Origineel geplaatst door england(...) De meeste kerken vragen dan wel dat zo'n iemand als volwassene gedoopt is.
En wat als niet? Ook als je als baby gedoopt bent in de Naam van de Drie-eenheid, dan ben je gedoopt. Het Sacrament is zo belangrijk dat die doop absoluut eenmalig is.
Ik kwam vandaag een mooi stuk tegen van ds. W. Pieters. Een duidelijk en helder stuk! Heeft in de catechisant gestaan van mei dit jaar.
Belijdenis doen?
Gewoon, net als in de Bijbel. Volgens Paulus belijd je met de mond tot zaligheid ... Hij schrijft in Romeinen 10 vers 9:
"Indien gij met uw mond de Heere Jezus zult belijden en met uw hart zult geloven dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zo zult gij zalig worden.
En hij vervolgt:
"Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met de mond belijden men ter zaligheid. "
Heel eenvoudig, vind ie niet? Wat blijkt? Mond en hart gaan samen in het rechte belijdenis doen. Zo niet, dan is jouw belijdenis doen een zogenaamde lippenbelijdenis. Dan zeg je 't wel, maar meen je 't niet. En dat heeft voor God natuurlijk niet zoveel waarde. Herstel: geen enkele waarde.
Jezus klaagt daarover in Mattheus 15 vers 8:
"Dit volk nadert Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij. "
Dat kun je vergelijken met het ja-woord van een bruid, bij de huwelijksvoltrekking, terwijl ze in haar hart haar bruidegom veracht en heel niet bemint.
Zou jij zo willen trouwen?
Nu, oordeel zelf: zou God het op prijs stellen, dat jij zovoor in de kerk staat?
Waar komt het belijdenis-doen, zoals wij dat in onze kerken gewoon zijn, eigenlijk vandaan? Waarom moet dat eigenlijk?
Wel, we vinden een mooi voorbeeld van belijdenis-doen in Handelingen 8 vers 36, 37:
"En terwijl zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zei: ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zei: indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zei: ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. "
Filippus vraagt dus een belijdenis van deze moorman.
Waarom? Omdat de kerk mensen niet zomaar doopt en ze niet zomaar aan het Avondmaal toelaat. De kerk moet erop toezien dat deze instellingen van God niet veralledaagst worden. Doop en Avondmaal zijn heilige sacramenten en daarom mag niemand daaraan deelnemen, dan alleen de gelovigen.
Daarom werd al vanaf de eerste jaren in de Christelijke kerk gevraagd aan degenen die Christen worden, om openlijk te vertellen, hoe ze over God en Zijn Woord dachten. Dat moesten ze dus belijden.
En zo is belijdenis-doen in de Christelijke kerk gekomen en gebleven (behalve in de roomse tijd).
Als jij geen belijdenis doet, doe je ook belijdenis. Dan belijd je metterdaad dat je niet in Christus gelooft. Dan belijd je dat je Hem niet liefhebt, dat je niet bij Hem hoort.
Dat is dus ook niet niets!
Natuurlijk, belijdenis-doen is een gewichtige zaak. Want zonder oprecht hart kan het niet. Maar zoek nu geen oplossing in een wijdverbreide praktijk, die niets met de Bijbel te maken heeft, namelijk belijdenis-doen van de waarheid, zonder waar geloof in Jezus Christus en zonder eerlijke liefde tot God en Zijn gebod.
Zeker, dan ben je van het probleem af, maar dan heb je wel je hart verhard; en dan ben je wel bezig God om de tuin te leiden ...
Is dat een oplossing?
Zonder waarachtige bekering en zaligmakend geloof kun je geen belijdenis afleggen zoals de Bijbel het bedoelt. Geen belijdenis doen is verstoppertje spelen met jezelf.
Ik wijs je een andere weg. Op de vraag 'Hoe moet ik omgaan met belijdenis-doen?' zeg ik
vlucht tot de HEERE en belijd Hem je zonden, je ongeloof, je onmacht, je verlegenheid. Belijd/ vertel Hem alles wat in je hart is, wat je moeilijk vindt, waar je mee vastloopt.
DAT IS DE WEG TOT DE OPLOSSING.
Elke andere weg is een dwaalweg.
Daarom verfoei gerust het belijdenis-doen van de waarheid zonder geloof. Doe belijdenis van de waarheid in geloof. Kun je dat niet? Doe dan belijdenis in waarheid van je ongeloof!
Ten slotte: het doel van belijdenis-doen is: toegang vragen tot het Heilig Avondmaal. Heb jij daar verlangen naar?
Strik,
het is inderdaad moeilijk als iemand als kind gedoopt is... Dan nemen de meeste baptisten kerken je niet aan als lid. En zeker de strict baptists niet. Je kunt dan dus voor de rest van je leven geen deel nemen aan het avondmaal...
