Dank Valcke, voor je concrete voorbeeld.Valcke schreef: ↑23 nov 2024, 18:42 Natuurlijk ging het toen ook best weleens mis, maar een verdediging van bv. homorelaties zou nooit zijn toegestaan, zelfs ook niet in subtiele bewoordingen. Hier is het ook nu officieel niet toegestaan, maar het gebeurt toch, met grote regelmaat, repeterend, vaak met de vermelding dat het niet verdedigd mag worden, maar... (en dan komt het weer). Dit voorbeeld kan jullie echt niet onbekend voorkomen, want het is een jarenlang terugkerend patroon. In zo'n kader komt dan ook het Schriftgezag aan de orde. Bij doorvragen blijken er heel andere opvattingen over de Schrift te zijn dan de gereformeerde opvatting en dat wordt ook voluit verdedigd. Kijk, dan kan ik twee dingen doen: doen alsof mijn neus bloedt en gewoon doorgaan met discussies met andere posters. Of ik distantieer mij van de gang van zaken; dat laatste bleek in de praktijk echter niet in het openbaar te kunnen en dat kan nog steeds niet. Wanneer vandaag er wel de gelegenheid voor is, mag dat best bijzonder (!) genoemd worden.
Ik denk dat je doelt op bijvoorbeeld dit:
”Mannetje” schreef:De vraag is toch niet hoe de meerderheid over de Schrift oordeelt, maar hoe de Schrift zelf oordeelt?DDD schreef: ↑09 nov 2024, 14:56 Ik kan het draadje over homoseksualiteit niet vinden. Maar het interview met ds. Harmannij is wel de moeite waard. Hij stelt dat de NGK-synode geen oordeel moet geen over homo-relaties, kort gezegd omdat wereldwijd dit een discussiepunt is en er dus weinig duidelijkheid is over hoe je hiernaar moet kijken. Ik vond het wel een verstandig standpunt.
(...)
Men kan dat ongemakkelijk vinden in onze cultuur en tijd en daarom uitwegen zoeken, maar dat is niet hetzelfde als buigen onder de Schrift, tegen de tijdgeest in.
Dit schuurt zeker. Daar gaan we ook hier niet verder over in gesprek, dat mag in het betreffende topic. Het is echter ingewikkeld om het onderwerp 'homoseksualiteit' helemaal te weren van het forum omdat het een discussiepunt is. De forumregels zeggen het volgende:DDD schreef: ↑09 nov 2024, 15:59 De vraag is natuurlijk wel hoe de kerk de Schrift uitlegt. Dat verandert soms, en daarin is wijsheid en behoedzaamheid geboden.
De Schrift is bedoeld voor alle tijden, maar heeft niet in iedere tijd en omstandigheid dezelfde boodschap, omdat de omstandigheden ook anders zijn. De Schrift heeft aan rijken een andere boodschap dan aan armen, bijvoorbeeld.
Er zijn wel mensen die dat ontkennen, en daar zit iets aantrekkelijks in. Het geeft een schijnbare duidelijkheid van de Schrift. Nu is de Schrift wel duidelijk, in alle zaken die de zaligheid aangaan. Maar als het gaat om de toepassing naar normen van iedere tijd, is er natuurlijk veel meer variatie mogelijk.
Alleen hoort dit gesprek in het draadje homoseksualiteit. Dat kan ik echter niet vinden.
Daar mogen forummers ons aan houden. De gangbare visie binnen de kerken die in de forumregels genoemd worden is heel duidelijk. Daar is volgens mij geen misverstand over. Maar dan is er wel een vraagstuk: hebben we het er gewoon helemaal niet over en benadrukken we dat het onderschrijven van de regels impliceert dat we het er hier gewoon helemaal niet over hebben of gaan we het gesprek aan?Het onderschrijven van de grondslag impliceert tevens, dat je je conformeert aan de binnen deze kerken gangbare visies op onderwerpen als (homo)seksualiteit, vrouwelijke ambtsdragers etc. Actief uitdragen van een visie die daar haaks op staat, wordt op dit forum niet toegestaan.