen; en om tevens alle uitverkorenen, die
voor het gehoor van het Woord vatbaar zijn, op
een redelijke, overredende en door de Heilige
Geest krachtige wijze tot de gemeenschap aan dit
verbond te brengen, en daarin te besturen, te
vertroosten en te bewaren. En als wij hierin
eenvoudig Jezus’ bevel, en het voorbeeld van Hem
en Zijn apostelen volgen, dunkt mij dat wij het best
aan onze plicht voldoen, de genadeleer het best
staven, en volgens het ambt van evangeliedienaren,
geen wettische predikers van het geloof
zijn, maar echter predikers van de wet des
geloofs blijven.

.
Zijn we het hier allemaal mee eens? Ds GH Kersten heeft dit in een oude Saambinder geplaatst.

(Was een groot deel weggevallen)

[Aangepast op 1/9/05 door refo]
--------------
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Deze discussie is niet in de lijn van de reformatie en de 3FvE. Wat had Luther nu ontdekt? Het evangelie is weer een steen des aanstoots geworden. Voor de één een dwaasheid omdat hij een teken wil, voor de ander een zotheid omdat hij wijsheid verwacht.
"Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn."
Ik heb gisteren nog Jesaja 65 gelezen. Een roepende God die met open armen staat te wachten.
Je zult nu denken dat je toch niet tot de Vader kunt komen? Jezus zegt: "Niemand komt tot de Vader dan door Mij" en Hij zei:"Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven"
Ik hoop dat je er nog eens achter komt wat het volgende betekent:
Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en [ook] den Griek.
Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

Het Evangelie van Christus heeft de kracht tot levendmaking!
De rechtvaardigheid Gods wordt in het Evangelie van Christus geopenbaard!
Door het geloof hierin zullen we leven!

Ik durf de volgende stelling te deponeren: Zonder echt evangelie is er ook geen levendmaking.

Wat is dan het Evangelie van Christus?
"Maar naar uw hardigheid, en onbekeerlijk hart, vergadert gij uzelven toorn als een schat, in den dag des toorns, en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods."...
"Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt."...
Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
"Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Welken God voorgesteld heeft [tot] een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet."...
"Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.
En niet alleenlijk [dit], maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.
En niet alleenlijk [dit], maar wij roemen ook in God, door onzen Heere Jezus Christus, door Welken wij nu de verzoening gekregen hebben."

Deze samenvatting van Romeinen bevat het hele evangelie tot levendmaking voor een ieder die dit geloofd. Bestudeer en geloof het en je zult zalig worden.
Wout

Bericht door Wout »

Zojuist dit boekje (of wat het ook is) gelezen. Ik ben geschrokken van de karikatuur die hier geschetst wordt van de GG door de heer Rijswijk.

Weet iemand wanneer deze tekst geschreven is? Is dat nog recent of inmiddels al weer vele jaren geleden?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Als je dat boekje van Rijswijk goed doorleest, dan is er maar ene conclusie: de GGin is de enige ware kerk. Want dat staat hier eigenlijk geschreven. Toch?
WSO

Bericht door WSO »

Als ds Mallan zegt dat er weinig meer gehoord wordt van bekeringen dan zou je toch zeggen: zit er ergens iets fout in onze leer?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

onze leer?
Welke leer bedoel je hiermee? Van welke kerk? Of bedoel je dat niet?
Plaats reactie