Dan is het nog zo: Als je nu ziet dat de kinderdoop niet geldig is? Of als je gedoopt bent door ouders die niet gelovig zijn?
Ik begrijp best wat je zegt, maar aan de andere kant: het is een belijdenis, volgens een Bijbelse opdracht...
Origineel geplaatst door england
Strik,
het is inderdaad moeilijk als iemand als kind gedoopt is... Dan nemen de meeste baptisten kerken je niet aan als lid. En zeker de strict baptists niet. Je kunt dan dus voor de rest van je leven geen deel nemen aan het avondmaal...
Wreed!
Dan is het nog zo: Als je nu ziet dat de kinderdoop niet geldig is? Of als je gedoopt bent door ouders die niet gelovig zijn? Ik begrijp best wat je zegt, maar aan de andere kant: het is een belijdenis, volgens een Bijbelse opdracht...
Moeilijk hoor...
Waarom moet men dan zo nodig 'lid' worden van een kerk? Kun je anders het evangelie niet horen en verstaan? Wat heeft het voor nut om ingeschreven te staan als 'kerklid'? Wie heeft de 'ledenlijst' ingesteld? En waarom? De enige reden die ik kan bedenken is een financiële...
Voor God is het belangrijk dat je een lid bent van het Lichaam. En dan pakt Hij niet de ledenlijst van de kerk erbij of je daar wel opstaat. Gelukkig niet! Het boek des levens komt niet overeen met alle kerkregisters bij elkaar verzameld....
Origineel geplaatst door roseline
Waarom moet men dan zo nodig 'lid' worden van een kerk? (...) Het boek des levens komt niet overeen met alle kerkregisters bij elkaar verzameld....
Groeten, Rose.
Rose, tjonge. Alhoewel ik enkele van jouw zinnen nog wel eens zou willen nuanceren, maar dat heeft dan meer met 'de Ware Glorie' te maken, ben ik het best eens een keer met jou eens!
Zou dit toch met Sint Nicolaas te maken hebben? (die wij ook wel eens 'de Wonderdoener' noemen)
Oorspronkelijk gepost door matthijs019
Beste allemaal,
Afgelopen week heb ik een grote menings verschil gehad met mijn kameraad.
Wanneer mag je belijdenis doen.
Mag je het ook belijden met je verstand?
Of moet het echt alleen met een nieuw hart gebeuren.
Wel mijn mening is:Het kan alleen als je een nieuw hart hebt.
Waarom: Omdat je nooit met het verstand je geloof kunt belijden in de kerk omdat de kerk geen vereniging is, maar het Lichaam van Christus is? Dat is mij geleerd. Als je belijdenis doet dan word je ook lid van kerk, het is toch erg dat een kerk met dode leden mensen, die de waarheid niet kennen.
Eigenlijk ben ik ook een voorstander voor alleen aaneming van lidmaten. Belijdenis van het geloof is dan een persoonlijke zaak.
Belijdenis van de waarheid is niet juist.
Laat jullie mening is horen.
Groeten Matthijs
[Veranderd op 27/5/02 door matthijs019]
Naar aanleiding van een vraag van Matthijs over belijdenis doen in de topic "Hoort wat mij God deed ondervinden", Kwam ik deze vraag van Matthijs tegen van 2 jaar geleden.
Is deze Matthijs019 dezelfde Matthijs?
Ben je nog geïnteresseerd in de belijdenisvragen waarop ik antwoord heb gegeven ruim 20 Jaar geleden?
Beste allemaal,
Waarom: Omdat je nooit met het verstand je geloof kunt belijden in de kerk omdat de kerk geen vereniging is, maar het Lichaam van Christus is? Dat is mij geleerd. Als je belijdenis doet dan word je ook lid van kerk, het is toch erg dat een kerk met dode leden mensen, die de waarheid niet kennen.
Eigenlijk ben ik ook een voorstander voor alleen aaneming van lidmaten. Belijdenis van het geloof is dan een persoonlijke zaak.
Groeten Matthijs
Naar aanleiding van een vraag van Matthijs over belijdenis doen in de topic "Hoort wat mij God deed ondervinden", Kwam ik deze vraag van Matthijs tegen van 2 jaar geleden.
Ben je nog geïnteresseerd in de belijdenisvragen waarop ik antwoord heb gegeven ruim 20 Jaar geleden?
Ja, dat ben ik, maar ben inmiddels wel van mening veranderd zie ik.
Hoe bedoel je met jouw antwoorden 20 jaar geleden? Je wil toch niet zeggen dat die vragen nu niet meer van belang zijn?
Oorspronkelijk gepost door roseline
Waarom moet men dan zo nodig 'lid' worden van een kerk? Kun je anders het evangelie niet horen en verstaan? Wat heeft het voor nut om ingeschreven te staan als 'kerklid'? Wie heeft de 'ledenlijst' ingesteld? En waarom? De enige reden die ik kan bedenken is een financiële...
Voor God is het belangrijk dat je een lid bent van het Lichaam. En dan pakt Hij niet de ledenlijst van de kerk erbij of je daar wel opstaat. Gelukkig niet! Het boek des levens komt niet overeen met alle kerkregisters bij elkaar verzameld....
Groeten, Rose.
Paulus schrijft toch over één gemeente? Volgensmij in de brief aan Corinthe.
Beste allemaal,
Groeten Matthijs
Hoe bedoel je met jouw antwoorden 20 jaar geleden? Je wil toch niet zeggen dat die vragen nu niet meer van belang zijn?
Ik moet zeggen dat ik het 2 jaar geleden helemaal met je eens was. Jammer dat je van mening bent veranderd.
Gisteren was bij ons de belijdenisdienst. Indrukwekkend dat 14 jonge leden belijdenis van hun geloof aflegden. Ze kregen een gezonde dosis reisbagage mee van onze predikant.
In onze vorige gemeente werd er vanuit gegaan dat je onbekeerd belijdenis aflegde. Onder het mom van 'het zou wel zo moeten zijn dat...'. Eigenlijk triest.
Onse ds. vertelde in zijn preek dat hij pas bij een GB bondsgemeente in den lande was, met 3500 leden waar niemand belijdenis deed dit jaar. Diep droevig en tevens een grote vreugde dat de Heere onze gemeente zo rijk zegent.
Beste allemaal,
Groeten Matthijs
Ik moet zeggen dat ik het 2 jaar geleden helemaal met je eens was. Jammer dat je van mening bent veranderd.
Gisteren was bij ons de belijdenisdienst. Indrukwekkend dat 14 jonge leden belijdenis van hun geloof aflegden. Ze kregen een gezonde dosis reisbagage mee van onze predikant.
In onze vorige gemeente werd er vanuit gegaan dat je onbekeerd belijdenis aflegde. Onder het mom van 'het zou wel zo moeten zijn dat...'. Eigenlijk triest.
Onse ds. vertelde in zijn preek dat hij pas bij een GB bondsgemeente in den lande was, met 3500 leden waar niemand belijdenis deed dit jaar. Diep droevig en tevens een grote vreugde dat de Heere onze gemeente zo rijk zegent.
O' excuses, ik meende dat ik voorstander was voor belijdenis alleen voor de waarheid.. Maar dat vind ik niet juist.
Belijdenisvragen, gebruikt bij een belijdenisdienst ruim 20 jaar geleden in een Ned. Herv. Kerk.
1. Verklaart gij, dat gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het Christelijk geloof begrepen is en in de Christelijke kerk alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid, en belooft gij, in de belijdenis daarvan, door Gods genade, standvastig te zullen blijven in leven en in sterven.
2. Gelooft gij Gods verbondsbelofte, in de doop betekend en verzegeld, en belijdt gij, thans de toegang tot het Heilig Avondmaal vragende, dat gij u vanwege uw zonde mishaagt, voor God verootmoedigt en uw leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige Zaligmaker, zoekt.
3. Betuigt gij, dat het uw hartelijke begeerte is om God de Heere lief te hebben, Hem te dienen naar Zijn Woord, de wereld te verzaken, uw oude natuur te doden en in een Godzalig leven te wandelen.
4. Belooft gij u te zullen onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht, indien het mocht gebeuren, wat God genadig verhoedde, dat gij u in leer en leven komt te misgaan.
Wat is daarop uw antwoord?
============================ Kunnen anderen ook hun belijdenisvragen hier plaatsen, zodat we de verschillen kunnen zien.
Het voordeel van bovenstaand formulier is, dat je belijdenis doet van de christelijke leer en leven en niet beperkt blijft tot één kerk.
Dus wel gebonden aan de Ned. Herv. Kerk. Immers, door belijdenis word je toch belijdend lidmaat, waarvan? Van de Gemeente zoals die naar buiten komt in de Ned. Herv. Kerk.
Overigens vond ik dit een heel waardevolle discussie waar op het scherpst van de snede toch op een vrij geestelijke toon gediscussieerd werd.
Oorspronkelijk gepost door Refojongere en in de Christelijke kerk alhier geleerd wordt
Dus wel gebonden aan de Ned. Herv. Kerk. Immers, door belijdenis word je toch belijdend lidmaat, waarvan? Van de Gemeente zoals die naar buiten komt in de Ned. Herv. Kerk.
Overigens vond ik dit een heel waardevolle discussie waar op het scherpst van de snede toch op een vrij geestelijke toon gediscussieerd werd.
Niet aan de NHK, maar aan de plaatselijke gemeente. Anders kom je snel bij de vraag uit: welke leer dan?
Dit geeft ook aan dat je je plaatselijke gemeente niet zomaar mag verlaten. Tenzij je huwt, verhuist o.i.d.