Koning winter is gekomen!!!

albion

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:'t is hier al een poos winter. Maar nu is het een beetje opgewarmd. Mijn thermometer las -37 zaterdag...

http://www.accuweather.com/canada-weath ... =T8A%204H2
ik hoorde over het nieuws gisteren dat er in Canada een vrouw in een sneeuwstorm verdwaald was, en dat ze naar een paar dagen levend gevonden is. Waarschijnlijk moeten haar handen en voeten geamputeerd worden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Rens

Bericht door Rens »

De temperatuur begint hier héél snel te dalen.....nu rond de nul graden, en vanmorgen nogh rond de 7 graden.....dusssssssssss hebben we hier vannacht de eerste vorst te pakken van de vorstperiode......en gelijk mét het dalen van de temperatuur tot het vriespunt en verder daaronder, daalt ook de vochtigheidsgraad snel...en dát is pas écht......JIPPIEEEEEEEE
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Rens schreef:De temperatuur begint hier héél snel te dalen.....nu rond de nul graden, en vanmorgen nogh rond de 7 graden.....dusssssssssss hebben we hier vannacht de eerste vorst te pakken van de vorstperiode......en gelijk mét het dalen van de temperatuur tot het vriespunt en verder daaronder, daalt ook de vochtigheidsgraad snel...en dát is pas écht......JIPPIEEEEEEEE
Vannacht mat Twenthe al een lichte vorst van -0,4 graden.
Waaneming op het KNMI Weerstation.

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marnix

Bericht door Marnix »

De vooruitzichten zijn dat het elke komende nacht een graad kouder wordt, overdag een graad of 0 en 's nachts nu -3 en dinsdagnacht -7
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
astroguy

Bericht door astroguy »

Waar komt die uitdrukking Koning Winter eigenlijk vandaan? We zeggen toch ook niet Koning Zomer??
Atze
-DIA-

Bericht door -DIA- »

astroguy schreef:Waar komt die uitdrukking Koning Winter eigenlijk vandaan? We zeggen toch ook niet Koning Zomer??
Vorst... een vorst is een heerser. Als Koning Winter regeert heerst de Vorst...

Niet dat ik het weet, maar zo kronkelen mijn gedachten... :)

-DIA-
Rens

Bericht door Rens »

astroguy schreef:Waar komt die uitdrukking Koning Winter eigenlijk vandaan? We zeggen toch ook niet Koning Zomer??
nee, maar je hebt weer wél zomerkoninkjes......aardbeien (liefst met een dót échte slagroom.......)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
astroguy

Bericht door astroguy »

Rens schreef:
nee, maar je hebt weer wél zomerkoninkjes......aardbeien (liefst met een dót échte slagroom.......)
En een vogeltje winterkoning: http://www.vogelvisie.nl/soort/winterkoning.php
Atze
freek

Bericht door freek »

Marnix schreef:De vooruitzichten zijn dat het elke komende nacht een graad kouder wordt, overdag een graad of 0 en 's nachts nu -3 en dinsdagnacht -7
:super
Democritus

Bericht door Democritus »

freek schreef:
Marnix schreef:De vooruitzichten zijn dat het elke komende nacht een graad kouder wordt, overdag een graad of 0 en 's nachts nu -3 en dinsdagnacht -7
:modo

Ik heb vanochtend mijn schaatsen weer eens aangekijken en tegen ze gezegd: Er komt een tijd...... en met min 7 nadert die met rasse schreden......... dat wij weer door de polder zullen gaan. Als ik aan Holland denk.......
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
freek

Bericht door freek »

Democritus schreef:
freek schreef:

Ik heb vanochtend mijn schaatsen weer eens aangekijken en tegen ze gezegd: Er komt een tijd...... en met min 7 nadert die met rasse schreden......... dat wij weer door de polder zullen gaan. Als ik aan Holland denk.......
Ik zal eerst nog schaatsen moetenk kopen :)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maastricht-Aachen airport mat vannacht een temperatuur van
-2,7 graden. Koudste waarnemingsstation van het KNMI

Verder waren koud:
NIEUW BEERTA (Groningen): -2,6
HEINO (Overijssel): -2,3
VLIEGBASIS TWENTHE: -2,0

Op vrijwel alle KNMI stations vroor het vannacht. Voor zover ik gegevens al binnen heb, was VLISSINGEN het enige weerstation waar het vannacht niet vroor: 0,0 graden!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Deze uitdrukking stond waarschijnlijk in verband met de vastenavondviering.
In liederen, toneelstukken en afbeeldingen die hierop betrekking hebben, komt tot ver voorbij de Middeleeuwen een barse tiran voor. Die tiran stond symbool voor de barre winterkoude die absoluut verdreven moest worden.
Een veel voorkomend onderdeel van vastenavondvermaak was een steekspel, dat de strijd tussen de zomer en de winter symboliseerde, een strijd tussen gebrek (in de winter) en overvloed (in de zomer). Bij dit steekspel stortten twee tegenover elkaar staande kampen zich in het midden van een strijdperk op elkaar, waarbij ook individuele gevechten plaats vonden. Humor was een voornaam element bij dit speekspel. Toch is duidelijk dat het belang van het verdrijven van de winterse ellende op de achtergrond altijd wel aanwezig bleef.
Het is zeer wel mogelijk, dat dit soort vermaken de basis hebben gelegd voor het latere carnaval.

De vastenavond is namelijk de laatste avond van de carnavalsperiode, daarna begint met Aswoensdag de 40-dagen periode van vasten.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
Democritus schreef:
freek schreef:

Ik zal eerst nog schaatsen moetenk kopen :)
Nee, schaatsen is niks voor mij(ook nooit gedaan).
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik zaterdag in het openluchtmuseum voor het eerst sinds 16 jaar weer. Niet gevallen... :)

Als het vriest ga ik het weer ff goed onder de knie krijgen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie